Call of Duty: Ghosts är officiellt!
Man kan sminka en gris hur mycket man vill, det är fortfarande en gris. Känslan och det underliggande är identiska i BO2 som i CoD1. (Känslan i hur din karaktär rör sig och interagerar med sin omgivning, vissa effekter (titta på hur explosioner genereras och ser ut - även om upplösningen ökar ser de förbaskat lika ut), vapenbeteende och -känsla, inget egentligt stöd för fysiksimulering i spelmotorn i sig o.s.v. o.s.v.)
Det var en av få ruggigt bra saker med en konkurrent som Battlefield 3, känslan av kulor som ven runt huvudet, explosioner som rörde upp jord och rök, lite mer tyngd i vapnen etc., för att inte tala om ljudeffekterna - det kändes bra mycket mer autentiskt än vad ett spel baserat på en Q3-motor kommer göra.
Fram för mer känsla i FPS-spel, något som CoD i mina ögon misslyckats kapitalt med de senaste 5-6 åren.
Man kan se det så, absolut. Men man kan också se det som att alla CoD-spel har byggt på samma speciella känsla och det har varit bidragande till att göra spelserien den enorma framgång det är idag. Jag tror att man kommer forsätta utveckla efter denna känsla, fansen av serien skall kunna KÄNNA att det är ett äkta CoD-spel, det är en framgångsfaktor.
Byggt på samma känsla? Del fyra kändes då inte som det första CoD utan snarare mer som ett helt annat spel. I första CoD fick jag aldrig känslan av att AI´n "fuskade" medan jag fick den gång på gång i MW. Nu har jag visserligen inte spelat mer än ett demo på MW även om jag äger det fulla spelet men baserat på det (och vad jag läst om MW) så verkar då inte samma "känsla" finnas mellan de tidigare delarna i serien och de mer framgångsrika delarna (som ju hade sin början med MW).
CoD spelen säljer av samma orsak som WoW, folk har investerat mycket tid och pengar i spelen och kommer fortsätta göra det så länge deras kompisar spelar det och de tycker de är roliga. Men vi börjar nu se att mer och mer har tröttnat på att spela samma spel i ny förpackning, det är nog bara en tidsfråga innan denna spelserie går samma öde till mötes som GH om inte Activision börjar våga satsa på mer innovation i spelen.
Imo är CoD serien den bästa serien atm, man vet vad man får när man köper ett nytt CoD jämfört med bf3...
Man kan se det så, absolut. Men man kan också se det som att alla CoD-spel har byggt på samma speciella känsla och det har varit bidragande till att göra spelserien den enorma framgång det är idag. Jag tror att man kommer forsätta utveckla efter denna känsla, fansen av serien skall kunna KÄNNA att det är ett äkta CoD-spel, det är en framgångsfaktor.
Jovisst kan man se det så, Counter-strike höll länge på sin GoldSRC-motor också - och folk stannade kvar av sannolikt samma anledningar. Själv tycker jag bara det är förbaskat tråkigt när folk skjuter utveckling i sank för att de blivit lite för kära i något som finns just för stunden. I en bransch som denna, där teknisk utveckling sker kontinuerligt, skadar det på många sätt om utvecklingen stannar upp. Dessvärre blir det nog lite så att man stirrar sig blind på vad man gillar, i stället för att se framåt och tänka "vad skulle kunna bli bättre?" eller "vad skulle jag gilla ännu mer än det här?".
Det är givetvis svårt att säga, när de produkterna som i så fall skulle göra det bättre inte finns än... Och kanske aldrig kommer finnas, med tanke på hur mycket pengar som plöjs ner i spelindustrin, företagen vill inte riskera för mycket och satsar i regel på välbeprövade kort. (Tackar Kickstarter och andra Indie-främjande system (Steam Greenlight ex.) för att alternativ som vågar leka lite med annorlunda koncept kommer fram.)
Problemet blir nog lite det som PcGamer nämner - när folk spenderar mycket tid (=pengar) på att lära sig mekaniken i ett spel och sedan med denna kunskap och färdighet vinna över andra människor online (hjärnans belöningscentra går på högvarv) blir det starka motsättningar mot förändringar stora nog att kräva ominlärning av dessa mekaniker. Jag som singelspelspelare (kul ord) avskyr den här trenden in i märgen, jag vill se förändringar och utveckling, och pröva på olika saker inom spelvärlden, lära mig nytt och se vad som går att göra bättre. (Dock inte sagt att jag inte har favoriter bland klassiska spel - av olika skäl. Däremot låter jag dem vara en del av historien, jag tänker ex. inte plocka upp AoE 2 HD - jag har mycket bra minnen från det högst kvalitativa spelet, men utvecklingen har gått vidare.)
Vill jag tävla med andra i något mer statiskt finns det sporter och aktiviteter där inte miljön utvecklas och ändras kontinuerligt i bisarrt snabb takt. (Jfr. i princip vilka sporter/aktiviteter som helst - brädspel/schack/fysiska sporter etc.)
Med det sagt så är ju spel högst individuella - vill man betala för att få något man känner igen till 90% är det klart man ska få göra det, tycker man det är roligt och att det är värt det så är det ju inget fel med det. Blir lite bitter när det styr hela spelmarknaden såpass hårt som det gör dock, hämmar alternativa koncept och idéer - framförallt sådana som konkurrerar med väldigt starkt etablerade sådana. (Exempelvis CoD.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
ja om dom skulle göra ett esport spel i detta bara, och nej nämn inte på konsol för det är inte esport
Upp till bevis, dock blir det väl ett ytterligare spel där du inte ens behöver aim eller skicklighet där du dör av en granat där du står vid utkanten av explosionen.
Eller att du dör av 2 ak skott i foten, för att göra så att consol spelarna blir nöjda!
ja om dom skulle göra ett esport spel i detta bara, och nej nämn inte på konsol för det är inte esport
Upp till bevis, dock blir det väl ett ytterligare spel där du inte ens behöver aim eller skicklighet där du dör av en granat där du står vid utkanten av explosionen.
Eller att du dör av 2 ak skott i foten, för att göra så att consol spelarna blir nöjda!
Varför göra CoD till ett esport spel när svaret stavas CS:GO? (som förövrigt uppdateras varje onsdag). CoD är ett casual spel och existerar bara i vissa konsol-turneringar för att Microsoft sponsrar.
Vart hittar man trailern då?
nvm hittade den lol
https://www.youtube.com/watch?v=yhVM7weh9Ck
och? folk köper ju det. Det är ju inte så att de tvingar någon.
Själv tycker jag det är kul med ett nytt varje år och eftersom de skiftar studio varannat år så blir det lite variation iaf. Det blir lite som ett nytt fifa eller nhl.
Perfekt spel om man har en 15-30min som man inte hinner göra något vettigt på. Det är ju inte precis något man kan göra med BF (som jag egentligen föredrar) som kräver lite mer tid.
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
Då ska vi se om besvikelsen tar oss en gång till alltså!?
Som PC-spelare får jag rysningar av att höra att dom utvecklar det för de kommande konsolerna, d.v.s. vi får kasta ut lite hjärnceller, fördumma oss för konsollirarna ska hänga med. Detta fenomen brukar också medföra att det inte blir dedikerade servrar man kan hyra som är rankade utan man får hjälplöst koppla upp sig mot en skitserver som spelföretaget sätter upp alternativt någon av spelarna med minst taskig uppkoppling får agera server.
Jag är väldigt pessimistisk till COD och MW och jag hoppas jag har FEL för jag älskade COD4 och BO.
CoD, BF är båda rätt uttjatat. att spelaren idag nöjer sig med dessa halvfärdiga uppföljare är för mig en gåta. Fler spel som Dishonored, FC3 blood dragon mm. som är nyskapande och kräver att spelaren tänkter lite. (varken cod eller BF har speciellt roligt MP)
Ja jag vet att jag är bäst!
CoD, BF är båda rätt uttjatat. att spelaren idag nöjer sig med dessa halvfärdiga uppföljare är för mig en gåta. Fler spel som Dishonored, FC3 blood dragon mm. som är nyskapande och kräver att spelaren tänkter lite. (varken cod eller BF har speciellt roligt MP)
halvfärdiga? jag tycker de båda du nämner var väl fungerande vid släpp.
Dishonored var väl knappast speciellt nyskapande eller något som krävde någon speciell hjärnkapacitet? det hade ju ingen vettig AI...det räckar med att lära sig hur AI reagerar och utnyttja det. utmanande smygarspel verkar inte existera längre.
blood dragon är iaf nyskapande.
sen vad som är roligt är ju upp till var och en.
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
@Propy, du får gärna peka på ett annat spel med Dishonored mekanik.
Det som oroar mig med detta är att du utvecklar för nuvarande och kommande konsoler, samt PC. Det är inte det faktum att konsoler är inblandade som stör mig, utan att man gör det för nuvarande.
Hur gör man något nytt och uppgraderat, när det fortfarande måste klara sig på den gamla platformen? Det spelar ingen roll om de gör en ny motor, ska den fungera på PS3 och X360, så måste den också begränsas därefter.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.
@Propy, du får gärna peka på ett annat spel med Dishonored mekanik.
Det som oroar mig med detta är att du utvecklar för nuvarande och kommande konsoler, samt PC. Det är inte det faktum att konsoler är inblandade som stör mig, utan att man gör det för nuvarande.
Hur gör man något nytt och uppgraderat, när det fortfarande måste klara sig på den gamla platformen? Det spelar ingen roll om de gör en ny motor, ska den fungera på PS3 och X360, så måste den också begränsas därefter.
det är väl inget spel som har exakt dishonoreds mekanik, men det betyder inte att de är nyskapande. De har bara ändrat lite på existerande. Själv tycker fick jag Bioshock-vibbar. vad är det du anser är nyskapande? det är ett smygarspel i förstaperson men eftersom AI inte är speciellt smart så är det ingen större utmaning. Det var lite så jag tänkte.
Jag antar att du menade DE och inte DU jag utvecklar iaf inga spel för tillället...
Sen vill jag påpeka att en del spel fortsatte släppas till den tidigare genrationen när den nuvarande hade släppts. Så det blir nog parallellutveckling och utfasning.
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
Ja precis, de, inte du.
Och ja som du säger blir det parallellt, men ska det fungera på den tidigare generationen måste nya motorer osv vara "enklare" än de kunnat vara om de endast släppts på nästa generations konsoler och PC.
Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.