"Våldsamma spel kan leda till känslomässig avtrubbning"

Medlem

"Avtrubbad" känns inte som rätt ord. Fan vet vad man ska kalla det men "avtrubbad" får det att låta långt värre än det är.


signatur
Medlem
Skrivet av M_R_X5432:

Nu tycker jag att dom ska göra samma test men istället för spel ska dom få titta på våldsamma filmer.

Eller det kungliga bröllopet nu i juni.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av M_R_X5432:

Nu tycker jag att dom ska göra samma test men istället för spel ska dom få titta på våldsamma filmer.

Eller det kungliga bröllopet nu i juni.

Tack för det kvällsgarvet!

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av M_R_X5432:

Nu tycker jag att dom ska göra samma test men istället för spel ska dom få titta på våldsamma filmer.

Eller det kungliga bröllopet nu i juni.

You just made my day

Medlem

Vad betyder det här? Mer censur? Våldspel blir bannlysta och enda sättet att få tag på dom är genom ett hemligt möte med en indie-tillverkare i en smutsig gränd som om skiten vore koks?

Medlem

Malena Ivarsson, doktorand vid Psykologiska institutionen och verksam vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet.

Är det samma Malena Ivarsson, snusktant i Aftonbladets söndagsbilaga?


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Skribent
Skrivet av 4Life:

Vad betyder det här? Mer censur? Våldspel blir bannlysta och enda sättet att få tag på dom är genom ett hemligt möte med en indie-tillverkare i en smutsig gränd som om skiten vore koks?

Det betyder ingenting än så länge.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Tycker spel som Limbo och zombi spel är ej bra! Fy va Limbo är skrämmande spel! Speciellt när massa barn blir splashad! Det är våldsamt tycker jag! Sen att vara med i en krig å panga, nå vi män ( sorry kvinnor inget illa menat) är vilda!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Jävlar i mig vad det ska vara svårt med läsförståelsen här på FZ. Artikeln vill ha sagt att man funnit tecken på avtrubbning som resultat av våldsamma datorspel. Det står ingenting om att att spelen leder till ökat våld eller irl imitationer av GTA. Läs inte in det ni vill i texter. Läs vad som står!

Det är inte så konstigt om spel ger det resultat som studien tar upp. Om man spenderar timmar om dagen med att se på människor som skjuts i bitar lämnar det resultat i hjärnan om man nu inte är blind. Kan inte vara så svårt att förstå.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av Puscifer:
Citat:

Skillnaden var främst att de pojkar med lite erfarenhet av våldsspel hade en betydligt högre hjärtfrekvens under sömnen efter att ha spelat våldsspelet än efter det spel som inte hade inslag av våld.

Är man säker på att det är just våldet som framkallar detta, och inte de intensiva/stressiga situationerna som man tvingas genomlida?

Låt grupperna prova på exempelvis Amnesia där det är nästintill 0% våld, och se om resultaten blir annorlunda.

Problemet är väl att pressmeddelandet inte förtäljer mer än det jag skrev. En mängd information jag skulle vilja komma åt.

Men det å sidan. Att man blir avtrubbad av att spela en jäkla massa våldsspel känns inte så otroligt. Frågan är vilken roll det spelar. Själv suger jag åt mig allt som har med våld i spel att göra, men mina ögon kan börja tåras efter att ha kollat på Rapport. Att jag blivit mer avtrubbad av spelvåld kan jag dock skriva under på.

håller helt med. det är som att jämföra en skräckfilm från 70-talet med en idag. det krävs mer för att skrämma upp en person idag jämfört med förr, antagligen för att vi blir mer matade med våld i dagens medier. detta behöver dock absolut inte betyda att vi idag känner mindre empati för våra medmänniskor än vad man gjorde förr.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Gör nu samma mätning på en person som kört fort, spelat fotboll, pallat äpplen och haft en tur på Liseberg. Det kallas adrenalin. Men det är ju experterna som gör undersökningen

De så kallade "experterna" är inte mer expert på området än en tolvåring med ett xbox.
Sant, det är adrenalin som orsakar effekten, men det orsakar ju knappast någon avtrubbning av något..

Jag som ibland spelar onlinedelen av Mass Effect 3, måste enligt "experterna" vara avtrubbad och har inga problem att mörda reapers och geth (robotar) i framtiden..
En lustig ironi är att de ljugande konservativa dårarna som kallar sig "experter" är inget mer än rädda, rädda för det okända.
Och de gillar icke datorspel, därför så ska ingen annan få gilla datorspel heller.

De är glädjedödare, inte experter ju.

Medlem

Man blir bedövad och inte lika känslig, vilket i sig INTE är bra


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av M_R_X5432:

Nu tycker jag att dom ska göra samma test men istället för spel ska dom få titta på våldsamma filmer.

Och när dom kommer fram tilll samma resultat, kommer du då att stödja fortsatt filmcensur?

Medlem

Intressant, men istället för att säga något i stil med att "Det är vad jag alltid har trott, allt annat är rätt ologiskt" så ska jag istället uttrycka mig på samma sätt som majoriteten av foket som inte för ett ögonblick kan ta en sådan undersökning seriöst (såvida den inte påvisar motsattsen förstås).

VAD FAN VET DOM DÅ! Dom är ju inga RIKTIGA gamers!!! Jag springer inte ut och dödar någon efter att ha spelat CS!!!

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Pholiage:

Gör nu samma mätning på en person som kört fort, spelat fotboll, pallat äpplen och haft en tur på Liseberg. Det kallas adrenalin. Men det är ju experterna som gör undersökningen

De så kallade "experterna" är inte mer expert på området än en tolvåring med ett xbox.
Sant, det är adrenalin som orsakar effekten, men det orsakar ju knappast någon avtrubbning av något..

Jag som ibland spelar onlinedelen av Mass Effect 3, måste enligt "experterna" vara avtrubbad och har inga problem att mörda reapers och geth (robotar) i framtiden..
En lustig ironi är att de ljugande konservativa dårarna som kallar sig "experter" är inget mer än rädda, rädda för det okända.
Och de gillar icke datorspel, därför så ska ingen annan få gilla datorspel heller.

De är glädjedödare, inte experter ju.

Och du är en 12-åring med ett x-box då eller? Att lyssna på personer som dig i frågor rörande spelvåld är antagligen lika menlöst som att fråga en vapenlobbyist från NRA ifall hen (ja, ett användningstillfälle! ) ser en koppling mellan dödsskjutningar och vapen.

Här presenteras en undersökning som inte går stick i stäv med din egen verklighetsuppfattning, vilket du snabbt förkastar då dessa människor måste hata spelande människor som dig.
Ifall det inte var så många som kläcker ur sig lika dumma saker som dig så hade jag bara antagit att du försöker trolla.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Pholiage:

Gör nu samma mätning på en person som kört fort, spelat fotboll, pallat äpplen och haft en tur på Liseberg. Det kallas adrenalin. Men det är ju experterna som gör undersökningen

De så kallade "experterna" är inte mer expert på området än en tolvåring med ett xbox.
Sant, det är adrenalin som orsakar effekten, men det orsakar ju knappast någon avtrubbning av något..

Jag som ibland spelar onlinedelen av Mass Effect 3, måste enligt "experterna" vara avtrubbad och har inga problem att mörda reapers och geth (robotar) i framtiden..
En lustig ironi är att de ljugande konservativa dårarna som kallar sig "experter" är inget mer än rädda, rädda för det okända.
Och de gillar icke datorspel, därför så ska ingen annan få gilla datorspel heller.

De är glädjedödare, inte experter ju.

Och du är en 12-åring med ett x-box då eller? Att lyssna på personer som dig i frågor rörande spelvåld är antagligen lika menlöst som att fråga en vapenlobbyist från NRA ifall hen (ja, ett användningstillfälle! ) ser en koppling mellan dödsskjutningar och vapen.

Här presenteras en undersökning som inte går stick i stäv med din egen verklighetsuppfattning, vilket du snabbt förkastar då dessa människor måste hata spelande människor som dig.
Ifall det inte var så många som kläcker ur sig lika dumma saker som dig så hade jag bara antagit att du försöker trolla.

Idiot, inse faktumet att spel inte orsakar våldsamhet då människan har kapaciteten att avgöra skillnad på verklighet och spel, därav så finner alla med kognition (intelligens) kapaciteten att INTE utföra vad som görs i spel baserat på faktumet vad i spel sker.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Jävlar i mig vad det ska vara svårt med läsförståelsen här på FZ. Artikeln vill ha sagt att man funnit tecken på avtrubbning som resultat av våldsamma datorspel. Det står ingenting om att att spelen leder till ökat våld eller irl imitationer av GTA. Läs inte in det ni vill i texter. Läs vad som står!

Det är inte så konstigt om spel ger det resultat som studien tar upp. Om man spenderar timmar om dagen med att se på människor som skjuts i bitar lämnar det resultat i hjärnan om man nu inte är blind. Kan inte vara så svårt att förstå.

Den kanske inte säger rakt ut, men det känns som det hintar till detta. Om det bara var att man vänjer sig men våldsspel så är det ju en helt idiotisk undersökning från början i min mening och jag kan inte förstå varför den länkas på FZ. Hur uppenbart är det inte? Man vänjer sig med skräckfilmer, man vänjer sig med höga höjder, man vänjer sig med att åka skidor utan att hjärtat bultar så fort man ser en brant backe. Bara experter som inte är medvetna om det.

Medlem
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Ender:
Skrivet av the_apollo:
Skrivet av Pholiage:

Gör nu samma mätning på en person som kört fort, spelat fotboll, pallat äpplen och haft en tur på Liseberg. Det kallas adrenalin. Men det är ju experterna som gör undersökningen

De så kallade "experterna" är inte mer expert på området än en tolvåring med ett xbox.
Sant, det är adrenalin som orsakar effekten, men det orsakar ju knappast någon avtrubbning av något..

Jag som ibland spelar onlinedelen av Mass Effect 3, måste enligt "experterna" vara avtrubbad och har inga problem att mörda reapers och geth (robotar) i framtiden..
En lustig ironi är att de ljugande konservativa dårarna som kallar sig "experter" är inget mer än rädda, rädda för det okända.
Och de gillar icke datorspel, därför så ska ingen annan få gilla datorspel heller.

De är glädjedödare, inte experter ju.

Och du är en 12-åring med ett x-box då eller? Att lyssna på personer som dig i frågor rörande spelvåld är antagligen lika menlöst som att fråga en vapenlobbyist från NRA ifall hen (ja, ett användningstillfälle! ) ser en koppling mellan dödsskjutningar och vapen.

Här presenteras en undersökning som inte går stick i stäv med din egen verklighetsuppfattning, vilket du snabbt förkastar då dessa människor måste hata spelande människor som dig.
Ifall det inte var så många som kläcker ur sig lika dumma saker som dig så hade jag bara antagit att du försöker trolla.

Idiot, inse faktumet att spel inte orsakar våldsamhet då människan har kapaciteten att avgöra skillnad på verklighet och spel, därav så finner alla med kognition (intelligens) kapaciteten att INTE utföra vad som görs i spel baserat på faktumet vad i spel sker.

Vilket din "känna-efter" undersökning såklart bevisat Hur kunde jag någonsin tro att du kan ha annat än rätt, när du så klart och tydligt skrivit hur saker och ting EGENTLIGEN fungerar.

En riktigt stor kram på dig

Medlem
Skrivet av Cedric:
Skrivet av nixdorf:

Jävlar i mig vad det ska vara svårt med läsförståelsen här på FZ. Artikeln vill ha sagt att man funnit tecken på avtrubbning som resultat av våldsamma datorspel. Det står ingenting om att att spelen leder till ökat våld eller irl imitationer av GTA. Läs inte in det ni vill i texter. Läs vad som står!

Det är inte så konstigt om spel ger det resultat som studien tar upp. Om man spenderar timmar om dagen med att se på människor som skjuts i bitar lämnar det resultat i hjärnan om man nu inte är blind. Kan inte vara så svårt att förstå.

Den kanske inte säger rakt ut, men det känns som det hintar till detta. Om det bara var att man vänjer sig men våldsspel så är det ju en helt idiotisk undersökning från början i min mening och jag kan inte förstå varför den länkas på FZ. Hur uppenbart är det inte? Man vänjer sig med skräckfilmer, man vänjer sig med höga höjder, man vänjer sig med att åka skidor utan att hjärtat bultar så fort man ser en brant backe. Bara experter som inte är medvetna om det.

Jooo, fast å andra sidan så har ju den oberoende expertisen här på FZ's forum gång på gång högljutt tjutit att det minsann inte FINNS någon som helst avtrubbande effekt. Därför tycker jag personligen att undersökningen fyller en viktig funktion då den motbevisar de små liven som tidigare fritt kunde luta sig på ofelbar "jag-tycker" kunskap.

Medlem

När kommer rapporten som avslöjar att man blir sexmissbrukare av att spela Bayonetta?

12
Skriv svar