Hårdvara: Xbox One vs. Playstation 4

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Hur kan ni snacka om DX11 på PS4?

DirectX är en Microsoftgrej, det finns inte och kommer aldrig att finnas på PS4.
Det är väl OpenGL hela vägen där....

8GB DDR5 lär bli snabbt som faan.

Det där är bland det dummaste jag hört. Så hur har dem gjort med spel som finns på båda konsoller? Eller dem spel som använder färdiga motorer kodade med DX 11. Och för övrigt så är det helt gratis att använda DX. Ja visst det är Microsofts teknologi (DirectDraw) liksom OpenGL är Khronos Group men båda är fristående API:er som är öppna för alla.

Duessutom är DX och OpenGL minst lika bra. Båda har sina för och nackdelar visst att DX kan ligga lite i för fronten på det teknologiska men OpenGL brukar vara snabbt i hälarna.

// 3D Nörd Avslut!

Medlem

Det känns framförallt som att man måste se att de två konsolerna verkar ha tagit olika inriktningar, och att man bör se efter vad man vill ha i sin konsol.

Xbox - Rörelsestyrning, röstkommandon, Integrering med Smartglass kan öppna upp en hubbstation i vardagen. Dvs en plats där du samlar film, tv (om än först enbart usa),musik och spel.

Deras inriktning speglar en strategi som har fokus på betydligt större målgrupp än PS4. Detta är på gott och ont. Då de har fokuserat på att utveckla teknologin för kinecten och röstkommandon, så har nog beslutet tagits där att ex. DDr3 är tillräckligt för en mer multimedia hubb än ren och skär spelmaskin. För alla sport fans (i usa till att börja med) innebär det direkt åtkomst till statestik, möjlighet att följa specifika spelare och annat.

Att det tas fram 8 nya IPn är intressant, och Xbox One måste ha något som profilerar den, då bakåtkompabiliteten faller bort.
Jag gissar att de kommer starta med starkt fokus på speltitlar, många nya, för att få in Xbox fansen först. Därefter kommer de alltmer öka sin image till att bli mer "casual", så att pappor och mammor och övriga äldre där ute tänker. - Hmm, spela in mina shower, lyssna på musik, se film och spel för barnen...bra idé!

PS4

PS4ans strategi verkar alltmer vara den för youtube generationen. Inspelning av matcher och samarbete med Twitch (om jag inte missminner mig) kommer att se till att de gamers som idag gillar att följa youtube klipp på e-matcher nu själva mycket enkelt kan göra detta. PS4ans fokus kommer vara alltmer på gamers och youtube / lets play människor.

De har med sin något starkare lineup i hårdvara möjlighet att klämma fram riktigt snygga exclusiva spel, men alla övriga spel som är mulitplattform kommer vara likvärdigt snygga på såväl Xbox One som PS4.

Jag gissar att de alltmer tiden kommer, kommer att streamlina och arbeta fram olika sätt att hosta och sända e-matcher. Detta till just ex. youtube generationen stora glädje. Men kan komma att tappa många av de mer casualspelande människorna i världen. Som mer vill ha en bredare och mer integrerad lösning som Xbox One verkar bli.

I grund och botten så handlar det om två olika maskiner som inte så mycket ska ses till hårdvaran utan mer till vad de ämnar sikta på för publik.

PS4an kan mycket väl tappa kunder på att vara för nischad ( i ögonen på icke-gamers) och därmed verka onödig helt enkelt.
Xbox One, har det motsatta problemet, där det kan tappa de grundgamers som i mångt och mycket vill ha en ren spelupplevelse.

Utöver detta så kommer begagnat marknaden och hur detta nu löses (utifrån FZas nyhet av att det ska gå på Xbox One), och huruvida Xbox Live kommer förändras på något sätt avgöra mycket...

Men framförallt är det som många sagt. Första ledet är spelen.

Den lineup av spel som kommer utannonseras på E3 kommer säkert göra att många förbokar den ena eller andra av konsolerna. Och detta är gamers som styr. EA + Microsoft kan göra att amerikanska marknaden går bananas, över vad nu den nya Ignite motorn kan visa upp och hur det används i spelandet.

Medan PS4 och dess starka grafiska natur, kan påvisa exklusiva titlar som ser ut som ögongodis och får gemene gamer (xboxfanboy såsom psfanboy) att fundera på köp av PS4.

Jag är en ganska casual spelare på konsol och håller mig mest till pcn ärligt talat. Men ser denna generation som ett mycket intressant hopp fram, som kan ge både nya sätt att spela (som Xbox Ones röst/rörelsestyrning som är mer exakt) och PS4ans mer aggresivt starka grafik, som ändå görs på en nära nog pc arkitektur.

Detta är ett intressant år att leva i, och vi ser nog alla fram emot vad E3 ska visa upp.....


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Chippen838:
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av Chippen838:

ps4 kommer också ha stöd för 4k upplösning vilket inte framstår här.

dock endast för film

ja precis. så xbox one kommer ha 4k spel då om man läser specifikation? eller så är den 4k ready för spel?

Alla som kommer köpa en 4k-tv inom de närmaste två åren räcker upp en hand...

Jag skulle vilja se en Xbox One ha gpu prestandan för att driva en sådan skärm, samt att det skulle vara begränsat till 30FPS i hårdvaran eftersom HDMI standarden ännu inte är uppgraderad till snabbare FPS än så.

Jag skulle vilja se hur priserna på 4k utvecklas de närmaste åren. Det tog en jävla tid innan HD-tv sjönk till konsumentnivå i pris, från det att tekniken var färsk. Att man går ut med 4k-stöd känns mer som skrytfaktor än som verklighet.

Prispressas i Kina nu och låg ca 30% över en vanlig Full HD, i 50" klasserna och uppåt. De kommer snart

Skrivet av abacuz:

Jag är lite skeptisk till att Microsoft gör en egen processor.
Har de gjort det tidigare?
AMD är ju i alla fall en respektabel tillverkare av sådana.

Sen, finns det någon teknisk person som kan förklara hur stor skillnaden mellan 8GB DDR3 mot 8GB GDDR5 kommer vara?

De gör ingen processor och har aldrig planerat att göra en egen heller.
I början var de inne på en processor från IBM men bytte sedan till AMD.

Angående minnet som jag förstått det så är GDDR bättre på att skicka stora mängder data fram och tillbaka samtidigt.
Snabbt men hög latens.
Medans DDR skickar mindre mängd data väldigt fort men inte lika mycket på en gång.
Snabbt med låg latens.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av MiLeS:

PC spöar redan allt detta så varför ens bry sig.

............. spel?

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av sanktas:

Finns det ärligt talat någon som tycker att xbox ser bättre ut än ps4an just nu?

PS4 är bättre på allt konsolmässigt.
Xbox har några unika, exklusiva titlar, men konsolmässigt ser jag inget som är mer positivt med xbox än ps4.

Jag finner det helt obegripligt hur ni kan utse en vinnare innan ni vet vilka spel som kommer.

För kom inte och säg att ni köper konsolen pga specifikationerna...

I nuvarande generation så har PS3 krossat Xbox i antal riktigt bra exklusiva titlar så därför ligger det nära till hands att tro att det kommer fortsätta på samma sätt. Särskilt med tanke på att Sony har gamer-inriktning och Microsoft har TV-inriktning framöver.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av sanktas:

Finns det ärligt talat någon som tycker att xbox ser bättre ut än ps4an just nu?

PS4 är bättre på allt konsolmässigt.
Xbox har några unika, exklusiva titlar, men konsolmässigt ser jag inget som är mer positivt med xbox än ps4.

Jag finner det helt obegripligt hur ni kan utse en vinnare innan ni vet vilka spel som kommer.

För kom inte och säg att ni köper konsolen pga specifikationerna...

I nuvarande generation så har PS3 krossat Xbox i antal riktigt bra exklusiva titlar så därför ligger det nära till hands att tro att det kommer fortsätta på samma sätt. Särskilt med tanke på att Sony har gamer-inriktning och Microsoft har TV-inriktning framöver.

Det är inte den känslan man får när man läser den här tråden.

Medlem

Skiter väl i vad fan maskinen innehåller. Det är väl fortfarande spelen som räknas eller?

Medlem
Skrivet av Xifarian:

Skiter väl i vad fan maskinen innehåller. Det är väl fortfarande spelen som räknas eller?

Om jag inte minns fel från min egen skolgång var specifikationerna minst lika viktiga som själva spelen när man försökte visa att sin favoritkonsol var den bästa.

I tonåren är det otroligt viktigt att visa makt och styrka, att kunna hävda sig själv. Det låter kanske skumt, men specifikationer är ett utmärkt sätt att göra det på.

Är övertygad om att det mest är tonåringar som bedriver fanboy-krig, vi som är lite äldre går bara efter spelen.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Grabbar och tjejer, men mest grabbar tror jag. Tänk efter lite, ni får en konsol som är riktigt bra för billigare än vad en enda gtx670 grafikkort kostar (OC versionerna). Så tänk hur mycket man får för dom pengarna, så kanske ni era som gnäller och har galna hypade förväntningar landar på jorden igen? Tvivlar på det förstås, men hoppas det gör jag för det är sånt gnäll hela tiden, så tråkigt...

Ja, men samtidigt kan du inte använda din hårdvara fritt eller uppgradera den. Och en dator behöver du i alla fall. Samtidigt kommer min nuvarande dator garanterat kunna leverera samma grafik som de kommande konsolerna, det kan jag säga redan nu. Det är inget superbygge men något annat är utanför kartan.

Många konsolkramare har en tendens att överskatta optimeringen för konsoler som till den största delen innebär att grafikinställningarna anpassas, något som går precis lika bra på en dator men som många skiter i att göra.

Har man däremot ingen dator eller endast en mycket gammal dator kan det vara en idé att skaffa en konsol, i alla fall kortsiktigt och kostnadsmässigt.

Skrivet av abacuz:

Jag är lite skeptisk till att Microsoft gör en egen processor.
Har de gjort det tidigare?
AMD är ju i alla fall en respektabel tillverkare av sådana.

Sen, finns det någon teknisk person som kan förklara hur stor skillnaden mellan 8GB DDR3 mot 8GB GDDR5 kommer vara?

Det är AMD som tillverkar båda processorerna och processorn är faktiskt samma i grunden. Sen finns det antagligen några få modifikationer samt olika klockfrekvenser men skillnaden lär inte bli speciellt stor.

GDDR5 är betydligt snabbare än DDR3 men också dyrare. Det finns inget normalt scenario där DDR3 skulle vara att föredra prestandamässigt. Anledningen till att PC inte kör med GDDR5 (eller motsvarande) är för att bandbredden inte behövs för en CPU, däremot behövs den för en GPU. 68 GB/s för DDR3 och 176 GB/s för GDDR5.

Se mer på http://www.sweclockers.com/nyhet/17052-xbox-one-mot-playstati...


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Har inte grafik kortet något ram?
Står ju bara 32mb sram och sen 8gb ddr3, men de kan väll inte använda det som grafik minne?

Medlem
Skrivet av Thunde:

Har inte grafik kortet något ram?
Står ju bara 32mb sram och sen 8gb ddr3, men de kan väll inte använda det som grafik minne?

De nyttjar ram-minnet tillsammans med SRAM.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

PS4 måste ju vara bättre, den har ju en fyra i namnet medans Xbox bara har en etta (one)! Man skulle nog våga säga att den är fyra gånger bättre till och med...

Elller, varför inte köpa bägge om det blir för svårt att välja? Eller ingen...

Medlem

Jag kanske inte vet tillräckligt mycket men varför blir folk så less på att XONE har TV-funktioner också? Använd det bara inte den och spela spel på den istället så är det väll exakt samma som en PS4?

Medlem

Jag tycker det är intressant att båda maskinerna bygger på liknande komponenter. Förhoppningsvis är det något som underlättar utvecklingen av multiformatstitlar.

Medlem

trodde inte man kunde bli stelare än ps4 folket på scen.

sen kom xbox ett...

Medlem
Skrivet av Achtung:
Skrivet av MaXMC:

Hur kan ni snacka om DX11 på PS4?

DirectX är en Microsoftgrej, det finns inte och kommer aldrig att finnas på PS4.
Det är väl OpenGL hela vägen där....

8GB DDR5 lär bli snabbt som faan.

Det där är bland det dummaste jag hört. Så hur har dem gjort med spel som finns på båda konsoller? Eller dem spel som använder färdiga motorer kodade med DX 11. Och för övrigt så är det helt gratis att använda DX. Ja visst det är Microsofts teknologi (DirectDraw) liksom OpenGL är Khronos Group men båda är fristående API:er som är öppna för alla.

Duessutom är DX och OpenGL minst lika bra. Båda har sina för och nackdelar visst att DX kan ligga lite i för fronten på det teknologiska men OpenGL brukar vara snabbt i hälarna.

// 3D Nörd Avslut!

Det var bland det mest onödigaste personpåhopp jag nånsin läst... Jag utgick ifrån att PS4:an hade en utvecklad motor från PS3:an som använde OpenGL, nu visar det sig (efter en snabb Googling) att Sony verkar använda DirectX 11 i PS4:an. men jag kan inte hitta någon trovärdig källa på det.

Medlem

Sjukt många kommentarer, så inte orkar jag läsa alla :).
Detta sammanfattar ju mina besvikna tankar över xbox one också:

http://youtu.be/9ekOtn7L1N0

Sammanfattat:
Xbox one kräver online anslutning, du kan inte ens spela singleplayer om du inte är online.
TV fungerar enbart för USA.
Om en kompis lånar ditt spel måste denne aktivera spelet online för att spela det. Denna aktiveringen kostar pengar.

Microsoft förlorade next gen kriget på den första dagen.. Grattis

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Swedish_Gr3mlin:

Inte för att vara en fanboy för jag är verkligen inte positiv gällande dessa personer men för mig blir det Ps4a all the way !!

Framtida God of War med Dx11 m.m
Framtida Uncharted med dx11.m.m
Framtida Killzone med dx11 m.m

And the list goes on...

Blir nog en ny processor för mig istället. Dessa två maskiners hårdvara kommer vara skräp om två år.

Folk sa samma sak när PS3 kom och den är sjukt bra fortfarande. Tror nog PS4 håller länge.

Medlem
Skrivet av deadlotus:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av Swedish_Gr3mlin:

Inte för att vara en fanboy för jag är verkligen inte positiv gällande dessa personer men för mig blir det Ps4a all the way !!

Framtida God of War med Dx11 m.m
Framtida Uncharted med dx11.m.m
Framtida Killzone med dx11 m.m

And the list goes on...

Blir nog en ny processor för mig istället. Dessa två maskiners hårdvara kommer vara skräp om två år.

Folk sa samma sak när PS3 kom och den är sjukt bra fortfarande. Tror nog PS4 håller länge.

Sa folk samma sak? Verkligen inte! När PS4 och 360 kom ut smiskade de PC-marknaden. De var mycket bättre än PC-datorerna, både gpu och cpu. PS3 hade då en ny hårdvara som hade goda möjligheter att hålla i flera år framöver, men nu är min dator redan bättre. Mitt grafikkort jag köpte för 1 år sedan är bättre än vad vi ser i Xbox One och PS4...

Medlem
Skrivet av sunka:
Skrivet av Kaleid:

PS4 verkar vara mer lovande faktiskt... ddr3...wtf?

For the last goddamn time people.

DDR IS NOT AN ANALOG TO GDDR.

DDR3 IS NOT LESS POWERFUL THAN GDDR5. GDDR is optimized for graphics which is why its only seen ON GRAPHICS CARDS. GDDR5 is literally based on DDR3, but is far more expensive more slab which is why we are just now seeing 4-5GB's of it in cards, versus 16-32GB of DDR3 main memory.

Really wish people would do their homework. The amount of memory and how you use the bandwidth along with timings are more important than ERHMAYGAWD THIS HAS HIGHER NUMBERS.

Vad duktig du är som kan kopiera ifrån arg kille på internet.

Skriv svar