FZ Crew - Spelrecensioner, 100 frågor!?

Medlem
FZ Crew - Spelrecensioner, 100 frågor!?

Hur kommer det sig att skitspel som Shelter lyckats få en recension medan två av årets större titlar snart funnits i butik i tre veckor utan ett knyst? Tänker på Splinter Cell Blacklist, Särskilt då Blacklist som är en reboot på en sådan viktig spelserie.
Är det att ni inte fick något förhands-ex. eller att det tar lång tid att klara ut spelen och dessutom testa MP?

Är det inte viktigt att få ut recensioner ganska fort eftersom ni sätter eran "kvalitetsmärkning" på en vara och om den kommer sent riskerar den att bli överflödig och sidan att tappa följare?
Och när ni ska recensera spel, spelar ni bara på arbetstid eller spelar ni på fritiden också inför en recension? Blir ni tilldelade spel att recensera eller får ni välja? Om ni blir tilldelade, hur gör ni om det är ett spel ni hatar, försöker ni vara objektiva eller byter ni spel med någon annan på kontoret?

Hur ser en normal arbetsdag ut? klarar man sig som recensent på FZ eller måste man ha ett till jobb?
Anser ni er själva vara journalister eller recensenter? Går ni någonsin in på aftonbladet och läser deras spelrecensioner och skrattar åt hur dåliga dom är?

Skägg.
10 Chambers

Hej!

I nio fall av tio publicerar vi recensioner på det datum och tid som embargot lyfter, det vill säga den tidpunkt utgivaren har satt som startskott för texterna för att man ska få recensionsexemplar spelet har släppts.

När det inte sker så kan det finnas flera anledningar. I fallet med Blacklist var det en kommunikationsmiss under semestrarna. De trodde att vi bara var intresserade av pc-versionen av spelet, som inte skulle bli tillgänglig förrän efter spelet släppts, medan många valde att recensera en tidig version av konsolversionen. När vi väl fick spelet kände vi heller ingen stress att få ut den blixtesnabbt utan kunde istället ta tid på oss att analysera det.

Redaktionen är ju ganska liten, det är bara och Tompa som arbetar fulltid med sajten så det är väldigt olika hur recenserandet går till. Hur lång tid vi har på oss, ingår det i våra specialområden (Tomas är bäst på racing, jag älskar actionspel). I många fall skickar vi spelen till frilansare eftersom de också sitter på en spetskompetens eller för att vi inte har tid.

En del av våra frilansare gör det på heltid, men då med andra uppdrag än de vi kan förse dem med. Varken jag eller Tomas är utbildade journalister så det är lite av en definitionsfråga. Visst gör vi journalistiskt arbete men ser mig nog själv mer som en redaktör (det är också arbetstiteln).

Hoppas det gav svar på dina funderingar, om inte så ställ gärna följdfrågor.


signatur
1
Skriv svar