Watch Dogs körs i 30 fps på Playstation 4 och Xbox One

Medlem
Skrivet av fonsor:
Skrivet av Ztreek:

Dubbelt så hög responstid via input.
Där har du det värdelösa

Sen att spelet inte flyter får mig irriterad.

tack för det uttömmande svaret känns lite som att säga att 10 mpixlar automatiskt är bättre än 5 för mej... men med 30 fps flyter det inte bra alltså.
men kan för lite om det, får läsa på nån annanstans!

Du kan nog vara lugn om du är nöjd med "glidet" i spelen till dagens konsoler så kommer det här inte vara något problem framöver heller..

om du nu inte börjar tänka på det bara för att det nämnts här och inser hur jävla "laggigt" 30 fps är!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

För allt utom FPS så funkar det helt OK med 30 fps när man kör med handkontroll.
Vi befinner oss i skarven mellan två konsolgenerationer, givetvis kommer optimeringarna från utvecklarhåll att se helt annorlunda när de inte behöver ta hänsyn till Xbox360 och PS3.
Då blir det tre x86 arkitekturer som man kan fokusera på.
Jämför gärna hur spelen såg ut 2005/2006, med det som fortfarande rullar på dessa åldrande konsoler, GTA V t ex.
Det spelet är även ett bra exempel på hur lite alla "gloom and doom" poster och trådar kring dessa frågor egentligen betyder när det kommer till kritan.
Är spelet tillräckligt bra så kommer vi köpa det och sitta där med 30 fps och se glada ut. När det gäller GTA V så får man väl snarast vara glad de gånger det når upp till 30 fps. Men likväl säljer det för miljarder omgående.

Medlem

Oacceptabelt. PC all the way baby!

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Disappooointed...

http://youtu.be/MvbQ4wJak_c?t=32s ?

Medlem

haha konsoller kommer alltid vara bakom pc, detta är ju beviset dom orkar inte, och tro fan det är 720p och inte fullhd ens...

Medlem

Eftersom både ps4 och xbox one har samma arktitekur x86 så borde väl ps4 ha högre fp med tanke på att maskinen är lite kraftfullare?

Testpilot

Bäst ni vänjer er , ni som köper nextgen.
30 fps blir nog mer regel än undantag.

Medlem

Detta har absolut inget med varken xboxen eller ps4an att göra för dom som inte fattar det. Som någon sa, BF4 går i 60 fps i 720p... Spelet är dåligt optimerat såklart. Rita en kub som roterar på skörmen så lovar jag att den visas i några hundra fps, när du däremot rendrerar en hel open-world stad där varje objekt har logik, nätverk mm. så självklart kommer prestandan att begränsas. Det är därför det finns trådar osv. Det är inte grafiken som kostar mest, det är fysiken och logiken i spelen. Men visst, skit i att köpa nextgen för att Ubisoft inte kan koda rätt.

Medlem

Skönt att se att många skippar Ps4 och Xbone, orka ha pc kids att spela med.

Skrivet av Natrium:

Som jag brukar säga vill du spela budget eller inte, Som det flesta sakerna i världen du betalar för det du får.

Neo Geo for life.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av fonsor:
Skrivet av Ztreek:

Dubbelt så hög responstid via input.
Där har du det värdelösa

Sen att spelet inte flyter får mig irriterad.

tack för det uttömmande svaret känns lite som att säga att 10 mpixlar automatiskt är bättre än 5 för mej... men med 30 fps flyter det inte bra alltså.
men kan för lite om det, får läsa på nån annanstans!

Om du trycker på knappen A på ditt xbox så vill du att din gubbe ska hoppa direkt, men det tar tid för kontrollen att skicka signaler till ditt xbox, som sedan visar upp att du hoppar på skärmen.

Vid högre frames så kommer du hoppa fortare, för xboxet väntar tills nästa frame innan hoppet börjar..

Högre fps = bättre responstid mellan kontroll och det som visas på skärmen, hänger du med nu?

http://gamingbolt.com/why-60-fps-is-a-must-for-the-ps4-a-comp...

Här har du ett bra exempel.. på varför folk blir irriterade på 30 fps.

Jag tror jag ska vara glad över att jag ser verkligen inte vad skillnaden är på det gifbilderna som finns poå den sidan du länkade.

så jag slipper tänka på hela 60 vs 30fps grejen


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av fonsor:
Skrivet av Ztreek:

Dubbelt så hög responstid via input.
Där har du det värdelösa

Sen att spelet inte flyter får mig irriterad.

tack för det uttömmande svaret känns lite som att säga att 10 mpixlar automatiskt är bättre än 5 för mej... men med 30 fps flyter det inte bra alltså.
men kan för lite om det, får läsa på nån annanstans!

Om du trycker på knappen A på ditt xbox så vill du att din gubbe ska hoppa direkt, men det tar tid för kontrollen att skicka signaler till ditt xbox, som sedan visar upp att du hoppar på skärmen.

Vid högre frames så kommer du hoppa fortare, för xboxet väntar tills nästa frame innan hoppet börjar..

Högre fps = bättre responstid mellan kontroll och det som visas på skärmen, hänger du med nu?

http://gamingbolt.com/why-60-fps-is-a-must-for-the-ps4-a-comp...

Här har du ett bra exempel.. på varför folk blir irriterade på 30 fps.

Fullt så funkar det inte. Reponstid och fps hör inte alltid ihop.
Du kan ha låg reponstid och hög fps och du kan även ha hög input delay samtidigt med hög fps.
Tex. en Benq 120hz skärm med 6ms input delay så ser du som spelare animationen senare på benq skärmen än du gör på en Dell 60hz skärm med 0.6ms input delay.
Även om animationen på Benq skärmen känns snabbare för att den animeras smidigare även om den ligger ca 5.4ms efter.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

vad hände med allt över 25 fps är okey?

Medlem
Medlem
Skrivet av stege99:

För allt utom FPS så funkar det helt OK med 30 fps när man kör med handkontroll.
Vi befinner oss i skarven mellan två konsolgenerationer, givetvis kommer optimeringarna från utvecklarhåll att se helt annorlunda när de inte behöver ta hänsyn till Xbox360 och PS3.
Då blir det tre x86 arkitekturer som man kan fokusera på.
Jämför gärna hur spelen såg ut 2005/2006, med det som fortfarande rullar på dessa åldrande konsoler, GTA V t ex.
Det spelet är även ett bra exempel på hur lite alla "gloom and doom" poster och trådar kring dessa frågor egentligen betyder när det kommer till kritan.
Är spelet tillräckligt bra så kommer vi köpa det och sitta där med 30 fps och se glada ut. När det gäller GTA V så får man väl snarast vara glad de gånger det når upp till 30 fps. Men likväl säljer det för miljarder omgående.

Beat em up är rejält mycket snabbare än FPS och kräver 60fps. Det är nog den absolut snabbaste typen av spel man kan hitta till något system.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av walter_iego:

Disappooointed...

http://youtu.be/MvbQ4wJak_c?t=32s ?

Exakt så.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag såg faktiskt ingen skillnad på giffarna där heller på min laptop. syns nog inte på dålig skärm.

men det är ju natt och dag att jämföra tex forza 4 på xbox, last of us till ps3 och dead space 3 på pcn som jag gjorde nyligen. jag stördes verkligen av den låga frameraten i last of us i hela spelet. därför är det extra viktigt för mig att det här är bättre i framtiden. i dead space 3 var det underbart flyt. inget att klaga på där. helt ok i forza också. men i bilspel vänder man sig sällan om så där är det ett mindre problem.

Medlem

Vilken maskin som helst kan man få på knäna, det är bara att lägga till fler polygoner och effekter. Håller spelet sig över 30fps så kan det se fantastiskt ut ändå.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Vilken maskin som helst kan man få på knäna, det är bara att lägga till fler polygoner och effekter. Håller spelet sig över 30fps så kan det se fantastiskt ut ändå.

Stabila 30 fps är bättre än 60 fps med dips till 30 fps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av Bojkott:

Känns som att det handlar mer om optimering än dålig hårdvara i det här fallet. Okej att Watch Dogs är snyggt, men inte så snyggt. Då är The Division bra mycket snyggare och det såg ut att fungera klockrent på PS4.

DIvision kan ju ha varit 30fps i 720p med ...vem vet?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är ganska säker på att det är 30 fps pågrund av att det är en PS3, 360 port i grunden samt att det är en av det första spelen till det nyare konsollerna.

kan lova även om det är solklar port att på PCn kommer det inte vara några 30 fps, och om dom nya konsolerna är starkare så varför ska dom bara kunna kräma upp 30 för.

KoP
Medlem

25-30 fps är inget jag personligen lider av. Så jag kommer kunna avnjuta Watch dogs utan problem.

Medlem

30 fps är väl minimum krav som ett spel måste ha.
Dom flesta företag nöjer sig med 30 istället för att optimera hit och ditt för att nå 60.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Deprimerande att se att de gamla konsolerna begränsar utvecklingen av next-gen spelen, något som borde kännas bekant för PC gamers numera...
Det är snarast i de rena next-gen spelen som konsolerna skiner, speciellt de som släpps längre fram och som är optimerade för next-gen hårdvaran, killzone var ju optimerat för 4Gb torsk ram på konsolen. Sen tillkommer också att 30fps alltid ger möjlighet till bättre grafik, tur Killzine valde ögongodis i SP och flyt @ 60fps i multiplayer

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Känns som att PS4 och Xbox One kommer att floppa, xbox360 och PS3 orkade i alla fall 60fps 720p i 2-3 år.. men 30 fps redan på release? snälla någon.. om 5 år kommer de säkert ha hackat ner FPSen till 25 eller 20 "hurrdurr still playable"

Men å andra sidan så är det precis vid releasen, kommer ta ett tag innan Sony och Microsoft har optimerat lådorna helt, samt utvecklarna vet vafan de håller på med..

Jag tycker att man alltid ska prioritera 60 fps innan någon som helst grafik.
Jag kör hellre ett spel som Quake Live.. där grafiken är det sista de tänkt på.

Känns som det har mer med spelutvecklarna att göra än konsollen. Det borde vara självklart att PS4 klarar 60 fps.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av fonsor:
Skrivet av Ztreek:

Dubbelt så hög responstid via input.
Där har du det värdelösa

Sen att spelet inte flyter får mig irriterad.

tack för det uttömmande svaret känns lite som att säga att 10 mpixlar automatiskt är bättre än 5 för mej... men med 30 fps flyter det inte bra alltså.
men kan för lite om det, får läsa på nån annanstans!

Om du trycker på knappen A på ditt xbox så vill du att din gubbe ska hoppa direkt, men det tar tid för kontrollen att skicka signaler till ditt xbox, som sedan visar upp att du hoppar på skärmen.

Vid högre frames så kommer du hoppa fortare, för xboxet väntar tills nästa frame innan hoppet börjar..

Högre fps = bättre responstid mellan kontroll och det som visas på skärmen, hänger du med nu?

http://gamingbolt.com/why-60-fps-is-a-must-for-the-ps4-a-comp...

Här har du ett bra exempel.. på varför folk blir irriterade på 30 fps.

Fullt så funkar det inte. Reponstid och fps hör inte alltid ihop.
Du kan ha låg reponstid och hög fps och du kan även ha hög input delay samtidigt med hög fps.
Tex. en Benq 120hz skärm med 6ms input delay så ser du som spelare animationen senare på benq skärmen än du gör på en Dell 60hz skärm med 0.6ms input delay.
Även om animationen på Benq skärmen känns snabbare för att den animeras smidigare även om den ligger ca 5.4ms efter.

Antar att input delay är input lag

Håller med men var hittar du de skärmarna med 0.6 ms input lag? xD

Medlem

30 fps duger tills man får en referensbild att jämföra med. Nu har jag sällan ett PC-spel i 60 fps vid sidan om TV:n så detta blir inga som helst problem...om jag nu ens köper Watch Dogs.

Medlem
Skrivet av motionfield:

Jag såg faktiskt ingen skillnad på giffarna där heller på min laptop. syns nog inte på dålig skärm.

men det är ju natt och dag att jämföra tex forza 4 på xbox, last of us till ps3 och dead space 3 på pcn som jag gjorde nyligen. jag stördes verkligen av den låga frameraten i last of us i hela spelet. därför är det extra viktigt för mig att det här är bättre i framtiden. i dead space 3 var det underbart flyt. inget att klaga på där. helt ok i forza också. men i bilspel vänder man sig sällan om så där är det ett mindre problem.

Det är för det är extremt dåliga exempel, och ger inte skillnaden rätt, leta efter bra exempel istället exempel just cause 3 30 fps vs 60 fps ingame skillnaden är extrem.

Den där visade nästan ingenting i skillnad

Medlem
Medlem
Skrivet av Zarree:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av fonsor:
Skrivet av Ztreek:

Dubbelt så hög responstid via input.
Där har du det värdelösa

Sen att spelet inte flyter får mig irriterad.

tack för det uttömmande svaret känns lite som att säga att 10 mpixlar automatiskt är bättre än 5 för mej... men med 30 fps flyter det inte bra alltså.
men kan för lite om det, får läsa på nån annanstans!

Om du trycker på knappen A på ditt xbox så vill du att din gubbe ska hoppa direkt, men det tar tid för kontrollen att skicka signaler till ditt xbox, som sedan visar upp att du hoppar på skärmen.

Vid högre frames så kommer du hoppa fortare, för xboxet väntar tills nästa frame innan hoppet börjar..

Högre fps = bättre responstid mellan kontroll och det som visas på skärmen, hänger du med nu?

http://gamingbolt.com/why-60-fps-is-a-must-for-the-ps4-a-comp...

Här har du ett bra exempel.. på varför folk blir irriterade på 30 fps.

Fullt så funkar det inte. Reponstid och fps hör inte alltid ihop.
Du kan ha låg reponstid och hög fps och du kan även ha hög input delay samtidigt med hög fps.
Tex. en Benq 120hz skärm med 6ms input delay så ser du som spelare animationen senare på benq skärmen än du gör på en Dell 60hz skärm med 0.6ms input delay.
Även om animationen på Benq skärmen känns snabbare för att den animeras smidigare även om den ligger ca 5.4ms efter.

Antar att input delay är input lag

Håller med men var hittar du de skärmarna med 0.6 ms input lag? xD

Dell U2312HM

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av wobbla:

Nu är det ju inte på grund av konsolen som gör så de enbart kan köra 30 fps utan deras egen helt värdelösa optimering av spelen.

Men det begränsas av hårdvaran, finns inget snack om saken. På en PC kan du ställa ned grafikinställningarna och få högre flyt om du vill ha det, på konsoler är du fucked, får leva med dålig fps.

Det finns även PC spel som är cappade på 30/60 FPS, de är ofta dåliga portningar från konsol, men inte alltid... Så det är inte bara hårdvara som spelar roll.

Skriv svar