Gran Turismo 6 – mikrotransaktionerna prissatta

Medlem

Så länge det inte påverkar tempot i spelet så ser jag inga problem med det, Forza 5 är en helt annan femma då det helt klart har påverkat tempot i spelet.

Visst, det kan vara ett problem om andra har vrålåk dag ett om man nu kör online, men då får du antingen ta förlusterna eller köra offline tills dess du har råd till vrålåket i fråga, det tar inte flera hundra timmar att skaffa vrålåket till skillnad från Forza 5.

Medlem

Där dog mina ambitioner om ett ev. köp av en PS4 för att skaffa GT6. Inte nog med att de förutsätter att jag skall lägga mina pengar på daterad hårdvara, dessutom att de numera envisas med att applicera "P2P" på precis allt. Spelindustrin kan dra åt helvete...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
k3m
Medlem
Skrivet av kjell_leo:

Detta är ju trotts allt frivilligt. Det kommer ju gå att spela spelet precis som förut om man vill. Så jag ser inga problem alls med detta system.

Dock kan jag tycka synd om dom personerna som är så otålig att dom kommer köpa en bil på detta sätt. Dom personerna kommer missa många timmars underbar gameplay och gå miste om den mäktiga känslan man får när man kan köpa en bil man har slitit för.

Men som sagt det är ju upp till spelaren själv

håller med. så länge det är frivilligt och rättvist så har jag inga problem med det.

Medlem
Skrivet av Eight08:
Skrivet av Edd1e:

Editt: Pay 2 win? Hah!

Glömmer folk bort "Performance Points"? Det är ju inte som att online-race kommer ha 15 Honda Fit's och nån snubbe som glider omkring i en X2014 imorgon. Det hade varit Pay2Win. Vill man köra något sånär jämt så sätter man begränsningar på PP'n. Inte så jävla svårt.

Det jag menar är att jag personligen inte tycker det är kul att behöva lägga ner sjukt mycket tid på att skaffa något nån annan kan köpa på en minut. Det tycker jag tar udden av det. Kanske inte direkt pay to win, men du hajar nog.

Mjo jag är med dig där, däremot tror jag verkligen inte att du kommer möta många som lägger ner 1200+ på en bil, om någon alls därför att det är helt jävla sinnessjukt att ens överväga det i min åsikt. Grindandet tar tid, inget snack om det men första gången man köper sig en 20-milles kärra känns rätt jävla nice.

Jag har å andra sidan köpt X2010 i GT5 i samtliga färger samt minst två av varje 20-miljoners bilar i GT5. Mestadels endast av Seasonal Events och online-nötande.

Seeeen är ju B-Spec och alla dess funktioner inte igång ännu. Remote race, delade B-spec förare osv osv kommer ju även det dra in credits...

Medlem

Som GT-spelen fungerat förr brukar man vinna dessa rariteter lite längre in i spelet, hoppas verkligen att så fortfarande är fallet. Gran Turismo 5 fungerade perfekt i det avseendet och jag hoppas innerligt att Polyphony fortsätter på den linjen.

Annars är det bara att leta efter det sedvanliga grinding-racet och sälja vinstbilen om och om igen för att köpa de bilar man vill ha (á la Costa di Amalfi, Capri Rally i GT4).

Medlem

Shit, man tappar ju hakan. tur jag har upptäckt Assetto Cora early access på steam till pc, det kan bli det bästa sim spelet, redan nu är det underbart.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av DeFeCT:

Det är ju helt frivilligt att köpa eller inte....

sant, men om man kämpat för att få råd till något ingame som någon annan köper direkt sänker lite värdet av prestationen.

det tycker jag definitivt inte, det är ju mer värde i prestationen att ha kämpat ihop den själv än att köpa den?

Medlem

Helt sjukt.
Varför spelar man ens spel längre om man nu för tiden ska betala för att inte spela???

Medlem

På min tid var fusken för att låsa upp saker gratis.

Medlem

Den där jävla hissmusiken..

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Där dog mina ambitioner om ett ev. köp av en PS4 för att skaffa GT6. Inte nog med att de förutsätter att jag skall lägga mina pengar på daterad hårdvara, dessutom att de numera envisas med att applicera "P2P" på precis allt. Spelindustrin kan dra åt helvete...

GT6 kommer till PS3 inte PS4.

Medlem
Skrivet av golom:

Shit, man tappar ju hakan. tur jag har upptäckt Assetto Cora early access på steam till pc, det kan bli det bästa sim spelet, redan nu är det underbart.

Har inte vågat handla detta än, kan du beskriva det lite? Kör alltid liveforspeed.net annars så jag jämför främst med det om du vet vad det är.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av DeFeCT:
Skrivet av Propy:
Skrivet av DeFeCT:

Det är ju helt frivilligt att köpa eller inte....

sant, men om man kämpat för att få råd till något ingame som någon annan köper direkt sänker lite värdet av prestationen.

det tycker jag definitivt inte, det är ju mer värde i prestationen att ha kämpat ihop den själv än att köpa den?

kanske, men som nån annan skrev tidigare så är det tråkigt om nån kan få samma "belöning" på ett par sekunder genom att köpa den med riktiga pengar.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Ännu ett förstört spel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av b0ne:
Skrivet av golom:

Shit, man tappar ju hakan. tur jag har upptäckt Assetto Cora early access på steam till pc, det kan bli det bästa sim spelet, redan nu är det underbart.

Har inte vågat handla detta än, kan du beskriva det lite? Kör alltid liveforspeed.net annars så jag jämför främst med det om du vet vad det är.

Tyvärr har jag inte spelat LiveForSpeed, så kan inte jämföra med det.
dock är ju assetto corsa i ver 0.2 just nu så det finns bara 10 bilar om jag minns rätt och 5 banor, mp kommer inte innan retail v1.0, så du kan bara köra practice och hotlaps typ.
men fedbacken man får igenom ratten är grym, va såld på 5min,
kännslan är helt otrolig med.
kolla lite youtube klipp, har inte hört någon klaga på fysiken.
lätt värt vartenda öre redan i detta stadiet. (är ju 22% rabbat nu med om jag minns rätt på steam)
första spelet som jag har börjat köra riktigt med H-shifter och koppling, roligare kan man inte ha
inställnings möjligheterna för 3 skärmar är riktigt bra med, samt att du kan ändra om huden hur du vill, flytta runt dig i bilen osv,
det största plusset måste va att det stödjer mods, dom har redan börjat att pilla ihop egna.
potentialen är enorm enligt mig.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

Sämst. "Man behöver inte köpa om man inte vill" är oftast inte direkt ett giltigt argument då dessa "micro"-transaktioner i 9 fall av 10 gör så att spelet blir nästan ospelbart utan dem. De vill såklart att folk ska kasta pengarna på detta och gör då spelet jobbigt att spela utan att betala.

Skrivet av caelestis:

Sämst. "Man behöver inte köpa om man inte vill" är oftast inte direkt ett giltigt argument då dessa "micro"-transaktioner i 9 fall av 10 gör så att spelet blir nästan ospelbart utan dem. De vill såklart att folk ska kasta pengarna på detta och gör då spelet jobbigt att spela utan att betala.

Sant, ta SWTOR som ett bra exempel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Asså kan man köpa saker för annat än irl pengar? Eller är dessa mikrosaker bara nånsorts genväg?=

Medlem

Jag tror att det var Annoyed Gamer (Marcus Beer på Gametrailers) som poängterade att spelens tempo får en annan inriktning när det ligger i utvecklarnas intresse att få oss att köpa saker i spelen. Det påverkar definitivt spelet för oss spelare som inte kommer att köpa oss någon fördel i spelet. Tidigare hade utvecklare som mål att inte göra spel som var långtråkiga eller hade sega partier, nu är det ett slags försäljningsargument för ingame-köp; "gillar du inte att grinda kan du köpa dig förbi det".

Jag tror/hoppas att utvecklare fortfarande siktar på att få bort repetitiva inslag i sina spel, men misstankar att de gjort det för att främja ingame-köp kommer som ett brev på posten om de misslyckas med det.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Sånna här köp i ett spel dom kräver full pris för är så jävla illa.

Inaktiv

Mikrotransaktion = 5-50 SEK per föremål. I alla fall enligt mig. Jag tror de har för mycket pengar i huvudet än korrekt tänkande.

Medlem
Skrivet av Chrester:

1200:- för en låtsatsbil??? Är de inte riktigt riktiga?

500 kr flr ett spel fullt med låtsasbilar.. var är skillnaden?


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag tror att det var Annoyed Gamer (Marcus Beer på Gametrailers) som poängterade att spelens tempo får en annan inriktning när det ligger i utvecklarnas intresse att få oss att köpa saker i spelen. Det påverkar definitivt spelet för oss spelare som inte kommer att köpa oss någon fördel i spelet. Tidigare hade utvecklare som mål att inte göra spel som var långtråkiga eller hade sega partier, nu är det ett slags försäljningsargument för ingame-köp; "gillar du inte att grinda kan du köpa dig förbi det".

Jag tror/hoppas att utvecklare fortfarande siktar på att få bort repetitiva inslag i sina spel, men misstankar att de gjort det för att främja ingame-köp kommer som ett brev på posten om de misslyckas med det.

Låter mer som det som TB sade i den här videon

Håller helt och hållet med TB, det handlar om förtroende och har jag inget förtroende för en viss utvecklare/utgivare kommer jag inte köpa ett spel som har den här affärsmodellen. Detta är som att betala för fusk och det är skrattretande i mitt tycke. Microsoft har visat att de inte går att lita på, återstår att se om Sony gör samma sak.

Det är komiskt hur ordet "grinding" används i PR syfte, det är verkligen inte något som man vill göra, det är ett negativt laddat ord och det visar på hur lite dagens utgivare/utvecklare förstår sig på sina köpare.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Låter mer som det som TB sade i den här videon...

Ja, den var det - tack för klargörandet! Håller med honom till punkt och pricka.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Blir äcklad av den här sortens mjölkning...

Skrivet av Lash:
Skrivet av Chrester:

1200:- för en låtsatsbil??? Är de inte riktigt riktiga?

500 kr flr ett spel fullt med låtsasbilar.. var är skillnaden?

700:-


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det är inte fråga om några mikroköp, mikro betyder miljontedel eller 1000−2

SÅ LÄGG NED!

Förbannad bluff, jag hoppas de knäcker skiten snart

Medlem

Nu vet jag inte om jag ens vill köpa en konsoll längre. Det verkar som de flesta konsoll unika spelen väljer denna affärsmodellen.

Blir väl att lira på PC i framtiden också...

Medlem

Det handlar inte riktigt om microtransaktioner här. Det handlar om att man ger fans som tycker det är värt det ett sätt att stödja studion genom att praktiskt taget donera pengar och få en liten bonus tillbaka.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

123
Skriv svar