Tio indiespel du inte får missa 2013

Robot
Tio indiespel du inte får missa 2013

Än är inte 2013 över. Än hinner du söka upp de fantastiska indiespelen du inte ens visste att du hade missat. Kerstin berättar om tio pärlor. Du gör rätt i att lyssna.

#year-walk, #simogo, #device-6, #papers-please, #mirrormoon-ep, #santa-ragione, #save-the-date, #shelter, #surgeon-simulator-2013, #gone-home, #the-stanley-parable, #portal, #antichamber


Medlem
Tio indiespel du inte får missa 2013

Bra spel... Jag skulle dock vilja lägga till Rogue Legacy till listan då det är en av mina favoriter bland det som släppts i år.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:

Bra spel... Jag skulle dock vilja lägga till Rogue Legacy till listan då det är en av mina favoriter bland det som släppts i år.

Låter dock på artikeln som att det gäller nyare releaser.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Lasrod:

Bra spel... Jag skulle dock vilja lägga till Rogue Legacy till listan då det är en av mina favoriter bland det som släppts i år.

Låter dock på artikeln som att det gäller nyare releaser.

Vad menar du? Artikeln tar upp 10 bra inde spel från 2013 både från tidigt 2013 och sent 2013. Rogue Legacy släppes någon gång i mitten på 2013 så det hade helt klart platsat på listan men väljer man bara 10st spel så får givetvis inte alla spel synas.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

väljer man bara 10st spel så får givetvis inte alla spel synas.

^ This. 2013 har varit ett extremt bra indieår, så ingen Topp 10-lista kommer kunna lista alla. Det finns spel som jag gärna hade velat se med på listan, men någonstans måste man ju dra gränsen.

Medlem

Nästan bara hipsterskräp i den listan ju...

Finns gott om indiespel som faktiskt är riktiga spel men av nån anledning får de aldrig den uppmärksamhet de förtjänar

Medlem
Skrivet av Cane:

Nästan bara hipsterskräp i den listan ju...

Finns gott om indiespel som faktiskt är riktiga spel men av nån anledning får de aldrig den uppmärksamhet de förtjänar

Verkligen?
Men Fez är ju inte med så kommentaren om hipsterskräp var väl ändå lite extrem.

Medlem

Fantastisk lista, med flera av mina favvospel från året. Har inte hunnit testa Year Walk och Mirrormoon ännu men de ser sjukt intressanta ut.

Medlem
Skrivet av Rocky Dennis:

Fantastisk lista, med flera av mina favvospel från året. Har inte hunnit testa Year Walk och Mirrormoon ännu men de ser sjukt intressanta ut.

Jag har varit riktigt sugen på Year Walk ända sedan det släpptes, men har inte kunnat spela det eftersom jag inte har en iphone. Kommer att kasta mig över det så fort det kommer ut på PC nästa år.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Lasrod:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Lasrod:

Bra spel... Jag skulle dock vilja lägga till Rogue Legacy till listan då det är en av mina favoriter bland det som släppts i år.

Låter dock på artikeln som att det gäller nyare releaser.

Vad menar du? Artikeln tar upp 10 bra inde spel från 2013 både från tidigt 2013 och sent 2013. Rogue Legacy släppes någon gång i mitten på 2013 så det hade helt klart platsat på listan men väljer man bara 10st spel så får givetvis inte alla spel synas.

"Än är inte 2013 över. Än hinner du söka upp de fantastiska indiespelen du inte ens visste att du hade missat. Kerstin berättar om tio pärlor."

Mest fokus på "än är inte 2013 över", så tror jag det gäller nyare releaser på den här listan. Alltså slutet av det här året.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Förstår att en del tänker: "Men det här spelet då?" Men det här är ju en lista på tio av mina personliga (!) favoriter. Please don't hate me, men Rogue Legacy var inte särskilt minnesvärt för mig. Men måste säga att det var lite svårt att sålla. Hade nog åtminstone kunnat göra en lista på 15 st, kanske 20 riktigt bra indiespel från 2013 (och då säkerligen inkluderat Rouge Lecagy). Vilket fantastiskt år det har varit! Men de i listan har verkligen gjort ett bestående intryck hos mig.

Skrivet av Cane:

Nästan bara hipsterskräp i den listan ju...

Finns gott om indiespel som faktiskt är riktiga spel men av nån anledning får de aldrig den uppmärksamhet de förtjänar

Definiera hipsterskräp och förklara vad ett "riktigt spel" är. Tack på förhand.

Skrivet av skogsvilden:

Verkligen?
Men Fez är ju inte med så kommentaren om hipsterskräp var väl ändå lite extrem.

Fez släpptes redan 2012 till XBLA ^^


signatur

The irony of being a zombie is that everything is funny, but you can't smile, because your lips have rotted off.

Medlem
Skrivet av Kerstin Alex:

Definiera hipsterskräp och förklara vad ett "riktigt spel" är. Tack på förhand.

Måste ändå säga att jag förstår den kommentaren en aning åtminstone. Många indiespel är mer interaktiva konstverk än spel. Typ Stanley parable. Som exempel på indiespel som är mer hur man tänker sig att ett vanligt spel ska vara kan man säga t. ex. Day Z eller Assetto Corsa. Det sistnämnda är en vanlig Racing simulator och känns som det är mer spel än det är konst.

Medlem
Skrivet av soderkvist:
Skrivet av Kerstin Alex:

Definiera hipsterskräp och förklara vad ett "riktigt spel" är. Tack på förhand.

Måste ändå säga att jag förstår den kommentaren en aning åtminstone. Många indiespel är mer interaktiva konstverk än spel. Typ Stanley parable. Som exempel på indiespel som är mer hur man tänker sig att ett vanligt spel ska vara kan man säga t. ex. Day Z eller Assetto Corsa. Det sistnämnda är en vanlig Racing simulator och känns som det är mer spel än det är konst.

Nej nu får du gå till skamvrån för spelrasism, att klaga på The Stanley Parable för att det är annorlunda. Jag som hittills har det på 2:a plats på GOTY-listan.

Medlem
Skrivet av soderkvist:
Skrivet av Kerstin Alex:

Definiera hipsterskräp och förklara vad ett "riktigt spel" är. Tack på förhand.

Måste ändå säga att jag förstår den kommentaren en aning åtminstone. Många indiespel är mer interaktiva konstverk än spel. Typ Stanley parable. Som exempel på indiespel som är mer hur man tänker sig att ett vanligt spel ska vara kan man säga t. ex. Day Z eller Assetto Corsa. Det sistnämnda är en vanlig Racing simulator och känns som det är mer spel än det är konst.

Men måste man nödvändigtvis avskärma dem på det där viset? Olika spel har olika syften helt enkelt. Bara för att ett spel handlar om narrativ eller att skapa en atmosfär behöver ju inte det betyda att det är mindre värdefullt eller "riktigt". Känns så trångsynt att använda så traditionella mallar för att bedöma vad som är och inte är värdigt att kallas spel.

Medlem
Skrivet av Astro Black:

Gone Home och Papers, Please är inte bara årets bästa indiespel utan kanske GOTY! Stanley Parable var ganska underhållande men glömdes snabbt bort. Rogue Legacy kändes mest som en fattigmans-Castlevania.

Ja av man ser på nätet så verkar Papers Please vara en tydlig GOTY-kandidat. Såg Qain's raljerande beskrivning av sin spelupplevelse i natt och det visar på spelets djup "bakom kulisserna".

http://youtu.be/Gp9Bq6pay-4?t=1h12s

Medlem

Tack för den listan, hittade några spel jag inte hört talas om och håller med om de få jag spelat som var med!

Medlem

Mycket otrevliga kommentarer i den här tråden, Kerstin får väl för fan välja själv vilka 10 spel hon vill rekommendera. Skärpning.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Mycket otrevliga kommentarer i den här tråden, Kerstin får väl för fan välja själv vilka 10 spel hon vill rekommendera. Skärpning.

Folk får väl kritisera hennes val också? Det närmaste otrevligt är att benämna hennes lista som "mest hipsterskräp" och om det är otrevligt så får du nog jobba med din lättkränkthet.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar