Offlineläget i Simcity är snart här
Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?
Lies. EA always lies.
Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?
Jag brukar vanligen citera mig själv så fort den här frågan dyker upp;
Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.
Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.
Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.
Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).
Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.
Gratulerar, EA. Gratulerar.
Jag trodde ett offline-läge var en omöjlighet?
Jag brukar vanligen citera mig själv så fort den här frågan dyker upp;
Värt att notera är det att sen dag 1 så har crack legat ute som fungerar via en s.k. dummy server, som skickar och tar emot data från spelet men utan att faktiskt göra några beräkningar. Den trafiken som själva spelet skickar är med avsikt inlagd av utvecklarna för att likt med tentakler binda spelet till en relativt onödig online-komponent.
Detta vet vi bland annat eftersom att reverse engineering av servermjukvaran gick så ofantligt fort (till skillnad från äkta piratservermjukvara som utvecklas i åratal) - allt crackarna behövde göra var att få sin dummy server att ge samma paket tillbaka som svar för att få igenom det - obehandlat. Som ett plank som returnerar tennisbollar.
Så servrarnas enda funktion är under själva spelandet att utan hjärna nicka ja till (på klientsidan) redan färdigprocessad information.
Med andra ord, detta tröskverk i laggighet och ohälsosam dataövevikt lades på för att försvara "alltid online"-läget, "alltid online"-läget var alltså inte inkluderat för att försvara något faktiskt behov av servertrafik (utöver DRM, mikrotransaktionsförsäljning och dylikt).
Vilket såklart bidrar till att förklara sammanbrottet av servrarna vid launch. De hade inte investerat i ordentliga servrar eftersom majoriteten av trafiken (utöver logins, achivement tracking m.m.) var ren junk data som bara ska speglas eller möjligen stämplas med några bytes först. Varför hyra/köpa dyra serverparker till skräpdata? Så vad som hände var att de föll i sin egen grävda grop, de blev DDoSade av sin egen helt onödiga UDP-trafik.
Gratulerar, EA. Gratulerar.
Se där, tack för inlägget!
Snacka om att skjuta sig själva i foten.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Må en moddare göra stora maps så skall jag spela detta igen.
Ja, jag fick chansen att prova spelet från en väns konto och bara efter en halv dags lekande så kände jag att ytorna var på tok för små.
Jag köper gärna det här spelet om det erbjuds större ytor att spela på.
ja, det tog bara mer än ett år då. De arbetar verkligen effektivt och lyssnar på sina kunder snabbt. Om de hade ett offline-läge i deras förra simcity-spel så borde det väl inte vara några problem att införa det i det nya heller. Kunskapen och tekniken borde väl finnas där då, kan man tycka.
Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"
offline större städer och ett map creator verktyg skulle sitta fint.
Något som trogna Sim city nördar ska kunna kräva av ett spel
i sin favorit genre.
I mars förra året bestämde jag mig för att inte skaffa SimCity 2013 och varje nyhet som kommer från spelet påminner en om vilket bra beslut det var.
Det tråkiga är ju såklart att vi aldrig fick den värdiga uppföljaren vi hade hoppats på.
jag inte hittat på något vettigt att skriva här än
De väljer alltså att fortsätta med denna daterade PR-Katastrof istället för att tysta/lägga ner och lägga allt krut på.. göra om göra rätt. ..ok.
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Cities of tomorrow lägger ju till MegaTowers, vilket innebär rent av bygge på höjden... Och för min del så ökade det glädjen av SimCity ganska mycket när man fick såpass mycket mer plats för både bostäder och andra sevärdheter.
Men såklart. Det borde ha varit fucking gratis.
Kan bara hoppas nu på att det finns några vettiga modders som ger 110% för att få detta spelet spelvärt igen