Skyltar i bikini, no thanks!

Skribent
Skyltar i bikini, no thanks!

När vi ändå är innen på kampsport så vill jag prata om något som jag tycker är otroligt pinsamt, och detta är ring girls. Det har förekommit sen boxningen (kanske tidigare?) och jag tycker det är något som är väldigt förlegat..

Ring girls, eller ringtjejer som det heter här i Sverige är verkligen ett koncept jag inte förstår mig på. Kvinnokroppen i all ära men i detta fall tycker bara det är en löjlig tillställning som inte tillför något till kampsporten. Det ger bara kritikerna mer vatten på kvarn då de kan slå ned på att MMA och kampsort minsann inte bara är våldsamt, det utmålar dessutom kvinnor som objekt och är sexistiskt. Försvaret jag hört har bland annat varit att när det är så mycket testosteron så behövs ringtjejerna för att sänka nivån och minska publikens aggresivitet. Allvarligt? Behövs det halvnakna tjejer för att hålla publikens blodtörst i shack? Man kan också ställa sig frågan om det skulle vara lika accepterat av ”ja-sägarna” att ha killar som struttar runt i tanga när tjejerna fightas? Battle of Botnia har i många år tagit avstånd och helt skurit bort detta ur repotiaren. Det som var mest intressant är att ingen av åskådarna verkade sakna de bikinikädda skyltarna, faktum är att publiken agerade som om de aldrig hade funnits något sådant tidigare. Jag kanske kan verka tråkig i mångas ögon, men jag tycker inte detta fenomen tillför något alls i sportsammanhanget. Det är dessutom bara kampsporter som har detta. I fotboll eller hockey är det inga som struttar runt planen med en skylt för att markera period två. Det närmaste man skulle kunna komma är cheerleaders, och även om det inte direkt är min favorit tillställning, så tycker jag inte det är samma sak. Där cheerleaders är där för att heja på sitt lag så gör ringtjejer exakt ingenting förutom att visa en skylt med ett rond nummer som alla ändå vet i.

Elin Bladh skriver ett bra inlägg som jag tycker är talande

[http://www.berserkmma.com/elin/2013/09/01/varfor-jag-ar-emot-...]

Om MMA ska tas som seriös sport så tror jag man måste ta bort saker som dessa. Vi har kommit så långt idag att MMA är relativt accepterat i samhället, vi har ju till och med en svensk stjärna i Alexander Gustafsson. Ringtjejer kommer från en svunnen tid då slagsmål var för män och tjejer skulle vara söta och hålla sig utanför ringen. Jag applåderar att UFC äntligen tagit in tjejerna som tävlande och jag ser gärna fler tjejer på kampsportgalorna som tävlande, dock har de kvar ringtjejerna. Att Battle of Botnia kunde ta bort ringtjejerna ser jag som ett tecken att det är dags att andra galorna börjar se över sina program. Publiken verkar i alla fall redo för det steget. Så snälla UFC...

Vi behöver mer tjejer som Elin Bladh och Janni Larsson, desto mindre av Arianny och Celeste.

På tal om Janni Larsson, det var inte förra helgen Kampsportsgalan 2014 gick utan helgen som kommer. En liten rättelse från förra inlägget.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skyltar i bikini, no thanks!
Citat:

Det är dessutom bara kampsporter som har detta. I fotboll eller hockey är det inga som struttar runt planen med en skylt för att markera period två. Det närmaste man skulle kunna komma är cheerleaders, och även om det inte direkt är min favorit tillställning, så tycker jag inte det är samma sak. Där cheerleaders är där för att heja på sitt lag så gör ringtjejer exakt ingenting förutom att visa en skylt med ett rond nummer som alla ändå vet i.

nja. inom motorsport (även om vissa inte räknar det som sport när man inte trampar själv) så är det vanligt förekommande inom en rad grenar. dessa i motsats till ringtjejer gör åtminstone nått lite mer faktiskt nödvändigt jobb än att hålla en skylt. även om skylten bara bytts mot ett parasoll så att föraren håller sig cool, så där är det samma som ringtjejer skulle göra för publiken då.

att cheerleaders är där för att heja på laget tycker jag dock är en lite väl inpressad tankeknut. dels så hade de inte behövt göra det i några uniformer som varken verkar anpassade för att hålla värmen på läktaren eller att gymnastisera i. och sen så hejar de väll i princip aldrig på under spel? (har sett det i basket däremot) utan när spelarna sitter nån annan stans, (omklädningsrum) så dessa är för pausunderhåll av publiken främst, om nått annat alls. frånvaron av påhittet i hockey är nog självförklarande..

Citat:

Man kan också ställa sig frågan om det skulle vara lika accepterat av "ja-sägarna" att ha killar som struttar runt i tanga när tjejerna fightas?

inom tex DTM är det manliga parasollhållare i de fallen där det önskas. även om det naturligtvis inte blir ofta av ojämnheter i representationen redan innan dem.

Medlem

Om tjejerna hade önskat sig killar i tangas så hade det funnits.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av ZF:

frånvaron av påhittet i hockey är nog självförklarande..

Det finns gott om cheerleaders i hockey. Inte minst i NHL där dessa lättklädda, frusna stackare även brukar få äran att skrapa isen när mindre defekter uppstår under perioderna.

Medlem
Citat:

Om MMA ska tas som seriös sport så tror jag man måste ta bort saker som dessa

Varför blir sporten sämre av ringtjejerna? Går dom in i ringen mitt i matchen och förstör eller vad är det frågan om?

Finns det någon orsak varför sporten blir sämre?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar