14-åring överkonsumerar energidryck - hamnar i koma

Medlem

Även många "nyttiga" saker är ju rent av livsfarliga om de överkonsumeras.

Vanligt vatten kan man dö av om man dricker för mycket.

Medlem
Skrivet av palwin:
Skrivet av Jaxz:

Med tanke på att man inte tränar ska inta runt 1.5-2 liter vätska (resten kommer från maten) per dygn kan det aldrig vara bra att inta 4 liter på 16 timmar. Han höll sig säkert under den tiden med vilket gjorde det värre tillsammans med hans troliga andra sjukdom så var detta inte så konstigt.

Det där stämmer inte riktigt. Man bör inte få i sig mer än 1.5 liter vätska inklusive vätskan från maten per dygn. Om man får i sig mer än detta klara inte njurarna att hantera allt vilket skapar onödiga påfrestningar. Fast det krävs mycket att bli sjuk om man dricker mer än 1.5 liter, energidrycker är bland det sämsta man kan dricka ur ren hälsosynpunkt.

Fast det där stämmer inte riktigt, drick när du är törstig är rekommendationen, inte en fast mängd.

http://mabra.com/forskare-vi-dricker-alldeles-for-mycket-vatt...

Citat:

Så säger Livsmedelsverket

”Vi behöver dricka minst 1,5 liter vätska per dag, utöver det vi får i oss via maten.” Det är Livsmedelverkets rekommendation. Bengt Fagrell håller inte med:

– Jag tycker att det är ovetenskapligt eftersom det dagliga vätskebehovet beror på en mängd faktorer som ålder, aktivitet, temperatur med mera. Utöver den vätska man får i sig via maten behöver man bara dricka när man är törstig, säger han.

Irène Mattisson, nutritionist vid Livsmedelsverket, håller med om att man behöver se över rekommendationen.

- Behovet av vätska varierar med vikt, ålder, hur mycket man svettas och om man har diarré. Det här är en ungefärlig rekommendation, en del behöver mer, andra mindre, säger hon

Medlem

Energidrycker är skit, ta en kaffe istället!

Läste lite att om man dricker 6 liter vatten under begränsad tid så är det nästan 50% dödlighet utan behandling. Sen så är det bara lägga på koffeinet på det så får man en ganska dödlig mix.

Jag är glad att han överlevde och att yngre kanske fattar att det inte är så bra att bälga i sig litervis av någon dryck(även om nästan alla här säkert har gjort det någon gång :/).

Medlem

16 timmar bara vi brukar va uppe i 48 timmar i rad men.. dricker inte sån skit äter mat och sånt i stället på Lan de funkar lika bra

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har väldigt svårt att se hur fyra liter vatten (en liter per fjärde timme) skulle kunna ha samma effekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

[...]"2013: Luana Priscyla Fernandes Soares, a 21-year-old Brazilian woman, died [...] an average of 5.4 liters/1.4 gallons per person. She collapsed one hour after the contest began. She suffered a stroke during the event and died two days later in the hospital."

Lite högre mängd vatten, men samtidigt på en äldre person med en antagligen större kropssmassa.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Skulle inte förvåna mig om man lyckas skylla på spelindustrin här...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Medlem
Skrivet av Bennii:

Var befann sig föräldrarna? Nej, just det! Det är ju inte föräldrarnas fel. Vi skyller på spelindustrin istället.

Ni har precis publicerat en artikel om hur svarta stereotyper påverkas av våldsamma spel. Hur påverkar den här stereotypiska nyheten bilden av gamers? För majoriteten av oss är inte spelberoende Red Bull-knarkare.

Men det är det här som kvällsmedia gillar att rapportera om och precis som allt annat extremt så främjar det en stereotyp utan verklighetsförankring.

Jag lovar att det var föräldramöte i skolaulan kvällen efter det här.

Läste du någon annan artikel eller?
Tänk till lite innan du drar dina egna långa slutsatser.

Frilansare
Skrivet av Magroth:

Weakling...

Skrivet av Jochen-:

Så går det när man är dålig informerad och dåligt uppfostrad.

Skrivet av flamgorilla:

cool kille

Skrivet av Hannu:

Natural selection.

Skrivet av Hipshot:

Snorunge.

Hej!
En liten kille hamnar i koma och ni uttrycker er så här?

Antingen är ni väldigt unga och förstår faktiskt inte bättre, eller så är ni, hemska tanke, vuxna och har allvarliga empatiproblem. Har ni inget bättre att tillföra så var gärna tysta. Eller ännu hellre, lämna sidan.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Läste du någon annan artikel eller?

Oj, förlåt. Jag satt och läste om klimakterieförändringar. Jag måste ha blandat ihop artiklarna.

Medlem

Tur att han klarade sig! Man har ju varit 14 år själv, inte alltid man tänker efter i den åldern. Vi har väl alla råkat dricka några klunkar för mycket av den där blandingen från farsans spritskåp

Medlem

Lite rolig onödig info om hur mycket man behöver äta av hushållsprodukter för att det ska bli farligt.

http://digg.com/2014/ingestion-infographic


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
  • Liten kille - Antagligt för en 14 åring samt att åldern gör dig känsligare.

  • 4 liter - 16 burkar Red Bull (250ml) eller 8 burkar Monster (500ml) - Inte bara koffein utan en massa andra hjälpämnen som taurin, ginseng och stora mängder B-vitaminer (Monster har 250-500% av RDI per burk).

  • Vattenbrist - Energidryck uttorkar pga. koffein, salt och andra vattendrivande ämnen. Att dricka rent vatten är tyvärr ovanligt på lan och drack han redan 4 liter energidryck så kände han sig nog aldrig törstig.

  • 16 timmar utan sömn - Nedsatt kroppsfunktion.

Sen kan man ju spekulera i att med tanke på effekterna så var det nog en ganska liten kille men lite högre känslighet och att han inte drack något vatten.

Uttorkning var enligt en sjuksyster på Dreamhack (de har en sjukstuga där) den vanligaste anledningen till att man blev dålig. Också anledningen till att många har huvudvärk och nästan känner sig bakfull andra dagen på lan. Man dricker en massa läsk och energidryck som är rik på koffein, salt och andra vattendrivande ämnen vilket leder till vattenbrist trots att man dricker en massa vätska (och därmed tror sig okej på den fronten). Till detta kommer allt godis och snacks som innehåller stora mängder salt och ingen vätska alls. Andra anledningar var dålig mage och koffeinförgiftning.

Koffeinförgiftning är i sig inte livshotande för en människa så vida du inte tar det i pillerform. Vi känner oss sjuka efter kanske 10 koppar kaffe medan vi skulle behöva 80 stycken på ett par timmar för att det skulle bli livshotande. Dem som druckit för många koppar kaffe inser snabbt att det är ganska obehagligt - Trots att dem faktiskt är långt ifrån en farlig dos och mig veterligen finns det ingen som skadats av kaffe (trots högre koffeinhalt än energidryck).

Men i kombination av andra ämnen och vattenbrist blir det nog betydligt värre. Vattenbrist är definitivt någonting som kan skada oss och någonting vi kan utsätta oss själva för utan att vi bromsar oss själva. Särskilt när vi "lurar kroppen" genom att faktiskt dricka. Se även alla idrottare som kollapsar av vätskebrist (varav vissa enstaka t.o.m. dör).

Jag insåg i sena tonåren att man faktiskt håller sig mycket piggare genom att dricka måttligt med energidryck/kaffe och samtidigt gott om vatten. Dessutom är man piggare hela lanet. Kaffe är ju också mycket billigare, har mer koffein, utan salt, och man slipper en massa annat som är i energidryck.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Betoningen ligger förmodligen på "andra sjukdomar", men som han inte varit medveten om. De flesta lär ju klara det här.

Men det vore intressant att se hur energidrycker eller kaffe påverkar njurarna i längden. Själv slutar jag tvärt i två veckor emellanåt när jag vet att jag inte behöver prestera.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem

Hmm, ptjaa tråkigt. Kan bara tycka att det var en bra artikel dock, är ju vanligt att unga "gamers" dricker för mycket energidryck. FZ är en spelsite så att ta lägga upp en artikel och ta upp ämnet kan jag fan inte se som något annat än bra.

Men det spelar ingen roll om man är på LAN eller i kyrkan, överkonsumtion is bad yo.

Medlem

16 timmar va klent, på min tid körde vi fan mycket längre än så...

Medlem

Tycker det är rätt vidrigt hur energidryck marknadsförs som en tuff grej till folk i unga tonåren. Att förebilder inom extremsport och gaming dricker Monster för dom är "Extreme!". Så häller någon stackars unge i sig 4 liter så går det som det går. Den typen av marknadsföring som vissa energidryck-bolag kör med borde fan inte vara laglig.

Call of Duty: Ghosts kör marknadsförings tie-in med Monster osv. Minns jag. Den där typen produkter är ju för livs-skadade människor som inte orkar stå utan preparat. Inte för unga friska människor.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag måste missförstå storyn...
Varför dricka energidryck från timme 1 av 16??

Han måste ju ha varit uppe 16 timmar och spelat.
Sen ville han vara uppe mer och drack eneridryck ?

Vattenförgiftning är en verklig sak, dödligt verklig.

Snabbt saxat från wikipedia:
""
Vattenförgiftning är en förgiftning som beror på ett alltför stort intag av vätska. Vattenförgiftning kan uppkomma till följd av polydipsi (onormalt stor törst) till exempel vid diabetes eller sportutövning. Vattenförgiftning kan också ses hos en del schizofrena patienter,[1] samt hos människor med mentala funktionshinder. Vattenförgiftning med hyponatremi kan ses vid överdos av syntetiskt oxytocin.[2]

Som en direkt följd av den ökade vattenmängden drabbas personen av rubbning i elektrolytbalansen, vilket kan ge hyponatremi. Förgiftningen beror på att njurarna inte förmår omvandla mer än 16 milliliter urin av vattnet i minuten, varmed cellerna, vid stort intag av vätska, tar upp vattnet och ödem bildas i inre organ, bl.a. i hjärnan. De första symtomen på vattenförgiftning är desorientering, huvudvärk och yrsel, till följd av att blodflödet minskat, samt illamående och sluddrigt tal.[3] Värre förgiftning kan leda till förvirring, kramper, koma och i värsta fall döden. LD50-dosen för vatten ligger omkring 6 liter.[4]

Vattenförgiftning uppkommer antingen för att en person dricker för mycket till följd av törst (polydipsi). Detta kan vara relaterat till sportutövning, livsstil, eller vara psykogent (vid till exempel schizofreni och anorexia nervosa). När någon dricker för mycket öl kallas tillståndet potomani. Eller så är vattenförgiftning ett symtom på en inre obalans (hyponatremi, diabetes insipidus eller störningar i vasopressinbalansen), eller en biverkning av viss medicin.
""

Sen har sportdrycker och andra energidrycker en accepterad plats bland gamers. Det går inte att förneka.

Drick varsamt för det ligger på ditt ansvar, det går inte att skylla på föräldrarna om varningar ges men ignorerar, och vad ska de göra? följa med på LAN och säga ifrån framför grupptrycket?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

37 h utan sömn är mitt CS-LAN rekord. Enorma mängder general snus höll fokuset uppe under de mest intensiva stunderna. Jo jag tog en vilodag efter.

Medlem

energidryck är ju sämsta drycken att ha när man gibbar, man måste ju pissa stup i kvarten när man dricker det xD

Medlem
Medlem

"Dagen ungdomar" (jag är 33) dricker mer enegridryck än vad "en annan" drack läsk vid samma ålder. Om läsk är ohälsosamt så vet jag inte vad man ska klassa energidryck som, hälsovådligt kanske?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Är inte energidrycker som innehåller taurin förbjudna i Norge? Vilket som så är det tur att han verkar bli återställd, men jag hoppas att detta får ungdomar, och även vuxna, att inse riskerna med energidrycker.

En burk eller två (beroende på storlek) vid behov skadar inte, men att sitta och pimpla i sig stora mängder är inte bra. Har själv begått misstaget att dricka för många burkar på LAN och fick då hjärtklappning. Vems fel? Mitt eget så klart.

Ska bara påpeka att taurinet inte har någonting med det här att göra. Taurin är nyttigt, och återfinns i alldeles för små mängder i energidryck. Taurin är ingen stimulant. Så glöm taurinet i sammanhanget

Medlem

Testa att inte dricka 4 liter nästa gång då, kanske går bättre.

Medlem

Undra om han åt något alls under spelandet för att bara dricka 4liter energidryck låter ju inte som något klokt.

4liter på 16timmar låter inte som det mesta folk kan dricka när dom är på LAN.
Faller "svaga" njurar under sjukdom tro?

Folket som klagar direkt på att detta skulle vara något skit mot spelindustrin måste ju nästan lägga in sig själva för att rädda mänskligheten.
Ren idioti.

Sen kanske FZ skulle valt en bättre bild till texten...
Fast det är ju klart, varför ha med en nobrand bild på energidryck när man kan locka klick med en bild på CoD

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

4 liter energidryck hade suttit fint varje måndags-morgon.

Eller vad sägs om närmare 4 liter tabasco-sås? (spyvarning)

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Bojkott:

Är inte energidrycker som innehåller taurin förbjudna i Norge? Vilket som så är det tur att han verkar bli återställd, men jag hoppas att detta får ungdomar, och även vuxna, att inse riskerna med energidrycker.

En burk eller två (beroende på storlek) vid behov skadar inte, men att sitta och pimpla i sig stora mängder är inte bra. Har själv begått misstaget att dricka för många burkar på LAN och fick då hjärtklappning. Vems fel? Mitt eget så klart.

Ska bara påpeka att taurinet inte har någonting med det här att göra. Taurin är nyttigt, och återfinns i alldeles för små mängder i energidryck. Taurin är ingen stimulant. Så glöm taurinet i sammanhanget

I brist på annan forskning kan man inte anta annat.

Dock finns det andra betydligt värre ämnen i energidryck. Vilket förklarar varför taurin, som finns i nästan all energidryck, fått ett oförtjänt dåligt rykte. Samma gäller Karnitin.

Skrivet av Wikipedia (EN) på biverkningar av Gingseng:

A common side effect of P. ginseng may be insomnia,[17] but this effect is disputed.[18] Other side effects can include nausea, diarrhea, headaches, nose bleeds,[19] high blood pressure, low blood pressure, and breast pain.[20] Ginseng may also lead to induction of mania in depressed patients who mix it with antidepressants.[21]
Ginseng has been shown to have adverse drug reactions with phenelzine and warfarin; it has been shown to decrease blood alcohol levels.[22]

Det är vad jag hittat främst ginseng som är möjligen farligt i energidryck. Sen kommer större doser av koffein och B6. Så jag skulle säga att min tidigare teori om vattenbrist och utmattning är det mest troliga i detta fall.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

dmn
Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Vattenförgiftning är en verklig sak, dödligt verklig.

Vattenförgiftning har ingenting med innehållet i den här artikeln att göra.
Fyra liter vätskedrivande dryck på sexton timmar orsakar inte vattenförgiftning.

Skriv svar