Testversion av Windows 9 kan släppas nästa månad

Robot
Testversion av Windows 9 kan släppas nästa månad

Nästa Windows kan provköras av alla om en dryg månad, enligt källor.

#microsoft


Medlem
Testversion av Windows 9 kan släppas nästa månad

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag kör 8.1 nu, ser inga direkt större problem som jag stött på ännu. Fast å andra sidan, så lägger jag inte så mycke tid och kraft på att bry mig om såna saker heller.

Medlem
Skrivet av Keza:

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag kör 8.1 nu, ser inga direkt större problem som jag stött på ännu. Fast å andra sidan, så lägger jag inte så mycke tid och kraft på att bry mig om såna saker heller.

Vilken tur då att det finns sådana som bryr sig, så att sådana som du, som inte bryr sig, kan fortsätta att inte bry sig

Medlem

iOS är bättre!

Medlem

jag som precis har skaffat mig 8.1 aja så länge jag inte får bättre spel prestanda så klarar jag mig.

Medlem
Skrivet av InfiniteTias:

iOS är bättre!

Heheh säger en del om Mac användare... du menar kanske OSX?

OBS inte för att vara den...

Medlem
Skrivet av MrTin:
Skrivet av InfiniteTias:

iOS är bättre!

Heheh säger en del om Mac användare... du menar kanske OSX?

OBS inte för att vara den...

Använder inte ens Macbook/OSX.
Det var ett skämt...
Däremot tycker jag att Windows blivit sämre och sämre så skulle inte förvåna mig om Apple med sitt OSX till slut blir bättre än Windows. Och då menar jag för oss gamers.

Medlem

Är det inte dags för ett namnbyte..?

Medlem

Microsoft Doors 3.11

Medlem
Skrivet av InfiniteTias:
Skrivet av MrTin:
Skrivet av InfiniteTias:

iOS är bättre!

Heheh säger en del om Mac användare... du menar kanske OSX?

OBS inte för att vara den...

Använder inte ens Macbook/OSX.
Det var ett skämt...
Däremot tycker jag att Windows blivit sämre och sämre så skulle inte förvåna mig om Apple med sitt OSX till slut blir bättre än Windows. Och då menar jag för oss gamers.

Ok svårt med [Ironi] på nätet

Medlem
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av Keza:

Personligen så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag kör 8.1 nu, ser inga direkt större problem som jag stött på ännu. Fast å andra sidan, så lägger jag inte så mycke tid och kraft på att bry mig om såna saker heller.

Vilken tur då att det finns sådana som bryr sig, så att sådana som du, som inte bryr sig, kan fortsätta att inte bry sig

Och tech-nördar som oss kan gå på alla blunders så får ni som inte bryr er en mera solid produkt, win-win

Inaktiv

Linux räddar mig dagligen från en värld av övervakning och proprietär programvara!

MFZ
Medlem

med facit i handen i form av tidigare windows-släpp så ska ju windows 9 vara en bra release.

återstår dock att se om mönstret stämmer även denna gång.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

win 8.1 är faktiskt riktigt bra. stabilt, säkert, snabbt (inte bara med ssd) och litet minnesavtryck (mindre än win 7 o vista). så en ny utgåva just för spelandets skull behövs inte.

å andra sidan är det trevligt med ett nytt windows.

Medlem

Inte kört en enda app just för att skiten maximeras över alla skärmar samtidigt om man har Nvidia Surround eller Eyefinity.
Skönt att MS fixar den skiten så man kan ha mindre fönster på en enda skärm och använda sig av multitasking.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Har hört rykten om att Windows 9 kommer att vara gratis för att konkurrera bättre med andra alternativ på marknaden. Någon som vet mer då jag inte har för vana att tro på rykten?

Medlem
Skrivet av MrTin:
Skrivet av InfiniteTias:

iOS är bättre!

Heheh säger en del om Mac användare... du menar kanske OSX?

OBS inte för att vara den...

Eller så menar han att han, på kärt OT-manér, föredrar iPad över Surface?

Jag kör W8 ett par år till, funkar ypperligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag anser såhär:
Det är svårt att skala kvalitet.
I mjukvara kan kvalitet förbättras till en viss punkt (viss överdrift, jag vet).

Då man uppnått över 90% kvalitet blir varje extra procents kvalitetshöjning både mycket svårare och mycket dyrare.

Då börjar man att skala ut:
Alltså, lägga till extra funktionalitet.

För Windows del blir detta ofta sämre, då varje extra "program" inne i OS:et gör ett sämre jobb än motsvarande gratisprogram/betalprogram.

Jämför tex följande:
notepad - motepad++
Windows Media Player - VLC
IE - FF - Chrome
MetroPDF - Adobe Acrobat Reader
Explorer - Daemon Tools - Virtual Drive
Command Prompt - Cygwin - Bash

För övrigt är jag en technörd, och gillar även då MS kommer med nya versioner av Windows. Men jag har alltid ansett att OS ska göra saker som OS "ska göra", dvs. ha hand om systemet.

Och jag gillar valfriheten man har av att installera program man behöver. Jag tror att många anvåndare fortsätter att använda standardprogrammen då de inte vet hur man installerar nya.

Medlem
Skrivet av Manqs:

Har hört rykten om att Windows 9 kommer att vara gratis för att konkurrera bättre med andra alternativ på marknaden. Någon som vet mer då jag inte har för vana att tro på rykten?

det florerar ett gäng rykten (som jag inte orkar länka just eftersom de är rykten).
av vad jag hört är det jag håller som troligast är att det kommer en uppdatering till till windows 8 ("windows 8.2") där startmenyn gör comeback, men att windows 9 är ett betalt operativsystem som man kan uppgradera rabatterat om man har windows 8.

en annan halvrimlig tanke jag hört är att någon form av home eller starter eller basic eller vad microsoft vill kalla det skulle kunna vara gratis, men det brukar vara en dålig idé att välja de varianterna pga begränsningar i minnesmängd och annat. däremot har jag mycket svårt att tro att windows 9 kommer att vara gratis av en rad anledningar. framförallt är windowslicenser i kontorsmiljöer en jättestor del av microsofts inkomster som man skulle tacka nej till rakt av.

Skrivet av Manqs:

Har hört rykten om att Windows 9 kommer att vara gratis för att konkurrera bättre med andra alternativ på marknaden. Någon som vet mer då jag inte har för vana att tro på rykten?

Låter inte helt ologiskt om man redan har Windows 8 lär nog bara funka som en vanlig uppdatering precis som det fungerar till dagens mobiler dvs ingen kostnad, i värsta fall så lär det väl max kosta 200 kr.
Marknaden för operativsystem ser inte ut som den gjorde förr i tiden, nu ger företag gärna bort sina OS för att folk ska börja använda dom.

Medlem
Skrivet av MFZ:

med facit i handen i form av tidigare windows-släpp så ska ju windows 9 vara en bra release.

återstår dock att se om mönstret stämmer även denna gång.

Ser inget mönster alls jag, om du kollar tillbak så kom Win 3.1, Win 95, Win 98 och XP. Inget av dom var dåligt för sin tid, ingen sågade något av dom som Vista blev sågat.

Igentligen är inte W8 dåligt heller! Det är bara startmenyn alla stör sig på.

Medlem
Skrivet av intro18:
Skrivet av Manqs:

Har hört rykten om att Windows 9 kommer att vara gratis för att konkurrera bättre med andra alternativ på marknaden. Någon som vet mer då jag inte har för vana att tro på rykten?

Låter inte helt ologiskt om man redan har Windows 8 lär nog bara funka som en vanlig uppdatering precis som det fungerar till dagens mobiler dvs ingen kostnad, i värsta fall så lär det väl max kosta 200 kr.
Marknaden för operativsystem ser inte ut som den gjorde förr i tiden, nu ger företag gärna bort sina OS för att folk ska börja använda dom.

vilka företag då? vilka operativsystem är gratis?

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av intro18:
Skrivet av Manqs:

Har hört rykten om att Windows 9 kommer att vara gratis för att konkurrera bättre med andra alternativ på marknaden. Någon som vet mer då jag inte har för vana att tro på rykten?

Låter inte helt ologiskt om man redan har Windows 8 lär nog bara funka som en vanlig uppdatering precis som det fungerar till dagens mobiler dvs ingen kostnad, i värsta fall så lär det väl max kosta 200 kr.
Marknaden för operativsystem ser inte ut som den gjorde förr i tiden, nu ger företag gärna bort sina OS för att folk ska börja använda dom.

vilka företag då? vilka operativsystem är gratis?

OSX är gratis.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av intro18:
Skrivet av Manqs:

Har hört rykten om att Windows 9 kommer att vara gratis för att konkurrera bättre med andra alternativ på marknaden. Någon som vet mer då jag inte har för vana att tro på rykten?

Låter inte helt ologiskt om man redan har Windows 8 lär nog bara funka som en vanlig uppdatering precis som det fungerar till dagens mobiler dvs ingen kostnad, i värsta fall så lär det väl max kosta 200 kr.
Marknaden för operativsystem ser inte ut som den gjorde förr i tiden, nu ger företag gärna bort sina OS för att folk ska börja använda dom.

vilka företag då? vilka operativsystem är gratis?

Kan inte komma på något OS som kostar pengar, förutom Windows. Jag misstänker att Microsoft gärna vill hamna i ett läge där de kan ge bort Windows gratis, och leva på tjänster och hårdvara kring operativsystemet. Tror inte de är där än, men vem vet? Än så länge har de ju i alla fall oss gamers i fickan, men det är ju på väg att ändras känns det som.

Medlem

Använder båda, Windows och OSX. Tycker OSX är bättre OS och den är gratis.

Medlem
Skrivet av billybob:

OSX är gratis.

nej. för att kunna köra osx måste du ha en mac som du betalar i runda slängar åtminstone en fjärdedel mer än en likvärdig PC utan operativ för. det är knappast gratis. bara för att de bakar in licenskostnaden i hårdvarupriset betyder det inte att mjukvaran är gratis.

Skrivet av caelestis:

Kan inte komma på något OS som kostar pengar, förutom Windows. Jag misstänker att Microsoft gärna vill hamna i ett läge där de kan ge bort Windows gratis, och leva på tjänster och hårdvara kring operativsystemet. Tror inte de är där än, men vem vet? Än så länge har de ju i alla fall oss gamers i fickan, men det är ju på väg att ändras känns det som.

red hat enterprise? inte gratis
suse enterrpise? inte gratis
sun solaris? inte gratis.
för att inte tala om alla supportavtal som canonical och liknande kör för företag. de är inte gratis heller.

det är i princip bara gnu/linux utan supportavtal som är gratis.

nä. jag har mycket svårt att tro att microsoft kommer tjäna något på att ge bort windows gratis. (det hade så klart varit trevligt.)

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av billybob:

OSX är gratis.

nej. för att kunna köra osx måste du ha en mac som du betalar i runda slängar åtminstone en fjärdedel mer än en likvärdig PC utan operativ för. det är knappast gratis. bara för att de bakar in licenskostnaden i hårdvarupriset betyder det inte att mjukvaran är gratis.

Skrivet av caelestis:

Kan inte komma på något OS som kostar pengar, förutom Windows. Jag misstänker att Microsoft gärna vill hamna i ett läge där de kan ge bort Windows gratis, och leva på tjänster och hårdvara kring operativsystemet. Tror inte de är där än, men vem vet? Än så länge har de ju i alla fall oss gamers i fickan, men det är ju på väg att ändras känns det som.

red hat enterprise? inte gratis
suse enterrpise? inte gratis
sun solaris? inte gratis.
för att inte tala om alla supportavtal som canonical och liknande kör för företag. de är inte gratis heller.

det är i princip bara gnu/linux utan supportavtal som är gratis.

nä. jag har mycket svårt att tro att microsoft kommer tjäna något på att ge bort windows gratis. (det hade så klart varit trevligt.)

Ok, jag trodde vi pratade om privatkunder... inte om företag med linuxservrar som är i behov av premium support. Allt kostar pengar för företag, det kommer så klart även Microsofts produkter (Windows Server, SQL, Azure, Office, MSDN etc) att göra om de skulle välja att gå ner i pris eller ge ut Windows gratis till oss privatkunder.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av billybob:

OSX är gratis.

nej. för att kunna köra osx måste du ha en mac som du betalar i runda slängar åtminstone en fjärdedel mer än en likvärdig PC utan operativ för. det är knappast gratis. bara för att de bakar in licenskostnaden i hårdvarupriset betyder det inte att mjukvaran är gratis.

Skrivet av caelestis:

Kan inte komma på något OS som kostar pengar, förutom Windows. Jag misstänker att Microsoft gärna vill hamna i ett läge där de kan ge bort Windows gratis, och leva på tjänster och hårdvara kring operativsystemet. Tror inte de är där än, men vem vet? Än så länge har de ju i alla fall oss gamers i fickan, men det är ju på väg att ändras känns det som.

red hat enterprise? inte gratis
suse enterrpise? inte gratis
sun solaris? inte gratis.
för att inte tala om alla supportavtal som canonical och liknande kör för företag. de är inte gratis heller.

det är i princip bara gnu/linux utan supportavtal som är gratis.

nä. jag har mycket svårt att tro att microsoft kommer tjäna något på att ge bort windows gratis. (det hade så klart varit trevligt.)

Så summan är att så länge någon inte upprätthåller en supportorganisation som är gratis för dig så är heller inte deras produkt gratis?

Medlem
Skrivet av caelestis:

Ok, jag trodde vi pratade om privatkunder... inte om företag med linuxservrar som är i behov av premium support. Allt kostar pengar för företag, det kommer så klart även Microsofts produkter (Windows Server, SQL, Azure, Office, MSDN etc) att göra om de skulle välja att gå ner i pris eller ge ut Windows gratis till oss privatkunder.

min poäng är att privatpersoner är en så liten del av microsofts intäkter för windows, och de har redan ett så hårt grepp om den marknaden så att de inte tjänar något på att locka till sig fler användare genom att ge bort windows gratis. de kommer inte sälja märkbart mycket mer av microsoft office och andra licensavgiftsbelagda mjukvaror på grund av en ökad installationsbas.

visst kan tillväxt av macos och steamos leda till förändringar. men det är ganska tydligt att windows på PC för privatpersoner behandlas rätt styvmoderligt till förmån för xbox och integrerade enheter, så jag tror att det inte är särskilt rimligt att förvänta sig att en premiumversion av windows (vilket brukar vara de enda användbara om man vill vara framtidssäkrad i spelsammanhang på grund av hårdvarubegränsningar i deras home/starter/basic-SKUer) blir gratis inom den närmsta framtiden.

Skrivet av billybob:

Så summan är att så länge någon inte upprätthåller en supportorganisation som är gratis för dig så är heller inte deras produkt gratis?

summan är att många operativsystem faktiskt säljs som licensbelagda kommersiella produkter eller som open source fast med idén att man ska köpa support för dem, inte att man bara genom att öka sitt antal användare på något magiskt sätt ska tjäna pengar. Om ett företags affärsidé är att slutanvändaren ska betala pengar till dem för att kunna använda en produkt så är den inte gratis.

Men visst finns det distributioner som är gratis. problemet är bara att de inte är relevanta i spelsammanhang (ännu, steamos kan kanske ändra på det antingen till förmån för andra linuxar eller för sig själv)

12
Skriv svar