Helgdiskussion: mikrotransaktioner har blivit rumsrena

Medlem

Beror lite på vad man räknar som mikrotransaktioner.

Server-flytt i WoW, kortpaket i Hearthstone etc...

Men det har blivit ett antal hundralappar. Spelade theHunter mycket för ett tag sedan och där har det väl lagts om inte 2000 så iallafall 1500:-

Tycker inte det blir så farligt i längden, om det är ett spel som jag gillar och spelar mycket så har jag inget emot att slänga lite extra pengar i det för antingen kosmetiska saker, eller mer tekniska grejer som en server-flytt i ett mmo.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Över min döda...

Några pilsner kan jag köpa för att höja spelglädjen, thats it.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av adde111:

Har nogt lagt ned 7kpå CSGO men jag har fått tillbaka runt 10K från det jag har fått så inte förlorat några pengar där än

Går väl ändå inte att omvandla sina steampengar till riktiga?

Medlem

Jag köpte guld i WOW på den gamla goda tiden, vanilla och TBC för över 25.000 sek (gick mycket pots å sånt som maintank när man raidade 5 dagar i veckan) och även lagt långt över 15.000 på andra spel t.ex BF4, GTA5 och senast i eve-online.
Ser det som en naturlig del för mig som jobbar och inte hinner grinda som "kidsen" och ändå kan hänga med och få ut det mesta av min lilla speltid som jag har.

Medlem

Köpte ett par nya kartor i Techno Kitten.

Medlem
Skrivet av spawnstah:

Jag köpte guld i WOW på den gamla goda tiden, vanilla och TBC för över 25.000 sek (gick mycket pots å sånt som maintank när man raidade 5 dagar i veckan) och även lagt långt över 15.000 på andra spel t.ex BF4, GTA5 och senast i eve-online.
Ser det som en naturlig del för mig som jobbar och inte hinner grinda som "kidsen" och ändå kan hänga med och få ut det mesta av min lilla speltid som jag har.

Köpa guld... Du borde bli bannad ifrån WoW.

Medlem
Skrivet av spawnstah:

Jag köpte guld i WOW på den gamla goda tiden, vanilla och TBC för över 25.000 sek (gick mycket pots å sånt som maintank när man raidade 5 dagar i veckan) och även lagt långt över 15.000 på andra spel t.ex BF4, GTA5 och senast i eve-online.
Ser det som en naturlig del för mig som jobbar och inte hinner grinda som "kidsen" och ändå kan hänga med och få ut det mesta av min lilla speltid som jag har.

Herreminskapare
Sånna summor måste väll anses extrema?

Du måste ha en välbetalt jobb


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag köpte bankutrymme för 50$ i Path of Exile eftersom det är ett riktigt bra spel och utvecklarna har bra värderingar. Jag ser det som en engångssumma för ett bra spel där de lovat att aldrig gå pay-to-win. Man får generöst med bankutrymme gratis, så det är bara om man spelar mycket man har nytta av mer.
Jag kan acceptera kosmetiska mikrotransaktioner men kan man köpa sig fördelar så skippar jag spelet oavsett hur bra det verkar i övrigt.

Jag skippar även spel som släpper DLC på löpande band, Europa universalis och Civilization t.ex. Spelen är bra men vill man spela de senaste uppdateringarna så blir man ju mjölkad på stora summor regelbundet. En bra expansion till rimligt pris vartannat år är inga problem men DLC på löpande band har fått mig att skippa många spel som i övrigt verkar bra. Jag väntar till nästa spel i serien släpps och köper det föregående billigt i paket med allt DLC om jag verkligen vill spela dessa spel.

Medlem

Har lagt runt 500kr till Path of Exile för att det är ett jävla bra spel från en pytteliten studio.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det första jag köpte var sniper-kit till Battlefield: Bad Company 2, hatar snipers och orkade inte spela igenom den klassen. Kände mig smutsig efteråt.

Köpte också två nycklar till Team Fortress 2 men det var verkligen inte min grej.

Jag avskydde också sniperklassen, men jag ville gärna ha den där sista 50 Cal snipern, så det jag gjorde var bara att köra som sniperklassen fast med ett hagelgevär istället. Då strömmade det in EXP som aldrig förr.

Medlem

Att röka är ju minst lika onödigt som Microtrans..
Så att lägga 50kr veckan och få lite glädje ser jag inge fel på. Jag lägger tom mindre än så.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av dTexN:

Att röka är ju minst lika onödigt som Microtrans..
Så att lägga 50kr veckan och få lite glädje ser jag inge fel på. Jag lägger tom mindre än så.

Att röka är dumt av många andra anledningar än kostnaden, lika så microtransaktioner, det är en sjukdom i spelbranschen.

Medlem

Spenderat mer än 1400kr på Smite, säkerligen...

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Så hur är köpta hjältar i League of legends INTE en fördel?

Hur är köpta hjältar i lol en fördel? Jag har varenda champ, men har inte köpt en enda för riktiga pengar.

Medlem

Jag tycker som Ender.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av posyko:

räknas leage of legends i den här röstningen ?

Självklart!


signatur
ELF
Medlem

Har lagt lite småslantar här och där. Men jag lade nog 1000 kr på APB när jag spelade det. Har dessutom köpt kits i BF4.
Även om man räknar bort 10" Constellation modellen så har jag köpt skepp för över 1000 kr i SC.
Tror bankkortet ska få ta sig en lång och avkopplande semester.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Har säkert lagt över 1000kr på DoTA 2. Ser inte heller något fel i Valves system i DoTA. Jag behöver inte lägga in pengar jag får hela spelet ändå med ALLA hjältar, updates etc. Vill jag inte ha olika cosmetics till mina heroes så låter jag bara bli helt enkelt inte svårare än så.

Andra spel som ger dig fördel med att köpa hjältar, vapen är enligt mig fel. "Vill du spela den hjälten? Har inte tillräckligt med in-game valuta för att köpa eftersom du inte spelar tillräckligt mycket? ----> KÖP HÄR FÖR RIKTIGA PENGAR <----" Usch.

Medlem
Skrivet av ClassicQW:
Skrivet av Rwaat:

Så hur är köpta hjältar i League of legends INTE en fördel?

Hur är köpta hjältar i lol en fördel? Jag har varenda champ, men har inte köpt en enda för riktiga pengar.

Fler hjältar att välja mellan ger ju en fördel då du har ett större utbud att välja mellan. Visst går det att låsa upp alla hjältar genom att bara spela normalt, men så är det ju i de flesta så kallade Pay to win spelen också. Där det går att få tag i alla vapen (om det är ett fps som exempel) men det tar enormt mycket tid.

k3m
Medlem
Skrivet av Capitan:
Skrivet av Gaara:

Hatar mikrotransaktioner räcker det inte med att man betalat 600-700spänn redan för ett spel?

Jag tror vi närmar oss en ny spelcrash som det va på 80talet, för mycket skit i spelindustrin nu.

Jag håller med. Om man redan betalat för ett spel ska man f-n i mig inte behöva betala mer för att kunna lira. Jag gjorde misstaget att inte läsa på innan jag köpte the elder scrolls online. När jag installerat och gick online fick jag raskt reda på att det var en måntlig avgift. Då blev jag sur.

Jag tror också tror också vi håller på att närma oss en spelkrash. Mest för att communityna håller på och tyna bort. Förr kunde man hosta sin egen server och sätta sina egna regler, nu ska spelindustrin ha allt och sätta sina egna regler. Jag kan acceptera det man tyvärr så de sällan villiga att ha personal som 24/7 håller koll utan bitvis är det rent kaos som ingen gillar eller orkar med i längden. En annan sak som stör mig är denna jakt på att hela tiden låsa upp saker till vapen eller levla upp. Det göder inget annat än folk som är statsnördar och det gynnar f-n inte spelglädjen ett dugg...

Det som jag saknar som f-n är att kunna mappa och modda åt de spel man brinner för. Så som man kunde göra förr. Då var det allt kul att lira...

du har min röst.

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av adde111:

Har nogt lagt ned 7kpå CSGO men jag har fått tillbaka runt 10K från det jag har fått så inte förlorat några pengar där än

Går väl ändå inte att omvandla sina steampengar till riktiga?

Jodå. Jag säljer det genom swish Skins alltså

Medlem

"Mitt vapen har ett värde!" Eller?

Så länge man förstår att sakerna man köper saknar ett värde så är det okey med mikrotransaktioner tycker jag. Visst, användarna sätter ett värde på tex ett vapen i CS, men detta värde står sig bara så länge folk spelar spelet. Så fort folk börjar lämna spelet så blir det inflation och värdet når snabbt havsbotten.

På ett sätt tycker jag sådana här köp är fel då det lockar barn och ungdomar. Vuxna vet mer vad de köper och förstår pengarnas värde.

Så länge man inte sålt sina saker så är de heller inte värda något. Imorgon kan dina saker vara värda 0 kr för den dagen vet vi kommer. De smarta säljer i tid!

Det var samma sak med hockeybilder på 90 talet. Paket med bilder var dyra och många lade ut en förmögenhet. Efter några år dog intresset och sen stod folk med samlingar som tidigare värderat till tusentals kronor.

Mitt råd är att investera i prylar som kan ha ett värde även i framtiden.
Jag vet inte hur det är i dagens Counter Strike. Men förr så kunde man ladda ner nya skinns till CS och det kostade inte en krona.

Medlem

Skulle nog inte vilja hålla med om rubriken.

Vissa (FÅ) speltillverkare kör på justa mikrotransaktioner medans den stora majoriteten kör på p2w. Vilket är mycket synd.

Men när företag kommer med girighet först så blir det gärna så.

Inaktiv

Jag avskyr att World Of Warcraft har en ingame shop med mounts / pets och boosts!
När de har expansionskostnader och månadskostnader då skall man inte successivt implementera saker med extra kostnad, snarare implementera det genom någon quest / world eller i värsta fall vänta med prylen till nästa expansion
Däremot är det bra att Blizzard sätter pris på namnbyte / server transfer, för det skulle missbrukas av spelare, ninjas / scammers


signatur

Panta burkar är klimatsmart men vi har inget system för det, vi tar en i taget, går det för fort då säger maskinen stop!

blivit mer än 1400 om man räknar world of tanks.. tog 2 ..löve etc;)

Medlem

Enligt undersökningen verkar det inte vara allt för populärt.
Antar casual gamers är de som står för att gå med på allt vad mikrotransaktioner heter.

Det är rätt härligt att det som var med som bonus saker i spel för bara bågra år seda tillbaka i tiden idag kostar pengar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

köpt dlc pack är det närmsta jag kommit micro transaktioner.

Medlem

Spenderat långt över 1400:- på Path of Exile och tycker GGG (utvecklarna) förtjänat varenda krona Burkar ge dem runt 500:- varje halvår ungefär...

12
Skriv svar