Star Citizen – vem tänker du vara?

Medlem
Skrivet av Tomas Landberg:

Kommer köra bountyhunter som kör lite trade, eskortering och självklart strida för min guild för att ha kontroll över viktiga delar av universumet...
Kommer bo mycket i min enmans-cockpit baserade dogfighters.. Men gästar gärna de stora feta multicrew-shipen med.

Det första next-gen spelet på över 5 år. Det första riktiga Space-simet sen Freelancer.
Elite:dangerous köpte jag också. Men vilket skämt det var. Det är bara ett tomt skal.. 2 miljoners miljarders random genererade galaxer... Jippi.. Alla helt identiska... Skeppen ser ut som flytande tegelstenar och combat-fysiken är ju ett rent skämt. Likaså quest-systemet.. Så stela och upprepande. EVE är något helt annat och faktiskt ett fungerande spel med en galax som bjuder in till utforskning och resor. Precis vad SC kommer erbjuda fast i 1st person och mycket mer uptodate. Grafiken i SC dessutom.. NOM!

Rättelse:
ED har samtliga kända stjärnsystem vetenskapligt korrekt representerade i spelet. Det är alltså omkring 160000 stjärnor som har lagts in för hand på korrekta positioner. Resten av de runt 400 miljarder stjärnorna galaxen har ingen någonsin sett och därmed är Brabens gissning lika bra som vilken astronoms som helst. De är procedurellt genererade och inte slumpade, samma formel genererar innehåll till samtliga miljarder system.

Om du vill stänga av flight assist och flyga 'realistiskt' så går det utmärkt.

Quests existerar inte i ED, det är inte ett RPG utan en simulator.

Se min tidigare kommentar om att jämföra de här spelen med EVE.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

jag fattar inte..när nu spelet kommer kan jag köpa skoten och börja lira eller måste jag betala massor för skepp osv?

Du behöver bara köpa ett "Package". Det billigaste innehåller ett Startskepp, Hangar, Star citizen (MMO), Squadron 42. När spelet är släppt kan du inte längre köpa skepp för riktiga pengar utan måste tjäna ihop till skeppen ingame.

Edit: rättade fel.

Medlem

Det första spelet jag någonsin riktigt fastnade i var Wing Commander: Privateer. Ända sen dess har jag längtat efter ett spel som tar det ytterligare ett steg - att kunna landa på planeter, rymdbaser, rymdskepp och kunna gå runt fritt. Något mer jag drömt om är att kunna landa på planeter utan "laddningstid".

Om SC blir lika bra som den här trailern lovar blir jag nog tvungen att köpa en större lägenhet så jag får ett extrarum som cockpit.

Medlem
Skrivet av chrillemeter:

Är det single player också, eller är det bara online?

Single player-delen heter Squadron 42. De första 10 uppdragen kommer att släppas i mitten av 2015 följt av 40 till under 2016. Det ska tydligen bli en ovanligt stor (större än vad dom planerade i början) single player-del. Squadron 42 kan spelas offline.
http://starcitizen.wikia.com/wiki/Squadron_42

Fakk mi vad det är snyggt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

synd att dom flesta om inte alla rymd spel handlar om krig och förstörelse, vill ha ett lite mer försiktigt utforskandes.
träffa liv från andra planeter och trada med dom. lite såna grejor istället för detta apkrigandet.

Skrivet av Zero303:

synd att dom flesta om inte alla rymd spel handlar om krig och förstörelse, vill ha ett lite mer försiktigt utforskandes.
träffa liv från andra planeter och trada med dom. lite såna grejor istället för detta apkrigandet.

vad sägs som x3 min goda herre inget krigande om du inte vill


signatur

New life, New hope

Medlem

Förmodligen kommer jag inte ens titta åt detta håll mer då jag nyss var inne på deras hemsida och såg att man kan/ får betala månatligt eller efter en modell för ytterliggare saker..... susbscriptions ewww

[https://robertsspaceindustries.com/pledge/subscriptions]

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Förmodligen kommer jag inte ens titta åt detta håll mer då jag nyss var inne på deras hemsida och såg att man kan/ får betala månatligt eller efter en modell för ytterliggare saker..... susbscriptions ewww

[https://robertsspaceindustries.com/pledge/subscriptions]

Subscriptions är bara för dom mest hängivna fansen och det är tack vare dom vi får Youtubeshowerna "Ten for the chairman" och "Around the verse" som går varje vecka samt en del annat. Det är helt frivilligt och påverkar inte spelet alls. Det betyder också att dom insamlade pengarna går helt till det dom ska, skapa spelet.

Du kan läsa mer om hur Subscriptions kom till samt vad det innebär här.

Medlem
Skrivet av JRico:
Skrivet av Shuriko:

Förmodligen kommer jag inte ens titta åt detta håll mer då jag nyss var inne på deras hemsida och såg att man kan/ får betala månatligt eller efter en modell för ytterliggare saker..... susbscriptions ewww

[https://robertsspaceindustries.com/pledge/subscriptions]

Subscriptions är bara för dom mest hängivna fansen och det är tack vare dom vi får Youtubeshowerna "Ten for the chairman" och "Around the verse" som går varje vecka samt en del annat. Det är helt frivilligt och påverkar inte spelet alls. Det betyder också att dom insamlade pengarna går helt till det dom ska, skapa spelet.

Exakt det är frivilligt, det är bara "bonusstöd" till utvecklarna

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Förmodligen kommer jag inte ens titta åt detta håll mer då jag nyss var inne på deras hemsida och såg att man kan/ får betala månatligt eller efter en modell för ytterliggare saker..... susbscriptions ewww

[https://robertsspaceindustries.com/pledge/subscriptions]

Där har du totalt missuppfattat vad den prenumerationen är för något! Spelet kommer inte ha någon månadskostnad när det kommer ut och det har inte heller någon nu.

Cloud Imperium Games har en mycket aktiv Youtube kanal där de varje vecka har program som "10 for the Chairman" där Chris Roberts svarar ganska ingående på 10 frågor om design, lore etc ställda av fans som prenumererar
"Around the Verse" ett program på mellan 30-45 minuter där de berättar om utvecklingen av spelet, vad som har hänt senaste veckan, kommande händelser och planer, hur jakten på buggar går till, intervjuer och annat.
"Meet the Developers" har nyss börjat i varje avsnitt intervjuas en av de som jobbar på spelet.
"The Next Great Starship" var en välproducerad show där olika teams från hela världen tävlade om att designa ett rymdskepp som sedan skulle vara med i spelet. Designers och grafiker från Cloud Imperium var med i panelen som i detalj gav feedback fram till den stora finalen.

Program som dessa kostar pengar att producera, men CIG har varit mycket tydliga med att inga pengar från pledges används till dom. I stället erbjuder de fans möjligheten att prenumerera och använder enbart dom pengarna till produktionen!

Angående de "ytterligare saker". Det är dekorativa föremål till din hangar, som ett spritkabinett, en jukebox, affischer och så vidare. Det är alltså inga unika vapen eller skepp man får som prenumerant .

Några trevliga saker de erbjuder till dom som prenumererat i ett år:
"Create a pirate! We’re populating Spider with NPCs and you will have the right to name one and create their backstory for the official Galactapedia! (CIG reserves the right to edit any content created as part of this perk.)"
och
"Your name in the game! We can’t tell you where you’ll find it, but if you subscribe for at least twelve months your name will be located somewhere in the Star Citizen world."
samt:
"“ADVANCED TEST PILOT” access badge – a single-use token allowing you one day of access to test fly any available spacecraft each month during a future dogfighting alpha test."

Så prenumerationen är 100% frivillig och ger inga fördelar inne i spelet.

Medlem

Jag väljer Stig Helmer.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jag vill nog bara utforska galaxen och hålla mig borta från allt krigande. För mig är det det okända där ute som lockar, inte allt detta skjutande som finns i alla andra spel ändå

Elite: Dangerous


signatur
Medlem

Förbannat jävla skönt att vara genuint pepp på något spel igen. Med åren blir det mer och mer sällan.

Medlem
Skrivet av Javas:

Svårt att bestämma sig men jag tror jag antingen kommer vara intergalaktiskt handelsman eller jaga ner lortiga pirater

Vad du än väljer kan du räkna med att bli nerskjuten av mig och mitt gäng skjutglada kamrater!

Medlem
Skrivet av purjo:
Skrivet av Javas:

Svårt att bestämma sig men jag tror jag antingen kommer vara intergalaktiskt handelsman eller jaga ner lortiga pirater

Vad du än väljer kan du räkna med att bli nerskjuten av mig och mitt gäng skjutglada kamrater!

Impressive.. Most Impressive...

Medlem
Skrivet av MattiAce:

Efter att ha haft stort focus på flygandet i ett flertal spel senaste
åren var jag väldigt entusiastisk över Star Citicen men ju mer jag
ser av det ju mer tappar jag intresset.

Är ni fler som känner samma sak?

Håller med, jag tycker både no man's sky och elite dangerous ser bättre ut och det är med typ 1/4 av star citizens budget. Inte bara det men deras Idé att köpa svindyra skepp för irl pengar är något som inte gör mig sugen att spela det.

Medlem
Skrivet av Droppz:

men deras Idé att köpa svindyra skepp för irl pengar är något som inte gör mig sugen att spela det.

Äh, kom ner på jorden vetja. Det handlar ju enbart om fans som sponsrar ett spel de gärna vill ska bli så bra som möjligt. Ser inget fel med det.

Du vet väl om att det enda du egentligen behöver köpa för att kunna spela Star Citizen är ett package med 1 skepp?

Alla andra skepp kan du sedan skaffa när du spelar, utan att behöva lägga ett enda öre extra irl.

Medlem

Lite OT.. Om man struntar i själva infrastrukturen i spelen; vilket av de två (SC och ED) flyter bäst? Är det någon här som spelat båda på samma rigg och kan ge lite teknisk feedback?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av purjo:

Vad du än väljer kan du räkna med att bli nerskjuten av mig och mitt gäng skjutglada kamrater!

A lot of tears and disappoint in your future I see. The selfhype is strong with this one.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Pijt:

Förbannat jävla skönt att vara genuint pepp på något spel igen. Med åren blir det mer och mer sällan.

Ja, jag har inte varit så här taggad sedan RapeLay.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

detta spel har dragigt ut på tiden jävligt länge nu..när ska det släppas 2020 eller senare?

Medlem
Skrivet av Bamia:

detta spel har dragigt ut på tiden jävligt länge nu..när ska det släppas 2020 eller senare?

Två år är inte jävligt länge för att göra ett AAA-spel från grunden, PLUS att bygga upp en spelstudio med ett flertal kontor utspridda i flera länder och anställa över 200 personer.

Det första kapitlet i single player-kampanjen Squadron 42 kommer under andra halvan nästa år och kommer vara på mellan 15-20 timmar.

Alfan för MMO-världen beräknas starta i slutet av nästa år och spelet släpps förhoppningsvis som planerat 2016.

Just nu har du tillgång till Arena Commander som erbjuder dogfighting mellan olika skepp i PvE, PvP och Co-op, plus racing. Om någon månad släpps första officiella alfan av FPS-delen. Så jag vill påstå att utvecklingen går väldigt bra. Kan inte komma på något annat stort spel som har haft en sådan öppen utveckling där man varje vecka berättar om vad som har hänt.

Skrivet av azynkron:

Lite OT.. Om man struntar i själva infrastrukturen i spelen; vilket av de två (SC och ED) flyter bäst? Är det någon här som spelat båda på samma rigg och kan ge lite teknisk feedback?

Elite: Dangerous flyter mycket bättre och har överlägset bättre stöd för TrackIR och Oculus Rift (+ vanliga gamla tvåfärgade 3D-glasögon ifall man vill använda det).

Elite Dangerous är ju ett släppt spel (som dock kan kännas att det fortfarande saknar en del innehåll) med flera grafikinställningar och bra bilduppdatering medan Star Citizen är i tidig alfa, knappt har några grafiska inställningar att erbjuda och ännu inte optimerats (AC 1.0 som kom ut för en vecka sedan gjorde dock spelet snabbare på de flesta datorer).

Skrivet av Ahris:

Rättelse:
ED har samtliga kända stjärnsystem vetenskapligt korrekt representerade i spelet. Det är alltså omkring 160000 stjärnor som har lagts in för hand på korrekta positioner. Resten av de runt 400 miljarder stjärnorna galaxen har ingen någonsin sett och därmed är Brabens gissning lika bra som vilken astronoms som helst. De är procedurellt genererade och inte slumpade, samma formel genererar innehåll till samtliga miljarder system.

Om du vill stänga av flight assist och flyga 'realistiskt' så går det utmärkt.

Quests existerar inte i ED, det är inte ett RPG utan en simulator.

Se min tidigare kommentar om att jämföra de här spelen med EVE.

Har du källa på att de har lagts in för hand? iofs skulle väl det inte vara så svårt med tanke på hur odetaljerat det är och hur repetetivt allt är. Men att allt är som vårat universum? Ja källa vore väldigt intressant på det.

Att stänga av flight assistent är något du lär dig efter ungefär 30 minuter speltid och i stort sett krävs om du vill spela effektivt. Flyg-mekaniken är fortfarande helt katastrofalt och bidrar med väldigt enformiga strider. Jag rekomenderar dig att prova AC i Star Citizen för att få lite perspektiv.

Oj skrev jag quests? Då är det ju rpg enligt dig. Jag menade missions. Titta nu blev det ett nytt spel eller hur? ;). Det är en space-sim ja vilket är ett väldigt missvisande uttryck i sig. Men säg space-sim och inte simulator om du vill bli förstådd av folk som gillar just den här genren.

Att utforska i Elite Dangerous är tyvärr inte mycket mer än att se samma stationer, samma månar och ologiskt flytande skatter i rymden. EVE har ju ett levande universum där man faktiskt får lite härliga vyer. Precis som du kommer få i Star Citizen (och redan får i AC). Där varje jump erbjuder en nyfiken känsla.

12
Skriv svar