The Elder Scrolls: V

Inaktiv

Det hade helt klart varit häftigt som du säger shadowfall, att kunna utforska hela Tamriel i ett och samma spel. Men jag måste hålla med Hukke, det skulle bli alldeles för stort och utvecklarna skulle inte kunna ge Tamriels olika kulturer rättvisa, för Tamriel är alldeles för stort och komplext. Istället skulle vi nog få en värld som är ännu mindre varierande än den i Oblivion.
Om nu Bethesda ändock bestämde sig för att göra något liknande, och göra det på ett bra sätt, skulle nog utvecklingstiden i det närmaste kunna jämföras med Duke Nukem Forever.
Men jag måste medge att tanken är lockande.


signatur

Shit happens

Medlem

Ska det ens kunna göra en sådan stor värld med en realistisk tidsram får det göra som de gjorde i Daggerfall, som genererade det mesta av terrängen olika varje gång du for till en plats, utom på vissa key locations. Det fungerade bra då men skulle mest troligt inte tas emot lika bra idag.

Daggerfall har den största spelbara världen som någonsin gjorts för ett spel av den typen däremot, över 160.000 kvadratkilometer till ytan.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Jag minns Morrowind med värme. Jag spelade det i ett år och gjorde en hel drös sidoquests, men inte för att jag kände att jag borde för att dryga ut spelet utan för att jag VILLE göra dem! Det kändes intressant och spännande att hjälpa alla som hade olika problem och som jag läste lite längre upp, man kunde inte bara passera en lägereld eller en ruin utan att snoka litegrann. Det var vad som gjorde spelet så långlivat för min del (och det faktum att det varken fanns häst eller autotravel). När jag slutligen tog mig till Dagoth Uhr var jag så hög level att jag dödade honom smärtfritt men det kändes ändå som ett fullbordande och att jag förtjänade att kunna döda honom så lätt efter alla hundratals timmar jag hade lagt ner på att bli så mäktig.

Oblivion tog Morrowind och vattnade ur det så att det passade en större publik, på gott och ont. Mest ont om ni frågar mig.

Jag hoppas verkligen Bethesda tar ett steg tillbaka i TES V och gör det lite mer av den gamla skolan.

Medlem

Ett av de stora problemen som finns i Oblivion är landskapen i min mening, jämfört med Morrowind finns det väldigt lite variation mellan olika delar av kartan i spelet.

I Morrowind finns det distinkta skillnader mellan olika delar av spelvärlden, och även platser du var tvungen att åka båt till och så vidare (Okej inte MÅSTE, men det tog ett bra tag att simma om vi säger så). Morrowind är till ytan mindre än Oblivion, men känns mindre då fast-travel gjorde alla distanser meningslösa.

Jag ser hellre att man tar bort det i nästa spel och inför något liknande Stilt-striders och båtar etc, de saker som fanns för resande i Morrowind. Att monster levlar med en är både bra och dåligt, men det borde begränsas, så att till exempel råttor och vargar (Kritter i allmänhet) inte kan komma över en viss level, så att det levlar med dig kanske till level 5 för att sedan sluta.

Bandits och liknande kanske levlar med dig tills level 15, och sedan står de kvar där de är även om du drar ifrån.

Det är såklart bara en tanke och inget perfekt system det heller, men jag tror det skulle vara bättre än att man vid level 25+ stöter på white-trash bandits i full ebony/glas/daedric med enchants, fienderna i vissa av de där grottorna skulle kunna ta över städer inser man då man slagit sig igenom de största platserna.

Det tog mig nästan två år att döda Dagoth Ur första gången, och då hade jag spelat 20+ gubbar till hög level och bara dragit runt i världen och haft roligt, testat lite moddar etc.

Och ja även om slutstriden inte var episkt svår vid den nivån så kändes den rätt, jag hade slagit mig igenom en hel värld av monster, varit i de djupaste haven och på de högsta bergen. Min utrustning var en samlig av items som rivaliserade det som kungar bar till strid... kort sagt jag var en hjälte av det slag som aldrig skådats förr, och då ska striden inte vara David vs Goliath, det är mer av ett möte mellan två jämlikar.

Morrowind kommer alltid vara det spel som bevisade för mig att rollspel är den genre jag gillar över alla andra.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Någonting jag vill att ska finnas, det är fler factions att göra uppdrag för än vad det var i Oblivion. Där är det fyra (räknar inte med plug-ins).
I Morrowind var det betydligt fler.


signatur

Det är någon bakom dig. Bäst att kolla.

Inaktiv

Som de flesta andra skrev förutom online, TES är inget online spel, skulle det vara online så förstör det bara charmen i dessa spel. Vill också kunna plocka in 2 björnar som ska möta 1 bonde t ex i arenan


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem

Så länge det inkluderas The Dark Brotherhood faction och massor av sadistiska och roliga quest så kan TES5 vara vad fan som helst.

Inaktiv

Jag vill ha fler och större städer. inget fienderna levlas med dig. känns lite knäppt att banditer i glass armor kommer och ska ha 100 guld. och så vill jag kunna äga mer grejer än bara hus. EX: banker, båtar, fängelser och slott.

Det var det enda jag kunde komma på nu:)

Inaktiv
Skrivet av Touhatsu:

Skulle vara kul att modda in morrowind i ES4 motorn! Men jaja, för mycket arbete självklart... men tänk, vilken dröm!

Så här långt efter kanske din dröm har slagit in?

http://www.youtube.com/watch?v=GmNXKY-xZM4&feature=related


signatur

Coca Cola,Candy,Bed,Computer,Xbox 360,No school is what I need ^^

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Ett av de stora problemen som finns i Oblivion är landskapen i min mening, jämfört med Morrowind finns det väldigt lite variation mellan olika delar av kartan i spelet. [...]

Just det problemet tar iochförsig Unique Landscapes hand om, och gör det ganska väl. Men man kan ju tycka att det inte ska behövas en fet mod för det...

Oblivion var ändå rätt okej, men det hade kunnat vara så mycket mer...

-----
Annars ser jag fram emot TES:V som en ny möjlighet att få ett riktigt bra RPG, vilket jag fortfarande letar efter. Har hittills inte varit särskilt nöjd med rollspelsdelen i något av de RPGs jag spelat. De flesta har varit bra, men saknat det där lilla extra. Någon gång måste bli den första!

Medlem
Skrivet av Bethlen:

Annars ser jag fram emot TES:V som en ny möjlighet att få ett riktigt bra RPG, vilket jag fortfarande letar efter. Har hittills inte varit särskilt nöjd med rollspelsdelen i något av de RPGs jag spelat. De flesta har varit bra, men saknat det där lilla extra. Någon gång måste bli den första!

Du tittar åt fel hål. Titta hitåt.

Bleh, hade hoppats att det skulle vara TES:V som skulle utannonseras ikväll på Spike, men det verkar ju inte bli så. Det är tydligen Splash Damage a/k/a Bethesda's spel som ska utannonseras


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Vi får hoppas att det är mer inbjudande den här gången, och lite bättre fighter :3


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Inaktiv
Skrivet av PiLp:

Vi får hoppas att det är mer inbjudande den här gången, och lite bättre fighter :3

Med "Deadly Reflex" modden kan man hugga av huvuden etc :).

Medlem
Skrivet av q0rra:

Du tittar åt fel hål. Titta hitåt.

Tro det eller ej, men hittills har inte Dragon Age lyckats få mig särskilt sugen. Blir till att testa ett demo när det dyker upp (om de nu släpper ett sådant).

Nu när Bethesda lanserat Brink lär vi inte se ett nytt TES än på ett tag, är min gissning.

Skulle gissa på information om det tidigast 2011. Tyvärr.

Skrivet av Bethlen:

Skulle gissa på information om det tidigast 2011. Tyvärr.

Finns mycket tid till att spela Dragon Age med andra ord.


signatur

3080, i9-11900F, DDR4 64GB

Medlem

Mina tankar om nästa Elder Scrolls- spel:

Tillbaks till Morrowind och Daggerfallkänslan.

Galna Telvannimagiker ftw.

Avkonsollifiera spelet och gör ett riktigt PC-spel av det.

(Gör gärna konsollspel av det men porta inte gränssnittet till PC)

Låt det vara SP. Jag vill kunna modda skiten ur spelet och slippa alla barn på nätet. Co-op må väl vara, men jag kör helst SP rpg.

Black Marsh får gärna ingå i det.

Ta bort lvl-systemet som var i Oblivion. (Fast det var väl resultatet på alla klagomål på Morrowind att karaktären lätt blev über och uppdragen blev för enkla.)

En editor där man lätt kan skulpturera land utan att det ser knäppt ut på avstånd. Som i Morrowind.

Inga MINIGAMES som i Oblivion, tack!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

The Elder Scrolls V kommer med största sannolikhet ut 2011 och utspelar sig enligt rykten i provinsen Skyrim eftersom namnet är trade-markat av Bethesda precis som Oblivion en gång var. Alternativet är Summerset Isle.

Elder Scrolls Online kommer med all säkerhet, men det kommer inte störa utvecklingen av single-player Elder Scrolls på något sätt eftersom det inte är Bethesda som gör det, utan ett nytt team under Zenimax Online Studios. Men lite stöttning från Bethesda lär de ju självklart få eftersom det bara är 5 mils avstånd mellan de två studiorna. Onlinespelet har varit under utveckling i två år, så borde väl minst vara ett par år kvar till release.

Zenimax är ett slags moderföretag till Bethesda och står i huvudsak för finansiering och uppköpen av utvecklare så som Splash Damage och id.


signatur

Memento Mori

Medlem

Har det kommit någon nyhet om nästa MW?

Medlem
Skrivet av depthless:

Har det kommit någon nyhet om nästa MW?

Om nästa Modern Warfare? Ja, det kommer lagom till jul.

Näe men om du menar Morrowind så är ju inte det en egen serie utan var bara del 3 i Elder Scrolls serien, det kommer nog inget nytt Elder Scrolls-spel om just Morrowind på årtionden.


signatur

Memento Mori

Inaktiv

Jag har läst många splittrade tankar om ett eventuellt TES V. speciellt på att en del vill har ett online spel och en del spyr på tanken.
Jag är en av dom som vill har en online funktion i V'an, men jag vill inte ha ett wannabe wow mmorpg spel utan mer ett orpg. Mitt hopp är att världen ska vara lika stor som oblivions möjligtvis större fast det bara är ett fåtal på en map.
Vad jag menar är att det kanske spelar 10-20 spelare på en oblivion liknande värld, om ni förstår hur ag menar.

Medlem

Hörde rykten om ett nytt spel från bethesda, men inte att det var ett i TES-serien. Men man får ju alltid hoppas Bara det blir bättre än oblivion som hade ett "antal" brister!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Skygrim Vore det Coolaste! Praktfulla Nordmän med skön kultur !

Medlem

Nu när Bethesda är klara med alla DLCs till Fallout 3 så kan man ju hoppas att de äntligen utannonserar TES:V. Uppdragen i Cyrindil börjar kännas tjatiga nu...

Hoppas att det blir en massa roliga uppdrag liknandes de i Dark Brotherhood och Thieves Guild!

Medlem

Jag hoppas personligen på mer guilds över lag i nästa del av TES, och hemskt gärna att guilds some Fighers och Mages får lite roligare uppdrag än "spring hit, döda det där, spring hem". Dark Brotherhood och Thieves Guild satte nya gränser för hur quests ska se ut i TES-serien och jag skulle gärna se att de fortsätter i samma riktning.


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem
Skrivet av Hukkie:

Jag hoppas personligen på mer guilds över lag i nästa del av TES, och hemskt gärna att guilds some Fighers och Mages får lite roligare uppdrag än "spring hit, döda det där, spring hem". Dark Brotherhood och Thieves Guild satte nya gränser för hur quests ska se ut i TES-serien och jag skulle gärna se att de fortsätter i samma riktning.

Dark Brotherhood och Thieves Guild questerna höll en road Så hoppas på att det fortsätter så


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

PaZ
Medlem

En bra questserie kan vara som en bra film: Blir minst lika bra andra gången man ser/spelar igenom den och vet alla twists

Medlem

Well, det enda jag har hört... Från många ställen.

http://kotaku.com/5337865/bethesda-have-no-plans-for-more-eld...


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av r3lev4nt:

Well, det enda jag har hört... Från många ställen.

http://kotaku.com/5337865/bethesda-have-no-plans-for-more-eld...

Konstigt TES serien har väl fått skyhöga betyg och sålt bra.

Medlem
Skrivet av lvitriol:
Skrivet av r3lev4nt:

Well, det enda jag har hört... Från många ställen.

http://kotaku.com/5337865/bethesda-have-no-plans-for-more-eld...

Konstigt TES serien har väl fått skyhöga betyg och sålt bra.

Precis vad jag trodde :/ Ajaj bethesda, inte bra..


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

^ Det där är struntprat (Bethesda har faktiskt ljugit förr på precis samma sätt). Självklart håller de på med TES V. Det är väl bara att det ligger en bit in i framtiden att utannonsera det, därav uttalandet.

Det utannonseras säkert nästa år och kommer ut 2011.


signatur

Memento Mori

Skriv svar