Helgdiskussion: Varför fortsätter piratkopieringen av spel?

Medlem
Skrivet av LordBollox:

Är det någon som vet om man lagligt får lämna tillbaka ett spel eller en film som inte lever upp till de trailers som finns?

Konsumenträtten ger möjlighet att återlämna en vara som inte överensstämmer med marknadsföringen. Sen är det så klart att man måste kunna visa att så är fallet och att detta fel är så stort att du kan kräva hävning av köpet enligt konsumentköplagen. Andra möjligheter att att säljaren åtgärdar felet (patchning) eller att du får prisavdrag.

Skrivet av Konsumentköplag(1990:932) 19§ 1-3st:

Första stycket:
Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Andra stycket:
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Tredje stycket:
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

(Fjärde utelämnat - Irrelevant)


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag köpte ett chippat WII 2008 å tokbrände spel, sen sålde ja de men effter nåra år köpte ja ett nyare chippat WII. Nintendo brickar ju från piratkkopiering, jävlla larv medan Gameplayer.se låg uppe läste ja en intervju med Shigerua Myamoto att han sa att de var ok om man pirratkopiera deras spel. Aja efter det här brickade WII har ja lagt av det blir så attans dyrt med brännbara skivor speciellt nu när SPS3/360 spelen ee på 8-10 GB och PS4 spelen är på 25-30 GB.
Steam är ett jäkla påhopp, sälj spelen fysiskt för f-n, jag prova köpa super toy racers (50 kr) men speljäveln kraschar varje gång ja startar, blä ja hatar steam

r s

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Naraccas:

.... Piratpartiet handlar inte om att få tanka gratis på The Piratebay...

Woa.. what did just happen?

Jag skulle kunna vara elak men tyvärr är detta en ganska vanlig uppfattning och den stora anledningen till att Piratpartiet inte gör bättre ifrån sig i Sverige (jämfört med t.ex. Island eller Tyskland).

En reformerad upphovsrätt innebär inte ett avskaffande av immateriella rättigheter eller att skapare ska sluta få betalt. Det handlar om att dagens upphovsrätt är drygt 100 år gammal och ändringarna/moderniseringarna är anpassade efter utgivarnas behov. Inte efter varken konsumenternas eller skaparnas behov. Piratkopiering är ett symptom på att upphovsrätten inte fungerar.

Piratpartiet har de senaste åren breddad sig ordentligt:

  • Reformerad upphovsrätt (duh)

  • Reformerad skola med inriktning på kunskap

  • Jämställdhet och könsneutral lagstiftning.

  • Digitalisering av det offentliga (skola, sjukvård, universitet, offentlig service etc.)

  • Integritet - Stopp av massövervakningen från både stat och företag.

  • Ökad möjlighet till arbetskraft- och asylinvandring samt mer resurser för att tillvarata dem som kommer hit.

  • Satsning på innovation och social trygghet för egenföretagare och entreprenörer.

  • Offentliga upphandlingar ska få större fokus på kvalité.

  • Investeringar i infrastruktur (både tåg och Internet).

  • Stärkt försvar och arbete för fred.

  • Och lite till...

Se mer på:
Piratpartiet.se
Piratpartiets valmanifest 2014
En reformerad upphovsrätt

...du glömde Bitcoin?

Intervjuv i The Journal: (http://www.thejournal.ie/interview-rick-falkvinge-swedish-pir...)
____________________
The Journal: Is it a schoolboy error to relate the Pirate Party to the Pirate Bay, simply because you’re both from Sweden? In many people’s eyes, you’re seen as closely linked… many think the Pirate Party’s goal is legal filesharing of copyrighted works, which would mean most consumers not paying for the content they consume.

Falkvinge: [Hollywood profits] don’t necessarily have to go down. The business case might change in the future, but that’s always been the case. The technology always changes the way you can do business. What we want to do primarily is change the laws to go in harmony with the public perception of justice and what people do.

250 million Europeans are sharing culture on a regular basis, so you can’t just jack up the penalties and make examples of people for doing things that everybody does. It doesn’t work in the long term.

To your specific question about what’s the ties between the Pirate Bay and the Pirate Party, and are people mixing them up unnecessarily, I sometimes say: they are activists, we are politicians. So, it’s kind of like any other activist movement to their political counterpart. For instance, I know you don’t have successful Green Parties in Ireland…

The Journal: …not any more!…

Falkvinge:…but there are Green Parties, in Europe and in other countries, who have sensible parties and who are moderately successful. So we would relate to that movement. We would relate the Pirate Bay as that movement relates to Greenpeace, for instance.
____________________

Så TPB är Piratpartiets "GreenPeace", det måste man väl värna om och inte avskriva i era manifest?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av LordBollox:

Är det någon som vet om man lagligt får lämna tillbaka ett spel eller en film som inte lever upp till de trailers som finns?

Konsumenträtten ger möjlighet att återlämna en vara som inte överensstämmer med marknadsföringen. Sen är det så klart att man måste kunna visa att så är fallet och att detta fel är så stort att du kan kräva hävning av köpet enligt konsumentköplagen. Andra möjligheter att att säljaren åtgärdar felet (patchning) eller att du får prisavdrag.

Skrivet av Konsumentköplag(1990:932) 19§ 1-3st:

Första stycket:
Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Andra stycket:
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Tredje stycket:
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.

(Fjärde utelämnat - Irrelevant)

Tack för informationen!

funderar på det där med det där med konsumentlagen...det var ju nått nu när vi är med i eu med?

kan någon förklara för mig som inte fattar med lagen som stöd..

a. måste spel skaparna följa svensk konsumentlagen om spelet släpps i sverige?
b. vad har jag som kund för rättigheter om jag köper ett spel som verkligen inte uppfyller det utlovade och är en buggig trasig sak...eller säg ett online spel som jag inte alls kan logga in på flera dagar i rad


signatur

New life, New hope

Medlem

Köper de få spelen jag vill lira och det helst på Steam
Samt spotify för musik

Men gällande filmer och serier:

Går gärna på bio så ofta jag kan och har netflix.

Men jag tittar på material så fort det finns möjlighet om det så kostar eller inte. Har inget emot att betala för det. Men tyvärr så är de illegala tjänsterna milsvida bättre än de lagliga, både på utbud och nyheter varför är det så?

Jag skulle gärna betala >400 kr i månaden för en tjänst som hade liknande utbud som spotify fast för filmer och serier. Hade gärna fortsatt gått på bio om så även filmerna släpptes samtidigt till önskad tjänst.

Problemet är väl att rättighetsinnehavarna aldrig skulle komma överens om en gemensam tjänst av rädslan för förlorad inkomst. Och detta samtidigt som det redan finns flertalet i illegal form på nätet.

- skulle det illegala utbudet försvinna skulle det knappast påskynda någon gemensam tjänst

Medlem

Piratpartiet har så klart både historia i The Pirate Bay och kopplingar dit. Det är ganska uppenbart och inget som Piratpartiet varken försöker dölja eller skämmas för. Men Piratpartiet är inte samma organisation som The Pirate Bay och målet med en reformerad upphovsrätt är att rätta till många av de problem i dagens upphovsrätt som får folk att piratkopiera.

Piratpartiet tror inte att polis och domstol är det bästa verktyget för en brottslighet som miljoner ägnar sig åt och en stor men okänd siffra tycker sig moraliskt kunna legitimera. Dessutom är ansträngningen för att stänga ner The Pirate Bay oproportionerlig och hotar våra mänskliga fri- och rättigheter.

Hur bekämpar vi bäst fortkörning? Är det med bättre vägar eller hårdare trafikstraff? Båda behövs men straffrätten bör vara en sista lösning på samhällsproblem - inte den första och enda.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Kort sagt:
Ge mig möjligheten att betala för utbudet av film och serier som redan finns!

För industrin för film och serier borde det bara vara winwin

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderar på det där med det där med konsumentlagen...det var ju nått nu när vi är med i eu med?

kan någon förklara för mig som inte fattar med lagen som stöd..

a. måste spel skaparna följa svensk konsumentlagen om spelet släpps i sverige?
b. vad har jag som kund för rättigheter om jag köper ett spel som verkligen inte uppfyller det utlovade och är en buggig trasig sak...eller säg ett online spel som jag inte alls kan logga in på flera dagar i rad

a. Spel som säljs och marknadsförs i Sverige måste följa svensk lag. Detta bestämms från fall till fall efter vad du är, var butiken fysiskt är, var varorna skickas ifrån, vilken valuta som använd, vilket språk sidan är på mm. Problem blir så klart när det säljs digitalt över Internet. Dock finns det en del EU-gemensamma konsumenträttigheter. I grova ord så måste en produkt motsvara marknadsföringen. Ganska logiskt när man tänker på det. Däremot ser det olika ut i möjlighet till kompensation och beviskrav. Köper du från Asiatiska butiker på nätet har du problem.
b. I svensk lagstiftning är det omleverans (ej så relevant för programvara), prisavdrag, avhjälpande (patchning/problemlösning) och i sista hand hävning (pengarna tillbaka). Säljaren får i första hand bestämma hur den ska lösa problemet. Först när säljaren misslyckas eller ej gör det snabbt nog får köparen välja metod.

Är inte helt 100 på Common Law (USA/Storbrittanien) men där är det främst skadestånd som gäller. Det ska nog vara ett ganska djupgående problem, i princip att spelet är ospelbart, för att man ska kunna häva köpet och få alla pengar tillbaka. Brister är det främst att du ska få en del tillbaka som motsvarar bristen. Du har ju ett avtal om att få ett spel som motsvarar vad som är utlovat.

Internationella köp är tyvärr fortfarande ett ganska svårt område som man skulle kunna gå djupare in på. Men då får ni nog ta och betala mig eller en annan jurist för det


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Jag är inte pirat och tänker inte bli det heller.

Men, dagens AAA spelindustri har blivit för lat och girig. Fullkostnadspel släpps halvfärdiga med enormt mycket buggar och i vissa extrema fall så har viktiga funktioner gömts bakom betalväggar som DLC.

Jag tror att piratkopiering till stor del är ett symptom på tidigare problem, och jag skulle inte bli förvånad om antalet piratkopierade spel är högre på spel som har haft många problem. Självklart finns det ju sen också snåla as som tänker att allt som finns tillgängligt på internet ska vara gratis.

Medlem

Jag har inte piratat spel på många år.
Steam och liknande har gjort det för bekvämnt
Pluss att jag jobbar, så då finns de inga penga ursäkter att köra med.


signatur

R.I.P The_maxx

Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderar på det där med det där med konsumentlagen...det var ju nått nu när vi är med i eu med?

kan någon förklara för mig som inte fattar med lagen som stöd..

a. måste spel skaparna följa svensk konsumentlagen om spelet släpps i sverige?
b. vad har jag som kund för rättigheter om jag köper ett spel som verkligen inte uppfyller det utlovade och är en buggig trasig sak...eller säg ett online spel som jag inte alls kan logga in på flera dagar i rad

a. Spel som säljs och marknadsförs i Sverige måste följa svensk lag. Detta bestämms från fall till fall efter vad du är, var butiken fysiskt är, var varorna skickas ifrån, vilken valuta som använd, vilket språk sidan är på mm. Problem blir så klart när det säljs digitalt över Internet. Dock finns det en del EU-gemensamma konsumenträttigheter. I grova ord så måste en produkt motsvara marknadsföringen. Ganska logiskt när man tänker på det. Däremot ser det olika ut i möjlighet till kompensation och beviskrav. Köper du från Asiatiska butiker på nätet har du problem.
b. I svensk lagstiftning är det omleverans (ej så relevant för programvara), prisavdrag, avhjälpande (patchning/problemlösning) och i sista hand hävning (pengarna tillbaka). Säljaren får i första hand bestämma hur den ska lösa problemet. Först när säljaren misslyckas eller ej gör det snabbt nog får köparen välja metod.

Är inte helt 100 på Common Law (USA/Storbrittanien) men där är det främst skadestånd som gäller. Det ska nog vara ett ganska djupgående problem, i princip att spelet är ospelbart, för att man ska kunna häva köpet och få alla pengar tillbaka. Brister är det främst att du ska få en del tillbaka som motsvarar bristen. Du har ju ett avtal om att få ett spel som motsvarar vad som är utlovat.

Internationella köp är tyvärr fortfarande ett ganska svårt område som man skulle kunna gå djupare in på. Men då får ni nog ta och betala mig eller en annan jurist för det

men betämde inte eu nyss nått om att alla varor i eu skulle ha 14 dgars ångerrätt? vet steam var i blås väder för det

http://www.reddit.com/r/Steam/comments/2quaeo/refunds_are_com...

så som sakt..om man köper nått får man lämmna tebaka om man inte startat eller laddat ner det...vad har detta med pirater att göra...ja du...lite bätte vore det la om säg man får testa spelet max en timme och lämmna det åter


signatur

New life, New hope

Medlem

Äh folk kan bara ta och erkänna att man kopierar av anledningarna
Jag är snål
Jag ner mig inte kostar det skiter jag i det
Jag har inte råd
Allt annat är skitsnack
Jag erkänner att jag själv kopierat och laddat ner i mindre och större utsträckning genom åren av nån av dessa anledningar.
Nu är det så enkelt att göra rätt för sig handla på Steam eller andra siter och pc-spel är inte så dyra som folk vill få det att låta som


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är detta verkligen ett så stort problem inom spelvärlden? Bortsett från trasiga skräpspel som Ubifail släpper eller all Sims mjölkning. Som fortfarande väldigt, väldigt många betalar för kan tilläggas.
Jag känner ingen som piratkopierar spel längre efter Steam.
De som tappar mest på piratkopiering i dagens läge måste väl ändå vara inom film eftersom alternativen är så pass dåliga fortfarande vad gäller tillgänglighet.
Piratkopiering kommer till viss del kommer alltid att finnas, det handlar om att begränsa den så kraftigt det går med alternativ som är lika bra eller bättre. Så är det bara.

Medlem

När det kommer till spel så känner jag nog ingen som piratkopierar längre, själv köper jag allt via Steam. När det kommer till film och tv är det en annan sak, men det beror mest på att folk vill se saker direkt, och även om dom lagliga alternativen har blivit mycket bättre så är det en bit kvar...


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av boota:

som så ofta inom spelbranschen är det omöjligt att bedriva en konstruktiv debatt i frågan.
det finns massor om fenomenet som vi inte vet, vilket gör att vi ser verkligheten på ett sätt som passar vår egen agenda.

första frågan måste vara: exakt hur mycket piratkopieras det, finns det någon tillförlitlig information? och VAD är det som piratkopieras?

som det låter idag finns det en sida som hävdar att piratkopieringen innebär förluster i jämförbar storlek med ett normalstort lands BNP, och en sida som menar att utan piratkopiering hade hela industrin gått under.

därefter får man ta reda på VEM som utför piratkopieringen. är det fattiga studenter? är det folk som har ideologin att allt ska vara gratis?

när vi vet det kan vi börja diskutera om och hur fenomenet ska behandlas. innan vi vet de här sakerna (inte nödvändigtvis bara dessa, men de får räcka som exempel) blir det en fruktlös diskussion.

om vi tror att vi ska "lösa problemet" innan vi förstår vad "problemet" är kommer vi bara att ställa till det ännu värre för oss. oavsett om vi står på upphovsrättsägarnas eller piraternas sida.

Professor Kalkyl, ämnet i denna tråd är "varför fortsätter piratkopiering utav spel".
Siffrorna spelar väl ingen roll egentligen, och jag vet inte om jag skulle definiera det som ett fenomen då det har pågått sedan dackefejden.
Du behöver bara läsa denna tråd för att förstå problemet, så sätt igång bara och analysera..

okej herr dupont.
jag vill se bevis för att piratkopiering faktiskt ökar eller håller sig lika starkt i jämförelse med hur det var för några år sedan. det är jätterelevant med tanke på vilka ändringar som skett på spelmarknaden de senaste åren, då origin och uplay blivit krav.

i övrigt: fenomen kan vara kontinuerligt förekommande, och behöver inte vara begränsade till en viss tidsperiod.

Medlem

Därför att folk är snåla.

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Voorhees:

Varför tror folk att spel och film är en mänsklig rättighet? Har man inte råd så MÅSTE man stjäla det. Det är ju lite grejjen med att vara student och arbetslös, man har dåligt med pengar.

Skrivet av Ankh:
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Visst är det mycket för studenter/arbetslösa. Men det är ju faktiskt en lyxvara och inget som är nödvändigt för att leva

Precis vad jag tänkte. Folk verkar ha fått för sig att det skulle vara någon mänsklig rättighet. Kan man inte betala så ska man ha det ändå typ.

Så det är bara dom som har det gott ställt som ska få fly verkligheten? Skulle tro att de som har det sämre ställt har ett betydligt större behov av spel än de som har det gott ställt.

Det må vara en lyxvara för vissa men för många är det mycket mer.

Japp, det är bara dom som har råd med en sak som får tillgång till den. På vilket sätt är spel annorlunda jämfört med något annat här i världen? Om man nu har det så dåligt ställt lär man inte ha råd med en PC eller konsol heller och då är det ganska ointressant med spel. Eller ska vi subventionera hårdvara till de som har det sämre ställt?

Skillnaden är att vi kan piratkopiera, vi behöver inte acceptera priserna om vi inte har råd eller lust att betala, det är upp till företagen att övertyga oss att vilja stödja deras produkt, jag ser hellre att vi har den möjligheten än att låta företagen bestämma och sätta regler hur dom vill.

Det är inte speciellt svårt att skaffa en begagnad konsol eller PC för en spottstyver med lite tur, det som kostar skjortan är spelen.

Det beror på hur man definierar "kan". Ni kan självklart låta oss andra betala för era spel (vilket piratkopiering innebär), men det håller ju inte riktigt i längden om alla gör det. Samma sak som med personer som plankar i kollektivtrafiken, det är vi andra som får betala deras biljetter för någon måste betala.

Som jag ser det har man tre alternativ:
1) Man tycker verkligen om spelserien och köper spelet dag 1 för fullpris.
2) Man är lite tveksam och/eller tycker inte det är värt fullpris. Man väntar tills det är på rea eller priset sänks.
3) Spelet är helt ointressant och man köper därför aldrig det.

Det är inte heller svårt att hitta billiga begagnade spel eller spel på rea. Det är ingen rättighet att köpa dom nyaste spelen mycket billigare än fullpris

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderar på det där med det där med konsumentlagen...det var ju nått nu när vi är med i eu med?

kan någon förklara för mig som inte fattar med lagen som stöd..

a. måste spel skaparna följa svensk konsumentlagen om spelet släpps i sverige?
b. vad har jag som kund för rättigheter om jag köper ett spel som verkligen inte uppfyller det utlovade och är en buggig trasig sak...eller säg ett online spel som jag inte alls kan logga in på flera dagar i rad

a. Spel som säljs och marknadsförs i Sverige måste följa svensk lag. Detta bestämms från fall till fall efter vad du är, var butiken fysiskt är, var varorna skickas ifrån, vilken valuta som använd, vilket språk sidan är på mm. Problem blir så klart när det säljs digitalt över Internet. Dock finns det en del EU-gemensamma konsumenträttigheter. I grova ord så måste en produkt motsvara marknadsföringen. Ganska logiskt när man tänker på det. Däremot ser det olika ut i möjlighet till kompensation och beviskrav. Köper du från Asiatiska butiker på nätet har du problem.
b. I svensk lagstiftning är det omleverans (ej så relevant för programvara), prisavdrag, avhjälpande (patchning/problemlösning) och i sista hand hävning (pengarna tillbaka). Säljaren får i första hand bestämma hur den ska lösa problemet. Först när säljaren misslyckas eller ej gör det snabbt nog får köparen välja metod.

Är inte helt 100 på Common Law (USA/Storbrittanien) men där är det främst skadestånd som gäller. Det ska nog vara ett ganska djupgående problem, i princip att spelet är ospelbart, för att man ska kunna häva köpet och få alla pengar tillbaka. Brister är det främst att du ska få en del tillbaka som motsvarar bristen. Du har ju ett avtal om att få ett spel som motsvarar vad som är utlovat.

Internationella köp är tyvärr fortfarande ett ganska svårt område som man skulle kunna gå djupare in på. Men då får ni nog ta och betala mig eller en annan jurist för det

men betämde inte eu nyss nått om att alla varor i eu skulle ha 14 dgars ångerrätt? vet steam var i blås väder för det

http://www.reddit.com/r/Steam/comments/2quaeo/refunds_are_com...

så som sakt..om man köper nått får man lämmna tebaka om man inte startat eller laddat ner det...vad har detta med pirater att göra...ja du...lite bätte vore det la om säg man får testa spelet max en timme och lämmna det åter

Ångerrätten gäller ej programvara som använts/öppnats då den ej längre kan lämnas tillbaka i ett återställbart skick.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Piratkopierar bara spel som inte finns på Steam eller finns på Steam och fortfarande kräver tredjepartsprogram som Uplay.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Tankade ner en del spel för några år sedan, när jag gick gymnasiet ca 10 år sen. Det avtog till att försvinna helt.

Och som vissa andra har sagt så har även jag köpt de spelen i efterhand som jag gillade.

Sådana spel som jag är osäker på eller dylikt skiter jag helt enkelt i nuförtiden för att prioritera andra spel.

Exempelvis senaste i serierna Total War, Hitman, Splinter Cell, Dragon Age, alla vilka har haft en del tidigare spel som varit bra men kanske inte har rosat marknaden på sistone.
Är väldigt restriktiv med nya spel så jag inte köper grisen i säcken, så att det inte blir som med DA2 & ME3.
Ändå så tankar jag för den skull inte ner spel för att "testa" dem så att säga.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Många rättfärdigar sina nedladdningar med att dom "bara vill testa". EA planerar en betalningsmodell där du spelar gratis till en början, sen om du gillar spelet betalar du och fortsätter spela.
Som gamla hederliga shareware.
Men tror tyvärr inte det är modellen som övertygar piraterna..

Medlem

Inga demos längre, det blir svårare och svårare att testa spelen innan man köper det om man inte betalar för alpha/beta access. Lätttilgängligheten gör nog sitt, och du slipper garanterat DRM som garanterat alla som betalar för spelet lär stå ut med. Jag förstår att Ubisoft och EA tycker att det är tråkigt att folk får tillgång till spelet utan att betala för sig, men jag tycker inte synd om dem. Varenda jävla gång de släpper ett spel så är det saker som inte funkar, och varenda gång är det samma trötta ursäkter. Nästa spel kommer givetvis att poleras ytterligare, och de är mycket stolta över sin produkt. Sen beklagar de sig för att det förra spelet var så buggigt. Det var väl så sent som idag eller igår som vd:n för DICE sa att Hardline inte skulle bli samma "buggfest" som bf4? Det sa han när de skulle släppa både bf3 och bf4. Jag har full förståelse för att folk piratkopierar, det handlar inte om hur dyra spelen är för mig, jag har pengar så det räcker, men spelföretagen får banne mig förtjäna dem precis som jag har fått göra.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Voorhees:

Varför tror folk att spel och film är en mänsklig rättighet? Har man inte råd så MÅSTE man stjäla det. Det är ju lite grejjen med att vara student och arbetslös, man har dåligt med pengar.

Skrivet av Ankh:
Skrivet av Parabellum87:

700:- Konsolspel
500:- Datorspel
= Mycket pengar för studenter/arbetslösa.

Sen har vi den nya trenden med mikrotransaktioner i spel som kostar tusentals kronor.

Jag förstår varför det finns pirater.

Visst är det mycket för studenter/arbetslösa. Men det är ju faktiskt en lyxvara och inget som är nödvändigt för att leva

Precis vad jag tänkte. Folk verkar ha fått för sig att det skulle vara någon mänsklig rättighet. Kan man inte betala så ska man ha det ändå typ.

Så det är bara dom som har det gott ställt som ska få fly verkligheten? Skulle tro att de som har det sämre ställt har ett betydligt större behov av spel än de som har det gott ställt.

Det må vara en lyxvara för vissa men för många är det mycket mer.

Japp, det är bara dom som har råd med en sak som får tillgång till den. På vilket sätt är spel annorlunda jämfört med något annat här i världen? Om man nu har det så dåligt ställt lär man inte ha råd med en PC eller konsol heller och då är det ganska ointressant med spel. Eller ska vi subventionera hårdvara till de som har det sämre ställt?

Skillnaden är att vi kan piratkopiera, vi behöver inte acceptera priserna om vi inte har råd eller lust att betala, det är upp till företagen att övertyga oss att vilja stödja deras produkt, jag ser hellre att vi har den möjligheten än att låta företagen bestämma och sätta regler hur dom vill.

Det är inte speciellt svårt att skaffa en begagnad konsol eller PC för en spottstyver med lite tur, det som kostar skjortan är spelen.

Det beror på hur man definierar "kan". Ni kan självklart låta oss andra betala för era spel (vilket piratkopiering innebär), men det håller ju inte riktigt i längden om alla gör det. Samma sak som med personer som plankar i kollektivtrafiken, det är vi andra som får betala deras biljetter för någon måste betala.

Som jag ser det har man tre alternativ:
1) Man tycker verkligen om spelserien och köper spelet dag 1 för fullpris.
2) Man är lite tveksam och/eller tycker inte det är värt fullpris. Man väntar tills det är på rea eller priset sänks.
3) Spelet är helt ointressant och man köper därför aldrig det.

Det är inte heller svårt att hitta billiga begagnade spel eller spel på rea. Det är ingen rättighet att köpa dom nyaste spelen mycket billigare än fullpris

Det är exakt så jag tänker också, med undantaget att jag ibland testar slanga ner spelen jag personligen tycker är ointressanta men som media är eld och lågor för, och om jag mot förmodan gillar det så köper jag det, alla spel jag spelat och gillat har jag köpt för eller senare.

Sen gillar jag analogin med buss, är en av dom bättre, alternativet är ju att gå, cykla eller köra, vet inte vad motsvarande skulle vara för pirater.

Medlem

Suck, att så många vägrar inse faktum - hade person X inte köpt spelet finns det ingen och inget som förlorar på att person X kopierar spelet. Punkt. Stjäl någon en fysisk vara finns det alltid en part som förlorar på det, oavsett huruvida person X hade kunnat/velat/hade köpa/köpt den fysiska varan. Sluta jämför dessa, det fungerar inte.

För att börja med det lite mer ytliga:
Demoversioner av spel blir allt mer ovanliga - och i värsta fall vill utvecklare och utgivare att du ska betala för att få spela ett "demo" (något som de numera kallar "beta"), och då är det sannolikt bara multiplayer.

För någon som spelar och tycker om singleplayer-spel är det i dagsläget inte många andra metoder som finns för att testa ett spel. Twitch/YT/dyl. spoilar handlingen och är inte representativt hur du skulle uppleva ett spel i alla fall.

Återigen - köper inte person X en digital vara (oavsett anledning!) kommer inte en kopia innebära en förlust för *NÅGON*. Det innebär en positiv upplevelse för den som får uppleva verket, inget annat.

Och snacket om att "spel är en lyxvara", eller "konsumera inte det du inte har råd med" - varför inte amputera ögon och öron på folk direkt, eftersom de kan råka lagra upphovsrättsskyddat material i huvudet, som de egentligen inte har rätt till?

Metaproblemet är större, där upphovsrättsinnehavare har (som Naraccas tidigare nämnt) full kontroll över sin "immateriella egendom". Detta gör att de kan utnyttja detta till fullo, något som också görs till stor del idag. Många stora utvecklare (ActiBlizz, EA, Ubisoft) tjänar groteska mängder pengar på att ta ut hutlösa summor för sina verk - se debatten kring DLC för ytterligare tecken på detta. Hade principen applicerats på andra branscher hade diverse kontrollorgan sparkat bakut för länge sen (tänk om Telia/Skanova helt plötsligt skulle höja alla nätavgifter med några hundratal procent, eller din lokala elnätsägare skulle göra detsamma? Med tanke på att de helt äger näten har de teoretisk rätt att göra det, och det finns inga alternativ att tillgå - men det finns en jäkla massa reglering för att värna om konsumenterna i dessa fall, var är dessa principer i den "immateriella världen", kan man fråga sig?), men i den "immateriella världen" finns alldeles för lite sådant.

Minskat förtroende och ökad vinstmaximering är säkert faktorer som påverkar piratkopiering, och jag säger inte att detta rättfärdigar att upphovsrättsskapare och -ägare inte skall få något för det de gör. Det jag säger är att de utnyttjar sina immateriella rättigheter mer och mer, och de enda som får betala för det är konsumenterna. Jag ser därför piratkopiering som en ad interim-reglering, tills dess att marknaden kan bli mer kontrollerad, och ett mycket mer sunt förhållande mellan producenter och distributörer av digital media kan uppstå. Spotify, Steam, Netflix m.fl. är ett bra steg i rätt riktning, men det är långt kvar att gå, och ansvaret ligger hos alla inblandade parter.

Förtroendet för utvecklare och utgivare minskar (och dessutom ett förhållandevis lågt förtroende för recensenter eller de som i övrigt skall granska produkter konsumenter kan tänkas köpa - många (dyra dessutom) spel höjs till skyarna av recensenter eller till och med streamers (som i större utsträckning representerar en "vanlig" konsument), medan de sågas av de faktiska konsumenterna - det enda detta verkar ge är att parterna skäller på varandra (konsumenter på recensenter, recensenter som försvarar sig - FZ är ett bra exempel, men ni är inte ensamma, och jag tänker inte beskylla er för att inte vilja/kunna/tänka på att gå utanför spelvärldens mall, oavsett om den är medvetet eller omedvetet satt), så gott som ingen försöker använda dessa motsättningar till att försöka skapa en bättre marknad med bättre förhållanden mellan producenter och konsumenter), de försöker tjäna mer pengar på högst tvivelaktiga sätt (släpp av rent trasiga produkter ökar - och rättigheterna för reklamation av digitala varor är långt mycket mindre än de för fysiska varor, en tanke för er som gillar att jämföra fysiska och icke-fysiska (digitala) produkter), samtidigt som folk faktiskt stöder detta genom att lägga pengar på det.

Parterna i detta måste bli mycket, *MYCKET* bättre på att möta varandra - konsumenter bör ställa mer krav, och ställa sig frågan om ett pris (30-60SEK för en skin, som ett bra exempel) verkligen är rimligt. (Problemet är att, för att detta skall få full effekt, måste i princip en enad konsumentkår göra detta - vilket händer alldeles för sällan, även om vi ibland ser efterhandsreaktioner på oproportionerliga kostnader för de produkter (oavsett om det är spel, DLC eller något annat) de säljer.) Det känns som att spelbranschen närmar sig systematiskt ocker ("vid avtal eller någon annan rättshandling (anm: köp av vara inkl.) begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget" - det är som att sälja en bild av något, som någon är beroende av, för pengar som är oproportionerliga till bildens värde), och att så få ser att piratkopiering till viss del är en mer eller mindre automatisk regleringsreaktion på detta är otroligt tråkigt, då det inte borgar för en bättre marknad på länge. :/


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av RolftheBarber:

Jag har för egen del gott om pengar, men för mig är fildelningen ideologisk, då jag rent tekniskt redan betalat för den. Varje gång jag köper ett usb-minne, extern hårddisk eller brännbara cd-skivor betalar jag till upphovsrättsindustrin. Samma industri som ville använda datalagringsdirektivet, som förra året ogiltigförklarades av EU-domstolen för att bryta mot mänskliga rättigheter, för att jaga pirater. Samma industri som tar 40 % av slutpriset på ett spel (att jämföra med 10 % för spelutvecklaren), där jag tvingas betala för deras marknadsföring, som oftast är falsk (I´m looking at you, Dragon Age Inquistion "valen har enorm betydelse och det finns 40 olika slut").

Om spelindustrin hade betett sig mer som CD Projekt Red har jag svårt att se att piratkopiering och fildelning hade varit ett stort problem. Men beter man sig som as och kontinuerligt släpper undermåliga produkter till överpris som bygger på falsk marknadsföring så är fildelning en ganska uppenbar, och logisk, konsekvens.

Bojkotta "asen" istället?
...om inte PB fanns, skulle du då gå in i en spel butik och plocka med dig spel under armen och förklara dig på detta sätt till butiksägaren och tro att dom skulle släppa ut dig utan att betala?

Detta är ett av de märkligaste resonemangen som finns. Det är en signifikant skillnad på stöld och fildelning. Stöld förutsätter att någonting försvinner. Det gör inte fildelning. Så svårt borde inte det vara att klara av att förstå skillnaden. Låt mig förklara; upphovsrättsindustrin ser varje illegalt nedladdat spel som en direkt förlust. Faktum är att jag, och många med mig, laddar ner spel som vi inte är beredda att betala för. Jag skulle aldrig betala 500 spänn för, säg, Dragon Age 2 efter att ha sett recensionerna. Men jag har inget problem med att ladda hem spelet gratis, spela ett tag och komma fram till att det mycket riktigt är ett skitspel. Det är inte en förlorad försäljning. På samma sätt skulle jag ha kunnat slöttitat igenom 8 säsonger Hells Kitchen. Jag skulle aldrig betala en spänn för att köpa de serieboxarna, även om jag, hypotetiskt, inte hade möjlighet att ladda hem dem gratis. Det faktum att jag, återigen hypotetiskt, laddar hem vissa produkter betyder inte att jag i ett alternativt scenario köpt de produkterna i stället.

Med det resonemanget hade vi här gemensamt kunnat ladda ner valfritt spel (säg DAI) 10 000 gånger var och enligt upphovsrättsindustrin ruinerat EA.

Medlem

Jag fick pirata silent hunter 3 då starforce inte fungerade till mitt 64-bitars OS, så mycket tack fick jag för att jag betalade för det.

Medlem

Jag har vid flera tillfällen laddat ner spel jag har köpt då de crackade versionerna funkar bättre än dom köpta (med kopieringsskydd)

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Gandir:

Nu är mitt inlägg slut om någon har läst det hela vägen skulle jag nog bli imponerad men jag är så himla less på att höra hur synd det är om alla nöjes industrier som skiter fullständig i sina kunder och sina anställda.

Att industrin är oärlig och att folk stjäl spel är två saker du borde skilja på. Industrins oärlighet bygger till stor del på konsumenternas iver att spela spelen direkt när de släpps. Du behöver inte vänta mer än en dag innan hela Internet svämmar över av rapporter om hur buggigt och trasiga spel är eller hur mycket av hypen som var skitsnack. Väntar du ytterligare en vecka så finns vanligtvis första patchen och om den inte löser problemen så låter du helt enkelt bli att köpa spelet, eller väntar ett år till Steamrean om buggarna fixats då. Så länge folk slänger pengar på företagen för förbokningar, day 1 exklusiviteter och annat trams så kommer oärligheten att fortsätta. Att piratkopiera löser inte det problemet.

EA är giriga som säljer sina egna spel dyrt på Origin. Hur löser du det genom att ladda ner spelet på Pirate Bay? Enklaste lösningen på det problemet är att köpa spelet från dem som har det billigaste lagliga alternativet. Och köper du en fysisk kopia (som jag föredrar) så ser du till att en stackars svensk butiksmedarbetare får fortsätta gå till jobbet också. Win-Win..

Så du menar då att EA inte är giriga? Sedan missade du totalt det jag skrev tidigare i posten. Jag vill inte åka 10 mil för att köpa ett spel i butik.

Därför köper jag online men köper då inte av EA eller steam utan tar hellre CDkeyshere eller liknande butiker. Men det tar inte bort faktumet att EA är giriga. Även om jag tycker EA har blivit lite bättre under ledningen av senaste VD'n.

Spel skall inte släppas med så pass allvarliga buggar så att det inte går att spela dem heller. Det är ett ansvar som ligger på utvecklaren och inte på konsumenten överhuvudtaget.

Jag har inte påstått att EA inte är giriga. Jag har heller inte påstått att spel ska få släppas i trasigt skick. Däremot ställde jag frågan hur du löser de problemen genom att ladda ner spelen olagligt. För på den punkten misslyckades du helt med att knyta ihop dina argument.

Har aldrig sagt att det löser problemen och jag köper alla min spel finns anledning jag har 171 spel på steam, och ett 10 tal på Origin.

Men däremot är piratkopiering en av de få saker som är konkurrenter till lagligt media, och jag förstår att folk väljer den vägen eftersom bolagen är så pass respektlösa som de är. Det går ju ganska enkelt att göra piratkopiering till något väldigt få håller på med, genom att sänka priser och erbjuda bra produkter och mervärde genom att köpa dem. Eller göra prenumerationstjänster som Netflix fast för spel, Steam skulle enkelt kunna göra det med sin plattform om de hade fått göra det.

Problemet som jag ser det är att företagen försöker att klämma ännu mera pengar ur folk, för små saker som DLC och sådant vilket gör det ännu värre än det är nu. Men jag antar att bästa sättet är sluta spela spel annat än indie. Kanske dom kan vakna upp någon gång ur sin djupa dvala.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kalle.lindestrom:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av kalle.lindestrom:

funderar på det där med det där med konsumentlagen...det var ju nått nu när vi är med i eu med?

kan någon förklara för mig som inte fattar med lagen som stöd..

a. måste spel skaparna följa svensk konsumentlagen om spelet släpps i sverige?
b. vad har jag som kund för rättigheter om jag köper ett spel som verkligen inte uppfyller det utlovade och är en buggig trasig sak...eller säg ett online spel som jag inte alls kan logga in på flera dagar i rad

a. Spel som säljs och marknadsförs i Sverige måste följa svensk lag. Detta bestämms från fall till fall efter vad du är, var butiken fysiskt är, var varorna skickas ifrån, vilken valuta som använd, vilket språk sidan är på mm. Problem blir så klart när det säljs digitalt över Internet. Dock finns det en del EU-gemensamma konsumenträttigheter. I grova ord så måste en produkt motsvara marknadsföringen. Ganska logiskt när man tänker på det. Däremot ser det olika ut i möjlighet till kompensation och beviskrav. Köper du från Asiatiska butiker på nätet har du problem.
b. I svensk lagstiftning är det omleverans (ej så relevant för programvara), prisavdrag, avhjälpande (patchning/problemlösning) och i sista hand hävning (pengarna tillbaka). Säljaren får i första hand bestämma hur den ska lösa problemet. Först när säljaren misslyckas eller ej gör det snabbt nog får köparen välja metod.

Är inte helt 100 på Common Law (USA/Storbrittanien) men där är det främst skadestånd som gäller. Det ska nog vara ett ganska djupgående problem, i princip att spelet är ospelbart, för att man ska kunna häva köpet och få alla pengar tillbaka. Brister är det främst att du ska få en del tillbaka som motsvarar bristen. Du har ju ett avtal om att få ett spel som motsvarar vad som är utlovat.

Internationella köp är tyvärr fortfarande ett ganska svårt område som man skulle kunna gå djupare in på. Men då får ni nog ta och betala mig eller en annan jurist för det

men betämde inte eu nyss nått om att alla varor i eu skulle ha 14 dgars ångerrätt? vet steam var i blås väder för det

http://www.reddit.com/r/Steam/comments/2quaeo/refunds_are_com...

så som sakt..om man köper nått får man lämmna tebaka om man inte startat eller laddat ner det...vad har detta med pirater att göra...ja du...lite bätte vore det la om säg man får testa spelet max en timme och lämmna det åter

Ångerrätten gäller ej programvara som använts/öppnats då den ej längre kan lämnas tillbaka i ett återställbart skick.

Fast det är ångerrätt på appar i telefoner nu, och även digitalt köpt musik enligt nya EU lagen. Vet inte tillräckligt mycket om den men kan även gälla spel men ingen har testat lagen ännu. Det är ju samma som att du har rätten att sälja ditt spel vidare men det är ju inte något Steam eller någon annan respekterar.

Skriv svar