Vilken VR-lösning tror du mest på?
Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.
Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.
Life is too short to remove USB safely.
Än så länge ser HTC Vive bäst ut men jag är intresserad på totem som kör ett "all in one" lösning, dock så har totem problemet att ingen prototyp har kommit ut som jag vet.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.
Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.
Nackdelen blir att det är många som inte har fysiskt utrymme till det där de har sin dator. Kanske för att de fortfarande bor hemma, eller att de är student, eller whatever.
Jag tror mest på Valves VR-lösning, men det är nog Oculus Rift som först lyckas göra VR till en kommersiell succée.
Inte riktigt VR men jag skulle nog lägga pengarna på Hololens. Låter en aning löljugt för gamers men tänk er Sims på soffbordet.
Låter ju coolt men känns inte särskilt realistiskt.
Have a good time!
Kommer inte Sonys vara "VR" ? För den verkade ju ha bättre Hz o grejer, eller är det bara för ps4an och inte pc?
Valve med deras head tracking men samtidigt så tror jag att occulus blir lika bra dom samarbetar ju ,.men allt fjoll med mobilt tror jag inte alls på pga härdvaru konfig där ,
microsofts variant kan nog också bli bra men kanske inte lika bra för spelande men en får se. Sonys tror jag inte heller på för klen hårdvara i konsoller ,är bara att hoppas att det görs nåt bra av det & inte blir bägransat av hårdvaran i konsoller & telefoner.
Facebook-brillorna går bort direkt. Valve tror jag på men inte HTC däremot...
HTC är ju bara tillverkaren av Valve s headset kommer bli öppet så troligtvis flera tillverkare att htc tillverkar dom eller om någon annan tillverkar efter valves spec. spelar ju ingen roll.
Kommer köpa valves, verkar ju hittills vara bättre.
För min del är det i övrigt inte mycket till val egentligen, då Oculus går bort av ren princip, ser framför mig hur den blir helt äcklig i framtiden med inbyggda facebook overlays, dela knappar och annat skit som inte har med spel att göra.
Och det handlar även om vem man vill ge ekonomiskt stöd, zuckerberg not so much.
Carmack är skicklig, men dessvärre är det ju inte han som äger oculus.
Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.
Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.
Oculus kommer ju troligtvis ha 1280.
Har ett DK2 själv och av det jag sett hittills så verkar HTC Vive överlägset bäst. Deras position tracking är också så överlägsen jämfört med Oculus (hittills). Sätt upp två lighthouses i rummet så kan du ha flera VR headsets, kontroller och andra sensorer var som helst i rummet utan att behöva koppla in några kameror för varje enhet och rikta dem mot headsetet.
Bortsett från det så har de också 1200 pixlar på bredden per öga, jämfört med Oculus (hittills) 960, vilket leder till högre FOV.
Nackdelen blir att det är många som inte har fysiskt utrymme till det där de har sin dator. Kanske för att de fortfarande bor hemma, eller att de är student, eller whatever.
Utrymme spelar väl ingen större roll? Du monterar ett lighthous uppe i hörnen tvärsemot varandra i rummet, vare sig du sitter i en städskrubb eller ett vardagsrum så kan du röra dig fritt i det rummet. Du kan även sitta framför datorn som vanligt om du vill, bara att du slipper kameran på skärmen (som med DK2) och ständigt hamna utanför kamerans synfält med den, vilket verkligen förstör upplevelsen och låter inte dig luta fritt dit du vill.
Oculus kommer ju troligtvis ha 1280.
Därav "hittills". Men även om Oculus nu bestämmer sig att köra på en 2560x1440 skärm, så blir det fortfarande samma bildformat (8:9) som på DK2 med låg FOV. Valve har förstått detta och har ökat bredden på bildformatet (10:9).
Life is too short to remove USB safely.
Som det ser ut nu Valve+HTC utan tvekan.
-Dubbla 1200x1080 med 90hz + PC hårdvara
-Valves stöd + en öppen platform.
-Stort antal titlar som är redo för VR + relativt enkelt att patcha/modda nuvarande och kommande spel att stödja VR, då hög fov och fps redan stöds från grunden i många spel.
Oculus Rift känns mindre lockande just nu och de måste visa upp något markant bättre än devkit2, för att få mig att bli intresserad igen.
Sonys Morpheus-system känns som att det tyvärr bara kommer bli ännu en konsol gimmick.
-Stängd platform + svag hårdvara + många utecklare med 30fps is "good enough" attityd.
-Kräver att man specialutvecklar spelen för VR och skalar ner grafiken mångfaldigt.
-Troligtvis extremt omständig/ till gränsen till omöjligt att patcha många nuvarande och kommande krävande titlar som har 30fps/60fps och låg fov, till VR med 120fps och hög fov.
Denna. Kjell och Company. 134 riksdaler.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...
Kommande test på FZ månne?
Alltså när det kommer till PC-spelmarknaden har ju Valve redan vunnit, finns ingen anledning att köpa OcR om man är gamer.
En av dom största fördelarna med ValveVR är att man med säkerhet vet att användaravtalen inte kommer uppdateras i efterhand för att ge ägarna rätt att avlyssna allting och man kommer inte få några jävla farmville-invites när man använder dom