TV4: "Så påverkas du av att dygna"

Medlem

Energidrycker är skit, jag är glad att pollen visar att fler tycker som jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det börjar med ett oskyldigt datorspel i ung ålder, sedan blir man spelvåldsmissbrukare, energidrycks beroende, haschrökare, dygnetrunt-gamer, heroinist... i precis den ordningen om man ska tro dessa "experter" och "kunnare".

Om jag missbrukat något i detta liv är det väl snus och Infinity Engline spelen, en last väl värd att bära.

Detta påminner mig om flertalet andra "arbeten" när någon en dag bestämmer sig för att fylla ett hål i människors liv som inte finns där och försöker övertyga alla om hur viktig dom egentligen är och hur mycket dom behövs. <kastar en bajspåse på Dataspelsakuten>. TV4 leker moralfascister i vanlig ordning, ensidig och tråkig debatt.

Inaktiv

Jag sitter alldeles för mycket. Mag och tarm känns mer eller mindre halvt trasiga. : (

Medlem

Bara jag som läste: "Så påverkas du av att dynga" ?


signatur

Squeeze the trigger...

Medlem

Det är väl bara n00bs som behöver energidryck för att dygna?

Medlem

På min tid drack man Coca Cola

Medlem
Skrivet av Cnuut:

Bara jag som läste..

Läste "Så påverkas du av dynga" (utan "att" = skräp... inte de andra X).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

När jag lanade i tonåren så höll vi på i 2 dagar utan energidrycker. Cola och nudlar var ungefär det man levde på under den tiden. Och det var knappt ingen som sov.

Medlem

de får fan hålla sig till kaffe som vettigt folk


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem

Jag tar några energidrycker i månaden men det tar jag i samband med fysisk träning/aktivitet och inte dom som enbart ska göra en pigg utan faktiskt är någorlunda vettiga. Gillar inte när vänner tar flera stycken på en dag och jag påpekar om att det inte är bra i längden. Jag vill ändå ha mina polare ett tag till.

Medlem

Hatar tv4, nästan lika mycket som jag avskyr begreppet "dygna".

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av von_lidl:

Finns det något vidrigare än energidryck.

Bajs utspätt med filmjölk.

HAHAHAHAHA

Medlem
Skrivet av Raid25:

Jag var nog lite för gammal när energi-dryckerna började bli associerade med gaming.
Visst, jag gillar en Red Bull då och då men jag dricker aldrig när jag spelar.

Jag känner till folk dock som häller i sig 10 stycken på en kväll. Kan inte vara hälsosamt

Klart inte. Koffein är inte livsfarligt, men det hjälper ju inte direkt dygnsrytmen. Däremot blir man ju tjock och finnig av att hälla i sig oändliga mängder socker, som de allra flesta såna energidrycker är knökfulla av. Och så riskerar man såklart att bli diabetiker på kuppen. I min mening är det inte värt besväret, men nån enstaka energidryck kan faktiskt vara god och (eventuellt) användbar.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Som lärare ser jag effekterna av när sömnrutiner inte följs. Hur ska man kunna lära sig något om man inte sover ut eller jobba så man inte utsätter sig feller andra för fara. Att göra saker efter 2 timmars sömn är ju som att göra det onykter.

Dock spelar jag mer än 3 timmar per dag men jag har mina rutiner som säger efter att 23 så stänger jag ner så jag får mina 6-7 timmar som jag behöver. Ansvaret ligger hos varje enskild individ men föräldrana får ta och sätta ner foten när deras tonåring inte kan ta det ansvaret.

Sen så kopplar han samman saker som på fel sätt. Vi aktiverar saker i kroppen av "krigspel" det är sant men vi gör det också när vi tittar på sport eller tränar. Detta släpper sedan utan att kroppen eller knoppen tagit skada.

PS: usch vad allvarligt det låter när man börjar en mening med "Som..."

Värt att komma ihåg är att ungdomars dygnsrytm inte alls överensstämmer med äldres. De blir aktivare på natten, vilket "förvärras" av att deras jämnåriga vänner också blir natt-aktiva, med resultatet att sociala aktiviteter sker på minst sagt besvärliga tider.

I nån studie jag hörde om, där höjdes närvaro och resultat i skolan genom att helt enkelt lägga starten på dagen lite senare, mer mot middagshållet. Hade varit kul med liknande studier på hemmaplan!

Medlem
Skrivet av grimman:
Skrivet av Jaxz:

snip

Värt att komma ihåg är att ungdomars dygnsrytm inte alls överensstämmer med äldres. De blir aktivare på natten, vilket "förvärras" av att deras jämnåriga vänner också blir natt-aktiva, med resultatet att sociala aktiviteter sker på minst sagt besvärliga tider.

I nån studie jag hörde om, där höjdes närvaro och resultat i skolan genom att helt enkelt lägga starten på dagen lite senare, mer mot middagshållet. Hade varit kul med liknande studier på hemmaplan!

Senare start skulle funka för mig med då jag är en kvälls och nattmänniska men jag vill inte jobba från 12 till 20 varje dag. Vet inte om detta är helt sant kan ju bero på att man är vaken just för det är då man är ledig och kan spela vilket i sin tur vänder dygnet fel. Är jag ledig vänder jag mitt dygn fel då jag hellre sover till 10 och är vaken till 02 men å andra sidan kan man ju bara vända tillbaka det. Krävs bara disciplin eller i tonåringars fall föräldrar som sätter gränser.

Medlem
Skrivet av Jaxz:
Skrivet av grimman:
Skrivet av Jaxz:

snip

Värt att komma ihåg är att ungdomars dygnsrytm inte alls överensstämmer med äldres. De blir aktivare på natten, vilket "förvärras" av att deras jämnåriga vänner också blir natt-aktiva, med resultatet att sociala aktiviteter sker på minst sagt besvärliga tider.

I nån studie jag hörde om, där höjdes närvaro och resultat i skolan genom att helt enkelt lägga starten på dagen lite senare, mer mot middagshållet. Hade varit kul med liknande studier på hemmaplan!

Senare start skulle funka för mig med då jag är en kvälls och nattmänniska men jag vill inte jobba från 12 till 20 varje dag. Vet inte om detta är helt sant kan ju bero på att man är vaken just för det är då man är ledig och kan spela vilket i sin tur vänder dygnet fel. Är jag ledig vänder jag mitt dygn fel då jag hellre sover till 10 och är vaken till 02 men å andra sidan kan man ju bara vända tillbaka det. Krävs bara disciplin eller i tonåringars fall föräldrar som sätter gränser.

Grävde lite snabbt upp en länk som du kan kika på!
https://www.youtube.com/watch?v=BPJ0729NVjw

Godiset finns i info-rutan där du hittar en massa länkar som är mer djupgående än en 3-minuters video.
Oavsett så kan det vara värt en snabb titt!

Medlem
Skrivet av zwete:

Räknas kaffe som energidryck?

Skulle jag säga. skulle till och med säga att det är en drog. (gäller även energidryck)

123
Skriv svar