The Witcher 3 delar ut känga till kopieringsskydd

Medlem
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av matte89:

Självfallet är det fel att piratkopiera, det skadar industrin. Men man har inte alltid råd med sin spelkonsumtion.

Varför måste du ha någonting du inte har råd med för tillfället?

Snälla, läs ackrediterade studier på ämnet och sluta vara en sådan anal crusader.

De som genererar överlägset minst inkomst för industrierna vars produkter går att pirata, och de som - i reflektion av deras eget bristande intresse - väljer att konsumera minst allmän kultur, är de som är så måna om att begränsa hela marknadens riktning, främst med en moralkonservativ plattityd-pekpinne.

De talar inte för industrierna eller deras profitabilitet. De talar inte för de som faktiskt har ett brinnande intresse i vid och blandad kulturkonsumption. De är självinbjudna till diskussionen (till synes av moraliskt hygienbehov), och påpekar endast arbiträrt att "rätt ska vara rätt", med käppen riktad både mot upplysta konsumenter och företag som bortom all tvivel insett kostnaden av häxjakt på sina egna kunder. Moraltanterna representerar alltså vare sig någon fiskalt viktig eller ens personligen dedikerad grupp i marknadsdemografin för dessa industrier. Så vem lyssnar på dem? Inte jag, och inte CDPR. Av goda skäl.

Det enda riktigt allvarliga hotet mot min framtida konsumption av spel är när jag blivit bränd. När inget demo erbjudits och kartongen ljög. När mina pengar brann, de snava returrättigheterna spenderats upp i utbyte mot möjligheten att på det mest basala planet installera spelet för att se om det ens startar upp på ens dator. Dessa cyniska stämplingar riskerade att seriöst skada min vilja att ens utforska spelindustrin vidare. Tanka spel är inget egetmål, vilket också konsumptionsmönstren visar. De som tankar för att dema köper spelet i slutändan, och de som bara köper eller inte köper är en i allmänhet passiv grupp konsumenter för spelutvecklarna.

Möjligheten att testa först låter konsumenten utbilda sig om vad man faktiskt tänker inhandla i en industri där trasiga produkter går att sälja på ett sätt som ingen annan industri skulle tillåta. Och därmed har jag ö.h.t. varit i kontakt med fler spel. Kunnat testa mer. Kunnat leta mig fram till en stor mängd spel jag faktiskt älskar och inhandlat vigoröst.

Jag har spenderat tiotusentalskronor på mitt Steam-konto med nästan 300 spel (och spelar utanför Steam). Det hade jag aldrig valt att göra om jag behövt köpa för att dema, ett representativt faktum för marknaden. De pengarna hade aldrig nått den industrin i det fallet. Och då skulle jag vara en lika fiskalt oviktig och passiv konsument som du verkar vara.

Medlem
Skrivet av Svenpa:
Skrivet av TenderInkFish:

Jag tycker det är en rättighet att få ha det skoj. Att sätta en prislapp på det är på många sätt sjukt (även om det är ett måste i dagens marknadsekonomi)

Jag tycker det är helt okej att en fattig student laddar ner witcher 3. Sen hade det varit kanon om hen betalade om den hade möjlighet. Vilket hen antagligen kommer att göra i framtiden när plånkan är tjockare. Alla har inte fötts med en guld dildo i röven vettu.

Man kan tycka att det är en rättighet att ha skoj, men varför ska det ske på någon annans bekostnad? Om vi ska dra det till sin spets kan man säga att det är okej för folk att åka skateboard
på förbjudet inhängnat område för man ha rätt att ha skoj. Varför åker man inte bara någon annanstans där det är fritt för alla? Samma sak med spel, varför inte ha kul med redan köpta eller gratis spel om du nu inte har tillgång till pengar som det kostar?

Att kalla folk "födda med guld dildo i röven" för att dom har råd och köper spel är väl bland det dummaste jag hört. Väntar man bara en tid så kostar valfritt spel 10€ på en valfri REA. Eller ska det vara en rättighet att spela spel vid release när det är som dyrast nu också?

På vems bekostnad? Jag är helt säker på att cd projekt har råd att bjuda hela företaget på en fet resa om dom skulle vilja det, och en fet bonus på det.
Det går ingen nöd på dom. Däremot så går det mer nöd på student som har en inkomst på 8000 :- och en hyra på 5000 :-
Men du kanske vill att dom som redan har mycket ska ha mer? Och att dom som har lite inte ska få ta del? För dom har helt enkelt inte råd?
Alla har rätt att ta del av kultur. Tycker du det är fel om en 16 åring i något u-land tankar ner en film till sin 10 år gamla dator också? Trotts att det antagligen är enda chansen för hen att se den.
Marknaden är redan tillräckligt fet...

Sen var det lite konstiga paralleler till skejtboard. Jag tycker man får åka var man vill, sålänge det inte stör någon annan...oavsett om det är inhängnat. Jorden vi går på tillhör oss människor som kollektiv, inget man borde kunna köpa. Lixom kultur så är det en mänsklig rättighet att kunna röra sig var man vill.
Jag är ingen större beundrare av äganderätten när det hindrar människor från att leva.

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:

På vems bekostnad? Jag är helt säker på att cd projekt har råd att bjuda hela företaget på en fet resa om dom skulle vilja det, och en fet bonus på det.
Det går ingen nöd på dom. Däremot så går det mer nöd på student som har en inkomst på 8000 :- och en hyra på 5000 :-
Men du kanske vill att dom som redan har mycket ska ha mer? Och att dom som har lite inte ska få ta del? För dom har helt enkelt inte råd?
Alla har rätt att ta del av kultur. Tycker du det är fel om en 16 åring i något u-land tankar ner en film till sin 10 år gamla dator också? Trotts att det antagligen är enda chansen för hen att se den.
Marknaden är redan tillräckligt fet...

Sen var det lite konstiga paralleler till skejtboard. Jag tycker man får åka var man vill, sålänge det inte stör någon annan...oavsett om det är inhängnat. Jorden vi går på tillhör oss människor som kollektiv, inget man borde kunna köpa. Lixom kultur så är det en mänsklig rättighet att kunna röra sig var man vill.
Jag är ingen större beundrare av äganderätten när det hindrar människor från att leva.

Vad har du för skev bild på världen? haha

Spela roll om du har råd att skicka företaget på en resa eller inte.. Ska folk med lite överflöd med pengar bara kasta pengarna åt de som inte har pengar? hur resonerar du egentligen? är du smygkommunist?

Är man en fattig student så har man väl ändå valt det? finns hur mycket jobb som helst som inte kräver högskolutbildning.
Vafan va glad att du får gratis utbildning i Sverige, ska du ha allt gratis ? haha

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av TenderInkFish:

På vems bekostnad? Jag är helt säker på att cd projekt har råd att bjuda hela företaget på en fet resa om dom skulle vilja det, och en fet bonus på det.
Det går ingen nöd på dom. Däremot så går det mer nöd på student som har en inkomst på 8000 :- och en hyra på 5000 :-
Men du kanske vill att dom som redan har mycket ska ha mer? Och att dom som har lite inte ska få ta del? För dom har helt enkelt inte råd?
Alla har rätt att ta del av kultur. Tycker du det är fel om en 16 åring i något u-land tankar ner en film till sin 10 år gamla dator också? Trotts att det antagligen är enda chansen för hen att se den.
Marknaden är redan tillräckligt fet...

Sen var det lite konstiga paralleler till skejtboard. Jag tycker man får åka var man vill, sålänge det inte stör någon annan...oavsett om det är inhängnat. Jorden vi går på tillhör oss människor som kollektiv, inget man borde kunna köpa. Lixom kultur så är det en mänsklig rättighet att kunna röra sig var man vill.
Jag är ingen större beundrare av äganderätten när det hindrar människor från att leva.

Vad har du för skev bild på världen? haha

Spela roll om du har råd att skicka företaget på en resa eller inte.. Ska folk med lite överflöd med pengar bara kasta pengarna åt de som inte har pengar? hur resonerar du egentligen? är du smygkommunist?

Är man en fattig student så har man väl ändå valt det? finns hur mycket jobb som helst som inte kräver högskolutbildning.
Vafan va glad att du får gratis utbildning i Sverige, ska du ha allt gratis ? haha

Nu pratade jag kanske inte uteslutande om Sverige.
Men ja, jag tror på människors lika värde och att alla ska få ungefär samma förutsättningar i livet, och att alla har rätt till nöje/njutningar oavsett ekonomisk status.
Sen skadar det såklart inte om man stödjer dom spelen man gillar eller andra nöjen.

Det är av yttersta vikt att dom som har mycket pengar delar med sig av dom. Annars finns det inte en chans i helvetet att vi får ordning på den här världen. Det pekar all forskning på. Problemet är att dom som har mycket pengar ofta är riktigt giriga jävlar och vägrar dela med sig och bara vill ha mer, till vilken nytta vet ingen riktigt. Men det sker på bekostnad av att några miljarder lever i missar.
Nää,jag är inte kommunist. Kan se fördelar med en marknadsekonomi...väldigt bra för innovation! Men hur den förvaltas är inget annat än en stor mänsklig katastrof.

Medlem
Skrivet av TenderInkFish:

Nu pratade jag kanske inte uteslutande om Sverige.
Men ja, jag tror på människors lika värde och att alla ska få ungefär samma förutsättningar i livet, och att alla har rätt till nöje/njutningar oavsett ekonomisk status.
Sen skadar det såklart inte om man stödjer dom spelen man gillar eller andra nöjen.

Det är av yttersta vikt att dom som har mycket pengar delar med sig av dom. Annars finns det inte en chans i helvetet att vi får ordning på den här världen. Det pekar all forskning på. Problemet är att dom som har mycket pengar ofta är riktigt giriga jävlar och vägrar dela med sig och bara vill ha mer, till vilken nytta vet ingen riktigt. Men det sker på bekostnad av att några miljarder lever i missar.
Nää,jag är inte kommunist. Kan se fördelar med en marknadsekonomi...väldigt bra för innovation! Men hur den förvaltas är inget annat än en stor mänsklig katastrof.

Du har rätt till den nöje och njutning som du har ekonomi till.
Har jag rätt att åka 1klass på tåget om jag betalar mindre än andra? nej knappast.

Nöje har inget värde i pengar, det är en subjektiv åsikt, att leka med kottar och stenar kan ge en skyhöga nöjesstunder medan en dator ger dig ingenting.

Har du där emot inte råd med det ena har du inte rätten att stjäla eller kräva att du ska ha det :).

Tittar du på de flesta rika människor i media så ger de bort en hel jävla förmögenhet till olika cancerfonder osv.
Jag tycker ändå du har lite kommunistblod i dig. ska en överläkare och outbildade folk på ICA ha samma lön också eller?

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av TenderInkFish:

Nu pratade jag kanske inte uteslutande om Sverige.
Men ja, jag tror på människors lika värde och att alla ska få ungefär samma förutsättningar i livet, och att alla har rätt till nöje/njutningar oavsett ekonomisk status.
Sen skadar det såklart inte om man stödjer dom spelen man gillar eller andra nöjen.

Det är av yttersta vikt att dom som har mycket pengar delar med sig av dom. Annars finns det inte en chans i helvetet att vi får ordning på den här världen. Det pekar all forskning på. Problemet är att dom som har mycket pengar ofta är riktigt giriga jävlar och vägrar dela med sig och bara vill ha mer, till vilken nytta vet ingen riktigt. Men det sker på bekostnad av att några miljarder lever i missar.
Nää,jag är inte kommunist. Kan se fördelar med en marknadsekonomi...väldigt bra för innovation! Men hur den förvaltas är inget annat än en stor mänsklig katastrof.

Du har rätt till den nöje och njutning som du har ekonomi till.
Har jag rätt att åka 1klass på tåget om jag betalar mindre än andra? nej knappast.

Nöje har inget värde i pengar, det är en subjektiv åsikt, att leka med kottar och stenar kan ge en skyhöga nöjesstunder medan en dator ger dig ingenting.

Har du där emot inte råd med det ena har du inte rätten att stjäla eller kräva att du ska ha det :).

Tittar du på de flesta rika människor i media så ger de bort en hel jävla förmögenhet till olika cancerfonder osv.
Jag tycker ändå du har lite kommunistblod i dig. ska en överläkare och outbildade folk på ICA ha samma lön också eller?

Varför ska ekonomin vara centralt? Njutning och glädje borde vara det. Det finns inget pris på det, vill vi ha en värld av glada människor så måste folk ha verktygen till just det.

Precis som du säger...glädje är subjektiv. Men om det innebär att man kastar kottar eller laddar ner en film/spel så spelar det ingen roll. Det är själva rätten att få vara glad utifrån ens egna förutsättningar som är grejen.
Många av dessa företag som du tycker så synd om är samma som ser till så att miljarder människor svälter. Även om det inte just är cd projekt. Men man kan la ta Coca-Cola istället som på ett väldigt effektivt sätt har utrotat byar genom att tömma deras resurser på vatten tex.
Är det fortfarande fel att sno en burk cola?

Det ser jätte bra ut att massa rika människor/länder skänker massa pengar hit och dit. Problemet är bara att dessa pengar sällan hamnar hos själva befolkningen, utan det är väldigt ofta dom hamnar hos överklassen i vanlig ordning...medans underklassen inte har råd att ta del av dessa infrastrukturprojekt ändå. Det är mest bara rika och mäktiga som ser till att dom blir mäktigare.
Det är inte alls svårt att få u länderna på fötterna igen, det är bara att skriva av skulderna från världsbankern...Som väst styr och dessutom är privatägda. Men det finns ju inget intresse i det eftersom det inte främjar marknaden och dom rika...för till stor del så lever den på att människor har det skit.
Om man skulle göra marknaden till en människa så skulle den sitta på mentalsjukhus för länge sen. Trotts det så älskar dom flesta den.

Jag sa innan att en marknadsekonomi inte är en dum tanke. Men klyftorna får inte vara såhär stora, om det fortsätter så kommer det bli revolution även här i Sverige. För ju mer dom växer, desto mer trängd blir underklassen och med det mer desperata och våldet ökar.
Det har inget med politisk ideologi att göra, snarare socialpsykologi.
Jag tror inte på någon av dom stora politiska ideologier...kommunism/kapitalism är båda dödsdömda. Kommunismens gick åt helvete först, men även kapitalismen kommer misslyckas...Den är på god väg redan nu...Med alla bankkriser och - räntor. Dom kommer kanske lyckas att skjuta fram det oundvikliga i några år till. Men tillslut tippar det över och skiten rasar.
Inget nytt detta, det har skett med alla civilisationer genom mänsklighetens historia, faktumet är att girigheten har alltid varit det som har fått oss på fall.

Medlem
Skrivet av Xepheros:
Skrivet av MaxWarp:

DRM är monstret som piratkopieringen skapade.

Fast nej, alla som vet någonting om det här ämnet, inklusive experterna, vet att piraterna är de enda som inte bryr sig om DRM eftersom DRM påverkar inte piraterna överhuvudtaget. DRM är ett monster som inkompetenta företag skapade.

...för att försöka stoppa piratkopiering?

k3m
Medlem
Skrivet av TenderInkFish:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av TenderInkFish:

Nu pratade jag kanske inte uteslutande om Sverige.
Men ja, jag tror på människors lika värde och att alla ska få ungefär samma förutsättningar i livet, och att alla har rätt till nöje/njutningar oavsett ekonomisk status.
Sen skadar det såklart inte om man stödjer dom spelen man gillar eller andra nöjen.

Det är av yttersta vikt att dom som har mycket pengar delar med sig av dom. Annars finns det inte en chans i helvetet att vi får ordning på den här världen. Det pekar all forskning på. Problemet är att dom som har mycket pengar ofta är riktigt giriga jävlar och vägrar dela med sig och bara vill ha mer, till vilken nytta vet ingen riktigt. Men det sker på bekostnad av att några miljarder lever i missar.
Nää,jag är inte kommunist. Kan se fördelar med en marknadsekonomi...väldigt bra för innovation! Men hur den förvaltas är inget annat än en stor mänsklig katastrof.

Du har rätt till den nöje och njutning som du har ekonomi till.
Har jag rätt att åka 1klass på tåget om jag betalar mindre än andra? nej knappast.

Nöje har inget värde i pengar, det är en subjektiv åsikt, att leka med kottar och stenar kan ge en skyhöga nöjesstunder medan en dator ger dig ingenting.

Har du där emot inte råd med det ena har du inte rätten att stjäla eller kräva att du ska ha det :).

Tittar du på de flesta rika människor i media så ger de bort en hel jävla förmögenhet till olika cancerfonder osv.
Jag tycker ändå du har lite kommunistblod i dig. ska en överläkare och outbildade folk på ICA ha samma lön också eller?

Varför ska ekonomin vara centralt? Njutning och glädje borde vara det. Det finns inget pris på det, vill vi ha en värld av glada människor så måste folk ha verktygen till just det.

Precis som du säger...glädje är subjektiv. Men om det innebär att man kastar kottar eller laddar ner en film/spel så spelar det ingen roll. Det är själva rätten att få vara glad utifrån ens egna förutsättningar som är grejen.
Många av dessa företag som du tycker så synd om är samma som ser till så att miljarder människor svälter. Även om det inte just är cd projekt. Men man kan la ta Coca-Cola istället som på ett väldigt effektivt sätt har utrotat byar genom att tömma deras resurser på vatten tex.
Är det fortfarande fel att sno en burk cola?

Det ser jätte bra ut att massa rika människor/länder skänker massa pengar hit och dit. Problemet är bara att dessa pengar sällan hamnar hos själva befolkningen, utan det är väldigt ofta dom hamnar hos överklassen i vanlig ordning...medans underklassen inte har råd att ta del av dessa infrastrukturprojekt ändå. Det är mest bara rika och mäktiga som ser till att dom blir mäktigare.
Det är inte alls svårt att få u länderna på fötterna igen, det är bara att skriva av skulderna från världsbankern...Som väst styr och dessutom är privatägda. Men det finns ju inget intresse i det eftersom det inte främjar marknaden och dom rika...för till stor del så lever den på att människor har det skit.
Om man skulle göra marknaden till en människa så skulle den sitta på mentalsjukhus för länge sen. Trotts det så älskar dom flesta den.

Jag sa innan att en marknadsekonomi inte är en dum tanke. Men klyftorna får inte vara såhär stora, om det fortsätter så kommer det bli revolution även här i Sverige. För ju mer dom växer, desto mer trängd blir underklassen och med det mer desperata och våldet ökar.
Det har inget med politisk ideologi att göra, snarare socialpsykologi.
Jag tror inte på någon av dom stora politiska ideologier...kommunism/kapitalism är båda dödsdömda. Kommunismens gick åt helvete först, men även kapitalismen kommer misslyckas...Den är på god väg redan nu...Med alla bankkriser och - räntor. Dom kommer kanske lyckas att skjuta fram det oundvikliga i några år till. Men tillslut tippar det över och skiten rasar.
Inget nytt detta, det har skett med alla civilisationer genom mänsklighetens historia, faktumet är att girigheten har alltid varit det som har fått oss på fall.

Det är fel att stjäla, samtidigt är det fel att ta överpriser, samtidigt är det fel att hoppa på Xwan Fattiglapp för att ha stulit något så harmlöst som ett spel. Jag tror att människor vill göra rätt för sig. Men i bland så går det inte, av olika skäl. Själv är jag en datorspelare. Och jag tycker faktiskt kopiering är ändå i slutändan positivt. För jag tror som sagt att alla vill göra rätt för sig. Därför blir det inga konsekvenser för spelbolagen p.g.a. kopiering. De flesta som kopierar skulle ändå aldrig köpa spelet.

12
Skriv svar