Realistisk svärdfajt med riddare – Kingdom Come: Deliverance teasar inför E3

Robot
Realistisk svärdfajt med riddare – Kingdom Come: Deliverance teasar inför E3
Medlem
Realistisk svärdfajt med riddare – Kingdom Come: Deliverance teasar inför E3

Oooh! Ser fram emot detta. Lite av en frisk fläkt!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ser fortfarande ut som att de bara gjort en motion capture för exakt det videoklippet. Känns inte som det säger så mycket om spelet.

Medlem

Har fortfarande ingen koll på vad detta är för spel, av det jag har sett så liknar det Skyrim till miljöerna med realistisk svärd fäktning, hur de båda går ihop har jag ännu inte sett eller luskat ut.

Verkar iaf vara väl avvägd grafik i förhållande till prestanda, känns som om det inte kommer kräva en superdator om dom nu har optimerat det någorlunda.

k3m
Medlem

Mer rollspel, ge mig mera rollspel

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Har fortfarande ingen koll på vad detta är för spel, av det jag har sett så liknar det Skyrim till miljöerna med realistisk svärd fäktning, hur de båda går ihop har jag ännu inte sett eller luskat ut.

Verkar iaf vara väl avvägd grafik i förhållande till prestanda, känns som om det inte kommer kräva en superdator om dom nu har optimerat det någorlunda.

Det är inte fantasy över huvud taget. Det är medeltida Europa.

Inaktiv

Hoppas de faktiskt gör det realistiskt också och inte inspireras av sånt här där de bara bankar svärden mot varandras rustningar till ingen effekt.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Hoppas de faktiskt gör det realistiskt också och inte inspireras av sånt här där de bara bankar svärden mot varandras rustningar till ingen effekt.

https://www.youtube.com/embed/iIaHeK9f3YY

Det är baserad på riktig medeltida stridskonst, garder osv är korrekta. Som historienörd är jag grymt spänd att få prova detta spel, det är nog det mest historiskt korrekta jag sett i både film- och spelvärld när det kommer till medeltid.

Medlem

Förövrigt har svärd ingen nämnvärd effekt mot rustningar, på grund av reglerna kring det du länkade till får man bla heller inte stöta med svärden p.g.a. skaderisk, vilket är den enda pålitliga tekniken för att ta sig genom mindre bepansrade delar av motståndaren.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Rurounin:

Har fortfarande ingen koll på vad detta är för spel, av det jag har sett så liknar det Skyrim till miljöerna med realistisk svärd fäktning, hur de båda går ihop har jag ännu inte sett eller luskat ut.

Verkar iaf vara väl avvägd grafik i förhållande till prestanda, känns som om det inte kommer kräva en superdator om dom nu har optimerat det någorlunda.

Det är inte fantasy över huvud taget. Det är medeltida Europa.

Du tycker inte Skyrim har lite medeltida Europa över sig då? För övrigt ska det finnas små inslag av fantasy.

Medlem

Ser verkligen fram emot det här spelet, och lite mera realistiska svärddueller kommer bli en frisk fläkt.

Ett par saker jag noterade i klippet:

  • Kläder går sönder på ställen där svärdet träffar.

  • De använde half-swording, en medeltida svärdsteknik där man greppar svärdseggen med ena handen för att t ex få mera kraft i stötar, slå med svärdsskaftet med större kraft, eller för att stöta svärdet in i en springa i rustningen med bättre kontroll.

Medlem

Gillar att de använder sig av svärdteknik som man skulle använda sig på den tiden. Att rustning lyckas också stå emot slagen är också bra.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Hoppas de faktiskt gör det realistiskt också och inte inspireras av sånt här där de bara bankar svärden mot varandras rustningar till ingen effekt.

https://www.youtube.com/embed/iIaHeK9f3YY

Det där är i princip så nära vi kommer hur det var på den tiden. Ingen vet ju exakt hur det går till men den där sporten är ganska stor i mellaneuropa och den är baserad väldigt mycket på beskrivningar från Tidseran.

Inaktiv
Medlem
Skrivet av mapamapa:

Skulle gärna vilja veta vad målet är i sporten eftersom det uppenbarligen inte är att döda varandra.

Det är inte så stor skillnad från boxning eller andra kampsporter där det gäller att trötta ut motståndaren mer än du tröttar ut dig själv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av mapamapa:

Skulle gärna vilja veta vad målet är i sporten eftersom det uppenbarligen inte är att döda varandra.

Det är inte så stor skillnad från boxning eller andra kampsporter där det gäller att trötta ut motståndaren mer än du tröttar ut dig själv.

Fast det är ingen som slänger in handduken för att den är trött. I boxning och andra fullkontaktssporter kan man ju vinna genom att knocka motståndaren eller i MMA/BJJ genom strypning och ledlås. Fungerar ju därför som en riktig obeväpnad fight där man också vinner genom att knocka motståndaren eller får den att ge sig.

Skrivet av Rurounin:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Rurounin:

Har fortfarande ingen koll på vad detta är för spel, av det jag har sett så liknar det Skyrim till miljöerna med realistisk svärd fäktning, hur de båda går ihop har jag ännu inte sett eller luskat ut.

Verkar iaf vara väl avvägd grafik i förhållande till prestanda, känns som om det inte kommer kräva en superdator om dom nu har optimerat det någorlunda.

Det är inte fantasy över huvud taget. Det är medeltida Europa.

Du tycker inte Skyrim har lite medeltida Europa över sig då? För övrigt ska det finnas små inslag av fantasy.

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Medlem

Om vi går tillbaka till spelet: Mums!

Tänk er modding möjligheterna också!

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av mapamapa:

Skulle gärna vilja veta vad målet är i sporten eftersom det uppenbarligen inte är att döda varandra.

Det är inte så stor skillnad från boxning eller andra kampsporter där det gäller att trötta ut motståndaren mer än du tröttar ut dig själv.

Fast det är ingen som slänger in handduken för att den är trött. I boxning och andra fullkontaktssporter kan man ju vinna genom att knocka motståndaren eller i MMA/BJJ genom strypning och ledlås. Fungerar ju därför som en riktig obeväpnad fight där man också vinner genom att knocka motståndaren eller får den att ge sig.

Skrivet av Rurounin:
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av Rurounin:

Har fortfarande ingen koll på vad detta är för spel, av det jag har sett så liknar det Skyrim till miljöerna med realistisk svärd fäktning, hur de båda går ihop har jag ännu inte sett eller luskat ut.

Verkar iaf vara väl avvägd grafik i förhållande till prestanda, känns som om det inte kommer kräva en superdator om dom nu har optimerat det någorlunda.

Det är inte fantasy över huvud taget. Det är medeltida Europa.

Du tycker inte Skyrim har lite medeltida Europa över sig då? För övrigt ska det finnas små inslag av fantasy.

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Det närmaste fantasy är alkemin, men den ska tydligen vara baserad på verklighetens dito, så det blir inga trolldrycker och grejer, utan mer i stil med salvor och annat naturläkemedelliknande.

Skrivet av mapamapa:

Ingen vet ju exakt hur det gick till men inte gick det till sådär iaf. Varför banka svärdet mot någons rustning när det i princip gör 0 skada? Kan lika gärna ställa sig och berätta roliga historier. Det är helt omöjligt att hugga igenom sådan rustning med ett svärd. Bättre att slänga svärdet och brotta ner personen, slita av hjälmen och köra ground & pound med sina stålhandskar.

Sporten är nog stor för att det ser coolt ut men är knappast realistiskt. Som tomten sa så var det enda sättet att ha ihjäl någon i rustning med ett svärd att sikta på delarna där den tunga rustningen inte täcker. Något man inte kan göra i sporten eftersom det skulle vara farligt.

Skulle gärna vilja veta vad målet är i sporten eftersom det uppenbarligen inte är att döda varandra.

Målet i sporten är att få ner motståndarna på backen helt enkelt. Till viss del är sporten lik verklig strid, men på grund av alla säkerhetsregler blir många tekniker och djupare finesser förbjudna. Men när man ser någon dra några smällar i huvudet på sin motståndare med en pålyxa får man ändå en inblick i vilket fantastiskt skydd dessa rustningar gav. Själva brottningsdelen som är en stor del i fäktmanualernas del om strid i rustning försvinner ju också i och med att ett knä i backen innebär att man är eliminerad i sporten. Är man intresserad av medeltida stridskonst och vill se vilket djup den hade (faktum är att samurajerna ligger i lä här) rekommenderar jag att kika lite på HEMA, finns en del klipp på youtube med varierande kvalité.

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Hoppas de faktiskt gör det realistiskt också och inte inspireras av sånt här där de bara bankar svärden mot varandras rustningar till ingen effekt.

https://www.youtube.com/embed/iIaHeK9f3YY

Precis därför svärd i princip aldrig användes som förstahandsvapen. Pålyxor, spjut och andra pålvapen är det som gäller i första hand. En plåtrustning med ringbrynja + tygpansar under så är du ganska säker mot huggvapen. hammare, yxor och annat som ger en rikting punsch däremot, där har du skadegörelse. Kommer man däremot till andrahandsvapnet, svärdet så är det half swording, dvs hålla i ena handen på klingan som gäller, för att försöka få ner den andra och sedan trixa in en dödande stöt med antingen svärdet eller en dolk.

Medlem

Vänster infanterists oxe är för låg! Han kommer få en smäll i huvudet ifall han inte höjer den! D:

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Angående fantasy så var det Daniel Vavra som sa det i någon kickstarter uppdaterings video, kommer inte ihåg exakt vad han sa.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Vilka tekniska aspekter menar du? Varken ljussättning, rendering eller texturer känns som det ligger ens i närheten?

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Angående fantasy så var det Daniel Vavra som sa det i någon kickstarter uppdaterings video, kommer inte ihåg exakt vad han sa.

Posta gärna en länk om du kommer ihåg var han sa det. Jag är bara nyfiken

Jag är själv backer och har följt utvecklingen sedan Kickstarter-kampanjen. Har inte sett eller hört Vavra eller några av de andra i gänget säga något om att det ska ingå fantasy-element.

Tvärtom så har pitchen hela tiden varit realistisk RPG utan fantasy. Ingen magi, inga drakar.

Fast man vet ju aldrig, allt kan ju hända medan spelet utvecklas. Jag kan tänka mig att de kanske måste införa lite "fantasy-healing". Det kan ju bli trist annars, om man till exempel blir skadad i en duell och måste vänta flera månader i speltid på att skadan ska läka.

Inaktiv
Skrivet av Komured:
Skrivet av mapamapa:

Om ingen vet hur det gick till, hur vet då du att det inte gick till så?
Du får nog ta dig till ett Välsrorterat bibliotek alternativt beställa lite böcker på internet och läsa på lite. Vanligtvis så förskte riddare ochadel undvika direkta strider mellan varandra om de hade ett val (lättare att döda oskyddade och otränade bönder så varför bemöda sig med att slåss mot någon i plåt som tränats i princip sedan barnsben) När det väl hände så hade de en myriad av olika vapen att tillgå, ja inte samidigt då eftersom de oftast inta bar mer än 2-3 (svärd, hammare/yxa/klubba kniv osv). Målet var oftare än man kan tro inte att döda motståndaren utan att ta denne till fånga då man kunde begära lösen för en fånge även om det givetvis var vanligt att man slog ihjäl varandra framförallt om man lyckas identifiera motståndaren som någon med en inte allt för rik familj. Att slåss med svärd mot varandra kan te sig vara meningslöst men så behöver inte alls vara fallet. Alla rustningar har flera svaga punkter där man utan problem kan döda någon om man får in en träff med ett svärd, exvis under armar, in genom visiret på hjälmen, knävecken för att få ner motståndaren på marken, armveck osv. Att de inte utövar sådana slag i en modern sport borde nog alla förstå varför man inte gör. 2 hands vapen var ofta hit and miss. Missade du din motståndare kunde du ligga riktigt risigt till men träffade du så mådde ditt mål troligen inte så bra. Jag kan garantera dig att ett slag mot huvudet med ett svärd som väger 10, 15, 20 kg garanterat kommer knocka dig till marken oavsett vilken hjälm du har på dig så helt värdelösa var dem inte. Faktiskt inte alls ovanligt att man sonika knockar sin motståndare så denne faller försvarslös mot marken och sen helt sonika sticker in kniven i tex visiret. Många av de mest populära vapnen på slagfältet gjorda för att slå igenom rustning bars ofta utav bönder/handelsmän osv för att det i princip var ända sättet för dem att ha en chans, inte sällan var de dessutom flera stycken som gav sig på en riddare då de även en mot en var i princip chanslösa mot denna vältränade person i plåt, tänk typ Svenska insatsstyrkan vs kalle 25 år med en kökskniv. Krävs många kalle för att klara den situationen.

Summa summarum, Riddare slogs mot varandra med svärd men även andra vapen, många gånger föredrog de att inte ens döda varandra då de kunde bli rika på att fånga rätt person, Man hade ett begränsat urval av vapen på sig då man inte kan bära med sig alla tänkbara vapen för olika situationer. Så valde man något mångsidigt som ett svärd så fick man drass med det och göra det bästa av situationen och knocka eller hitta en svag punkt i sin motståndares rustning. Bar man istället en hammare så fick man istället räkna med att den kanske inte är lika bra i situationer där man vill göra snabba uppföljningar osv.

Hollywood har i princip ALLTID fel i filmer.

Om ingen vet hur det gick till, hur vet du då att "Det där är i princip så nära vi kommer hur det var på den tiden."?

Det är uppenbart att det inte gick till som i videon då det bevisligen inte har nån effekt att banka på varandras rustning med svärd, enda effekten lär vara att svärden förstörs.

Det fanns förövrigt inga svärd som användes i strid som vägde 10-20 kilo.
En Zweihänder eller Claymore är hyfsat stora svärd och de vägde 2-3 kilo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zweih%C3%A4nder
http://en.wikipedia.org/wiki/Claymore

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Angående fantasy så var det Daniel Vavra som sa det i någon kickstarter uppdaterings video, kommer inte ihåg exakt vad han sa.

Posta gärna en länk om du kommer ihåg var han sa det. Jag är bara nyfiken

Jag är själv backer och har följt utvecklingen sedan Kickstarter-kampanjen. Har inte sett eller hört Vavra eller några av de andra i gänget säga något om att det ska ingå fantasy-element.

Tvärtom så har pitchen hela tiden varit realistisk RPG utan fantasy. Ingen magi, inga drakar.

Fast man vet ju aldrig, allt kan ju hända medan spelet utvecklas. Jag kan tänka mig att de kanske måste införa lite "fantasy-healing". Det kan ju bli trist annars, om man till exempel blir skadad i en duell och måste vänta flera månader i speltid på att skadan ska läka.

Skulle gissa det är någon video från i år, tänker inte sitt å finkamma alla videos för att hitta det, kan ha varit något han sagt på reddit eller twitter också, men jag är helt säkert på att han sa något i stil med att han försöker undvika det så gott det går men att det kommer finnas någon form av fantasy i spelet, hörde/läste det i samband med gamergate så vad han sa var egentligen inget jag lade så stor vikt vid, var mest nyfiken på projektet.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Vilka tekniska aspekter menar du? Varken ljussättning, rendering eller texturer känns som det ligger ens i närheten?

Skitsamma det är inte viktigt, jag tycker det ser ut som skyrim vad gäller gräs å träd å skit, jag är mest imponerad över att dom kör med relativt låg fidelity men ändå får det att se bra ut.

Medlem

Finns ju inga lasersvärd

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Finns ju inga lasersvärd

Nope. Ingen magi har de ju sagt!

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Har fortfarande ingen koll på vad detta är för spel, av det jag har sett så liknar det Skyrim till miljöerna med realistisk svärd fäktning, hur de båda går ihop har jag ännu inte sett eller luskat ut.

Verkar iaf vara väl avvägd grafik i förhållande till prestanda, känns som om det inte kommer kräva en superdator om dom nu har optimerat det någorlunda.

Långt från skyrim

Medlem
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Angående fantasy så var det Daniel Vavra som sa det i någon kickstarter uppdaterings video, kommer inte ihåg exakt vad han sa.

Posta gärna en länk om du kommer ihåg var han sa det. Jag är bara nyfiken

Jag är själv backer och har följt utvecklingen sedan Kickstarter-kampanjen. Har inte sett eller hört Vavra eller några av de andra i gänget säga något om att det ska ingå fantasy-element.

Tvärtom så har pitchen hela tiden varit realistisk RPG utan fantasy. Ingen magi, inga drakar.

Fast man vet ju aldrig, allt kan ju hända medan spelet utvecklas. Jag kan tänka mig att de kanske måste införa lite "fantasy-healing". Det kan ju bli trist annars, om man till exempel blir skadad i en duell och måste vänta flera månader i speltid på att skadan ska läka.

Skulle gissa det är någon video från i år, tänker inte sitt å finkamma alla videos för att hitta det, kan ha varit något han sagt på reddit eller twitter också, men jag är helt säkert på att han sa något i stil med att han försöker undvika det så gott det går men att det kommer finnas någon form av fantasy i spelet, hörde/läste det i samband med gamergate så vad han sa var egentligen inget jag lade så stor vikt vid, var mest nyfiken på projektet.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Rurounin:
Skrivet av mapamapa:

Skyrim liknar väl inte medeltida Europa mer än något annat fantasyspel? Blommande ängar känns också mer som Oblivion än Skyrim. Var finns information om att det ska innehålla fantasy?
Trodde hela grejen var att det skulle vara ett RPG utan fantasy.

Rent tekniskt så är det uppbyggt likt Skyrim, jag skiter uppriktigt sagt i vilket spel som råkar vara mer likt, jag försökte inte säga att det är samma spel.

Vilka tekniska aspekter menar du? Varken ljussättning, rendering eller texturer känns som det ligger ens i närheten?

Skitsamma det är inte viktigt, jag tycker det ser ut som skyrim vad gäller gräs å träd å skit, jag är mest imponerad över att dom kör med relativt låg fidelity men ändå får det att se bra ut.

Skyrims gräs ser rätt likt ut ja, ser ju nästan exakt lika ut, lika tätt, färg, längd och slags gräs: http://international.download.nvidia.com/webassets/en_US/shar...

Träden går ju nästan inte ens att urskilja, så likt det är, helt sjukt: http://hsw.me.uk/images/Trees2.jpg

Tror du får ta dig en titt på lite fler videos om Kingdom Come

Det enda som är likt skyrim är att man kan slåss, göra drycker som healing och sånt fast i ett mycket mer realistiskt sätt och mycket mer realistiska drycker. Finns säkert mer saker som är likt skyrim men dåligt exempel, finns inga realistiska svärdfäktningar i Skyrim så vitt jag vet, speciellt om du jämför med det här spelet.

Medlem
Skrivet av Christoffer B:
Skrivet av mapamapa:

Hoppas de faktiskt gör det realistiskt också och inte inspireras av sånt här där de bara bankar svärden mot varandras rustningar till ingen effekt.

https://www.youtube.com/embed/iIaHeK9f3YY

Precis därför svärd i princip aldrig användes som förstahandsvapen. Pålyxor, spjut och andra pålvapen är det som gäller i första hand. En plåtrustning med ringbrynja + tygpansar under så är du ganska säker mot huggvapen. hammare, yxor och annat som ger en rikting punsch däremot, där har du skadegörelse. Kommer man däremot till andrahandsvapnet, svärdet så är det half swording, dvs hålla i ena handen på klingan som gäller, för att försöka få ner den andra och sedan trixa in en dödande stöt med antingen svärdet eller en dolk.

Man använder även en typ av Half-Swording när man använder sig av vissa tvåhandssvärd som kan ha två grepp t.ex. en Zweihander som faktiskt har ett handtag ovanför själva parerstången. Folk har en tendens att tro att medeltida svärd var till för att enbart sticka eller skära med men i verkligheten så användes framförallt tvåhandssvärd till att ge krosskador. Ungefär som med en stridshammare eller stridsklubba.

12
Skriv svar