Windows 10 är här – vad är ditt första intryck?

Inaktiv

Mitt intryck? Jag köpte en Mac istället så jag slipper Microsoft's produkter...

Medlem
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Bunisher:

Har hört av en polare att nyckeln blir låst till din hårdvara så har du tänkt uppgradera datorn din rätt så snart så bör ni nog hålla er undan från att uppgradera just nu.

Fel. Du kan överföra din licens precis som innan sålänge du har fullversionen.

"Transfer rights. I heard some observers speculate that the new terms would limit Windows 10 transfer rights. Nope. The new license agreement preserves the longstanding transfer rights: OEM copies are locked to the device on which they're sold, retail copies can be transferred to a different device as long as the old copy is removed first."

http://www.zdnet.com/article/microsoft-releases-new-license-t...

Ok, kul att veta. Antar att polarn min antingen inte läste igenom all information han hade fått eller missade att det helt enkelt handlade om OEM versioner.

Edit: Snackade med polarn min igen och han hade visst haft ett samtal med av Microsofts representativ på jobbet han har. Ska citera vad han skrev:
"I've had a webinar this monday. A Microsoft representative answered our questions of what will happen when you upgrade your hardware and get a new hardware ID (aka drastic changes to your configuration like a mobo change). You will -not- get a second upgrade when this happens regardless of license. If however you've bought win 10 for 120 euro you can reinstall without issue."

Han är från Nederländerna, därför som vi kommunicerar på engelska =P Han arbetar på i en datorbutik där han både reparerar, säljer och agerar support för sina kunder dagligen.

Så i och med detta har jag konflikterande information från mer än ett håll och kommer hålla mig från att uppdatera till windows 10 tills jag har uppgraderat min dator bara för att vara säker =P

Medlem
Skrivet av KaVa-KaVa:

Jag raderade det som fanns i windows\softwaredistribution\download mappen. Gick in i cmd.se och skrev wuauclt.exe /updatenow
Funkade prima.

Gjorde samma sak och det såg ut som att allt fungerade.
Började laddas ner och allt. sedan vid 99% av "förbereder installationen" så fick jag någon error sen gick det inte mer... samma sak på laptopen.

Skribent

Känns faktiskt riktigt bra det här.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Jag har en licens till Windows 8.1 från mitt universitet som är giltig även efter jag slutat studera där, så min fråga är då:

Om jag behöver byta hårdvara kommer jag då vara tvungen att först installera min Windows 8.1 licens och sen uppgradera till Windows 10 tror ni?

Medlem

Can I reinstall Windows 10 on my computer after upgrading?

Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you will be able to reinstall, including a clean install, on the same device. You won’t need a product key for re-activations on the same hardware. If you make a meaningful change to your hardware, you may need to contact customer support to help with activation. You’ll also be able to create your own installation media like a USB drive or DVD, and use that to upgrade your device or reinstall after you’ve upgraded.

http://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq

Så ja, det ska gå att köpa ny hårdvara. Enda är att du måste ringa in och få hjälp med aktiveringen om det strular.

Medlem

Får bara felmeddelanden när jag söker efter uppdateringar av windows 10 pro

Medlem

Jag har nu Win10, det fungerar smidigt än så länge. Är bara lite o lära sig först innan allt flyter på :).

Medlem
Skrivet av NeoOhm:

MIn är klar att ladda ner nu, men vågar man, vågar man?!

Blir nog till att sätta den på en egen part...

Skrivet av NeoOhm:

Är detta en uppdatering för Gaming eller ska vi, som med windows Vista, hellre behålla, det då fungerande, win xp?

Kommer spel man har vara kompatibla?
Drivisar till gfx-kort osv?
Antar att man kan köra i andra win lägen ifall det strular, eller?

Vi har varit miljontals personer som suttit och kört windows 10 sen förra året. Det finns absolut inga bugs.
Samma som med VARJE windows version så är den bakåtkompatibel. Windows 7/8 program funkar lika bra på windows 10.

Medlem

Har precis fått igång det hela. Fick aktivt gå in och sätta igång installationen och lyckades på 4:e försöket.
Nu återstår att se hur det är


signatur

"Assumption is the mother of all fuckups..."

Medlem

En sak som jag verkligen gillar i windows 10 är hur smärtfritt allt är när man alt+tabbar fullskärms spel i crossfire och 2 monitorer. Tidigare brukade skärmarna blinka till och ha sig innan men nu är det helt smärtfritt. Även att man slipper blinkade texturer när man tabbar tillbaka

Annars är det ganska likt 7 och 8 men som alltid är det småsakerna som gör en glad.

Medlem

Färgvalen i taskbar är hemska, kan inte ens läsa texten. Det är betydligt svårare att ställa in lyckad utseende i Win10 än Win7.

Medlem

Jag blev ganska purken över att Cortana, som jag längtat efter att få prova, inte går att aktivera om du inte befinner dig i ett Engelskspråkigt land :/

Medlem

Kan ju säga att jag blev rejält glad när jag hoppade in i HoTS efter att ha uppgraderat från 8.1, och helt plötsligt inte hade random FPS drops längre! (bra dator osvosv som det inte ska hända på, som för så många andra) Annars verkar allt funka fint.

Medlem

Någon som satt på windows 7 64-bit professional som lyckats uppdatera sig till Windows 10 Pro?
Jag får bara misslyckad uppdatering hela tiden med Kod 80240020

Skrivet av Shuriko:

Någon som satt på windows 7 64-bit professional som lyckats uppdatera sig till Windows 10 Pro?
Jag får bara misslyckad uppdatering hela tiden med Kod 80240020

Ja, det var inga problem.
Testa det här: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Medlem

Jomen, har ni märkt något bättre prestanda när det gäller gaming?!

Jag sitter med Windows 8.1 Pro nu, kommer jag få Windows 10 Pro när jag upgraderar? Fick den billigt när de lanserade Windows 8. (249kr) o/ Förresten, det var länge sen man installerade om windows, var kunde jag se mitt "product key"?

Jag tror inte man behöver så kallad "clean installation" om Windows sitter i en SSD disk, den behövs knappast formatera. Om jag fattade rätt, så kommer Windows 10 uppdateringen automatiskt dyka upp till mitt skrivbord när det är min tur? (Har den där ikonen) Men som sagt, allt fungerar som det ska, spel rullar osv. så vette tusen om man ska uppdatera eller inte

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Sitter fortfarande och väntar på uppdateringen.

Behöver inte vänta, bara tvinga igång den. Öppna Command Prompt med ett adminberättigat konto och skriv "wuauclt.exe/updatenow" utan "". Det tvingar igång uppdateringen, om du har automagiska uppdateringar påslagna. Det var så jag fick igång min. Gick från Win7x64 Ultimate till Win10x64 Pro.

Besviken på NVidia, GeForce Experience bara crashar vid launch. Drivisarna funkar perfa dock.

Skrivet av Segas:

Mitt intryck? Jag köpte en Mac istället så jag slipper Microsoft's produkter...

Vad gör du ens på FZ? Mac-gaming är inte så jävla stort


signatur

I drank what?

Medlem

Det går även bra att installera windows 10 innan windows update har vaknat till. Sweclockers tipsade om att microsoft har laddat upp iso filerna för windows 10: http://www.sweclockers.com/nyhet/20867-microsoft-publicerar-i...

Det här betyder att man kan uppgradera från windows 7 eller 8 till 10 från skivan. Jag valde att ha kvar alla mina program och liknande och då var windows 10 aktiverat. Min 8 nyckel blev automatiskt en 10 nyckel. Det man ska tänka på om man vill gå den avancerade vägen är att man först om man vill göra en clean install är att uppgradera windows med dess tidigare inställningar och sedan installera om windows en gång till för att den tidigare nyckeln ska kunna bli en 10 nyckel. Det finns mer att läsa om windows 10 på sweclockers.com.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Funkar rätt bra so far! Bra flyt i spel, inga problem med några applikationer än och tycker det är trevligare UI än 8.1 så ångrar verkligen inte uppgraderingen!


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Spel är i stort sett samma sak:
http://www.guru3d.com/news-story/windows-10-vga-graphics-card...

Men Win10 verkar ta mindre minne, så det är ju alltid något.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Chiefen:

Sitter fortfarande och väntar på uppdateringen.

Behöver inte vänta, bara tvinga igång den. Öppna Command Prompt med ett adminberättigat konto och skriv "wuauclt.exe/updatenow" utan "". Det tvingar igång uppdateringen, om du har automagiska uppdateringar påslagna. Det var så jag fick igång min. Gick från Win7x64 Ultimate till Win10x64 Pro.

Besviken på NVidia, GeForce Experience bara crashar vid launch. Drivisarna funkar perfa dock.

Skrivet av Segas:

Mitt intryck? Jag köpte en Mac istället så jag slipper Microsoft's produkter...

Vad gör du ens på FZ? Mac-gaming är inte så jävla stort

Är det där en Win8-specifik grej? För det fungerar inte för mig. Inte ett skvatt händer.

Medlem

Inte spelat mycket, men det känns väldigt naaaz!
Nöjd efter 3 timmars användning!

Medlem

På min windowsplatta blev toutchen galen. Win10 helt obrukbar på den. Spel pc och servern samt Nuc var det inga problem. Varken bättre eller sämre än Windows 8 tills directX 12 kommer.


signatur

Det var detta...

Inaktiv

Slut support XP katastrof. Läser Win 7 bäst före datum kommer också så installerade Win 8 för sinnesfridens skull Tablet meny (fula ord) men 8.1 gjorde det användbart. Min scanner fungerar inte i win 8.1. så jag har kvar hela min XP pc som "scanner" (fula ord). Norton Ghost jag betalat dyrt för fungerar inte i Win 8.1. (fula ord). Vore väldigt trevligt om Scanner o Ghost fungerar i Win 10. Det eller att dom slutar support/säkerhets uppdatera Win8.1 är motivation till uppgradering. Om XP fortfarande supportades skulle....(fula ord)..

2 frågor

1. Hur gammal är din scanner? o.O Sök efter drivare och hittar du inte drivare till win8/8.1 så testa med win 7.

2. Ditt norton ghost är gammalt va? Läste att 15 funkar. Aldrig använt det själv så kan inte uttala mig så mycket om det.

Edit: Hmm.. Vissa säger att Norton ghost funkar och andra inte. Vi snackar om version 15

Nya bilar går hacka via wi-fi/bluetooth XD. Gammal veteran bil är skattebefriad och går inte hacka XD. Min Scanner fungerar fint även om den är "gammal".

Norton System System Recovery 2013 R2 eller Ghost suite solution heter deras win 8 kompatibla. Tänker inte köpa nytt ghost, Finns inbyggd backup i win 8.1.

Varför skriver jag om det här skiten jag blir bara arg.

Windows 10 stödjer inte min "gamla" Scanner. Läste att spela upp DVD filmer i datorn inte fungerar utan att man installerar extra program. Windows Media Player kan inte spela upp DVD filmer? I XP kom det en drivrutinsuppdatering som gjorde att alla USB portar försvann i kontroll panelen. Jag kunde inte avinstallera den uppdateringen men ghost fungerade på den tiden så jag kunde återställa och få tillbaka mus, skrivare, scanner, mm. I windows 10 kan man inte välja bort automatiska uppdateringar XD http://www.dn.se/ekonomi/nya-varningar-utfardas-for-windows-1...

Medlem

Har suttit med installationsfilen klar och funderat nun sedan igår på om jag skall installera. Men min tvekan är om Swedbankinloggning fungerar med WIn10 dvs bank ID på fil. Någon som vet ? har lusat nätet men inte direkt funnit. och på Swedbanks sida finner jag inget om win 10.

EDIT: fungerade utan problem nu när jag drog in Win 10

Medlem

Windows update: "uppgradera till Windows 10 Home - Status: Misslyckad"
Felinformation: "kod 80240020"?

Fått 3st såna här? Någon mer som har samma problem?

EDIT: 4st nu


signatur

Intel core2 Duo CPU - E6750 (2,66gh), MSI 8600 GTS (520mb), Geil DDR2 ultra [i](2x 1024mb), ASUS p5kpl, SB, SyncMaster T200

Medlem
Skrivet av Foyd:

Windows update: "uppgradera till Windows 10 Home - Status: Misslyckad"
Felinformation: "kod 80240020"?

Fått 3st såna här? Någon mer som har samma problem?

EDIT: 4st nu

Kör "Media Creation Tool" istället. Sen för att ta bort eventuella installationsmappar/filer, när du uppgraderat till w10, så kör du diskrensaren. Jag hade ca 25GB inkl. windows.old mappen som låg o skräpade. Du kan inte återställa till gamla OS om du kör diskrensaren och tar bort gamla windows filer.


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Medlem
Skrivet av eatmyshorts:

Slut support XP katastrof. Läser Win 7 bäst före datum kommer också så installerade Win 8 för sinnesfridens skull Tablet meny (fula ord) men 8.1 gjorde det användbart. Min scanner fungerar inte i win 8.1. så jag har kvar hela min XP pc som "scanner" (fula ord). Norton Ghost jag betalat dyrt för fungerar inte i Win 8.1. (fula ord). Vore väldigt trevligt om Scanner o Ghost fungerar i Win 10. Det eller att dom slutar support/säkerhets uppdatera Win8.1 är motivation till uppgradering. Om XP fortfarande supportades skulle....(fula ord)..

2 frågor

1. Hur gammal är din scanner? o.O Sök efter drivare och hittar du inte drivare till win8/8.1 så testa med win 7.

2. Ditt norton ghost är gammalt va? Läste att 15 funkar. Aldrig använt det själv så kan inte uttala mig så mycket om det.

Edit: Hmm.. Vissa säger att Norton ghost funkar och andra inte. Vi snackar om version 15

Nya bilar går hacka via wi-fi/bluetooth XD. Gammal veteran bil är skattebefriad och går inte hacka XD. Min Scanner fungerar fint även om den är "gammal".

Norton System System Recovery 2013 R2 eller Ghost suite solution heter deras win 8 kompatibla. Tänker inte köpa nytt ghost, Finns inbyggd backup i win 8.1.

Varför skriver jag om det här skiten jag blir bara arg.

Windows 10 stödjer inte min "gamla" Scanner. Läste att spela upp DVD filmer i datorn inte fungerar utan att man installerar extra program. Windows Media Player kan inte spela upp DVD filmer? I XP kom det en drivrutinsuppdatering som gjorde att alla USB portar försvann i kontroll panelen. Jag kunde inte avinstallera den uppdateringen men ghost fungerade på den tiden så jag kunde återställa och få tillbaka mus, skrivare, scanner, mm. I windows 10 kan man inte välja bort automatiska uppdateringar XD http://www.dn.se/ekonomi/nya-varningar-utfardas-for-windows-1...

Min skanner fungerar bara med Windows 98/XP i virtuell maskin. Är lika glad för det.


signatur

Det var detta...

Medlem

Fråga: Jag har 2 partitioner på min hårddisk. C: och E:
Win7 ligger på C (såklart).
Om jag under installationen av Win 10 på frågan "Choose what to keep" väljer "Keep Nothing", är det då bara C: som deletas och nyinstalleras eller påverkas partion E också?

123
Skriv svar