Chris Roberts svarar på kritiken kring Star Citizen

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av JRico:

Låt han dö! Låt han dö! Låt han dö!

Det där är bara smaklöst och otrevligt.

Det är klart det var.
Jag ville bara prova att strunta totalt i att kolla upp fakta, som att gå till SC:s hemsida, och istället bara snegla igenom nyheten kolla vart den allmänna trenden är och sen gå med i mobben. (högaffel, fackla och allt)
Det var så enkelt och ganska befriande faktiskt.
Jag förstår lockelsen och varför så många här sysslar med det.

Medlem

Qain från Tek sydicate var i LA i 2 veckor och besökte dom, tydligen så har de en hel del på gång som de inte gått ut med än (NDA) och den mannen är väldigt cynisk och pessimistisk men blev tydligen nöjd och alla tvivel blåstes bort..

Så inom kort kommer de nog att lyfta lite på ridån och folks tvivel bemöts med den öppenhet vi vant oss vid.

Medlem

Lägger inte en krona till förrens de visat upp mer än snyggt demo, köpte ett av de billigare skeppen för länge sedan, men det stannar där. Hypen är ju vansinnig när det kommer till detta spel, så det kan ju vara på plats att det funkar vid släpp. Kanske skall släppa det och göra dlc till det ist för att göra det större, som jag förstår det, först.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Herregud... Folk här beter sig som fanatiker..
Klarar man inte av att se vart folks skepticism till SC kommer ifrån bör man ta ett steg bakåt, eller kanske två..

Det finns nog ingen person som Inte vill se spelet lyckas.
Men med tanke på att det skulle ha släppts redan förra året, och allting extra de lovar...
Nej, folk har all rätt att vara skeptiska till det.
Sluta bete er som ett par fanatiker..
Ser ut som blizzard fanbois..

Tvärtom... Folk verkar stå med högafflarna redo helt utan att ha någon som helt insyn i vad som sker eller hur utveckling av mjukvara går till.

*Hint*
Extremt få mjukvaruprojekt går att leverera på första utsatta deadline.

Du anar inte vilken typ av till synes småskit jag fastnar på som webbutvecklare, och det är relativt straight forward jämfört med spelutveckling.

Jag har inte lagt en krona i detta projektet men hade jag haft en sådan mobb efter mig under varje projekt jag är med och utveckla i så hade jag hellre städat toaletter.

Medlem

Jag vill att det skall lyckas, har längtat efter detta spel länge! Men jag börjar oroa mig att det skall gå åt helvette.

Till Idono: Jag hittade på deras egen wiki att dom använder Cry Engine 3, vilken är 6 år gammal. Men om det är som du säger att det är en modifierad Cry Engine så är det ju toppen.

Skrivet av gerald:

Fanatiska kritiker finns gott om. Alltid lika roande läsning hur dessa bittra bakåtsträvare hoppas sc misslyckas.
Bone erkände precis med sin kommentar om Cryengine att jag hade rätt , han tror inte utan hoppas sc bli fiasko.
Ni är för söta får jag höra ett "VR är en gimmick" nudå.
För det måste vara samma personer som utan att vara insatta i SC och VR "tror" men bevisligen helst vill att dessa två ska misslyckas av nån märklig anledning.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av pezit:

Artikeln tar upp mycket av det jag misstänkte om star citizen, det är helt enkelt reklam som folk betalar för, reklar och löften som inte kommer att gå att upphålla. Men folk får väl betala för vad de vill, misstänker dock att många kommer bli griniga när de upptäcker att de kastat pengar i sjön.

Undrar vad du mfl anser vara kasta pengar i sjön , finns ju redan nu space combat , gå runt i hangaren och även social del att prova redan nu , långt innan spelet kommer släppas.

Fattar inte hur man tänker då det redan nu finns så mycket av spelet att kolla på långt innan releasen.

Ja, en space combat som är ett skämt utifrån vad hans "superavancerade simulering" skulle ge oss. Gå runt i hangaren, hurra, precis det man vill spendera sin speltid på, kanske finns någon spricka i väggen man kan studera i en halvtimme. Den sociala modulen är inget mer än en hub där du kan se andra stackare som också lurats att lägga pengar på detta, visst den är fin, men det finns absolut ingen substans.

Inaktiv

Jag lägger fan inte en krona förrän SC är färdigt och fått första recensionen i alla fall.

Sen får ju folk göra vafan dom vill med sina pengar förstås.

Efter ha skummat igenom alla kommenterar här föreställer mig att många inte kan ta kritik om spelet bara för att de lagt pengar på det.

Medlem

Kritik med felaktigheter och noll efterforskning är ingen kritik.
Det är bara tröttsamma butthurt boys som inte kan unna oss vuxna sim-nördar med tjock plånbok ett spel vi vill ha.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Herregud... Folk här beter sig som fanatiker..
Klarar man inte av att se vart folks skepticism till SC kommer ifrån bör man ta ett steg bakåt, eller kanske två..

Det finns nog ingen person som Inte vill se spelet lyckas.
Men med tanke på att det skulle ha släppts redan förra året, och allting extra de lovar...
Nej, folk har all rätt att vara skeptiska till det.
Sluta bete er som ett par fanatiker..
Ser ut som blizzard fanbois..

Nu har du fått din information lite felvänt. Ifall Originalmålet nåddes skulle spelet släppas förra året. Dvs. ifall inga extra mål nåddes. De har aldrig påstått att spelet skulle släppas i slutet av 2014 med allt extra material.

Folks skepticism kommer enbart från folks ogrundade rädsla över att det inte kommer att lyckas. Okunniga och självupptaget folk försöker sprida den rädslan med falsk fakta eller citat taget ur röven. Sen ska vi inte ens gå in på vad Derek Smart och "journalisten" som skrev för The Escapist.

Tänk dig att Assassin's Creed Unity kostade runt 150 miljoner dollar att utveckla. Stor öppen värld. Väldigt mycket material i spelet och på 3 plattformer. Det sistnämnda är ett budget ätande monster. Att anpassa spelet på 3 plattformer kostar otroligt mycket pengar. Star Citizen har samlat ihop nästan 90 miljoner dollar. Lägg till troligtvis 20-30 miljoner till från statliga bidrag och investerare (troligtvis mer) och så jämför du med Assassin's creed Unity utvecklingen som tog lite över 4 år. Inte alls orimligt att spelet faktiskt ligger bra till.

I detta fallet vill jag säga att dom som inte klarar av basera sin skepticism på riktig fakta ska ta några steg bakåt.

Skrivet av b0ne:

Jag vill att det skall lyckas, har längtat efter detta spel länge! Men jag börjar oroa mig att det skall gå åt helvette.

Till Idono: Jag hittade på deras egen wiki att dom använder Cry Engine 3, vilken är 6 år gammal. Men om det är som du säger att det är en modifierad Cry Engine så är det ju toppen.

Skrivet av gerald:

Fanatiska kritiker finns gott om. Alltid lika roande läsning hur dessa bittra bakåtsträvare hoppas sc misslyckas.
Bone erkände precis med sin kommentar om Cryengine att jag hade rätt , han tror inte utan hoppas sc bli fiasko.
Ni är för söta får jag höra ett "VR är en gimmick" nudå.
För det måste vara samma personer som utan att vara insatta i SC och VR "tror" men bevisligen helst vill att dessa två ska misslyckas av nån märklig anledning.

Deras tech demo som dom visade först va gjord på CryEngine 3. Här är ett citat från wikin.

"The development of the game started in 2011 with building a demo on a modified version of the CryEngine 3 game engine, later updated to the 4th generation"

Men jo dom modifierar motorn ganska tungt. Det för dom flesta stora utvecklarna.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Jag tar tbx att jag kallade folk som försvarar SC för fanatiker.
Inte ens fanatiker är såhär fanatiska...

Tydligen vill man att spelet ska misslyckas om man har någon kritik mot det..
Japp.. Logik...

EDIT: Förövrigt kan det vara värt för FZ att länka till denna nya artikeln http://www.escapistmagazine.com/articles/view/video-games/147...

Kanske det blir lite tyst på folket från kulten..

EDIT: http://www.escapistmagazine.com/forums/read/6.883050-Star-Cit...

Testpilot
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av pezit:

Artikeln tar upp mycket av det jag misstänkte om star citizen, det är helt enkelt reklam som folk betalar för, reklar och löften som inte kommer att gå att upphålla. Men folk får väl betala för vad de vill, misstänker dock att många kommer bli griniga när de upptäcker att de kastat pengar i sjön.

Undrar vad du mfl anser vara kasta pengar i sjön , finns ju redan nu space combat , gå runt i hangaren och även social del att prova redan nu , långt innan spelet kommer släppas.

Fattar inte hur man tänker då det redan nu finns så mycket av spelet att kolla på långt innan releasen.

Ja, en space combat som är ett skämt utifrån vad hans "superavancerade simulering" skulle ge oss. Gå runt i hangaren, hurra, precis det man vill spendera sin speltid på, kanske finns någon spricka i väggen man kan studera i en halvtimme. Den sociala modulen är inget mer än en hub där du kan se andra stackare som också lurats att lägga pengar på detta, visst den är fin, men det finns absolut ingen substans.

Finns alltid nåt att gnälla på , särskilt då man visar upp en icke färdig produkt som förändras hela tiden.

Du förväntade dig lite Squadron42 som har story och "substans" , tester av det kommer mycket senare , det som visats nu är ju spridda delar av helheten som knyts ihop senare.

Men de som gnäller har ju helt andra förväntningar.
Nuförtiden bjuds ju folk in till "betatest" av färdiga spel som egentligen bara är stresstest av 99% färdiga produkter och tror att de "betatestar en ickefärdig produkt"
Därför tror jag många blir chockade och tycker det är skit då de får testa riktiga beta och alphatestgrejer.

Medlem

Varför är det så många som snackar om Derek Smart? Den här artikeln har inget med honom att göra. De som intervjuats är sju före detta antställda (både såna som fått sparken och såna som sagt upp sig) och två som fortfarande jobbar på CIG. Deras identiteter har verifierats - de som inte längre jobbar där var inte anonyma; de som fortfarande jobbar där har via Skype visat upp t.ex. löneutdrag som visar att de jobbar på CIG.

Det här visar bara hur stor och vidrig SC-kulten är. Hade det varit sju f.d. och två nuvarande medarbetare på DICE, EA eller Ubisoft som gjort liknande avslöjanden om situationen i deras studio så skulle det aldrig bli samma respons.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Varför är det så många som snackar om Derek Smart? Den här artikeln har inget med honom att göra. De som intervjuats är sju före detta antställda (både såna som fått sparken och såna som sagt upp sig) och två som fortfarande jobbar på CIG. Deras identiteter har verifierats - de som inte längre jobbar där var inte anonyma; de som fortfarande jobbar där har via Skype visat upp t.ex. löneutdrag som visar att de jobbar på CIG.

Det här visar bara hur stor och vidrig SC-kulten är. Hade det varit sju f.d. och två nuvarande medarbetare på DICE, EA eller Ubisoft som gjort liknande avslöjanden om situationen i deras studio så skulle det aldrig bli samma respons.

Skulle inte direkt säga att dom har verifierats. Enligt The Escapist har dom verifierats men inga riktiga bevis förutom deras ord finns för tillfället tillgängligt. Det är långt ifrån bevisat eller verifierat.

Samt att Derek Smart nämns pga. att mycket som har skrivits är direkt kopplat till blaskan han skriver.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

SC har i särklass den mest öppna utvecklingen av ett AAA spel nånsin. (10 for the chairman, Around the verse, Reverse the verse, Bugsmashers varje vecka och Jump point 40-70 sidor med concept art etc varje månad. Jump point är visserligen bara för subscribers men kan hittas på "nätet" om man är intresserad.

På grund av detta vet vi nu (och har vetat i över en månad) att dom har problem med FPS modulen. Hade det varit The Division (ett annat spel jag ser enormt mycket fram emot) så hade vi varit totalt ovetande om detta.
Deras öppenhet slår tillbaks mot dom gång efter en annan.
Det finns säkert nåt "drama" bakom beslutet att försena The Division men det kommer vi aldrig veta om. (Personligen struntar jag i det så länge spelet blir bra)

Att haka upp sig på priset på skeppen (vars enda syfte är att bekosta utvecklingen till spelet och som är en möjlighet som försvinner helt när spelet släppts) är bara dumt.

Nåt som är mycket mer intressant att diskutera är om den lilla gruppen med spelare (som betalat MYCKET) kommer att få ett för stort försprång jämfört med oss andra?
Hur resonerar man där?

Allt annat är bara sensationsjournalistik och nåt FZ borde ställa sig över.

Nu verkar det ju också som om Escapist artikelns källor består av anonyma poster på Glassdoor, pinsamt är det minsta man kan säga.

FZ, ni borde ta Chris Roberts på orden och besöka CIG och bilda er egen uppfattning istället. Det vore en artikel att läsa.

Medlem
Skrivet av Idono:

Skulle inte direkt säga att dom har verifierats. Enligt The Escapist har dom verifierats men inga riktiga bevis förutom deras ord finns för tillfället tillgängligt. Det är långt ifrån bevisat eller verifierat.

Taget från det svar som CIG har skrivit:
"then you verified a company an unidentified employee by examining his "company ID card with the name blocked out." You might be interested to know that CIG does not issue any company ID cards at any of its studios!"

Så med andra ord så har det bevisats att det INTE var anställda som jobbar/jobbat på CIG och Star Citizen som skrev de första ryktena. En äkta anställd skulle ju inte använda ett icke existerande ID-kort som bevis.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

EDIT: Förövrigt kan det vara värt för FZ att länka till denna nya artikeln http://www.escapistmagazine.com/articles/view/video-games/147...

Tyvärr, jag köper inte det där.

En vinklad och dåligt underbyggd artikel med tvivelaktig bakgrundskoll på källorna. Som redan nämnts så har t ex anställning på CIG uppenbarligen intygats med ID-kort som aldrig existerat och autenticiteten av dessa kort har inte bekräftats innan artikeln publicerades.

Det var ett tag sedan jag såg exempel på så pinsamt dålig journalistik.

Att artikeln sedan behöver följas upp av ett inlägg från ansvarige redaktören med ursäkter och förtydliganden, som i sig lämnar kvar rätt många frågetecken, bevisar bara hur usel artikeln är.

Men åtminstone skriver Keefer att de nappat på Chris Roberts erbjudande om att åka och träffa folket på CIG. Bra, det är det enda vettiga de kan göra just nu för att få tillbaka något slags förtroende.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Varför är det så många som snackar om Derek Smart? Den här artikeln har inget med honom att göra. De som intervjuats är sju före detta antställda (både såna som fått sparken och såna som sagt upp sig) och två som fortfarande jobbar på CIG. Deras identiteter har verifierats - de som inte längre jobbar där var inte anonyma; de som fortfarande jobbar där har via Skype visat upp t.ex. löneutdrag som visar att de jobbar på CIG.

Det här visar bara hur stor och vidrig SC-kulten är. Hade det varit sju f.d. och två nuvarande medarbetare på DICE, EA eller Ubisoft som gjort liknande avslöjanden om situationen i deras studio så skulle det aldrig bli samma respons.

25 september släpptes denna artikel som blev början till vissa glassdoor inlägg, DS osv.
http://www.escapistmagazine.com/articles/view/features/14695-...
En podcast som även visar att de inte är helt insatta i Star Citizen.
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/escapist-podcast/...
hoppa till ~13:50 där börjar de prata om DS, vid 14:30 --> "Derek Smart was the impetus to look into these facts, but just cause he pointed to the facts dont make them untrue." I brevet skriver Chris om vad som hände just efter att han hade släppt Wing Commander för 25 år sen: "This is the same person who wrote a letter to Origin and me after Wing Commander was out claiming that we were infringing on his game and we had to cease publishing it or he would sue us."

Medlem
Skrivet av Nemo:

Men åtminstone skriver Keefer att de nappat på Chris Roberts erbjudande om att åka och träffa folket på CIG. Bra, det är det enda vettiga de kan göra just nu för att få tillbaka något slags förtroende.

Ändrade planer efter måndag om de inte svarar: "..we will turn this matter over to our litigators to prepare legal action in the US and the UK against the individuals and entities involved as listed herein."
Chairman's Response to The Escapist är uppdaterad.

Medlem
Skrivet av Hajfena:
Skrivet av Nemo:

Men åtminstone skriver Keefer att de nappat på Chris Roberts erbjudande om att åka och träffa folket på CIG. Bra, det är det enda vettiga de kan göra just nu för att få tillbaka något slags förtroende.

Ändrade planer efter måndag om de inte svarar: "..we will turn this matter over to our litigators to prepare legal action in the US and the UK against the individuals and entities involved as listed herein."
Chairman's Response to The Escapist är uppdaterad.

Tack för uppdateringen. Inte helt oväntat att Chris & Co skulle slå näven i bordet, och jag kan förstå dem. Synd bara att de måste lägga energi på sånt istället för spelet.

Medlem
Skrivet av RuneClaw:
Skrivet av Idono:

Skulle inte direkt säga att dom har verifierats. Enligt The Escapist har dom verifierats men inga riktiga bevis förutom deras ord finns för tillfället tillgängligt. Det är långt ifrån bevisat eller verifierat.

Taget från det svar som CIG har skrivit:
"then you verified a company an unidentified employee by examining his "company ID card with the name blocked out." You might be interested to know that CIG does not issue any company ID cards at any of its studios!"

Så med andra ord så har det bevisats att det INTE var anställda som jobbar/jobbat på CIG och Star Citizen som skrev de första ryktena. En äkta anställd skulle ju inte använda ett icke existerande ID-kort som bevis.

Du citerar fel person
De eller så missförstår du vad jag skrev. Escapist ord är inte bevis nog är den korta versionen. Dom kan lika gärna ha kommit på sakerna själva. Så tillförlitlig är informationen om dom inte har några källor att visa.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Men han har fortfarande ingenting att visa?

Har du ens laddat ner spelet?

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av pezit:

Artikeln tar upp mycket av det jag misstänkte om star citizen, det är helt enkelt reklam som folk betalar för, reklar och löften som inte kommer att gå att upphålla. Men folk får väl betala för vad de vill, misstänker dock att många kommer bli griniga när de upptäcker att de kastat pengar i sjön.

Undrar vad du mfl anser vara kasta pengar i sjön , finns ju redan nu space combat , gå runt i hangaren och även social del att prova redan nu , långt innan spelet kommer släppas.

Fattar inte hur man tänker då det redan nu finns så mycket av spelet att kolla på långt innan releasen.

Ja, en space combat som är ett skämt utifrån vad hans "superavancerade simulering" skulle ge oss. Gå runt i hangaren, hurra, precis det man vill spendera sin speltid på, kanske finns någon spricka i väggen man kan studera i en halvtimme. Den sociala modulen är inget mer än en hub där du kan se andra stackare som också lurats att lägga pengar på detta, visst den är fin, men det finns absolut ingen substans.

Finns alltid nåt att gnälla på , särskilt då man visar upp en icke färdig produkt som förändras hela tiden.

Du förväntade dig lite Squadron42 som har story och "substans" , tester av det kommer mycket senare , det som visats nu är ju spridda delar av helheten som knyts ihop senare.

Men de som gnäller har ju helt andra förväntningar.
Nuförtiden bjuds ju folk in till "betatest" av färdiga spel som egentligen bara är stresstest av 99% färdiga produkter och tror att de "betatestar en ickefärdig produkt"
Därför tror jag många blir chockade och tycker det är skit då de får testa riktiga beta och alphatestgrejer.

Jag har betatestat ett flertal flygsimulatorer och de har alla fått till basics rätt, det vill säga flygkänslan. Detta är otroligt grundläggande även i SC, men det har de misslyckats totalt med. Elite lyckades direkt med att fixa flygkänslan, sedan finns det en massa brister i det spelet förvisso.

123
Skriv svar