Skumpande bröst stoppar nytt Dead or Alive i väst

Medlem
Skrivet av L32:

Gud vad bra! Äntligen kanske man kan sluta se kvinnor som sexobjekt och istället börja se dem som människor!

Du menar börja se dom som offer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

ZF
Medlem

de motreaktionära borde sluta se reaktionära åsikter som främst feministiska. det finns givetvis också en hel massa feminister som ogillar det här, men den grunden är knappast vad merparten av kritiken kommer från.

snarare handlar det om pinsamhetsfaktorn. alltså det saken ofta kokar ner till när de som börjar med argument att det är sexistiskt pressas lite i sin retorik övergår oftast till detta. det handlar om att de kollektivt upplever det pinsamt med att deras hobby skulle riskera sammankopplas med sex, för att det i sig är pinsamt. den andra är vanligaste är pinsamheten i att det inte är "på riktigt", vilket redan ventilerats här ser jag. och det sista står naturligtvis då ironiskt ännu mer i rak konflikt med frågan om objektifiering.

folk mest som skämdes för att mamsen hittar en tjejtidning under täcket.

samma folk oftast som antagligen också fortfarande leker krig.

så ironiskt.

Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av FelixenS:

Jag har aldrig haft och räknar inte med att någonsin ha något intresse för denna serie. Att den i praktiken censureras i väst gör mig dock förbannad då detta uppenbarligen baserar sig endast på klagomålen och inte försäljningssiffrorna. Vill folk spela detta finns ingen anledning att hindra dem och vill de inte göra det tar marknaden hand om spelet i vilket fall.

Fast det gör den ju inte. Det är utvecklaren som inte vill ge ut den här.
Sedan luktar detta lite efterhandskonstruktion. Jag tror faktiskt att man hade släppt spelet om man trodde att det skulle vara en grym affär. Nu tror man inte det, och skyller det hela på "risk för kritik". I övrigt moraliserar jag inte alls över detta, man får såklart göra de spel man vill.

varför inte idka lite journalistisk verksamhet och gräva lite?

någon sorts sanning borde nämligen vara väldigt enkel att få fram i det här fallet. bara att kolla på försäljningssiffror på ursprungsmarknaden mot de lokaliserade. och sedan jämföra detta med det uppskattade jobbet av att lokalisera till dessa andra marknader mot andra spel, och sedan viktat jämföra deras respektive försäljningssiffror.

Skrivet av Blackwolfe:

Hade de varit oroliga på riktigt så hade de helt enkelt stängt av bröstfysiken. Redan i första DoA fanns det väl en sådan toggle? Bara att göra så att den är permanent off?

och påtvinga alla normaliseringen av det sjuka amerikanska idealet att bröst ska vara så sprängfulla av plast att de inte rör sig alls? :

Skrivet av Johan Olander:

Det är det väl ingen som sagt? Det är dock skillnad på naket och naket.

vilket är vad jag främst tar med mig av rubriksättningen redan verkar vara fallet dessvärre.

Skrivet av Senjinone:

Synd att gubbslem och neandertalare gör och spelar datorspel.

vill du inte att neandertalare ska ha inflytande i spel får du nog hålla dig till afrikanska spel.

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Detta resonemang om att det inte i praktiken är censur bara eftersom utgivaren fattade det slutgiltiga beslutet tycker jag inte är hållbart. Om beslutet faktiskt fattades baserat på kritik från feministrörelser och liknande i väst, vilket jag inte för tillfället har anledning att betvivla, gjordes det under tryck från folk som oavsett inte var kunder och vars åsikter inte påverkar försäljning, vilket i sin tur innebär att det inte var någon uppskattning av försäljningen som gjorts utifrån detta.
Det är i det fallet endast på grund av att resultatet av att släppa spelet är otrevligt som de valde att låta bli.
Är detta inte censur finns ingenting sådant som censur, eftersom ingen någonsin kan göra mer än att hota för att få skaparen att avbryta utgivningen av något verk. Reductio ad absurdum är att det inte utgör censur att hota författare med avvikande åsikter med döden om de publicerar sina verk, eftersom de fortfarande bara "fegar ur" när de väljer att låta bli. Konceptet är samma som här även om detta hot är jämförelsevis mycket milt. Att de har ett val är helt enkelt inte relevant för huruvida det är censur.

Klart det är hållbart. Censur är när någon är uttryckligen förhindrad att sprida information av något slag som bryter mot lagstiftning. Sen finns det varianter som självcensur och "mjuk censur".

Att Tecmo väljer att inte publicera i väst har bara ekonomiska orsaker, precis som när andra japanska förläggare, rent historiskt, har struntat i att konvertera spel för västerländska marknaden.

Så länge som Tecmo drar in stålar så behöver de inte ens kommentera en eventuellt rasande debatt i väst. Eller tror du att de är så fruktansvärt obekväma med att försvara sin produkt att de inte ens klarar att bara vara tysta?

Sen är det väl knappast någon som har hotat anställda på Tecmo till livet? Låter som du eskalerar det här lite väl dramatiskt.

Medlem

dock är det här en moderator för Tecmo inte deras marknads avdelning vilket är lite konstigt

Medlem

Samma höga nivå på diskussionerna som vanligt när det gäller feminism och kvinnosyn

Skälet till att det måste bli slut på att objektifiera kvinnor i spel är för att de flesta män inte klarar av att sluta objektifiera kvinnor överallt.

Om en tjej jobbar som strippa kommer män som vet om det alltid kommentera det, påpeka det mer eller mindre nervärderande. Hon kommer alltid vara en strippa i deras ögon och bli objektifierad. Men det enda hon har valt är att vara ett sexobjekt på sin arbetstid, resten av tiden bör och ska hon bli behandlad med samma respekt som alla andra.

De flesta män klarar tyvärr inte av detta, så därför hamnar vi i läget där vi får se till försöka få bort objektifierande skit.

k3m
Medlem
Skrivet av Schluug:

Vilket jävla skit. Bara bra att vi slipper se eländet här. Om man vill se lättklädda tjejer finns det väl bättre sätt.

vad är det för fel med lättklädda tjejer i det här spelet? Det hade ju varit konstigare att se kvinnorna fullt påklädda på stranden och i poolen!

Medlem

Om ni som försvarar spelet sett videoklippet så har ni förstås också insett att målgruppen är små pojkar - alltså små: 8-10 år. Det var ju uppenbart av både ljud, bild och fnitter. Och då tycker jag kanske inte att det är passande att föda dem med tyngdlösa fotbollstuttar i bikini på poolkanten. Sådant kommer de att matas med resten av livet, och som medvetna vuxna kan de reflektera över objektifiering på ett annat sätt medan de dreglar över polygonbröst.


signatur

Last one to heaven is a loser!

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Schluug:

Vilket jävla skit. Bara bra att vi slipper se eländet här. Om man vill se lättklädda tjejer finns det väl bättre sätt.

vad är det för fel med lättklädda tjejer i det här spelet? Det hade ju varit konstigare att se kvinnorna fullt påklädda på stranden och i poolen!

Byt ut hans kommentar mot våld och våldspel. Det hittar man på andra ställen. Byt sedan ut mot valfri annan genre som sport, pussel osv. för det finns på andra ställen.

Lägg ner skiten han hatar, alltså spel. För om man vill spela finns det väl bättre sätt.

Skrivet av Kapten Kolja:

Om ni som försvarar spelet sett videoklippet så har ni förstås också insett att målgruppen är små pojkar - alltså små: 8-10 år. Det var ju uppenbart av både ljud, bild och fnitter. Och då tycker jag kanske inte att det är passande att föda dem med tyngdlösa fotbollstuttar i bikini på poolkanten. Sådant kommer de att matas med resten av livet, och som medvetna vuxna kan de reflektera över objektifiering på ett annat sätt medan de dreglar över polygonbröst.

Spelet är riktat mot 12+ i EU och 17+ i USA.

http://img.gamefaqs.net/box/3/0/8/69308_front.jpg

http://vgboxart.com/boxes/360/4285-dead-or-alive-xtreme-2.jpg

På vilket sätt är det bättre att föda 8 åringar med brutal människoslakt än att föda 12+ åringar med LÄTTKLÄDDA kvinnor?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Om alla visste vad man kan se efter 00:00 på TV 1000.

Cencur är så löjligt.

Medlem
Skrivet av L32:

Gud vad bra! Äntligen kanske man kan sluta se kvinnor som sexobjekt och istället börja se dem som människor!

Det är ju synd att du ska behöva att en utvecklare vägrar ge ut ett spel för att du ska sluta se kvinnor som sexobjekt.

Medlem

Det är pinsamt uppenbart att tillverkarna inte vågar stå för att de gör ett spel med en översexualisering/objektifiering av unga kvinnor. Om de vågade stå för det skulle de släppa spelet ändå och ta diskussionen. Fegt i mina ögon.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Spontant så tycker jag att de som efterlyser en debatt om våld i spel varje gång sexism-debatten tar fart gärna kan starta en. Ifall nu folk tycker det är upprörande med spel-våld, vad är det som hindrar er?
Personligen tycker jag inte att de två inte är jämförbara.
"Normal"-våldet i spel som t.ex. Battlefield/CoD handlar mer om tävlan mot andra, medans all typ av sexism istället handlar om ett generellt synsätt mot kvinnor som uppenbarligen behöver ändras på. Nog skulle man behöva ändra på folks sätt gentemot varandra världen över också. Ifall en reducering av skitspel som t.ex Hatred och andra "spel", där utvecklarna mest verkar vara intresserade av att överträffa varandra i nöjesslakt än något "tävlingsmoment" så kunde det ju vara intressant att diskutera vilken påverkan sådana spel har.

Medlem

Onödigt att bli upprörd över detta.
Men det är så det är i dom lättkränktas land.
den ena lättkränkta sidan gnäller på den andra lättkränkta sidan.
vem sörjer att vi inte får detta spel släppt här egentligen ?
Detta är väll ett skitspel i rätt bemärkelse?
finns många japanska spel som inte släpps här.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Om alla visste vad man kan se efter 00:00 på TV 1000.

Cencur är så löjligt.

Någonsin funderat på varför porren alltid sänds en tid när barnen har lagt sig?

Medlem

Det är nog tjocka tanter som vill förbjuda


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

KoP
Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av KoP:

Gubbsjuka Japanska spel. Nej tack.

Vilken skön rasistkommentar...Det kanske räknas som gubbsjukt i väst men helt naturligt i Japan. Men du anser väl att hela världen ska rätta sig efter den svenska synen på sex och våld antar jag?

Skräpspel imo ändock.

Medlem

Varför sitter folk och blir kränkta över att andra människor gillar sådant här?

Devisen "alla gillar olika" gäller tydligen bara om man gillar tråkiga individer utan sexuell dragningskraft.

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Om alla visste vad man kan se efter 00:00 på TV 1000.

Cencur är så löjligt.

Läs på vad censur är.
Detta är inte censur då det är tillverkaren själv som väljer att inte ge ut en sak.

Hur kan folk vara så okunniga 2015?

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Varför sitter folk och blir kränkta över att andra människor gillar sådant här?

Devisen "alla gillar olika" gäller tydligen bara om man gillar tråkiga individer utan sexuell dragningskraft.

Din icon/avatar ger dig verkligen trovärdighet i diskussionen...

Medlem
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Ruskendrul:

Varför sitter folk och blir kränkta över att andra människor gillar sådant här?

Devisen "alla gillar olika" gäller tydligen bara om man gillar tråkiga individer utan sexuell dragningskraft.

Din icon/avatar ger dig verkligen trovärdighet i diskussionen...

Jag gillar texas-tjejer med stora silikon inlägg. Ser inte hur det inte ger trovärdighet i att jag också gillar stora bröst i spel. Som sagt: Alla gillar olika. Jag gillar detta. Någon som inte har trovärdighet är personen på hög häst som dömer andra utan att ens förstå innebörden av trovärdighet

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av FelixenS:

Detta resonemang om att det inte i praktiken är censur bara eftersom utgivaren fattade det slutgiltiga beslutet tycker jag inte är hållbart. Om beslutet faktiskt fattades baserat på kritik från feministrörelser och liknande i väst, vilket jag inte för tillfället har anledning att betvivla, gjordes det under tryck från folk som oavsett inte var kunder och vars åsikter inte påverkar försäljning, vilket i sin tur innebär att det inte var någon uppskattning av försäljningen som gjorts utifrån detta.
Det är i det fallet endast på grund av att resultatet av att släppa spelet är otrevligt som de valde att låta bli.
Är detta inte censur finns ingenting sådant som censur, eftersom ingen någonsin kan göra mer än att hota för att få skaparen att avbryta utgivningen av något verk. Reductio ad absurdum är att det inte utgör censur att hota författare med avvikande åsikter med döden om de publicerar sina verk, eftersom de fortfarande bara "fegar ur" när de väljer att låta bli. Konceptet är samma som här även om detta hot är jämförelsevis mycket milt. Att de har ett val är helt enkelt inte relevant för huruvida det är censur.

Du spekulerar ju bara helt vilt nu. Ge dig inte ut på aktiemarknaden.

De sade uttryckligen att de inte vill diskutera hur de porträtterar kvinnor. Resten utgår från att detta är sant men är definitivt inte spekulation.

Medlem
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av MRZnr1:

Om alla visste vad man kan se efter 00:00 på TV 1000.

Cencur är så löjligt.

Läs på vad censur är.
Detta är inte censur då det är tillverkaren själv som väljer att inte ge ut en sak.

Hur kan folk vara så okunniga 2015?

Framtvingad självcensur är den enda riktiga formen. Vilket verk som helst kan i teorin ges ut var som helst. Censur innebär att har negativa konsekvenser i syfte att tvinga utgivare att låta bli, i detta fall genom protester mot kvinnoporträtten som fått utvecklaren att låta bli. Detta är censur, om än inte statlig sådan.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:
Skrivet av Senjinone:
Skrivet av Ruskendrul:

Varför sitter folk och blir kränkta över att andra människor gillar sådant här?

Devisen "alla gillar olika" gäller tydligen bara om man gillar tråkiga individer utan sexuell dragningskraft.

Din icon/avatar ger dig verkligen trovärdighet i diskussionen...

Jag gillar texas-tjejer med stora silikon inlägg. Ser inte hur det inte ger trovärdighet i att jag också gillar stora bröst i spel. Som sagt: Alla gillar olika. Jag gillar detta. Någon som inte har trovärdighet är personen på hög häst som dömer andra utan att ens förstå innebörden av trovärdighet

Gillar verkligen inte tjejer med stora silikoninlägg men jag har inget emot hur Tecmo väljer att skapa kvinnorna i sina spel.
DOA 5 är fantastiskt spel på alla sätt och karaktärerna likaså. Har aldrig spelat ett Xtreme då jag aldrig haft intresset för den här typen av spel då spelet fått så dåliga betyg.

Du har nog prickat helt rätt att smaken är olika. Tråkigt att inte andra kan förstå det...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av van Uber:
Skrivet av FelixenS:

Detta resonemang om att det inte i praktiken är censur bara eftersom utgivaren fattade det slutgiltiga beslutet tycker jag inte är hållbart. Om beslutet faktiskt fattades baserat på kritik från feministrörelser och liknande i väst, vilket jag inte för tillfället har anledning att betvivla, gjordes det under tryck från folk som oavsett inte var kunder och vars åsikter inte påverkar försäljning, vilket i sin tur innebär att det inte var någon uppskattning av försäljningen som gjorts utifrån detta.
Det är i det fallet endast på grund av att resultatet av att släppa spelet är otrevligt som de valde att låta bli.
Är detta inte censur finns ingenting sådant som censur, eftersom ingen någonsin kan göra mer än att hota för att få skaparen att avbryta utgivningen av något verk. Reductio ad absurdum är att det inte utgör censur att hota författare med avvikande åsikter med döden om de publicerar sina verk, eftersom de fortfarande bara "fegar ur" när de väljer att låta bli. Konceptet är samma som här även om detta hot är jämförelsevis mycket milt. Att de har ett val är helt enkelt inte relevant för huruvida det är censur.

Klart det är hållbart. Censur är när någon är uttryckligen förhindrad att sprida information av något slag som bryter mot lagstiftning. Sen finns det varianter som självcensur och "mjuk censur".

Att Tecmo väljer att inte publicera i väst har bara ekonomiska orsaker, precis som när andra japanska förläggare, rent historiskt, har struntat i att konvertera spel för västerländska marknaden.

Så länge som Tecmo drar in stålar så behöver de inte ens kommentera en eventuellt rasande debatt i väst. Eller tror du att de är så fruktansvärt obekväma med att försvara sin produkt att de inte ens klarar att bara vara tysta?

Sen är det väl knappast någon som har hotat anställda på Tecmo till livet? Låter som du eskalerar det här lite väl dramatiskt.

Censur är som ordet vanligtvis används allt undertryckande av tal. Detta är som jag ju nämnde framtvingad självcensur, vilket även all annan censur som inte faktiskt inkluderar våld är.

De hävdar att det inte beror på ekonomiska faktorer utan att de inte vill försvara sina kvinnoporträtt mot de angrepp de väntar sig, något jag som jag också nämnde att jag utgick från är sant. Är det inte sant har jag inget problem med någon sida av detta.

Ännu en sak jag nämnde i texten du svarade på är att min liknelse var reductio ad absurdum, liknande endast i det logiska resonemanget och inte på något annat sätt jämförbart. Att jag använder en liknelse innebär inte att jag tror att de två händelser jag liknar vid varandra är identiska i alla avseenden, bara de relevanta sådana.

Medlem

De är rädda att deras spel kommer få ett dåligt mottagande för att det i väst anses som smaklöst, därför är det ekonomiskt osunt att släppa det här, that's it.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

rätt löjligt det är inget spel för barn utan för vuxna...ska vi förbjuda bröst och rumpor i R-rated filmer också?

Du menar "vuxna"?

Medlem

Denna kalla och hårda värld behöver mer tuttar.

Medlem

Vad hände med "Vi gillar olika"?
Innefattar inte japansk kultur antar jag

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Censur är som ordet vanligtvis används allt undertryckande av tal. Detta är som jag ju nämnde framtvingad självcensur, vilket även all annan censur som inte faktiskt inkluderar våld är.

De hävdar att det inte beror på ekonomiska faktorer utan att de inte vill försvara sina kvinnoporträtt mot de angrepp de väntar sig, något jag som jag också nämnde att jag utgick från är sant. Är det inte sant har jag inget problem med någon sida av detta.

Ännu en sak jag nämnde i texten du svarade på är att min liknelse var reductio ad absurdum, liknande endast i det logiska resonemanget och inte på något annat sätt jämförbart. Att jag använder en liknelse innebär inte att jag tror att de två händelser jag liknar vid varandra är identiska i alla avseenden, bara de relevanta sådana.

Och jag vågar påstå att det inte är självcensur. Ingen tvingar Tecmo till något alls.

Det är förenat med en ekonomisk risk att porta ett japanskt spel till västerländsk marknad. Det är långt ifrån säkert att man får tillbaka den investering som lokalisering innebär och med tanke på hur låg acceptans det finns för den här typen av spel i väst, är det tveksamt om Tecmo kommer få pengarna tillbaka på en eventuell lansering.

Det är det tyngsta argumentet för att inte släppa spelet i väst.

Att Tecmo "inte vill försvara sig" ger jag inte mycket för. Klart att de inte vill, det går ju inte att ta den debatten utan att framstå som grymt misogyn. Men de har ju ett alternativ och det är att hålla käften. Så det finns inget som hindrar dem från att släppa spelet. Utom ekonomin då förstås.

Medlem

Hela grejen med kvinnors bröst och hur de "objektiviseras" har spårat ur. Jag såg härom dagen på fejjan en bild som blev borttagen för att den för tydligt hintade om en kvinnas byst (mycket genomskinligt plagg alltså) medans en bild där någon använder två killars fullt "utvecklade" penisar som handdukshängare där man såg ollonen tydligt fick ligga kvar. Där hurrade t.o.m tjejerna på och tyckte den var "asbra" och "rolig". När jag kommenterade den tidigare nämnda bysten sedd genom ett genomskinligt plagg med "I'll allow it" var jag en mansgris. Vet inte vad motsvarigheten till feminist är men jag ska bli det.

Skriv svar