Spel skapar våld.....

Medlem
Spel skapar våld.....

Kollade på nyheterna nu om en lärare som visade upp GTA 5, sedan upprepade han samma IQ befriande argument som alla andra nyhets kanaler och lärare redan sagt i flera år.
Att spel förstör ungdomen och att det skapar våld, och att det är därför det är så mycket våldsproblem i världen.
Problemet med hela resonemanget är att det han visar upp, är något man kan göra frivilligt, så som att döda en prostituerande kvinna och sno hennes pengar.

Jag hade kunnat gå runt i livet och göra exakt samma sak, men är man psykiskt korrekt så vet man vad som är verklighet och fiktion. Vad som är fel eller rätt, vad som är respektabelt att göra/ säga.
Jag är trött på att spel ska vara målet för vuxna som inte vet vad de pratar om eller nyhets kanaler som inte förstår innebörden utav spelen de pratar om.

Att spel skapar våld är så idiotiskt, det är så långt ifrån sanningen man kan komma.
Vissa spel borde inte visas eller spelas av barn i en viss ålder. Men det är därför det står 16 eller 18 års gräns på dessa spel, de är där för att följas. Jag tar alltid legitimation på de barn som vill köpa spel som är för våldsamma eller så förklarar jag för föräldrar att vissa spel är inte lämpliga för deras barn. Sedan vad de gör med den informationen är upp till dem.

Att spel, musik eller filmer har något med våldsproblemet att göra är som sagt fel. Kan inte understryka det tillräckligt.
Att sedan visa upp spel där det är 18 års gräns för att ge sin syn rätt, är bara dumt.
Visa upp spel istället som bidrar med att utveckla barnens sinne, som kan skapa fantasier som aldrig kunnat målats upp ifrån början.
Visa spel där de kan vara kreativa, där de kan få följa med i en interaktiv berättelse. Istället för att försöka smutskasta spel och dra fram våldskortet ännu en gång.

Det finns stunder i mitt liv då spel har räddat mig ifrån att göra något dumt, som att fått mig att må bra när man har haft en dålig dag. Som fått mig att kunna fly ifrån verkligheten och skapa minnen som känns bra än idag. Likaså har musik och filmer gjort detsamma.

Så snälla lägg ner denna anklagelse och försök hitta det riktiga svaret på frågan, om varför våldet ökar i detta land, istället för att greppa efter fjädrar.

#blogg

Inaktiv
Spel skapar våld.....

Mycket bra skrivet, kunde inte sagt det bättre. Roligt att GTA alltid tas upp som exempel då det oftast (förutom många utav själva uppdragen) är spelaren själv som väljer vad man vill göra. Man kan vara laglig i GTA 5 och köra taxi, handla kläder osv om man vill. Sen är det som du säger faktiskt åldergräns på spel utan en anledning.

Medlem

Långa vårdköer inom psykiatrin. Dålig hjälp till barn med speciella behov i skolan. Eskalerande mobbing p.g.a allt större klasser och konstant uppkoppling mot sociala medier. Det finns många faktorer som påverkar hur samhället mår. Spel kan definitivt vara en påverkande faktor i en människas liv, men knappast något som på egen hand skapar mördare.

Det här är ju en filosofi som funnits länge, det är bara syndabocken som bytts ut. När videovåldet var som hetast så lärde sig alla barnen kung fu av Bruce Lee och sparkade sönder telefonkiosker med Paolo Roberto (Stockholmsnatt, någon?).

Däremot tycker jag argumentet om valfriheten i GTA5 är nästan lite naivt. Man har val i GTA, men i grunden berättar spelet en extremt våldsam historia om tre trasiga människor som inte drar sig för att skjuta poliser och tortera människor om det behövs. Du måste inte skjuta alla i GTA5, men du kommer skjuta en väldans massa. Jag kan inte ställa en lastbil med gratis sprit utanför en gymnasieskola och säga "Det här kommer inte påverka alkoholvanorna hos minderåriga för de har ju ett val att inte dricka". Applicera samma logik på film så kan vi ju slå fast att du inte måste titta på de våldsamma scenerna, det går faktiskt att spola förbi.

Kan vi verkligen titta på ett spel som Minecraft och peka ut alla positiva effekter för barnen (ökad inlärning, vidgande av fantasin, mm), och samtidigt påstå att ett spel som GTA5 inte påverkar dem alls? Självklart inte! Därför är det självklart att åldersrekommendationer ska följas. Och här handlar det ju om att vuxna som inte spelar själva måste förstå att spel inte bara är en lek för barn. Spel har i många människors ögon blivit synonymt med något för barn, så när ett spel som GTA5 kommer tar de för givet att det är för en ung publik.

När man tittar på spel så finns det väldigt mycket positiva exempel, men det finns självklart exempel som ska undvikas av en yngre publik. Inte för att det på egen hand skapar psykopatiska mördare, men för att det krävs en förståelse för innehållet som många unga saknar och för att åldersrekommendationen ska respekteras. Det finns studier som drar den ena eller andra slutsatsen (vanligtvis olika beroende på vem som betalat för studien), men i slutändan är det upp till ditt eget vett och förstånd om du eller dina barn ska spela ett särskilt spel.

Medlem

Blir nog ett stort problem om man förklara för ett barn varför man inte får spela vissa spel om man själv inte har en aning om hur spelet är förutom från vad man hört. Barn märker om man ljuger framförallt om de vet mer än föräldrarna. Sen tror jag man ska hålla på åldersgränser samt att man som förälder ska vara med när barn spelar oavsett spel och prata om det. Det verkar som föräldrar inte har ett intresse att lära sig om och testa de saker som barn gillar. Var nog samma sak då jag växte upp med våldsamma filmer. När jag väl testade doom så spelade jag det med en kompis och hans pappa kollade till oss var 10e minut och ställde frågor om spelet och hur det faktiskt inte är på riktigt. Detta handlar nog om detta i grund och botten men barn kan skilja på verklighet och fiktion väldigt bra om föräldrar tar sig tid och pratar om det.

Våldsamma personer dras till våldsamma spel men våldsamma spel skapar inte våldsamma personer är vad forskning kring detta säger.

Medlem

Våldsamma spel kan få ett fåtal personer som är svaga och lättpåverkade att använda våld i fel situationer.

Precis som synen på en lättklädd kvinna kan få ett fåtal personer att försöka våldta henne.

Det stimulerar delar av hjärnan som vissa inte klarar av att hantera på vettigt sätt av olika anledningar.

Men 95% av människor klarar av att hantera sådant utan att bli massmördande våldtäktsmän. Svaret är inte att förbjuda spel, utan att bättra på psykvården och lära folk hantera saker annorlunda.

Ett körkort i barnuppfostran innan man får skaffa barn skulle stoppa många fler våldsbrott än förbud av våldsamma spel.

Medlem

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Det är så enkelt att säga att spel föder våld, varför för att det är en interaktiv upplevelse. Det snackas inte så mycket om att vanlig svensson knarkar deckare på TV. Hur påverkar det en vuxen människa undrar jag?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det snackas inte så mycket om att vanlig svensson knarkar deckare på TV.

Kanske för att det är såpass vanligt att många idag när dom kommer hem från jobbet slår på sin TV och tittar några timmar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av walter_iego:

Det snackas inte så mycket om att vanlig svensson knarkar deckare på TV.

Kanske för att det är såpass vanligt att många idag när dom kommer hem från jobbet slår på sin TV och tittar några timmar.

Precis. Men när gamers gör samma sak, då är det skadligt. Det resonemanget håller inte.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

signatur

MattiAceGaming

1
Skriv svar