Diskussion: var World of Warcraft bättre förr?

Medlem

Vanilla var bra men Bruning crusade var bättre. Allting kändes mer polerat. Out of combat ressing, försöka hitta 40 halvkompetenta personer att raida med. #Neveragain.

Medlem
Skrivet av Mjölkspam:

WotLK var helt klart bäst. TBC hade sina saker, Karazhan tex.

Men det komiska med detta är att folk röstar förmodligen på det dom började spela. För det är oftast så det brukar vara, den del man började spela var det som var bäst. Gäller alla spel.

Håller med dig fullständigt om detta! Men det har också dels med en viktig aspekt att göra.

genrationsskifte för teknik, Bredbandet!

2004 när world of warcraft släpptes så hade bredbandsutbyggnaden i Sverige just påbörjat och jag kommer ihåg att det fanns kanske 3 bredband på 50 hushåll när det drog igång. Jag kunde tillexempel inte börja spela WoW när det släpptes för jag hade inte tillgång till bredband då, När TBC släpptes tidigt 2007 då jag själv börja spela och då fanns det nästan bredband överallt på byggden där jag växte upp i de värmländska skogarna och då var det en orsak till varför många tror jag gillar TBC. Men jag har iaf gått tillbaka med nyfikna ögon för att titta på vanilla och det finns mycket som charmar mig där. Jag ville spela wow för att få veta mer vad som skulle hända med Arthas och Illidan från WC3FT.

Sen är det en genrationsfråga. Men vi som var med från starten vi besitter ju grymma berättelser vad vi har upplevt genom de åren vi har spelat och från andra spelare! Spelet var ett äventyr länge men sedan så tror jag den biten dog ut med cross-realms. Jag har faktiskt inte hört en enda berättelse från "dagens wow spelare" att dom har vart med om någonting som är slående kul! för det finns inget intressant i wow idag och berätta förutom, vilken server rank man har, gearscore för det säger ingenting, innom pvp eller pve.

Medlem

Senast jag spelade WoW så körde jag Warlords of Draenor i en månad. Fan asså det enda man brydde sig om var sin jävla garrison... Jag sa inte ett ord till någon annan förutom någon enstaka person på min friendslist. Lite småkul att levla helt nya karaktärer men man behövde då fan inte bry som om någonting överhuvudtaget. Själv så började jag med WoW när Burning Crusade var på gång. Kom till typ lvl 50 i Vanilla så hann aldrig köra de raidsen. WoW var bättre förr då man faktiskt pratade med andra personer. Nu så är allt nästan helt automatiserat och man behöver ingen kommunikation för att klara dungeons och raids. Man behöver säkert prata när man kör Heroic Raids eller vad det nu heter... men resten är helt face roll.

Medlem

LBRS med en pug grupp FY FAN har fortfarande mardrömmar.

Medlem

Vad jag gillade med vanilla var att det inte fanns thottbot och liknande. Jag minns det så väl när folk stor storögda och frågade mig var man kunde hitta mina tier2 rogue gloves i spelet, och jag kunde säga att de går inte att få tag på längre och jag är enda på hela servern som hade de. Eller alterac valley som kunde stå still i dagar, så tar vi en paus från raidandet och hoppar in typ hela guilden, maintank kan stå på alliance bron och tanka hela jävla horde sidan med några få healers som håller han uppe och var i stort sett odödlig.
Det var skönt att vara på toppen och se ner och veta att noobsen aldrig någonsin skulle få samma gear, på samma sätt som noobsen nerifrån kunde stå och dräggla å drömma sig bort till dagar när de skulle få sådan episk gear (vilket så klart aldrig skulle hända; men de kunde drömma?).
40manna scarlet monestary eller scholomance och man wipe:a som dårar på gröna sörjan efter zombies, fanns inga guider till någon boss och man hade ett tiotal instanser som ingen visste hur de fungerade eller vad för loot som droppade eller vad som fanns. Fiska i molten core, jaga ledtrådar efter det mytomspunna Ashbringer, exploita ut på ön söder om kalimdor, hitta stormwinds kung i Alcatraz som inte var färdig content, equippa trinketen så man kunde prata med spöken i ett mission på ett helt annat område för att få ny hemlig lore utan att det fanns en enda ledtråd om att man kunde göra just det... fanns så mycket magiskt och härligt på den tiden och det hela var en underbar upptäckande resa.

Men nu ska alla kunna komma åt all content å all gear på mindre än en månad annars slutar folk. Ingen nolifers på toppen och causalnoobs på botten utan nu är alla same same. Bossarna tog inte dagar av nötande och de var lite småbuggiga å man slet som djur för att farma firepots mot ragnaros eller stresade för att ha ihjäl vaelastrasz innan hon flög iväg och man inte fick spela mer i instancen den veckan.

/random rant.

Medlem

Jag hade nog roligast från vanilla till wotlk.

Men skulle jag vilja köra vanilla igen? Absolut inte


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Skulle säga att det är omöjligt att reda ut vilken som är bäst eftersom vanilla ändrats genom expansioner.

Cataclysmen har ju hänt från början för dem som började spela efter cataclysmen medans vanilla med ett "orört" Barrens till exempel är nåt helt annat.

Som spelet utvecklat sig så känns det som att allt före lv100 nu är ett otyg i väntan på lv100. För man levlar så otroligt snabbt att man levlar förbi allt hela tiden överallt. Man hinner inte träna sina yrken propert och man hinner inte uppleva WoW. När man är lv100 och kanske åker tillbaka på lite upptäcksfärd är man ju så överlägsen att man inte kan dö ens.

Skulle som många andra ge en rätt stor summa pengar för att glömma allt i wow och börja om från början igen utan att ha sett vad som döljer sig bakom nästa skog eller berg...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Vad jag gillade med vanilla var att det inte fanns thottbot och liknande. Jag minns det så väl när folk stor storögda och frågade mig var man kunde hitta mina tier2 rogue gloves i spelet, och jag kunde säga att de går inte att få tag på längre och jag är enda på hela servern som hade de. Eller alterac valley som kunde stå still i dagar, så tar vi en paus från raidandet och hoppar in typ hela guilden, maintank kan stå på alliance bron och tanka hela jävla horde sidan med några få healers som håller han uppe och var i stort sett odödlig.
Det var skönt att vara på toppen och se ner och veta att noobsen aldrig någonsin skulle få samma gear, på samma sätt som noobsen nerifrån kunde stå och dräggla å drömma sig bort till dagar när de skulle få sådan episk gear (vilket så klart aldrig skulle hända; men de kunde drömma?).
40manna scarlet monestary eller scholomance och man wipe:a som dårar på gröna sörjan efter zombies, fanns inga guider till någon boss och man hade ett tiotal instanser som ingen visste hur de fungerade eller vad för loot som droppade eller vad som fanns. Fiska i molten core, jaga ledtrådar efter det mytomspunna Ashbringer, exploita ut på ön söder om kalimdor, hitta stormwinds kung i Alcatraz som inte var färdig content, equippa trinketen så man kunde prata med spöken i ett mission på ett helt annat område för att få ny hemlig lore utan att det fanns en enda ledtråd om att man kunde göra just det... fanns så mycket magiskt och härligt på den tiden och det hela var en underbar upptäckande resa.

Men nu ska alla kunna komma åt all content å all gear på mindre än en månad annars slutar folk. Ingen nolifers på toppen och causalnoobs på botten utan nu är alla same same. Bossarna tog inte dagar av nötande och de var lite småbuggiga å man slet som djur för att farma firepots mot ragnaros eller stresade för att ha ihjäl vaelastrasz innan hon flög iväg och man inte fick spela mer i instancen den veckan.

/random rant.

Asså... Thottbot och Atlas var addons som fanns innan man gick in i molten core så det är bara skitsnack. All info fanns. Fanns guider på alla bossar på internet om man bara höll sig på rätt ställen. Ingen information var gömd.

Elitistattityden om att du "förtjänar" bättre gear än andra i ett spel är vad som dödade communityn i spelet. Därför behövdes lfr, lfd och liknande för du fick inte spela enkelt content om du inte kunde visa gear från bossen så du fick följa med. Länka profiles för main character för att få spela alt i ZG som var hur enkelt som helst osv. Var bara skit allt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tamazin:

Vad jag gillade med vanilla var att det inte fanns thottbot och liknande.

/random rant.

Du har fel att Thottbot inte fanns! det kom rätt tidigt för jag minns att mina klasskamrater på gymnasiet satt och inspekterade AQ20 AQ40 Gear på thottbot och en grabb i klassen hade döpte vi till thottbot för han hade memorerat alla namn på varenda del i spelet.

"During the Austin Game Conference in 2006, World of Warcraft lead designer Rob Pardo spoke of the hardcore market and casual market for World of Warcraft, saying "The people that don't go to ThottBot are the casual players, and they're the ones you need to hold the hand of."

Om man var nyfiken och intresserad av världen så tog man reda på saker och ting.
Sen var varken Strat eller scholo några 40-manna dungeons.

Medlem

Jag minns att jag använde Thottbot och jag spelade bara ~3-4 månader efter att spelet kommit ur beta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Samsos:
Skrivet av Tamazin:

Vad jag gillade med vanilla var att det inte fanns thottbot och liknande.

/random rant.

Du har fel att Thottbot inte fanns! det kom rätt tidigt för jag minns att mina klasskamrater på gymnasiet satt och inspekterade AQ20 AQ40 Gear på thottbot och en grabb i klassen hade döpte vi till thottbot för han hade memorerat alla namn på varenda del i spelet.

"During the Austin Game Conference in 2006, World of Warcraft lead designer Rob Pardo spoke of the hardcore market and casual market for World of Warcraft, saying "The people that don't go to ThottBot are the casual players, and they're the ones you need to hold the hand of."

Om man var nyfiken och intresserad av världen så tog man reda på saker och ting.
Sen var varken Strat eller scholo några 40-manna dungeons.

Du har fel. De var 40 manna i början, thottbot fanns inte initialt, jag var thottbot åt mina vänner med och kunde allt ut och innan. Get your facts straight om du ska säga att någon har fel

Medlem

Elitistattityden

Den har alltid funnits i spelet. Men jag vill inte påstå att lfr och lfg behövdes för att folk ska få delta.

Den största boven i spelet är achievements och Gearscore var något som kom senare i WotLK som folk efterfrågade. Innan om man var extremt seriös med sin raidgroup så inspecta man folk i städerna om man trodde på att dom skulle hålla.

Ett sätt som jag uppskatta var attunement som man tidigt plockade bort i TBC. Där var man tvungen att göra om man enns hade tänkt sig att raida och följa storry'n.

Dock tror jag fortfarande allra mest på att man måste ha socialaskills så man kan komma med i ett community...

Jag var en sådan person som hade sjukt stor respekt för guilds med bra progress. Jag var guildleader i TBC som 16 åring och väldigt oerfaren av just leda en guild, men jag har alltid varigt en ledartyp så mitt mål var ju att ta mig längre upp och om jag skulle ta mig uppåt behövde jag andras hjälp!

Jag tog med mig spelare som jag träffa längst vägen många var i åldrarna 14-17 och vi hade sjukt kul ihop i många år framöver. idag snackar vi någon enstaka gång med varandra för att idag jobbar de flesta eller så har man familj osv.

Jag hade iaf jävligt kul på vägen när jag gjorde denna resan och Jag som noob hade faktiskt möjligheten och raida Endgame vid tre tillfällen!

Första gången var i TBC på servern: Outland med guilden Fifth sin och vi jade dåvarande serverettan Apathy, Klöver Seven med Fenimo hack i hälarna på oss som jag senare anslöt till på äldre dagar.

Andra gången var i Wrath då jag joinade en Kompisk guild som hette Wolfpack på Sylvanas och vårat mål var inte att bli bäst på servern.. men vi trivdes så jävla bra ihop och vi fick ett flow i guilden där allt rulla på och helt plötsligt var vi med i toppen mot, Method, Enrage Revolusion, Raging Nemesis som var servertoppens bästa alliance och horde guilds. Och vid ett tidigt tillfälle på 10man HC i Cata så var vi serveretta före method.

Jag hävdar, har man lite sociala skills och vågar prata med personer så kan man hitta rätt guild, och sen så finns det otroligt många bra Guildmasters där ute som gör det möjligt att en guild överlever längre! Wolfpack gick tyvärr under med att våran Guildmaster slutade och lämnade över till vår dåvarande raidleader vår raidleader kom från en annan elitistguild Momento mori och då vart det inte samma gräj längre med guilden och då gick den under.

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Samsos:
Skrivet av Tamazin:

Vad jag gillade med vanilla var att det inte fanns thottbot och liknande.

/random rant.

Du har fel att Thottbot inte fanns! det kom rätt tidigt för jag minns att mina klasskamrater på gymnasiet satt och inspekterade AQ20 AQ40 Gear på thottbot och en grabb i klassen hade döpte vi till thottbot för han hade memorerat alla namn på varenda del i spelet.

"During the Austin Game Conference in 2006, World of Warcraft lead designer Rob Pardo spoke of the hardcore market and casual market for World of Warcraft, saying "The people that don't go to ThottBot are the casual players, and they're the ones you need to hold the hand of."

Om man var nyfiken och intresserad av världen så tog man reda på saker och ting.
Sen var varken Strat eller scholo några 40-manna dungeons.

Du har fel. De var 40 manna i början, thottbot fanns inte initialt, jag var thottbot åt mina vänner med och kunde allt ut och innan. Get your facts straight om du ska säga att någon har fel

För att jag ska tro på det så får du lägga fram fakta att dom värkligen var 40 man. innan jag tror på dig, Vad jag minns så har enbart player rangen på dom instancerna vart 5-10 i Stratholm och 5 i scholo

Medlem
Skrivet av Samsos:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Samsos:
Skrivet av Tamazin:

Vad jag gillade med vanilla var att det inte fanns thottbot och liknande.

/random rant.

Du har fel att Thottbot inte fanns! det kom rätt tidigt för jag minns att mina klasskamrater på gymnasiet satt och inspekterade AQ20 AQ40 Gear på thottbot och en grabb i klassen hade döpte vi till thottbot för han hade memorerat alla namn på varenda del i spelet.

"During the Austin Game Conference in 2006, World of Warcraft lead designer Rob Pardo spoke of the hardcore market and casual market for World of Warcraft, saying "The people that don't go to ThottBot are the casual players, and they're the ones you need to hold the hand of."

Om man var nyfiken och intresserad av världen så tog man reda på saker och ting.
Sen var varken Strat eller scholo några 40-manna dungeons.

Du har fel. De var 40 manna i början, thottbot fanns inte initialt, jag var thottbot åt mina vänner med och kunde allt ut och innan. Get your facts straight om du ska säga att någon har fel

För att jag ska tro på det så får du lägga fram fakta att dom värkligen var 40 man. innan jag tror på dig, Vad jag minns så har enbart player rangen på dom instancerna vart 5-10 i Stratholm och 5 i scholo

De var 40. Inte för att de va desgnade som det utan för att de missat att lägga playercap på dem när de va raid. Alla quest var dock dungeon utom ubrs som hade raid.


signatur
Medlem

Najs! TixFrix /tumme upp

Killmonday Games

Jag kommer ihåg att jag startade Vanilla och sen 3 år senare tog jag studenten med dåliga betyg men jag ångrar inget.


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Självklart blev spelet "bättre" efter expansionerna. Att raida 40-manna som horde utan dual-spec var ett helvete.

Vanilla hade dock en speciell känsla, mycket dog i och med flying mounts och Outland.

Personligen så gillade jag nog ändå vanilla bäst, men jag hade önskat mig vissa saker som kom i och med expansionerna inbyggt i det spelet. Vanilla innehöll också några av de mest episka momenten, t.ex. "öppnandet" av AQ när hela servern gick samman för att samla ihop materialet för att låsa upp den nya raiden.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av marcus.t.flores:
Skrivet av Samsos:

Ulduar som är nog utnämd till Warcrafts svåraste Raidinstans igenom tiderna.. innan dvs nerfs kom, och Trail of the Grand Crusade med.

Visst var den svår. Men vet inte om du var med och raida Naxxramas i vanilla. Måste nog säga att den är den svåraste jag stött på i WoW, Sunwell var en jävel med

Sunwell och AQ40 håller jag som de svåraste raidsen i WoW någonsin.
Det svåraste med naxx40 var att man var tvungen att hitta 39 andra skillade spelare som också kunde spela vid samma tidpunkt., samt att farma resistance gear.

Förstår inte ur folk kan tycka att Ulduar var svår, visst Yogg0 och Firefighter är två av de svåraste bossarna i WoW någonsin, men utöver detta var ju raiden tämligen enkel i hardmode.

Medlem

Jag skulle inte vilja gå tillbaka till Vanilla.
Det är bara nostalgi i mitt fall som skulle förmå mig att lägga några timmar på sidan om i Vanilla.

Medlem

Vanilla wow helt klart bästa wow, Körde det från dag ett och lirade på Nostalrius.

Medlem

Jag tycker om vanilla mest men anser att TBC och wotlk kom med nya bra grejer med.

Det enda bra som har släppts sedan wotlk är duel talents.

Medlem

Så länge crossrealm inte finns så får dom göra vad dom vill tycker jag.

Medlem

Vanilla var väl mest skoj om man ser till nostalgi, TBC var bättre på allt än Vanilla, men hunters var roligast i Cataclysm (även om resten av Cata var aningen meh) så.. tbc?

Medlem

Min röst går till The Burning Crusade - mycket tack vare arenan, eftersom jag och min bekantskapskrets i spelet var inriktade på PvP.

Mitt enda minus är flying mounts, som nästintill dödade World PvP. (World PvP i Isle of Quel'Danas var dock fantastiskt roligt)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

minns när folk gnällde som fan under BC och wotlk, enda negativa med senare expansions är få raids, oskillade spelare som har 1 dag i /played och är lvl 100. Men helt ärligt så finns det mycket mer att göra idag än det fanns i tbc eller vanilla, många tröttnade på att lvla i vanilla, ink mig själv, började igen i tbc.
TBC och vanilla krävde heltids gameplay för att kunna raida och liknande, vilket inte WOD kräver, vilket jag anser vara bra. I TBC var det dailies, sen farma guld för att kunna köpa dina enchants/pots för att sedan wipea i 4 timmar.
Det krävs fortfarande mycket färdighet för end game, förut var det endast de som gjorde wow till en heltids syssla som kunde raida.

Medlem

Kört wow sen Mars 2005 och jag tycker att Lich King är bäst föjlt av vanilla och burning crusade. Vilket fantastisk slut det blev på Arthas berättelse. Story mässigt känns allt efter "blehhe" fast det teknisk sett blivit bättre på alla sätt.

Medlem

Måste nog säga att jag gillade TBC bäst. Som Vanilla men utan valpsjukdomarna. Verkar som att en hel del kanske håller med mig.

Tycker också det är spännande att WoD får bättre betyg än de två expansionerna innan och håller nog med där också. Vem vet? Legion kanske blir lite bättre det också?

Medlem

Min syn: Det var bäst i början, men mest för att det var nytt... Men jag tror också det fanns en viss kvalitét och hantverk i vanilla-spelet som inte riktigt finns kvar idag.

Jag tror också att om det inte hade utvecklats vidare som det gjordes så hade det varit helt dött för många år sedan.

I grunden tror jag att World of Warcraft var bäst det första året man spelade det, mer än vad det var bäst under första året.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Totalt värdelöst "vanilj".

Spelet är bra nu men däremot så är ju "communityn" än mer horribel. Vilket den förvisso mer eller mindre alltid varit. xD

Medlem
Skrivet av Phobo:

lol folk som röstar på vanilj, fanns ju noll innehåll då

Jodå... Det fanns hur mycket innehåll som helst! Bara för du kan spela lvl 0 till 60 på en dag numera betyder inte att det var så på Vanilla tiden för över 11 år sedan.

Det tog betydligt längre för de flesta att ens komma till lvl 40-50 då än vad det tar att göra lvl 0 till 100 idag ( och det gick inte fuska genom att betala pengar ).

För att levla behövde du göra precis alla quests i en zon ( inklusive grupp questen ) + instansen samt questen där i. Det var ett helt annat sätt att spela och uppleva WoW jämfört med nu när hälften av questen är bort-rationaliserade och du springer igenom zonerna och hinner knappt göra en femtedel av questen eller kan levla enbart i instance grind.

Och då har vi inte ens kommit till end game content...

Bara questkedjan för att få nyckeln till Onyxias lair var 15+ quests ofta med multipla steg per quest och svåra instance delar som kunde ta många timmar att hitta grupp till och göra. ( http://wowwiki.wikia.com/wiki/Onyxia's_Lair_attunement ). Questen tog dig på ett episkt äventyr kors och tvärs till de mest avlägsna delarna av världen.

Och det är bara nyckeln för att få komma in och göra en raid! För att ha en god chans att sedan klara raiden behövde ni alla förmodligen också minst ett blått dungeon quest set + en del fire resist gear. Chest till de blåa settet droppades endast en av i slutet på en 15 manna dungeon som tog ca 2-3 timmar att klara av ( kallades ej raid då ), så med snitt tur behövde du alltså spendera 30-45 timmar där innan du ens har en set del av 8 för att börja raida ( förutsatt att du spelade med kompisar eller en tillräckligt bra grupp som inte gav upp )!

Idag kan nästan vem som helst geara upp och vara redo för raids på kort tid efter man nått max level. På vanilla tiden behövdes hundratals quests och timlånga dungeons klaras.

Jag slår vad om att du spenderade minst 3 gånger så lång tid questandes i vanilla innan du är max lvl och raid-redo jämfört med idag om du startar på lvl 1.

123
Skriv svar