Tord, Tord, det är färdigt! (Mitt senaste spel alltså).
Mina äventyr i javascriptsskogen fortsätter...och jag gillar det! Denna gången var ambitionen att lära mig TypeScript och shaders i html5.
Resultatet blev ett rytmspel i gammal Outrun-skepnad som du kan
spela direkt i webbläsaren här
Det vore väldigt snällt om du tog dig tiden (spelet tar ungefär fyra minuter från början till slut) att köra det en omgång eller två och ge mig lite feedback eller uppmuntran (eller kanske en välförtjänt sågning).
-----
Vad jag har upptäckt när jag testkör, alla mina spel egentligen, på mina kompisar är att de verkar svåra vid första försöket. Svårighetsgraden är så klart ett stort dilemma för mig som når ut till en extremt begränsad publik (inte för att jag har några ambitioner). Om jag har tur testar folk mina spel i någon minut eller så och då måste det vara väldigt tydligt hur man spelar spelet och samtidigt väldigt lätt för att det inte ska upplevas som frustrerande.
Tydligheten är något jag verkligen har lärt mig att jobba mycket med. Visuell feedback till spelaren kan man aldrig få för mycket av och saker som verkar självklara för mig (som gjort spelet och spelat det flera hundra gånger) har visat sig allt annat än självklara.
Svårighetsgraden är knepigare. Jag vill ju gärna att spelarna ska försöka ett par tre gånger iallafall och inte försvinna efter ett försök. Samtidigt ligger det ju i spelens natur att lära sig och till slut bemästra det. Jag vill ju inte att svårighetsgraden ska vara balanserad för att man ska "klara" det första försöket heller.. För hur kul är det?
Vad jag har märkt med just detta spel är att mina testspelare gör betydlig bättre ifrån sig på andra försöket än det första så något rätt måste jag väl ha gjort då hoppas jag. Sen återstår ju bara att få folk att vilja fortsätta försöka, vilket inte är lika lätt
Snyggt. Bra jobbat
Missa att de va rytmspel först .. ville ba köra... sen gick det bättre. XD (arne2. 4 plats 2ndra försöket)
baktakt på space funkar bäst på snabba slutsträckan.
"Snacket" var (lite ovanligt) hög klass för ett webspel. (80tals musiken var nice)
Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.
Fattar inte varför space blev röd när jag klickar ibland? Om det står space på skärmen så skall jag väl klicka på den?
Tack för att du spelade först och främst
Det blir rött när man trycker på space i otakt till musiken, dvs spacesymbolen visades (i grått vilket indikerar att du ska trycka) men du var nog för långsam (den gråa symbolen försvann någon milisekund innan du tryckte) därför missade du och en röd symbol visades.
Jag vet att det ibland kan kännas som att symbolen blir röd fast man tycker att man gör rätt. Jag har ändrat massa grejer fram och tillbaka med det där men uppenbarligen inte fått till det ännu :/ Problemet är ju att allt går så fort.
Ett tips är att inte titta så mycket på symbolerna utan koncentrera sig mer på hur vägen svänger och lyssna in musiken. Då kan man komma i flow.
Missa att de va rytmspel först .. ville ba köra... sen gick det bättre. XD (arne2. 4 plats 2ndra försöket)
baktakt på space funkar bäst på snabba slutsträckan.
"Snacket" var (lite ovanligt) hög klass för ett webspel. (80tals musiken var nice)
Kul att du ville testa! Jag tycker att space ligger i baktakt hela tiden. Anledningen till det är att de ska timea samtidigt som syntriffen ("A" och "D"). Tidigt i utveckligen låg space verkligen på trumman men när Space och A/D inte synkade var spelet skitmycket svårare...
Coolt, som en bladning mellan Outrun och Guitar Hero.
Otroligt, testade samtliga lir och de är fenomenala nästan rakt igenom. På nuppa fyren så vart det lite strul när skärmen skulle switcha efter att jag plockat gåvan till gubben.
Bilspelet schysst grej o gillar storyn. Klippet som är texten i låten och säkerligen en hel del inspiration till liret är ballt.
Imponerad.
Ha det gott!