Senaste spelet du klarade?

Medlem

Sekiro, omspelning från 2019. Skiljer ju sig väldigt mycket från dom andra titlarna FromSoft släppt. Sist jag spela det, så blev jag aldrig bra på det så att säga. Sprang mest runt bossarna och försökte cheesa alla fighter (bossar och fiender). Men denna gång så gav jag mig fan på att klara av stridssytemet och det gick! Visade sig vara FromSofts bästa stridssystem som jag hoppas vi får ser mer av i framtida titlar!

Medlem

Super Mario Wonder, klarat spelet alltså, inte klarat alla banor eller tagit allt innehåll. Det tror jag inte att jag orkar, även om det är ett roligt spel.

Medlem

Spelat igenom super Mario RPG remaken. Stort plus för striderna som hade i princip inga laddningstider. Lite väl enkelt spel men underbart skriven dialog ☺️☺️☺️

Medlem

Gauntlet från 2014. Sjukt kul i couch co-op. Inte så långt heller. Mindre kul solo dock. En stabil 3/5. Kunde faktiskt varit längre.

Medlem

Infernax - Steam Deck
Half life 2 Episode 1 VR Mod - PCVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Soul Hackers 2 fick inte det bra slutet 😢

Medlem

Hotline Miami 2

Ett spel som på många sätt är sämre än ettan. Men så fort man fick spela på samma sätt som i ettan igen så blev det genast väldigt roligt. Onödigt krångligt helt enkelt.

Medlem

Jedi survivor. Kan vara ett av mina top tre favoritspel någonsin. Teknikbuggar till trots.

Medlem

Cult of the Lamb, fint spel och tror jag la ca. 26h på det.

Medlem

#2 för 2024
Cocoon:
5/5
Ett fantastiskt puzzelspel i vacker miljö. Något kort och ev. lite för enkelt.
Som helhet ett toppenspel.

Medlem

Banishers Ghosts Of New Eden, underbart bra spel

Medlem

The Terminator, Sega Mega-CD.
Tog mellan en timme och två att varva.

Och Sonic R, Sega Saturn
Varvat efter lite mer än två timmar. Tog lite längre tid att komma överens med kontrollen i denna men när jag väl förstod att man kan glida genom luften med Knuckles så gick det undan.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

The Terminator, Sega Mega-CD.
Tog mellan en timme och två att varva.
https://gamefaqs.gamespot.com/a/box/2/5/8/48258_front.jpg

Och Sonic R, Sega Saturn
Varvat efter lite mer än två timmar. Tog lite längre tid att komma överens med kontrollen i denna men när jag väl förstod att man kan glida genom luften med Knuckles så gick det undan.
https://gamefaqs.gamespot.com/a/box/3/5/4/7354_front.jpg

Coolt att du fortfarande använder Mega-CD, Blir nästan lite sugen på att lägga bud på en Saturn på Tradera.

Medlem

Dead island 2. Tacksam att det kom på game pass. Helt ok spel men hade jag köpt det hade jag känt mig grovt rånad.

Medlem

Gungrave G.O.R.E

Skrivet av Lauchen:

Coolt att du fortfarande använder Mega-CD, Blir nästan lite sugen på att lägga bud på en Saturn på Tradera.

Hade använt mina om inte säkringen gick på båda, så de såldes jag istället :(. Saturn är definitivt en konsol man bör äga.

Medlem

Rullade eftertexter på Sea of Stars i fredags. Otroligt bra spel! Det vart som om någon paketerade den mest magiska tiden från min barndom i ett spel. Trots några tråkiga timmar i mitten så fullkomligt förlorade jag mig i spelet och övervägde att starta en ny genomgång direkt (Rebirth förstörde dock den planen). Enda negativa jag kan säga om det spelet är nog hur lätt det var. Jag brukar alltid ge upp i slutet på spel när bossen/bossarna blir på tok för svåra men denna gången bara dog bossen, och jag räknade med att den "riktiga" slutbossen skulle komma men vips tog spelet slut. Rekommenderar alla som gillar 90-talets jrpg att ge spelet ett försök.

Medlem

Like a Dragon: Infinite Wealth. Det var kul med mycket att göra. Minuset är allt tjat, precis som i ettan. Orkade inte se alla sekvenserna. Tror det är aningen lättare än ettan också.

En sak jag störde mig på är att

han fått cancer. Spel är en verklighetsflykt, och den sortens realism behövs inte i ett spel. Särskilt i ett sånt här spel. Ingen vill se honom så.

Medlem

Kört igenom pikmin 4. Jag blev förvånad över hur stort spelet var. Finns utmaningar för platinum är bäst men mig veterligen vet jag inte om man får någon belöning om man fixar det på alla.

Tog mig kring 32 h att få 100% på alla banor. Det var mindre stress jämfört med tidigare delar, på gott och ont. Ibland behöver man lite extra utmaning och detta spelet var mest knepigt med ”extra utmaningarna”

Medlem

Eftertexterna i Yakuza Kiwami rullade inatt och måste säga att alla dessa sidouppdragen som ploppar upp när man springer runt i staden, är måttligt irriterande men annars så är det ett utomordentligt spel!

Ungefär hälften så långt som Zero vilket var positivt.

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Eftertexterna i Yakuza Kiwami rullade inatt och måste säga att alla dessa sidouppdragen som ploppar upp när man springer runt i staden, är måttligt irriterande men annars så är det ett utomordentligt spel!

Ungefär hälften så långt som Zero vilket var positivt.

Sidoaktiviteterna och sidouppdragen är ju halva grejen. Men det beror ju såklart på vad man är ute efter. Spelar man enbart för storyn, så kan jag förstå att det är störande.

Spelade för övrigt klart Dishonored 2 i förrgår. Köpte det vid release 2016 och gav det ett par försök, men det var något som tog emot. Älskade det första, så tänkte att det skulle vara ett självklart köp. Nu tänkte jag att det var dags att ge det en chans till eftersom det låg där och dammade i spelbiblioteket på Steam. Stabilt spel, men inte riktigt någon uppgradering från det första. Lite sämre story och atmosfär. Spelmekaniskt väldigt likt. Spelade förvisso som Corvo igen (low chaos, stealth), men kör nu igenom som Emily (high chaos, lite blandad stealth och full action). Kul att äntligen ta sig an det och bra med New Game+ så att man kan köra med lite mer krafter från början.

Medlem

Efter mycket om och men är jag till sist klar med Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI
3
Bra
+
Vackert
+
Karaktärerna är generellt sett väldigt bra skrivna
+
Den övergripande tematiken runt att välja sin egen väg
-
Det tar lång tid för spelet att komma igång
-
Det finns ingen "Suspension of disbelief"
-
Boss-striderna blir väldigt tjatiga
Det här betyder betygen på FZ

För att försöka fatta mig kort så hade jag väldigt svårt att bli klar med det här spelet.
Ska försöka förklara varför.

Handling
Det var ganska svårt att komma in i vad som faktiskt hände inledningsvis. Det snakcades en del om att man låtit sig influeras av Game of Thrones och det är väldigt tydligt första halvan av spelet, där handlingen känns som en dålig fan fiction av just Game of Thrones. Du kommer från ett nordligt kungarike och har en varg som följer dig genom större delen av spelet. Det pågår en ständig konflikt med ett rike från några öar väster om ditt rike. Heter fan till och med Iron Kingdom, jämfört med Iron Islands i Game of Thrones. Handlingen blir bättre när den börjar fokusera mer på "rädda världen" grejer och mindre på överdriven geopolitiska intriger.

Det krävs också en hel del av spelaren i form av att läsa in sig på vad som faktiskt händer för att förstå sammanhanget. Jag kan uppskatta att man inte kastar in en massa konstig exposition, men det borde finnas en bättre lösning än att låta spelarna pausa spelet och läsa i det inbyggda lexikonet...

Att förstå att en "branded" var någon form av slav gick väl relativt bra, men det tog ett jävla tag att förstå vad en bearer var.

Gameplay
Det är väl det som delar de som spelat spelet mest. Jag är personligen uppvuxen med turn based combat och gillar inte riktigt utveckligen de senaste spelen haft. Den här upplagan känns helt klart som den sämsta i form av strider för egen del.

Ta bara ett sådant faktum som att de flesta rekommenderar att du mappar om kontrollerna för att det när nästan fysiskt omöjligt att genomföra vissa av spelets kombinationer med standard inställningarna. (Tänker framför allt på att alternera mellan slag och magi.) Liten sak kan tyckas, men jag tycker det säger väldigt mycket om utvecklarnas prioriteringar när standardinställningarna för kontrollen inte är anpassade efter hur du ska spela spelet.

I övrigt så tyckte jag ofta det var svårt att "acceptera" spelvärlden. Jag fattar att det är en avvägning mellan att ha "world maps" som de traditionella FF spelen hade och att ha en öppen värld så som moderna spel har, men när jag kan se från ena sidan av kontinenten till den andra så känns det lite löjligt. Det händer att man ska ta sig till en annan stad och folk pratar om resan som en lång och farlig resa, men i spelet går du bara runt ett hörn och så är du framme. Det tar mig ut ur spelet.

Liknande gäller de ofta väldigt utdragna bosstriderna, och när det börjar komma flygande strider så funkar det inte alls speciellt bra. Oftast vet jag inte var jag är eller var jag ska slå. Det händer så mycket på skärmen att jag inte ser min karaktär och än mindre kan avgöra när jag borde slå och när jag borde ducka. Blir att jag bara hamrar på alla knappar och oftast funkar det bra, vilket inte är ett bra betyg för ett spel egentligen.

Karaktärerna
Det som i mina ögon är spelets stora räddande är karaktärerna. Det tar tid att komma in handlingen och lära känna karaktärerna, men de flesta är väldigt trovärdiga, utvecklas fint och är älskvärda.

Förutom Goetz, som jag har väldigt svårt för. Men jag antar att han skulle vara någon ny variant av Hodor från Game of Thrones, och den tanken gör mig bara arg igen...


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Cyberpunk 2077


signatur

Allätare

Medlem

Remnant 2 (PC), fortfarande ett av de bättre shooter spelet än idag.

Medlem

Little Nightmares 2, jäkligt kul spel. Ser verkligen fram emot 3an som kommer.

Medlem

Pentiment, jag gillade verkligen nördigheten i det och att till stor del höll sig historiskt rimligt.

Medlem

Trine tillsammans med min son. Nu håller vi på med A way out.

Medlem

Metro Exodus - 3.5/5
Titanfall 2 singleplayer-delen - 3.5/5

Dessa var ett tag sedan och nu ikväll rullade eftertexterna till Ori and the Will of the Wisps. Jäkla mysigt och vackert äventyr. Betyg 4/5.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar