Microsoft-spel körs i 4K på Xbox Scorpio

Medlem
Skrivet av viktorelius:

Sony: En och en halv konsol som ingen vill ha (om du redan har en ps4), spel som konstant skjuts på framtiden, en VR-satsning som ligger ett par år för tidigt i tiden.

Sonys fanboys: GO SONY!!

MS: En konsol som alla xbox1 ägare med ny TV kan motiveras till att köpa och en kommande konsol som ser fruktansvärt spännande ut. Dessutom ... när läste du senast om ett xbox spel som är försent.

Let´s face it Microsoft gör allt rätt just nu.

Av ren nyfikenhet undrar jag vilken konsol är det du menar? One S? Och vad är det i så fall med den som gör att alla med en One skulle köpa denna nya konsol?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Pretorian24:

Eller varför inte lite mer okomprimerat ljud och Dolby Atmos?

Tror okomprimerat ljud är mindre prestandakrävande, men tar en hel del mer hårddiskutrymme. Kan ha fel.

Det tar både mer plats och kräver bättre prestanda. Men det kommer nog dröja då väldigt få har koll på den biten. Finns ingen anledning för tillverkarna att arbeta med det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ps4 Pro bokad och kommer i november. Varför köper jag en sådan då jag redan har en Ps4. Jag är nyfiken på vad dom kommer att göra med 1080 "peh". Själv så hoppas jag på bättre fps och finare kantutjäming.

4k på konsol kan man hoppa på med Ps5. Ms spel kan jag spela bättre på min Pc.

Medlem

Hur många har en 4k televisionsapparat hemma?
Blir då tvungen att köpa tv för ca 5000 sek, konsolen kostar säkert
4990 sek. den oxå om du skall ha någon nytta av uppgradering till en maskin som drar spel i den upplösningen.
Vem/vilka är maskinen ämnad att säljas till?
Håller med dem som förespråkar en högre FPS i spel.
Inte tillräckligt många har tillgång till en 4k tv men alla hade gynnats av en bättre framerate, med alternativ för FSAA lösningar om kraft finnes kvar.
MS vinner lite på att ha en optisk läsare som stödjer UHD, Sony fastnar med skägget i brevlådan då du bara kan streama 4k, hur fan tänkte dem.

Medlem
Skrivet av viktorelius:

Sony: En och en halv konsol som ingen vill ha (om du redan har en ps4), spel som konstant skjuts på framtiden, en VR-satsning som ligger ett par år för tidigt i tiden.

Sonys fanboys: GO SONY!!

MS: En konsol som alla xbox1 ägare med ny TV kan motiveras till att köpa och en kommande konsol som ser fruktansvärt spännande ut. Dessutom ... när läste du senast om ett xbox spel som är försent.

Let´s face it Microsoft gör allt rätt just nu.

jag förstår inte riktigt? Xbone s har ju samma hårdvara och borde ju rimligtvis hamna i samma kategori som ps4(Slim). Medan Microsofts kraftigare variant släpps till jul 2017? Och precis som till PS4 så är det ju utvecklarna som blir försenade/behöver mer tid, inte sony/microsoft.

Vidare förstår jag att Sony pushar 4k tekniken, dom är ju trots allt tillverkare av tb-apparater, men i slutändan är det ju upp till utvecklarna vad dom vill lägga den extra kraften på, högre fps eller mer detaljer. Iaf är det så jag tolkat det.
"Q: What benefits does PS4 Pro provide when played on a non-4K HDTV? PS4 Pro offers benefits even if you play on a HDTV that isn’t 4K. Depending on how the developer chooses to use the increased processing power, games with PS4 Pro support are able to render higher or more consistent framerates, increased environmental and character model detail, improved overall visual quality, and other related visual enhancements."

k3m
Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Pungvred:
Skrivet av kebbe:
Citat:

Om det inte är groda pekar det mot att Project Scorpio blir en hyfsat dyr konsol. För att nå 30 fps i 4K på en dator krävs en investering på cirka 15 tusen kronor

Men molnet! Molnet!!

Molnet och de funktioner de arbetar med handlade om CPU-kraft och minne On Demand. Det är något som kommer användas till PC också, för det de snackar om finns det ingen som har hårdvara nog att palla driva lokalt. Om du inte spelar från en serverpark i garderoben då. Men det betvivlar jag.

För tre år(!) sedan talade Mikromjuk om att molnet skulle ge alla utvecklare tre gånger resurserna av en Xbox One. Inte "extra CPU-kraft och minne", Xbox One skulle med hjälp av molnet prestera 4x sin pappersprestanda. Det enda spelet vi sett som säger sig använda denna teknik är Crackdown 3, vilket det varit dödstyst kring på senare tid och dessutom aldrig illustrerade tekniken på ett imponerande sätt.

Du kan gå Microsofts linje och tala om vad molnet kan användas till hur mycket du vill, men tekniken hypades som "här" redan för tre år sedan utan att användas alls.

jag har då aldrig trott på det skitsnacket.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Nocturnal77:

I härliga 20-30 fps...

Att kunna köra 4K på en konsol i 30 FPS är inte illa... sålänge det inte är det enda alternativet. Om man får välja på att köra det i 1080p i 60 FPS istället så är det bara ett bra steg i rätt riktning.

Vad fan förväntar folk sig? 4K i 60FPS på konsol redan? Det är relativt svårt på PC redan som det är...

Jag är rätt säker på att om en konsol lyckades leva upp till 60 FPS i 4K med de högsta inställningarna och kanske t.om haft vissa utbytbara delar(GPU och HDD typ) så hade folk FORTFARANDE klagat och gnällt om att PC är bättre än konsol. Det är löjligt...

Då hade dom nog gnällt på att det inte är 120 fps.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Nocturnal77:

I härliga 20-30 fps...

Att kunna köra 4K på en konsol i 30 FPS är inte illa... sålänge det inte är det enda alternativet. Om man får välja på att köra det i 1080p i 60 FPS istället så är det bara ett bra steg i rätt riktning.

Vad fan förväntar folk sig? 4K i 60FPS på konsol redan? Det är relativt svårt på PC redan som det är...

Jag är rätt säker på att om en konsol lyckades leva upp till 60 FPS i 4K med de högsta inställningarna och kanske t.om haft vissa utbytbara delar(GPU och HDD typ) så hade folk FORTFARANDE klagat och gnällt om att PC är bättre än konsol. Det är löjligt...

Då hade dom nog gnällt på att det inte är 120 fps.

Personligen väljer jag att se detta som ett steg i rätt riktning. Konsoler kommer förbli relevant, såvida det är stationära sådana som Xbox eller Playstation(..eller Nintendo?) och handhelds(Nintendo 3DS etc). Att det nu kommer två stycken som är betydligt kraftfullare än vad vi tidigare sett, och om jag inte har fel, även ska kunna leva upp till ett GTX1070 eller GTX1080 - varför klaga? Detta innebär ju bara positiva saker för PC-marknaden också.

Om man är så pass kåt på PC så behöver man ju inte ta del av det, men de flesta spel kommer till PC nu oavsett så sitt du där med ditt GTX9000 och dra en runk över hur snabbt du kan spela upp Youtube videor och kolla på katter på Imgur eller vad nu majoriteten gör istället för att spela. (Ja. Överdrift. Menar bara att det verkar som att de flesta mäter bara varandras e-penis snarare än att faktiskt göra något vettigt med det.)

Var glad att det inte är mobilspel det handlar om...den marknaden blir bara allt större....

Medlem

Vad är poängen med 4K när materialet knappt håller för Full-HD? Det 10 år gamla Crysis är fortfarande snyggare än många spel på marknaden idag. Förvisso ser Battlefield 1 riktigt snyggt ut, men där är det knappast upplösning folk strävar efter ändå.

Som någon sa, satsa hellre på 60 fps eller kralligare grafikkort och utmana utvecklarna att göra realistiskare grafik istället. Om Full-HD duger för att ge realistiskt liv åt film och teve, så borde det duga för spel.

Medlem

Ps4Pro utdaterad före den ens är släppt =(

Medlem

ptja upplösning är inte det jag jagar just nu, och jag tror att dom misstolkar hur många som faktiskt är villiga att köpa 4k i nuläget.

Hade varit lite intressant om det var så att alla spel faktiskt maxade fps'en i 60hz till att börja med.

Medlem
Skrivet av magiul:

Vad är poängen med 4K när materialet knappt håller för Full-HD? Det 10 år gamla Crysis är fortfarande snyggare än många spel på marknaden idag. Förvisso ser Battlefield 1 riktigt snyggt ut, men där är det knappast upplösning folk strävar efter ändå.

Som någon sa, satsa hellre på 60 fps eller kralligare grafikkort och utmana utvecklarna att göra realistiskare grafik istället. Om Full-HD duger för att ge realistiskt liv åt film och teve, så borde det duga för spel.

Det duger uppenbarligen inte för film o teve eftersom det nu kommer 4k och sen 8k och sen...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:
Skrivet av magiul:

Vad är poängen med 4K när materialet knappt håller för Full-HD? Det 10 år gamla Crysis är fortfarande snyggare än många spel på marknaden idag. Förvisso ser Battlefield 1 riktigt snyggt ut, men där är det knappast upplösning folk strävar efter ändå.

Som någon sa, satsa hellre på 60 fps eller kralligare grafikkort och utmana utvecklarna att göra realistiskare grafik istället. Om Full-HD duger för att ge realistiskt liv åt film och teve, så borde det duga för spel.

Det duger uppenbarligen inte för film o teve eftersom det nu kommer 4k och sen 8k och sen...

Skillnaden är ju att på film och teve kopierar man verkligheten, dvs källmaterial med oändlig detaljrikedom. Då är det givetvis viktigt med hög upplösning. Inom film måste man skapa källmaterial med så hög detaljrikedom som möjligt. Det är lite så här…

Medlem

Jag kommer fortfarande köpa en PS4 troligtvis en PS4-PRO när det kommer ett spel jag väntat länge på och det är kingdom hearts 2.8 och 3 och få kommer jag även köps uncharted 4. Om jag bara bryr mig om upplösning och frames då skulle ja enbart hålla mig till PC

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Nocturnal77:

I härliga 20-30 fps...

Att kunna köra 4K på en konsol i 30 FPS är inte illa... sålänge det inte är det enda alternativet. Om man får välja på att köra det i 1080p i 60 FPS istället så är det bara ett bra steg i rätt riktning.

Vad fan förväntar folk sig? 4K i 60FPS på konsol redan? Det är relativt svårt på PC redan som det är...

Jag är rätt säker på att om en konsol lyckades leva upp till 60 FPS i 4K med de högsta inställningarna och kanske t.om haft vissa utbytbara delar(GPU och HDD typ) så hade folk FORTFARANDE klagat och gnällt om att PC är bättre än konsol. Det är löjligt...

Inte "illa", men meningslöst att köra i low/medium i 4K/30....bara för att sälja ny maskin och sälja 4K-TVs. 1080/60 eller 1080/120 (indie) hade varit betydligt bättre, så kunde 4K/60 introduceras som säljargumentet för PS5 och XboxTvå.

Nej, jag förväntar mig att konsoler ska köra riktig 4K (60) först 2018. Men så är tyvärr inte fallet... Xbox Scorpio kör 4K om drygt ett år, med hårdvara som PC körde våren 2015 (som definitivt inte var gjord för 4K). (Man kan ju knappt göra det med dagens GTX1080-kort.) Några månader efter Scorpio är ute (våren 2018 ) så kommer Nvidia antagligen släppa GTX 1280, där 4K/120 säkert är möjligt.

Inte i lika stor utsträckning.. Om de påmint om varandra mer så hade spelen blivit i högre kvalitet för allihopa. Men, jag är ju medveten att det inte går för att då hade ju konsolen kostat 2-3x så mycket.

Det är bara så beyond deprimerande att de nya maskinerna kommer att vara lika svaga som de förra (i jämförelse med PC)... Men, jag är ändå glad att de kommer för det höjer ju kvaliteten på alla plattformarna..


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

12
Skriv svar