Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem

Det är skillnad på att slå ihjäl en mygga och skjuta älgar/vargar för att stilla sin sjuka lust att mörda djur för "skojs skull".

Varför skulle man annars börja skjuta ihjäl en vargstam som består av 150-200 individer? Sedan även börja prata om att utrota ännu fler?

Du verkar inte ha några problem med jakt så . Hur man kan försvara denna sjuka "hobby" är för mig som djurvän ofattbart.

Medlem

Skulle jag jaga så skulle det vara för att jag är ett stort fan av att käka gott kött. Det har jag inga som helst problem med.

Rådjur, älg och andra abundanta djurarter tycker jag det inte är något problem att jaga.
Jag käkar kött, jag gillar kött och ser därför inga konstigheter i att jag själv skulle kunna jaga för att få kött på bordet.

Dessutom är det bra mer försvarbart ut ett miljöperspektiv att skjuta en älg i skogen och på så sätt ha en tilgång till kött, istället för att handla kött i affären som komemr från djur i argentina, som sedan åkt båten till europa, lastbilats genom europa till packetering, därefter lastbilats ut till grossisterna som sedan lastbilar ut dem till butikerna.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Är det inte ironiskt att varg... blir grav baklänges


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

evh
Medlem
Skrivet av MFC:

Är det inte ironiskt att varg... blir grav baklänges

Otto blir Otto baklänges :crazy:


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem

"Vi hittar fel på skelettet, hjärtfel och reproduktionsfel hos var tionde varg, sa Carlgren"

Skrivet av bjosarn:

Nu har det alltså visat sig att det jag sa om att inavelsargumentet är idiotiskt och inte hör hemma i diskussionen.

Trevlig argumentationsteknik du har bjosarn.

Medlem

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overskjutning-av-varg-igen-1...

Citat:

I dag sköts den sista vargen på årets licensjakt – samt ytterligare ett djur. Därmed kan en andra överskjutning sannolikt konstateras. Polisen har inlett en förundersökning om jaktbrott.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Tybalt:

Varför måste man döda en annan varelse när man inte behöver göra det?

Du äter inte kött eller dödar irriterande flugor/myggor va?

Så vi gick från vargjakt och älgjakt till myggor nu... märkligt.

Självklart syftade jag på det som diskuterats tidigare i tråden.

Det jag menade var att det är skillnad på jakt och jakt. Det kan finnas behov av att jaga, men när det gäller rent nöjesdödande undrade jag varför man inte kan spela paintball istället.

Vad är det som gör att en del finner njutning i att avsluta liv när det finns andra alternativ?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Tybalt:

Varför måste man döda en annan varelse när man inte behöver göra det?

Du äter inte kött eller dödar irriterande flugor/myggor va?

Så vi gick från vargjakt och älgjakt till myggor nu... märkligt.

Självklart syftade jag på det som diskuterats tidigare i tråden.

Det jag menade var att det är skillnad på jakt och jakt. Det kan finnas behov av att jaga, men när det gäller rent nöjesdödande undrade jag varför man inte kan spela paintball istället.

Vad är det som gör att en del finner njutning i att avsluta liv när det finns andra alternativ?

Kött är gott och vi har tillgång till en bra naturresurs, ser ingen skillnad med att avliva en älg själv eller att låta någon annan avliva en kossa.
Paintboll istället för jakt?
Det är stor skillnad att spåra ett djur för att sedan fälla det och tillaga det än att lalla runt med leksaksvapen och panga på folk.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Jag har inget problem med att bloda ner mig med blod från ett djur jag dödat för att käka upp det.
Vad är det som är så konstigt med det?

Jakt för att skaffa käk är inte direkt något nytt mänskligt påfund.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Skillnaden är Nestor, att idag behöver vi inte jaga för att fåtag i mat. Du kanske har missat att det finns andra alternativ till att fåtag på mat? Eller jagar du din frukost? Finns egentligen ingeting som talar för slakt, jag menar jakt.. Hade vi haft en riktig vargstam så hade den tagit reda på viltdjuren så hade vi inte heller behövt ha någon sådan jakt.

Medlem

Och?

Jag har lite svårt att se vad din poäng är. Du tycker det är OK att äta kött, men du tycker inte man själv ska döda djuret ifråga?

För det är lite svårt att uttolka något annat ur dina inlägg.

Skrivet av Kamp:

Skillnaden är Nestor, att idag behöver vi inte jaga för att fåtag i mat.

Här åsyftar du att man personligen inte behöver döda djuret.

Skrivet av Kamp:

Du kanske har missat att det finns andra alternativ till att fåtag på mat?

Du syftar här på att man köper kött i affären. Det kom dig genom att man dödade en ko/gris/get/whatever.

Jagmenar...köttet i köttdisken kommer ju från ett djur som dödats någon annanstans av någon annan än mig själv.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Så länge djuret inte är akut utrotningshotat så är det inget fel i att äta dess kött, inte värre än att gå ut och plocka svamp eller fiska (bortsett från att det kräver aningen mer utbildning och är mer reglerat).
Och om man nu ska gå in på samvete så känns det mycket bättre att tugga på en älg som man vet har levt ett bättre liv än en kossa eller höna.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Nestor: Då misstolkar du mig. Jakt är enbart för "nöje", finns ingeting annat till det, spec när det gäller VARG. Vi har djur som vi avlar fram enbart för att slakta. Detta räcker gott och väl.

Somsagt, det är skillnad på att jaga och mörda djur helt i onödan jämfört med de vi redan avlar fram för att slaktas.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Nestor: Då misstolkar du mig. Jakt är enbart för "nöje", finns ingeting annat till det, spec när det gäller VARG. Vi har djur som vi avlar fram enbart för att slakta. Detta räcker gott och väl.

Somsagt, det är skillnad på att jaga och mörda djur helt i onödan jämfört med de vi redan avlar fram för att slaktas.

Är det i onödan om man jagar för att man gillar viltkött?
För jag har då väldigt svårt att hitta bra viltkött på Ica.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kamp:

Nestor: Då misstolkar du mig. Jakt är enbart för "nöje", finns ingeting annat till det, spec när det gäller VARG. Vi har djur som vi avlar fram enbart för att slakta. Detta räcker gott och väl.

Somsagt, det är skillnad på att jaga och mörda djur helt i onödan jämfört med de vi redan avlar fram för att slaktas.

Är det i onödan om man jagar för att man gillar viltkött?
För jag har då väldigt svårt att hitta bra viltkött på Ica.

Absolut. Vi får kött på andra vägar.
Bara för att en person gillar någonting gör det inte saken okej. Skulle det vara okej att äta hundar bara för att någon gillade det?

Medlem

Så vart får man te.x tag på viltkött?

Äta hund?
Ptja, kineserna kan göra det, så varför inte?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Enda jag har är emot är att man äter av utrotningshotade djur det är extremt onödigt men annars tycker jag gott det är ok att någon äter all typ av kött även om jag bla inte rör hund eller katt .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Kamp:

Nestor: Då misstolkar du mig. Jakt är enbart för "nöje", finns ingeting annat till det, spec när det gäller VARG. Vi har djur som vi avlar fram enbart för att slakta. Detta räcker gott och väl.

Somsagt, det är skillnad på att jaga och mörda djur helt i onödan jämfört med de vi redan avlar fram för att slaktas.

Jag förstår helt enkelt inte ditt argument. Jakt har förekommit i alla tider och har alltid varit inriktat på just att skaffa föda.

Nu tar jag bara detta ur det blå, men jag antar att du inte har några får/getter/kor/boskap?
Det är en ekonomisk satsning av dig för att kunna tjäna pengar alternativt för ditt eget bruk vid slakt. Ifall alla dessa boskap dödas av en varg som kommit över stängslet och sedan dödar alla dina 20 får? Är det okej att bara säga; Jamen visst, han var bara hungrig och skulle ändå äta alla 20?

Jag tror att folk från "storstäderna" inte inser att det är så jävla exotiskt att ha vargar springande i/runt sammhällena längre ut på landet. Ni vågar gå ut och gå i staden med era hundar för det finns ingenting som hotar dem där, men inte för oss, enligt tidigare beskrivning, "Inavlade lantisar".

Skaffa er en riktigerfarenhet av vargar istället för att gå på Kolmården


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Jag förstår helt enkelt inte ditt argument. Jakt har förekommit i alla tider och har alltid varit inriktat på just att skaffa föda.

Ja och? Vi behöver inte jaga för att skaffa mat idag. Eller du kanske jagar din frukost, lunch & middag? Du går Aldrig och handlar antar jag?

Skrivet av Kleptomaniac:

Nu tar jag bara detta ur det blå, men jag antar att du inte har några får/getter/kor/boskap?
Det är en ekonomisk satsning av dig för att kunna tjäna pengar alternativt för ditt eget bruk vid slakt. Ifall alla dessa boskap dödas av en varg som kommit över stängslet och sedan dödar alla dina 20 får? Är det okej att bara säga; Jamen visst, han var bara hungrig och skulle ändå äta alla 20?

Jag har inte haft det, dock har mina morföräldrar haft det vilka jag tillbringade en hel del tid hos.
Kan ju säga att de inte är några djurhatande individer iaf.

När hände det senast att en person fick alla sin boskap dödade av en varg? Det finns skydd mot varg. Man behöver inte utrota den för att skydda sitt boskap.

Skrivet av Kleptomaniac:

Jag tror att folk från "storstäderna" inte inser att det är så jävla exotiskt att ha vargar springande i/runt sammhällena längre ut på landet. Ni vågar gå ut och gå i staden med era hundar för det finns ingenting som hotar dem där, men inte för oss, enligt tidigare beskrivning, "Inavlade lantisar".

Ahh! Så du menar alltså att det är vanligt med närgågna vargar? Att de knatar runt i byn där du bor? Hur ofta har du stött på varg om jag får fråga? De somrar och vintrar jag tillbringat på landet har jag tyvär aldrig någonsin stött på en varg.

Ang hund så är det lag på att den ska vara kopplad. Kan ju även tala om för dig att det är fler hundar som blir påkörda av bilar än vad vargar tar.

Ska jag ha samma rätt som ni då och sätta ett skott i pannan på bilföraren?

Skrivet av Kleptomaniac:

Skaffa er en riktigerfarenhet av vargar istället för att gå på Kolmården

Vad är det för erfarenhet du har som vi inte andra har av vargar då? Åt dem upp hela din familj? För vi vet ju att vargar är sååå farliga och gärna äter människor. Helst småbarn.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Så vart får man te.x tag på viltkött?

Äta hund?
Ptja, kineserna kan göra det, så varför inte?

Varför måste du ha viltkött när det finns gott om andra kött?
Ja, så för att vissa kineser gör det är det okej att äta hund.. wow.. SNacka om att sjunka lågt..
Men är man djurhatar så är man.

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Varför måste du ha viltkött när det finns gott om andra kött?

Varför inte äta viltkött när man har tillgång till det?

Dessutom, Jag trodde att du ville värna om våran kultur och kasta ut allt "osvenskt".
Jakt har alltid varit en del av våran kultur.
Men du är väl en hycklare som alla andra hobbynazister.
Men är man människohatare så är man.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Så vart får man te.x tag på viltkött?

Äta hund?
Ptja, kineserna kan göra det, så varför inte?

Varför måste du ha viltkött när det finns gott om andra kött?
Ja, så för att vissa kineser gör det är det okej att äta hund.. wow.. SNacka om att sjunka lågt..
Men är man djurhatar så är man.

Varför skulle en Hund vara mer värd än något annat djur? Har absolut inget med djurhatare o göra.

Medlem

Fattar inte heller poängen med att gå ut och skjuta vargar

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Så vart får man te.x tag på viltkött?

Äta hund?
Ptja, kineserna kan göra det, så varför inte?

Varför måste du ha viltkött när det finns gott om andra kött?
Ja, så för att vissa kineser gör det är det okej att äta hund.. wow.. SNacka om att sjunka lågt..
Men är man djurhatar så är man.

Läggg ner hycklandet pliiiz...

Vad är det som är så hemskt med att käka hund egentligen?
Djur som djur. Sen att det är lite icke-PK att säga så är jag väl medveten om, men du kanske gillar PK?

Ditt påhopp om att jag är djurhatare tänker jag inte kommentera. Jag tänker inte sänka mig till din nivå.

Varför måste jag ha viltkött?
Enkelt. Det smakar gott.

Och det här med att kineser äter hund. Vad är det för konstig med det? Och vad är ditt problem med det?
Att det är annorlunda och främmande och inte passar in i din värld?

Jakt är en ursvensk kulturell tradition.
Invånarna i sverige har i alla tider jagat för rekreation och för behov.

Jakten är en svensk kärntradition.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag tycker vi ska börja jaga ormar snok och huggorm är säkert gott.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Enligt vad jag hört tycker Kineseri att det är skitäckligt med skaldjur. Kulturella skillnader serru'.

Medlem
Skrivet av klossen:

Jag tycker vi ska börja jaga ormar snok och huggorm är säkert gott.

Orm går utmärkt att äta.
Lite magert, men inget fel på det i övrigt.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Skulle inte tacka nej till att äta huggorm, dock är den fridlyst.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Kamp:

När hände det senast att en person fick alla sin boskap dödade av en varg? Det finns skydd mot varg. Man behöver inte utrota den för att skydda sitt boskap.

13 får
25 lamm och 10 får
14 får och 3 lamm

Skriv svar