Butik tar betalt för Playstation VR-testning

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Spas:

Gissningsvis tar en demo en del tid i anspråk från personalen. Givet hur mycket gratisspelare det brukar stå vid vanliga demos så känns det helt rimligt att en potentiell köpare får "commita" lite för ett test.

Min första tanke var också "snik", men jag drog snabbt samma slutsats. Butikerna skulle svämma över av småttingar som vill gratisspela dagarna i ända, så det där är faktiskt inte orimligt alls.

Skrivet av robbis:
Skrivet av Spas:

- " -

Så du förespråkar för att ett redan kasst företag tar ut deg för att visa deras produkter? Det är väl för i helvete deras jobb att sälja grejer. Inte ta betalat för en demonstration....

Så vad inkluderar "att sälja grejer" då? Bjuda på kaffe, thai-massage eller goodie bags? Ska kunderna själva ordna kösystem, eller ska det behöva tillsättas gratis extrapersonal som bara står och "visar" VR? Coola grejer drar ju till sig fler snorungar än konsumenter, och det känns rätt orättvist at någon som funderar på att köpa, men vill prova först, ska behöva köa några timmar tills lösdrivare och barn har spelat klart.

Det finns en skillnad mellan att demonstrera en produkt och erbjuda gratis underhållning.

Här får du nog tänka en vända till. Det är väl självklart upp till personalen att, utan extra kostnad, se till att så många som möjligt får testa. Det är det som ett event i samband med en produktlansering är till för - att väcka köpbegär hos potentiella kunder genom en gratis försmak. Inte fan ska du behöva BETALA för att få TESTA en produkt som du EVENTUELLT kommer att köpa. Hade du på allvar gjort det?

För övrigt lär det ju vara just en stor del kids som går på Games rövarevent.

Medlem

Det verkar som det bara är jag å en till här som tycker det är ok att ta betalt. Har iofs aldrig varit på en sån här testning men jag kan tro att det kommer en massa folk som inte har en tanke om att köpa VR. Jag t.ex. vill väldigt gärna testa men kommer inte köpa det på ett eller två år.
Tar man betalt slipper man en del av friåkarna och de snålbävrar som ändå kommer ska (helt riktigt) betala, de är ju bara där för att ha kul å det ska fan inte va gratis att ha kul

Medlem

Tycker Sony (och andra) borde förbjuda att de tar betalt för att testa det med hot om att de inte får sälja en enda PSVR hjälm. Sjukt fult att ta betalt för det.

Medlem

Förstår dom på sätt och vis fast jag tycker det är dålig stil.

Gå på vilken spelbutik som helst som har konsoler, spel och VR för "demo" så är dom upptagna 93,7% av tiden av människor som antingen har produkten redan hemma eller inte har intentionen att utvärdera produkten inför ett köp... även kallade tidsfördrivare eller människor utan ambitioner i livet.

Medlem

Alla dessa friåkare har faktiskt också ett syfte. De sprider kännedom om produkten. Och om Sony eller game känner att den här psvr prylen måste demas för att kunna sälja bra, så ska väl de stå för det? Händer ju hela tiden att tillverkaren skickar ut representanter för en viss produkt som man får klämma och känna på. Skulle aldrig betala för något sådant. Om ni som mer än gärna skulle betala för Att testa den, tycker att det är en bra idé. Då kan ni väl köpa den istället då. Eller är det där gränsen för att vara snål eller inte går? Jag lär då casha en om jag vill ha en. Precis som med xbox one och ps4. Fast de betalde ni väl inte för att testa?

Medlem

Gick inte Game i konkurs ?

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Gick inte Game i konkurs ?

Det var väl GameSTOP?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Set sail for fail!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Vasslepulver:

Gick inte Game i konkurs ?

Det var väl GameSTOP?

Gamestop har inte gått i konkurs, verkar snarare som tvärtom (fler butiker öppnas).

Game har gjort en rekonstruktion och stängt ner flera länders butiker, t.ex. Sveriges butiker.

Medlem
Skrivet av Fuidama:
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Vasslepulver:

Gick inte Game i konkurs ?

Det var väl GameSTOP?

Gamestop har inte gått i konkurs, verkar snarare som tvärtom (fler butiker öppnas).

Game har gjort en rekonstruktion och stängt ner flera länders butiker, t.ex. Sveriges butiker.

aha okej, ja det e inte så lätt o ha koll då jag bojkottar båda kedjorna sedan måånga år tebaks.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Skuggsvept:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Spas:

Gissningsvis tar en demo en del tid i anspråk från personalen. Givet hur mycket gratisspelare det brukar stå vid vanliga demos så känns det helt rimligt att en potentiell köpare får "commita" lite för ett test.

Min första tanke var också "snik", men jag drog snabbt samma slutsats. Butikerna skulle svämma över av småttingar som vill gratisspela dagarna i ända, så det där är faktiskt inte orimligt alls.

Skrivet av robbis:
Skrivet av Spas:

- " -

Så du förespråkar för att ett redan kasst företag tar ut deg för att visa deras produkter? Det är väl för i helvete deras jobb att sälja grejer. Inte ta betalat för en demonstration....

Så vad inkluderar "att sälja grejer" då? Bjuda på kaffe, thai-massage eller goodie bags? Ska kunderna själva ordna kösystem, eller ska det behöva tillsättas gratis extrapersonal som bara står och "visar" VR? Coola grejer drar ju till sig fler snorungar än konsumenter, och det känns rätt orättvist at någon som funderar på att köpa, men vill prova först, ska behöva köa några timmar tills lösdrivare och barn har spelat klart.

Det finns en skillnad mellan att demonstrera en produkt och erbjuda gratis underhållning.

Här får du nog tänka en vända till. Det är väl självklart upp till personalen att, utan extra kostnad, se till att så många som möjligt får testa. Det är det som ett event i samband med en produktlansering är till för - att väcka köpbegär hos potentiella kunder genom en gratis försmak. Inte fan ska du behöva BETALA för att få TESTA en produkt som du EVENTUELLT kommer att köpa. Hade du på allvar gjort det?

För övrigt lär det ju vara just en stor del kids som går på Games rövarevent.

Visst att det suger att någon fått för sig att ta betalt, och just för VR.

Men som sagt, jag tror det finns ovanligt många problem här:
1) Grejorna är en del ömtåliga
2) VR är nytt och folk vill testa. Jag har iaf en ~10 pers i min kompiskrets som testat VR på olika sätt men ingen utav dom har varit spekulanter, mao tror jag att många (inklusive mig själv), bara vill testa för att se hur det är.
3) Tyvärr är det åt det här hållet dagens handel går. Jag har förgäves letat efter butiker där jag har kunnat testa
- En skrivare jag är intresserad av att köpa
- En del gamingskärmar jag velat testa
- En laptop som jag skulle köpa åt farsan

Överallt jag gick så var det totalt omöjligt att få testa eftersom "ingen" någonsin verkar intresserad av att dema saker längre. Och det sjuka är ju att konsumenterna köper grisen i säcken ändå, gäller att lusläsa recensioner helt enkelt....

12
Skriv svar