FZ firar 20 år med Fallout 3

Robot
FZ firar 20 år med Fallout 3

När man inte snackat om de två originalen måste man ju diskutera den omdebatterade trean.

#fallout-3, #bethesda-softworks


Geeks Gaming
FZ firar 20 år med Fallout 3

Fortfarande de nyare Fallout spel som har bäst atmosfär enligt mig.
De Fallout spelet jag fortfarande går tillbaka till hela tiden.

Medlem

Ack, Fallout är ju det som ligger närmast i tiden när det firas 20 år. Hade hellre sett en tillbakablick på det. Men å andra sidan ligger det ständigt på min åter-spellista så jag upplever det ju igen med jämna mellanrum ändå.

Jag är fortfarande lite ledsen över vad som har hänt med serien, men dom hårda orden har jag lämnat bakom mig. Det är inte hälsosamt att vara upprörd så många år

Medlem

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

Medlem

1:an och 2:an är säkert bra, men det är ju inte fy skam att ha revolutionerat action-RPG-genren och gjort ett par fantastiska sådana spel.

Medlem

Känner mer för fallout 3 än för dom tidigare spelen.
Visst gillade på den tiden med det symetriska vyn och hur det var mer roleplay vad jag minns. Men 3an klevin en ny värld imo third och firstperson när det kom och jag fastnar aldrig för elddrscrolls men fallout 3 var riktigt bra
New vegas också riktigt kul, 4an har jag inte satt igång med ännu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox

I ordning av "braighet":

1. Fallout 2
2. Fallout New Vegas
3. Fallout
4. Fallout 3
5, Fallout 4

Jag har kört hundratals timmar i var och ett. Lägstanivån är förstås väldigt hög så inget av dem är dåligt på något sätt. Fyran hamnar sist då det var alldeles för lite RPG, och ett jäkla mjölkande med DLC (ja jag spelade dem alla) som förutom Far Harbor var rätt kassa. Dialogsystemet sög getpung, storyn var halvdan och questsen oinspirerande. På plussidan så var det kul att planlöst driva runt i ruinerna, combat var ok och byggandet var skoj ett tag.


signatur

Jump in.

Medlem

Blev lite sugen på att starta upp spelet igen faktiskt. Eller om det får bli new vegas.

Medlem

Eh? Fallout 3 släpptes 2009, knappast 20 år sedan

Medlem
Skrivet av Zleec:

Eh? Fallout 3 släpptes 2009, knappast 20 år sedan

Lyssna och läs vad allt handlar om.
Dom tar inte.upp psel som är 20år.gamla.utan spel som släppts.dom 20.senaste åren. Ett spel varje år spelar dom in och pratar om


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det klart bästa "FZ 20 år"-klippet än så länge, kalasbra levererat!

Medlem

Har haft skitkul med alla spelen. Mer Fallout åt folket..


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

k3m
Medlem
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Äntligen nån med smak. Går inte äns attjämföra bethesdas arbete med dom gamla spelen. Är ju bokstavligen en reskin. Ettan o tvåan är överlägsna i alla kategorier

Medlem

Frågan är om fallout hade gått att göra som i dom första spelet med motorn dom valt

Hoppet från topdown till fps eller thirdperson tyckte jag var ett bra steg iaf.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fallout serien och speciellt 1o2 ligger väldigt nära hjärtat. Kommer aldrig glömma första gången jag såg fallout 1 på Sajber som SVT sände.
Jag som 12åring var helt såld! Tog iofs tid att övertala mina föräldrar med tanken på åldersgränsen men till slut var det iaf installer på min dator.
Sen vet jag inte hur många timmar jag och mina kompisar har lagt på att rita upp kartor och översatt engelska i dialogerna för att kunna ta oss vidare.
Det är 2 helt underbara spel!

F3, tyckte jag ändå lyckades ganska bra, men det var för enkelt. Lika så med NV.
Jag gillar inte att man kan klara main quest utan att behöva göra ett ända side quest. Vill se svårare main quest!
Iofs kan man säker göra lika så på F1 o F2, men vill minnas att man dog rätt fort om man kom på ett ställe i main quest utan vara stark nog.

Medlem

Av 3, NV och 4 tycker jag helt klart NV är bäst. Det har otroligt bra dialoger och valmöjligheter, bra känsla. Om 4:an hade haft detsamma hade det ju varit något i hästväg.

Min kanske största spelupplevelse någonsin var i F:NV. Det var det första "moderna" action-RPG:et jag fick sätta mig in i i lugn och ro. Och när jag gick ner i vault 34 ... har aldrig upplevt en så nagelbitande, spännande grej. Jag var precis lagom levlad för att det skulle vara på håret att man klarade det. Det var första vaultet jag någonsin var i, och vilket vault sen. Det är ju helt otroligt. Svårt, komplicerat, hopplös känsla men ändå pulserande, organiskt. Och en belöning i slutet som motsvarar svårighetsgraden. Väldigt, väldigt få locations i Fallout känns som att de bjuder på en riktigt saftig belöning. Men det armoryt alltså. Det förstörde mig nog lite inför framtiden då jag alltid efter det tänkte att "kanske, kanske, finns det nåt liknande i den här locationen".

Medlem
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Inte som man gör idag, du kanske gjorde det men Fallout 1 och 2 var inte i närheten så kända som de är numera.

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Äntligen nån med smak. Går inte äns attjämföra bethesdas arbete med dom gamla spelen. Är ju bokstavligen en reskin. Ettan o tvåan är överlägsna i alla kategorier

Nej, för de är inte samma typ av spel och bör inte jämföras alls.

k3m
Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Äntligen nån med smak. Går inte äns attjämföra bethesdas arbete med dom gamla spelen. Är ju bokstavligen en reskin. Ettan o tvåan är överlägsna i alla kategorier

Nej, för de är inte samma typ av spel och bör inte jämföras alls.

jag tycker de absolut kan jämföras. 1o2an är fortfarande bättre på alla punkter inklusive grafik tycker jag. sen tycker jag att Obsidian gjorde ett bättre jobb än Bethsoft med Fallout.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Äntligen nån med smak. Går inte äns attjämföra bethesdas arbete med dom gamla spelen. Är ju bokstavligen en reskin. Ettan o tvåan är överlägsna i alla kategorier

Nej, för de är inte samma typ av spel och bör inte jämföras alls.

Men är du go eller? Är ju precis samma spelgenre. Lite förändringar i bethesdas version som tex kameravinkel, dom tog bort turordning. O andra saker men spelen i sig är ju fortfarande rph både två. Sen att fallout 1/2 är spel gjorde från grunden gentemot bethesdas reskin av "nuvarande" elder scrolls.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av k3m:
Skrivet av Ahris:

Det är lätt att vara nostalgisk och dissa de nyare versionerna men det talades inte särskilt mycket om de första Fallout-spelen innan Bethesda återupplivade serien.

visst pratades det friskt om de. därför Bethesda släppte ett nytt Fallout. o Fallout 1o2 är fortfarande bättre än de nya.

Inte som man gör idag, du kanske gjorde det men Fallout 1 och 2 var inte i närheten så kända som de är numera.

Lite svårt att jämnföra slutet av 90-talet med slutet av 2016 när de kommer till datorspel eller spel överlag. Internet var långt ifrån någon självklarhet och att spela datorspel var inte heller speciellt stort (antar konsol var mer poppis).
Fanns typ ingen media förutom några få spel tidningar som pratade PCspel.
För sin tid var nog ändå F1 o F2 inte så litet, men med F3 o NV så tror jag pubilken ökat mer än om man skulle göra en upphottad F2. Jag hör dock till genrationen som föredrar de gamla, har svårt att gilla att man kan följa en quest-pil genom hela spelet utan att reflektera var man är.

1
Skriv svar