Ninjas in Pyjamas i debattartikel: "Vi vill lyfta tre punkter för ett schysst spelklimat"

Robot
Ninjas in Pyjamas i debattartikel: "Vi vill lyfta tre punkter för ett schysst spelklimat"

NiP och anti-mobbingorganisationen Friends gör gemensam sak – vill motverka det hårda online-klimatet.


Medlem
Ninjas in Pyjamas i debattartikel: "Vi vill lyfta tre punkter för ett schysst spelklimat"

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Medlem
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Jag tror du förväxlat lek på skolgården med professionellt utövande av sport.

Sen om dataspel är sport eller inte är en annan fråga. Men snubbarna får betalt för att spela. På samma sätt som en fotbollsspelare får finna sig i att bli bänkad och/eller såld så får även avbetalda dataspelare göra det.

Medlem
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Har missat detta, kan du utveckla?

dmn
Medlem

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Medlem
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Medlem

är ett antal gånger man skällt ut en av ungarna här hemma då man hör var denne sitter och vrålar i micken under sina spelsessioner.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Håller helt med!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

KoP
Medlem

Finns ingen bot för 10-åringar med Musse Pigg röst som skriker i en chat. Det enda som torde råda bot är att införa en åldersgräns på onlinespelande.

Medlem

Jag tycker detta är bra och jag tror att trenden med nätmobbning är påväg åt rätt håll. Onlinespelandet är så pass nytt att det inte har funnits några förhållningsregler tidigare, vilket har gjort att ungdomar har skapat regler och förhållningssätt baserat på deras känslor.
När nu de lite äldre spelarna får egna barn tror jag att förståelsen för spel och den känsla man själv har haft kommer att förbättra klimatet.

Flummigt som fan men jag orkar inte skriva bättre på telefonen.

Inaktiv
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Det finns inget värre än lättkränkta idioter som inte kan skilja på "näthat" och konstruktiv kritik.

Medlem
Skrivet av IceDusT:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Jag tror du förväxlat lek på skolgården med professionellt utövande av sport.

Sen om dataspel är sport eller inte är en annan fråga. Men snubbarna får betalt för att spela. På samma sätt som en fotbollsspelare får finna sig i att bli bänkad och/eller såld så får även avbetalda dataspelare göra det.

Jag tror du förväxlat mig med någon random dude som spekulerar. Mer än så säger jag inte.

Medlem
Skrivet av Oktagon:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Har missat detta, kan du utveckla?

Är det inte uppenbart? Sen Maikelele kom in i NiP har de tagit silver i DH (major), silver i MLG och vunnit ASUS ROG i Finland. Visst sket det sig under Pantamera men vem kan säga att det var Maiks fel? Kolla matcherna, kolla intervjuerna med dem. De fixade inte att hantera en ung hungrig spelare som passionerat visade sina känslor och tog mycket plats. Nope, legenderna i NiP ville ha någon mer underdånig som ställde sig i ledet och inte fick bättre deals än dem själva.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.

Varför har man inte sagt upp kontraktet då? Varför skulle man behålla och avlöna en spelare som inte kan leva upp till kontraktet utan är en så destruktiv kraft i laget att man söker en ny spelare? Para ihop dessa frågor med faktumet att NiPs resultat blev mycket bättre efter att Maik joinade så börjar du ana rätt fort att det är något annat i görningen.

Medlem
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.

Varför har man inte sagt upp kontraktet då? Varför skulle man behålla och avlöna en spelare som inte kan leva upp till kontraktet utan är en så destruktiv kraft i laget att man söker en ny spelare? Para ihop dessa frågor med faktumet att NiPs resultat blev mycket bättre efter att Maik joinade så börjar du ana rätt fort att det är något annat i görningen.

NiP har ju själv sagt att de gärna vill ha honom i laget fast att han måste arbeta på några punkter.
Maikelele har haft problem med humöret i tidigare lag så det kan ju vara det.


signatur

- A quarantine zone for a plague that kills turians. Why don't we ever go anywhere nice? /Garrus Vakarian

Medlem

Fifflaren, fyfan vad han har spytt ut en massa jävla skit iallafall på den tiden då han spelade css, han var en av dom vidrigaste toppspelarna på den tiden. Känns lite dubbelmoraliskt att han helt plötsligt ska leka white knight.

Medlem
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.

Varför har man inte sagt upp kontraktet då? Varför skulle man behålla och avlöna en spelare som inte kan leva upp till kontraktet utan är en så destruktiv kraft i laget att man söker en ny spelare? Para ihop dessa frågor med faktumet att NiPs resultat blev mycket bättre efter att Maik joinade så börjar du ana rätt fort att det är något annat i görningen.

Maikelele har fått sparken ur alla lag han någonsin spelat i. Han är känd för sitt dåliga humör och då vill man inte ha honom i laget. Anledningen att han fortfarande är under kontrakt kan bero på två saker;

1: En klausul i kontrakten hindrar Nip från att skära loss honom innan tiden är slut.
2: Man vill vara snälla och ha kvar honom tills tiden är slut.

Nip har aldrig så vitt jag vet sagt att Maik skulle vara deras femte ordinarie spelare utan man har bara haft honom på prov, precis som man testar Delpan och nu Allu.


signatur

Burn in the light.

Medlem

M-itt i P-annan

Medlem
Skrivet av KoP:

Finns ingen bot för 10-åringar med Musse Pigg röst som skriker i en chat. Det enda som torde råda bot är att införa en åldersgräns på onlinespelande.

En del spel har ju det. Problemet är dock att det är väldigt lätt att trycka in en annan siffra än sin egen vid registrering.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

NiP som haft en historia med spelare som betett sig som svin? Snacka om hyckleri...

Medlem
Skrivet av Cane:

NiP som haft en historia med spelare som betett sig som svin? Snacka om hyckleri...

Skrivet av clappen:

Fifflaren, fyfan vad han har spytt ut en massa jävla skit iallafall på den tiden då han spelade css, han var en av dom vidrigaste toppspelarna på den tiden. Känns lite dubbelmoraliskt att han helt plötsligt ska leka white knight.

Visst kan det vara så, men alla kan vi lära av våra misstag och försöka bli bättre människor. Hade jag stött på mig själv som ung idag så hade jag nog örfilat upp mig själv ordentligt.

Personlig mognad har ingenting med "hyckleri" eller "leka white knight" att göra.

Medlem
Skrivet av clappen:

Fifflaren, fyfan vad han har spytt ut en massa jävla skit iallafall på den tiden då han spelade css, han var en av dom vidrigaste toppspelarna på den tiden. Känns lite dubbelmoraliskt att han helt plötsligt ska leka white knight.

Har inte läst Friends nätrapport men Fifflaren har inget med NiP och göra längre.

Medlem
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.

Varför har man inte sagt upp kontraktet då? Varför skulle man behålla och avlöna en spelare som inte kan leva upp till kontraktet utan är en så destruktiv kraft i laget att man söker en ny spelare? Para ihop dessa frågor med faktumet att NiPs resultat blev mycket bättre efter att Maik joinade så börjar du ana rätt fort att det är något annat i görningen.

Maikelele har fått sparken ur alla lag han någonsin spelat i. Han är känd för sitt dåliga humör och då vill man inte ha honom i laget. Anledningen att han fortfarande är under kontrakt kan bero på två saker;

1: En klausul i kontrakten hindrar Nip från att skära loss honom innan tiden är slut.
2: Man vill vara snälla och ha kvar honom tills tiden är slut.

Nip har aldrig så vitt jag vet sagt att Maik skulle vara deras femte ordinarie spelare utan man har bara haft honom på prov, precis som man testar Delpan och nu Allu.

1. Någon sådan klausul finns inte.
2. Det är så klart fritt fram att tro det, men som man redan påpekat i tråden NiP är ingen fritidsgård utan ett företag med höga ambitioner. Saknar man funktion så sparkas man. Maik var deras AWP:er, nu har allu skrivit på kontrakt och ersätter i praktiken honom. Varför kickar man honom inte?
3. Maikelele blev trialmedlem 2014 ut i november och skrev sedan på ett fullständigt medlemskontrakt på ett år efter DH.

Klart Maik gjort misstag och betett sig tvivelaktigt emellanåt, precis som man alla andra är han inte perfekt. Att det sedan rör sig om att han "fått sparken" på grund av dåligt beteende är en diskussionsfråga. I detta fallet kan jag säga så här, Maik är inte dum nog att bete sig som en idiot när han får chansen att spela i världens mest framgångsrika CS:GO-lag när han själv spelat CS hela sitt liv och väntat på den här chansen. Återigen, NiP visste att han var en tier2-spelare som delvis saknade erfarenhet innan de värvade honom. Sen gör de ett enastående resultat med honom och helt plötsligt ska han petas för att på egen hand "putsa på sina erfarenheter"?! Två månader efter att man signar honom för ett helt år?! Does not make sense. Något annat är görningen..

Medlem
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.

Varför har man inte sagt upp kontraktet då? Varför skulle man behålla och avlöna en spelare som inte kan leva upp till kontraktet utan är en så destruktiv kraft i laget att man söker en ny spelare? Para ihop dessa frågor med faktumet att NiPs resultat blev mycket bättre efter att Maik joinade så börjar du ana rätt fort att det är något annat i görningen.

Maikelele har fått sparken ur alla lag han någonsin spelat i. Han är känd för sitt dåliga humör och då vill man inte ha honom i laget. Anledningen att han fortfarande är under kontrakt kan bero på två saker;

1: En klausul i kontrakten hindrar Nip från att skära loss honom innan tiden är slut.
2: Man vill vara snälla och ha kvar honom tills tiden är slut.

Nip har aldrig så vitt jag vet sagt att Maik skulle vara deras femte ordinarie spelare utan man har bara haft honom på prov, precis som man testar Delpan och nu Allu.

1. Någon sådan klausul finns inte.
2. Det är så klart fritt fram att tro det, men som man redan påpekat i tråden NiP är ingen fritidsgård utan ett företag med höga ambitioner. Saknar man funktion så sparkas man. Maik var deras AWP:er, nu har allu skrivit på kontrakt och ersätter i praktiken honom. Varför kickar man honom inte?
3. Maikelele blev trialmedlem 2014 ut i november och skrev sedan på ett fullständigt medlemskontrakt på ett år efter DH.

Klart Maik gjort misstag och betett sig tvivelaktigt emellanåt, precis som man alla andra är han inte perfekt. Att det sedan rör sig om att han "fått sparken" på grund av dåligt beteende är en diskussionsfråga. I detta fallet kan jag säga så här, Maik är inte dum nog att bete sig som en idiot när han får chansen att spela i världens mest framgångsrika CS:GO-lag när han själv spelat CS hela sitt liv och väntat på den här chansen. Återigen, NiP visste att han var en tier2-spelare som delvis saknade erfarenhet innan de värvade honom. Sen gör de ett enastående resultat med honom och helt plötsligt ska han petas för att på egen hand "putsa på sina erfarenheter"?! Två månader efter att man signar honom för ett helt år?! Does not make sense. Något annat är görningen..

Vad för något i så fall? Hur vet du vad som står i hans kontrakt?
Känns ju konstigt att komma på ett forum och insinuera en massa utan att ge något rakt svar.

Största frågan är ju hur det e kopplat till att de inte kan uttala sig om mobbing? Låter ju fortfarande som en fråga om hur väl någon passar in i ett lag.

Medlem

Detta fenomen är inte nytt men ingen bryr sig. Om du inte kan hävda dig i ett spel så får man skylla sig själv. Har påvisat detta om t.ex WoT men det är lättare att bortse från sådant. Att det krävs NiP för att t.ex FZ ska uppmärksamma det är bara tragiskt. Kolla på Eve Online och andra spel. Att tracka och vara otrevlig är inte undantag utan regel verkar det som.
Ingen är utan skuld men vissa skulle bryta mot vissa lagar om det skulle anmälas.


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:
Skrivet av redruM:
Skrivet av Xerial:

Snyggt. Fryser ut sin nya unga stjärnspelare. Ljuger om skälen. Skriver sen artikel mot nätmobbning. GG

Fryser ut? Det är deras jobb och om en spelare inte kan uppfylla kraven i kontraktet så kan spelaren inte behållas.

Varför har man inte sagt upp kontraktet då? Varför skulle man behålla och avlöna en spelare som inte kan leva upp till kontraktet utan är en så destruktiv kraft i laget att man söker en ny spelare? Para ihop dessa frågor med faktumet att NiPs resultat blev mycket bättre efter att Maik joinade så börjar du ana rätt fort att det är något annat i görningen.

Maikelele har fått sparken ur alla lag han någonsin spelat i. Han är känd för sitt dåliga humör och då vill man inte ha honom i laget. Anledningen att han fortfarande är under kontrakt kan bero på två saker;

1: En klausul i kontrakten hindrar Nip från att skära loss honom innan tiden är slut.
2: Man vill vara snälla och ha kvar honom tills tiden är slut.

Nip har aldrig så vitt jag vet sagt att Maik skulle vara deras femte ordinarie spelare utan man har bara haft honom på prov, precis som man testar Delpan och nu Allu.

1. Någon sådan klausul finns inte.
2. Det är så klart fritt fram att tro det, men som man redan påpekat i tråden NiP är ingen fritidsgård utan ett företag med höga ambitioner. Saknar man funktion så sparkas man. Maik var deras AWP:er, nu har allu skrivit på kontrakt och ersätter i praktiken honom. Varför kickar man honom inte?
3. Maikelele blev trialmedlem 2014 ut i november och skrev sedan på ett fullständigt medlemskontrakt på ett år efter DH.

Klart Maik gjort misstag och betett sig tvivelaktigt emellanåt, precis som man alla andra är han inte perfekt. Att det sedan rör sig om att han "fått sparken" på grund av dåligt beteende är en diskussionsfråga. I detta fallet kan jag säga så här, Maik är inte dum nog att bete sig som en idiot när han får chansen att spela i världens mest framgångsrika CS:GO-lag när han själv spelat CS hela sitt liv och väntat på den här chansen. Återigen, NiP visste att han var en tier2-spelare som delvis saknade erfarenhet innan de värvade honom. Sen gör de ett enastående resultat med honom och helt plötsligt ska han petas för att på egen hand "putsa på sina erfarenheter"?! Två månader efter att man signar honom för ett helt år?! Does not make sense. Något annat är görningen..

Men herregud! Att få sparken är inte samma sak som att bli nätmobbad.

Jag håller med om att det är viktigt att dra i gång en kampanj mot kränkningar och nätmobbning i spel. Finns det något som är trist med spelvärlden är det hur människor beter sig mot varandra online. Jag hoppas att föräldrar engagerar sig mer i sina barns spelande och tidigt finns där att hjälpa dem förhålla sig till andra på nätet. De som är 12 år idag kommer bli fullblodssvin när de är 20.

dmn
Medlem
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Bryr man sig om när nån främmande människa i ett spel tycker att man ska ta livet av sig eller att de ska idka tidelag med ens morsa så ligger problemet hos individen.
En frisk och normal människa ignorerar sånt trams och lägger inte ner nån energi på att reagera.
Tar man åt sig av sånt är man inte bättre än IS som reagerar på teckningar.

Är det folk man känner som säger såna saker så kanske man ska ge fan i att spela spel med dom...

Det som däremot är ett problem är folk som för onödigt oväsen och är allmänt störiga i spels inbyggda VoIP.

Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Detta fenomen är inte nytt men ingen bryr sig. Om du inte kan hävda dig i ett spel så får man skylla sig själv. C Att det krävs NiP för att t.ex FZ ska uppmärksamma det är bara tragiskt. Kolla på Eve Online och andra spel. Att tracka och vara otrevlig är inte undantag utan regel verkar det som.
Ingen är utan skuld men vissa skulle bryta mot vissa lagar om det skulle anmälas.

Hur menar du med: "Att det krävs NiP för att t.ex FZ ska uppmärksamma det är bara tragiskt."? Har du inte läst någonting på FZ de senaste månaderna eller? Att folk som regel beter sig som svin i spel-chattar är knappast en nyhet för någon, och "nyheten" i det här fallet var att ett stort, Svenskt e-sport team sällar sig till skaran som offentligt står upp emot sådant beteende.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Bryr man sig om när nån främmande människa i ett spel tycker att man ska ta livet av sig eller att de ska idka tidelag med ens morsa så ligger problemet hos individen.
En frisk och normal människa ignorerar sånt trams och lägger inte ner nån energi på att reagera.
Tar man åt sig av sånt är man inte bättre än IS som reagerar på teckningar.

Är det folk man känner som säger såna saker så kanske man ska ge fan i att spela spel med dom...

Det som däremot är ett problem är folk som för onödigt oväsen och är allmänt störiga i spels inbyggda VoIP.

Ironiskt nog tänkte jag direkt på en nyhetsartikel i DN som jag läste tidigare i dag: http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-flicka-ar-langt-mer-ansva...
Naturligtvis inte samma sak, men resonemanget känns bara så bekant. Det är offrets fel som tar åt sig liksom, inte människorna som beter sig mer som neandertalare.

123
Skriv svar