Källkritik, gurka och jordnötter.

Källkritik, gurka och jordnötter.

Någon gång för en eon sedan läste jag historia vid ett universitet. I den vevan hade jag en professor som poängterade vikten av källkritik, som i takt med att nätet bredde ut sig alltmer minskade trovärdigheten i en enskild rapport, som då kan författas av i princip vem som helst, menade han. Vilket ju förstås är helt rätt.
Helt oförhappande hampade det sig nu så, att jag satt här och inmundigade lite rester. Jag drog i mig lite nattamat helt enkelt. Däribland lite utspridda jordnötter. Kanske beror det på att jag i år tappar 10-15 kilo (8,5 hittills), men helt plötsligt slog den gamla tesen mig:
"Visste du att det är lika mycket fett i en jordnöt som i 86 meter gurka?"
"Undrar hur väl det där egentligen stämmer", undrar den rastlöse överarbetaren Petersson. Han googlar. Resultatet kan ses här nedan. (Jag tryckte dit några X för att inte nån stackare ska bli uthängd.)

Anixxxx | "12 saker du önskar att du inte visste!"
Men för fasen, gurkor innehåller ju inget fett, 17 meter är väl inte så mycket. Däremot har jag hört... att en jordnöt ...
En jordnöt innehåller lika mycket fett som tre kilometer gurka. ... Petxxxxx Mexxx AB och respektive skribent 1999-2008. ISSN 16xx-12xx ...
Visste du det här? - GTAsajtens Forum
Att en jordnöt innehåller lika mycket fett som 180 meter gurka. Eller något, kom inte riktigt ihåg hur långt men långt var det iallafall ...
SoldF.com Forum > Onödigt vetande
Zyklon-B? Haubits 77B? Grxxxx. Feb 25 2003, 14:58. man måste äta 15 km gurka för att få i sig lika mycket fett som i en jordnöt! mycket gurka blir det ...
Say xxxxx
...i Sydafrika finns en jättelik daggmask som kan bli 6, 7 meter lång. ... ...en jordnöt innehåller lika mycket fett som en kilometer gurka! ...
Onödiga Fakta - Fuska.se/forum
Det finns procentuellt mer vatten i en gurka än i Östersjön. Det är lika mycket fett i en jordnöt som i 6½ meter gurka. ...
Mat och politik: oktober 2007
En låssas mini bror !? snälla - Äventyrlig lördag - catxxx - en ...
... ilka mycket fett i en jordnöt som de innehåller i en kilomerter gurka ... i ett avlopps rör med vatten som var ungefär en meter i diameter ..dom två ...

Med källkritikgrejen i åtanke blir det här riktigt kul. Mellan svaren ovan skiljer det flera tusen procent. Det motsvarar att någon skulle säga att det är minst 50 000 mil mellan Göteborg och Stockholm. Visserligen är gurka/jordnötgrejen inte precis lika vedertagen som avståndet mellan vårt rikes två största städer. Men ändå. Av en minuts googlande skulle man således kunna dra slutsatsen att en jordnöt innehåller lika mycket fett som 6,5 meter eller en kilometer gurka. De två har flest träffar. Undrar om jag inte måste gå till botten med det här, på ett murvelliknande sätt. Om inte annat kanske Bodyredaktionen kan hjälpa mig reda ut detta enigma.
Källkritik är verkligen the shit.

#blogg


signatur
1
Skriv svar