Region schmegion

Inaktiv
Region schmegion

Remaken av 1942. Pixeljunk Eden. Last Guy.

Jag har inga problem med att förstå vad som får spelföretagen att lansera sina titlar regionsvis. Det är ytterst få spel där man faktiskt kan räkna med att en världsomspännande release, med tillhörande pr-kampanj, kommer gå riktigt smärtfritt. Så istället använder man, till exempel, den amerikanska marknaden som ett slags tådoppar-test - marknadsför och ser hur försäljningen går, för att sedan kalibrera budgeten för nästa region. Visst är det kanske ett trubbigt verktyg, de olika spelmarknaderna är ju inte direkt homogena, men i regel handlar det ju ändå om ganska mycket pengar för pr och distribution.

Men varför man väljer att regionskoda nedladdningsbara spel går mig faktiskt helt förbi. Okej om man vill hängna in de områden som får ta del av demos och trailers för att bara hajpa butiksspelen i "rätt" område - men jag kan inte förstå varför man håller på släpp som Pixeljunk Eden och 1942. Det handlar ju inte om att man behöver göra någon översättning liksom (som kanske är fallet med Last Guy).

Och vad kostar serverutrymme och bandbredd för företag som Microsoft och Sony? Pyttelite, det är hur mycket.

#blogg


signatur
1
Skriv svar