Star Trek: Enterprise

Medlem
Star Trek: Enterprise

Jag känner att det är dags att skriva lite om Star Trek igen och just nu är det Enterprise som gäller. Som vanligt följer jag serien varje vardagseftermiddag på tv4 science fiction.

Grejen med den här serien är att den utspelar sig innan den ursprungliga serien. Människorna som hittills har gått i Vulcans ledband får sitt första "egna" skepp att ge sig ut på upptäcktsfärd med. Den utspelar sig alltså ganska tidigt i star treks tidslinje och således finns inte ännu all den teknik som vi sett i andra serier. Åtminstone så har inte mänskligheten tillgång till den tekniken än. Detta medför att problem inte alltid löses liga enkelt och elegant som som man är van vid i Star Trek.

Allt detta skulle kunna vara riktigt intressant och göra det mer spännande men mest fgenomsyras serien av en käckhet som ibland går mig på nerverna. Kapten Archer driv av en naiv optimism som gång på gång sätter hela besättningen i knipa. Den obligatoriska Vulcan-officeren T'Pol manar honom helt enligt traditionen till försiktighet men Archer fortsätter att huvudstupa störta sig in i problemen. Han har något slags komplex över att jorden låtit sig styras av Vulcan vilket får honom att trotsigt göra tvärtemot vad förnuftet säger.

T'Pol är nog min favorit. Hon lyckas vara vulcanskt logisk och sansad utan att bli trist och stel som Tuvok. Av resten av besättningen kan nämnas dr. Phlox som är Denobulan och nog är menad att vara så där lite smålustig men snarare är lite småjobbig med sitt lilla skratt efter varannan replik. Sedan har vi Trip som är lika entusiastisk och passionerad som sin kapten och Malcolm Reed som är lite sval och mystisk.

Det här är nog inte min favorit men den har sina poänger. Den är spännande ibland och på något sätt bryr jag mig ändå om hur det går för besättningen trots vissa irriterande drag. Men jag undrar var Archer rastar sin beagle.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar