Recension

Ambassadör
League of Legends
Recension

Med för lite tid och inspiration lägger jag nu ut en recension på Batman The Dark Knight. Som ni kanske ser på mina senaste inlägg har jag varit inne i en Batman period, som nu är över.
Så för att avsluta min Batman tid får ni ta del av denna recensionen

2005 regisserade Christoffer Nolan en film som skulle förändra min syn på Batman för alltid. Den filmen var bra.
2008 regisserade Christoffer Nolan en film som skulle förändra min syn på film för alltid. Den filmen var ett mästerverk med namnet "The Dark Knight"

Som just titeln på filmen antyder handlar det om den mörka riddaren. Detta namn passar perfekt för denna film är inget annat än mörk.
Filmen börjar med en av de scener som gör denna filmen så bra. Jokern och hans lakejer rånar en bank. Inget mer med det. Men allt som utspelar sig i denna scenen är perfekt. Och början på ett mästerverk är klart. Heath Ledger klär sig rollen som Batmans ärkerival Jokern. Som han gör det. I varenda scen gör han ett strålande jobb och speglar verkligen den galenskapen som Jokern står för. Jokern är enligt mig tidernas bästa ärkerival och på det sättet som Ledger presenterar honom i denna filmen gör honom även till den bästa rivalen i en film.
All ära åt Heath, detta var hans sista roll så vila i fred, men även Aaron Eckhart som spelar Harvey Dent gör ett stålande jobb men har tyvärr kommit i skymundan av Jokern.

Det som gör Nolans arbete så bra är att han genom hela filmen håller filmen i kontrollerat kaos från första till sista delen. Och att han lyckas få filmen så mörk så den gör Batman rättvis och Nolan är värd stående ovationer.

Har jag inget att klaga på? jo självklart.
Det finns en karaktär som gör ett dåligt jobb till skillnad från Batman Begins. Är det Christian Bale(Batman) Michael Caine(Alfred) Morgan Freeman(Lucius Fox) Gary Oldman(Gordon) nä alla dessa gör ett strålande jobb utan denna personen var inte med i Batman Begins. Hennes namn är Maggie Gyllenhaal och klär sig rollen som Bruce Waynes(Batman) barndoms kompis Rachel.
För det första är hon inte alls lika söt som den förra tjejen (vad hon nu hette?)
För det andra lyckas inte som de andra inspirera mig och hon gör inget minnesvärt jobb.

Men på det stora hela är denna film underbar. Har du inte sett den så gör det!
Det är inte tidernas bästa film men helt klart den bästa filmen under 2000 talets första decennium.

Betyg: 9,4/10

Plus: Stämningen, Jokern och kaoset han medför, mörkret

Minus: Rachel

#blogg

1
Skriv svar