Någon som minns tidningen High Score?

Skribent
Någon som minns tidningen High Score?

Jag satt och tänkte på det igår när jag hittade en gammal Super Play i en låda. Papperstidningsmediet håller väl i mångt och mycket på att falla ur tiden. Men jag minns med glädje gamla tidningar som Nintendo Magasinet, Super Play och så High Score. High Score måste ha haft den mest konstiga historia någonsin vad gällande en tvspel/datorspelstidning.

Tidningen började som en bra tidning om spel och hårdvara, men slutade in någon avart mot mjukporr. Jag har faktiskt ingen aning om vad som egentligen hände. Men någonstans måste de ha bytt redaktion. De hade väl med Ylva Marie Thompson som recensent av sexspel och i slutet gottade de sig mest åt bilder på tjejer i Slitz-utförande och recensionerna var mest ett bihang. Det var en väldigt konstig transformering. På tal om Slitz, den startade ju som musiktidning för att sedan rikta fokus mot avklädda tjejer, Så High Score må inte vara enda tidningen som gick den vägen. Men det är den enda speltidningen vad jag kan minnas. Vet faktiskt inte vad redaktionen tänkte på när det gäller High Score. Deras koncept som tidning i början var bra, de hade bra recensioner och ansågs vara en av de bättre speltidningarna. Sen fick de som frispel och ändrade fokus helt. Efter skiftet dog tidningen rätt snabbt och det är nog förståligt. Kan nog tänka mig att många föräldrar avbröt prenumationen när de såg vad deras son/dotter fick skickad för tidning i brevlådan. Minns att sista tidningen jag hade var med någon storbröstad blondin iklädd latex. Tror artikeln som hänvisades till med modellen var anime men minns inte helt. Det jag mest reflekterade i då var att recensionerna blivit så dåliga och att spel, som jag själv ville läsa om, hade tagit baksätet. Idag så känns hela resan High Score gjorde väldigt konstig. Skulle gärna vilja veta hur folket bakom tidningen tänkte när de bestämde sig för att ändra konceptet. Försökte hitta några spår på nätet om tidningen i nyfikenhet, men hittade egentligen ingenting, inte ens framsidorna på tidningarna. Har är en bild på hur tidningen såg ut i början i alla fall.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Någon som minns tidningen High Score?

Jepp. Har 4 nummer hemma


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Christer, som startade High Score, sitter 3 meter ifrån mig på kontoret Han arbetar nu på digitala avdelningen som sköter bl.a. FZ. Ska tipsa han om ditt inlägg Han kan säkert berätta lite.

Skribent
Skrivet av musse1:

Christer, som startade High Score, sitter 3 meter ifrån mig på kontoret Han arbetar nu på digitala avdelningen som sköter bl.a. FZ. Ska tipsa han om ditt inlägg

Intressant! Skulle vara intressant att veta vad som hände, och tankarna runt förändringarna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Oj, känns lite märkligt att diskutera en 20 år gammal tidning. Men OK, kanske dags att världen får veta sanningen

High Score startades egentligen som en bilaga till Datormagazin, som ju på den tiden var en renodlad C64/Amiga-tidning. När tiderna blev sämre för Commodore beslöt vi att lyfta ut bilagan och sälja den separat. High Score skrev både om Amiga- och PC-spel.
High Score sådle bra, men tyvärr var annonsmarknaden för en speltidning urusel. Tidningen gick helt enkelt med förlust.

Vi försökte göra High Score mer intressant för fler annonsörer genom att göra mer djuplodande spelartiklar. Men det gjorde ingen skillnad, annonserna kom inte.
Så vi hade i princip beslut lägga ner High Score. Och ett skäl var att förlaget samtidigt fått licensrätt till den engelska speltidningen PC Gamer, som var betydligt billigare att producera eftersom många artiklar bara översatttes.
I det läget var jag i London och stötte på en ny engelsk tidning; Loaded, som var en ny typ av manstidning med halvnakna tjejebilder, fyllereportage, snabba bilar, musik, film osv. Tidningen var en enorm succé. Jag var inte ensam om att hitta Loaded. Mats Drougge ägde en musiktidning sm hette Ritz som också var nedläggnignshotad. Han snodde Loadeds koncept och skapade Slitz. Jag tog en rövare oxch gjorde samma sak med High Score i ett sista desperat försök att rädda tidningen. Men medan Drougge helt lämnade Ritz bakom sig så fösökte jag kombinera High Scores gamla material med Loaded--knäck. Inte så smart....
Ja, resten vet ni. Faktiskt så sålde "nya" High Score bättre än gamal High Score - och vi fick nya annonsörer. Men den var fruktansvärt dyr att producera så det sprack på ekonomin. Så jag gav upp till sist som ni alla vet.
mvh
Christer Rindeblad

Skribent
Skrivet av Crindeblad:

Oj, känns lite märkligt att diskutera en 20 år gammal tidning. Men OK, kanske dags att världen får veta sanningen

High Score startades egentligen som en bilaga till Datormagazin, som ju på den tiden var en renodlad C64/Amiga-tidning. När tiderna blev sämre för Commodore beslöt vi att lyfta ut bilagan och sälja den separat. High Score skrev både om Amiga- och PC-spel.
High Score sådle bra, men tyvärr var annonsmarknaden för en speltidning urusel. Tidningen gick helt enkelt med förlust.

Vi försökte göra High Score mer intressant för fler annonsörer genom att göra mer djuplodande spelartiklar. Men det gjorde ingen skillnad, annonserna kom inte.
Så vi hade i princip beslut lägga ner High Score. Och ett skäl var att förlaget samtidigt fått licensrätt till den engelska speltidningen PC Gamer, som var betydligt billigare att producera eftersom många artiklar bara översatttes.
I det läget var jag i London och stötte på en ny engelsk tidning; Loaded, som var en ny typ av manstidning med halvnakna tjejebilder, fyllereportage, snabba bilar, musik, film osv. Tidningen var en enorm succé. Jag var inte ensam om att hitta Loaded. Mats Drougge ägde en musiktidning sm hette Ritz som också var nedläggnignshotad. Han snodde Loadeds koncept och skapade Slitz. Jag tog en rövare oxch gjorde samma sak med High Score i ett sista desperat försök att rädda tidningen. Men medan Drougge helt lämnade Ritz bakom sig så fösökte jag kombinera High Scores gamla material med Loaded--knäck. Inte så smart....
Ja, resten vet ni. Faktiskt så sålde "nya" High Score bättre än gamal High Score - och vi fick nya annonsörer. Men den var fruktansvärt dyr att producera så det sprack på ekonomin. Så jag gav upp till sist som ni alla vet.
mvh
Christer Rindeblad

Intressant och tack för utläggningen. Den är alltså så gammal, 20-år? Tiden går som man säger :). Kul att du även kunde förklara Slitz transformation, själv så hade jag totalt glömt bort att den faktiskt hette Ritz. På något vis kunde jag nog räkna ut att det var en ekonomisk fråga, även om jag funderat då och funderade nu igen när jag rensade i den där lådan. Men kul att faktiskt få reda på vad som hände från källan, bättre förklaring kan man ju inte få. Förväntade mig heller inget svar i bloggen, men tack!


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar