Shadow of Mordor - Statistik

Medlem
Shadow of Mordor - Statistik

Det har publicerats statistik till spelet Shadow of Mordor, tydligen har spelare dödat 5.65 miljarder Uruk-orker (orcher? orcer?) i nämnda Middle-Earth epos/slaktfest. Eftersom den här statistiken, och i övrigt den här typen av statistik som man inte har någon referensram för är så j*vla tråkig samt generellt intetsägande, tänkte jag prova pynta upp den till något fräscht i någon sorts "Pretty Woman"-anda:

Det dödas mycket Uruks i spelet, därför känns det rimligt att utgå ifrån att varje spelare snittat ungefär 1000 stycken bajsalver.

5 650 000 000 / 1000 = 5 560 000

Alltså om man utgår ifrån dessa 1000 Uruks dödade per såld enhet så bör spelet ha sålt i cirka 5 560 000, eller ~5.6 miljoner exemplar. Vi tar sedan dessa enheter och sätter ett snittpris på 55 dollar.

5 560 000 * 55 = 305 800 000
Drar bort 30% för skatter och sån skit
305 800 000 * 0.70 = 214 060 000

Det känns då rimligt att tänka sig att spelet dragit in ungefär 220 miljoner dollar till dags dato.

Ett spel av den här kalibern vad gäller produktionsvärde kan tänkas ligga på runt 40-50 miljoner dollar för utvecklingen. Tumregeln är att lika mycket pengar som läggs på produktionen läggs på marknadsföring, jag bantar den siffran till 30 miljoner dollar då jag fått känslan av att spelet mest sålt på word-of-mouth.

Resultat:
Budget: ~75 miljoner dollar inkl. marknadsföring.
Vinst: ~220 miljoner dollar (~150 miljoner dollar ren vinst)

Slutsats:
Räkna med mer skojjiga storbudget-produktioner från Monolith i framtiden. Antagligen uppföljare.

#blogg


signatur

subterranean homesick alien

Skägg.
10 Chambers
Shadow of Mordor - Statistik

Haha, intressant uträkning!


signatur

Det var ett bra spel, men vill hellre att de går tillbaka till gamla ängder, varför inte ett "No One Lives Forever 3"?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar