Känd speljournalist får lämna Polygon – efter att ha ”flörtat” med kvinnor på Twitter

Robot
Känd speljournalist får lämna Polygon – efter att ha ”flörtat” med kvinnor på Twitter

Nick Robinson lämnar Vox Media.

#nick-robsinsson, #polygon


Skribent

Vill påminna våra kära läsare att hålla en god ton och vara respektfulla i kommentarerna.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Avstängd

Tråkigt att privatlivet ska behöva förstöra ens jobbkarriär.

Kan inte kvinnorna ifråga bara säga "nej tack, inte intresserad" och sen är det inget mer med det?

Ok däremot om han insisterar att fortsätta efter ett "nej", då får han skylla sig själv att det blir som det blir (även om jag tycker att det återigen är löjligt att privatlivet ska behöva förstöra ens jobbkarriär).

Trevlig helg & sup lagom! (första cidern nu)

Medlem

Nu är jag inte insatt alls, har inte heller hört talas om denna journalist.
Men!
Har det gått så långt att man inte ens får flörta längre? Förstår inte problemet, oskyldigt flörtande kan väl inte kränka någon eller är det nåt jag missat här?

Medlem

Tycker också det är löjligt. So what att han flirtade. Det händer ju överallt.
Det är en helt normal grej, allt kvinnan i frågan behövde göra var att säga att hon inte är intresserad.

Trams!

Medlem
Skrivet av AblacK:

Nu är jag inte insatt alls, har inte heller hört talas om denna journalist.
Men!
Har det gått så långt att man inte ens får flörta längre? Förstår inte problemet, oskyldigt flörtande kan väl inte kränka någon eller är det nåt jag missat här?

Som han skriver själv i sitt brev så har det skett från en maktposition så inte direkt oskyldigt. Nu vet jag inte heller exakt vad som hänt men så fort det handlar om någon form av beroendeställning så hamnar vi ganska fort i gråzonen för vad som är rätt eller fel och det är lätt att kliva över gränsen.

Om han nu själv ser problemet och skriver att han gjorde fel så är det nog inte så mycket att fundera över och Jag tycker det är bra att han ber om ursäkt, Bara hoppas folk är vuxna nog att ta en ursäkt.

Medlem
Skrivet av AblacK:

Nu är jag inte insatt alls, har inte heller hört talas om denna journalist.
Men!
Har det gått så långt att man inte ens får flörta längre? Förstår inte problemet, oskyldigt flörtande kan väl inte kränka någon eller är det nåt jag missat här?

Det beror väl på?
Om om någon flörtar med en person på krogen som inte är sugen? Fine liksom. Säger hen nej och den som raggar köper det.
Men säg att man, som han säger, har ett visst mått av makt/inflytande.
Om ens chef börjar flirta med en?
Om en lärare stöter lite på en elev?
Om en överordnad inom militären är väl närgången?
Dessa kanske är lite mer "kraftiga" exempel, men följer samma princip (om än imho lite mildare).

Just att han raggar via de kanalerna är väl då problemet som jag förstått. Inte ATT han raggar, utan HUR och VAR han gör det.

Medlem

Det handlar ju inte om en engångsföreteelse, utan om ett mönster i beteendet hos en viss person som flera verkar ha fått erfara. Och problemet är inte att en person flörtat med en annan, utan att en person agerar oprofessionellt och inte respekterar gränsen mellan det professionella och privata. Har hört från flera vänner inom spel- och teknologibranscher hur folk återkommande raggar och flörtar med dem och vilken känsla det inger dem. Som om att de inte är kollegor på en arbetsplats, utan något helt annat. Visst, det finns nog ingen illvilja bakom flörtandet men folk behöver förstå att när man är på jobbet så vill de flesta bli behandlade professionellt, inte som om de befann sig på en nattklubb eller nåt datingcafé. Ingen säger att man inte får flörta längre, men det finns en tid och plats och om den man flörtar med eller raggar på värdesätter dessa gränser får man helt enkelt respektera det. Rätt självklart egentligen.

Medlem

Med det där fula nyllet lär han aldrig fått napp, så klart han måste använda makten då.

Medlem
Skrivet av vetebulle:

Det handlar ju inte om en engångsföreteelse, utan om ett mönster i beteendet hos en viss person som flera verkar ha fått erfara. Och problemet är inte att en person flörtat med en annan, utan att en person agerar oprofessionellt och inte respekterar gränsen mellan det professionella och privata. Har hört från flera vänner inom spel- och teknologibranscher hur folk återkommande raggar och flörtar med dem och vilken känsla det inger dem. Som om att de inte är kollegor på en arbetsplats, utan något helt annat. Visst, det finns nog ingen illvilja bakom flörtandet men folk behöver förstå att när man är på jobbet så vill de flesta bli behandlade professionellt, inte som om de befann sig på en nattklubb eller nåt datingcafé. Ingen säger att man inte får flörta längre, men det finns en tid och plats och om den man flörtar med eller raggar på värdesätter dessa gränser får man helt enkelt respektera det. Rätt självklart egentligen.

Jag håller med dig. Det finns och en tid och plats för flörtande. Tycker ändå om det sköts bra och inte går ut över jobbet så ska man kunna få flörta med vem man vill även om man nu skulle sitta i maktställning. Det förutsätter dock att det sköts snyggt och att den andra personen inte tar anstöt av det.

Medlem

Bara för att ge ett exempel som skulle kunna inträffa i det här sammanhanget... tänk er in i en situation där du/ditt spel faktiskt fått en slot hos en nyhetssajt, och du får kontakt med en på nämnda sajt som du har hört talas om. Kul, tänker förmodligen du, och kontaktar dem om information. Istället så möts du av en person som går in och flörtar med dig, och du inser att om du säger något kan du riskera artikeln om ditt verk.

Är det verkligen något man skulle tycka kändes kul? Observera att detta är ett tankeexempel; dock så är det förmodligen relaterat eftersom det är den typ av maktposition i det här fallet som Nick Robinson har här.

Medlem

Ett exempel på att kvinnor inte kan ta hand om sig själva.

Pinsamt, då det inte stämmer.

När ska män sluta vara vita riddare och våga låta kvinnor ansvara över sina egna liv? Har inte daltande gått alldeles för långt?

Medlem

Verkar vara en riktig man, står för sina misstag och försöker inte skylla ifrån sig. Respekt.

Förövrigt, ser man inte problematiken med att känd speljournalist för en stor sida tar kontakt med kvinnor inom indieindustrin för att "flörta" (Kallar dock inte att skicka dick pics och be on nudes/avsugningar för att flörta) så är man bra blåst.

Medlem

Vem bryr ärligt talat? Förutom PK miffon?


signatur

AYY LMAO

Medlem

jag har inget att säga varken för eller i mot han, Men vad kommer världen till snart när vi inte få ge komplimanger och säga till någon att vi gillar dom på ett litet sexigare sätt än att säga att vi just "gillar" dom. Snart så har vi konstgjord befruktning och vi får inte vara tillsammans, vi måste bli ihop parad av staten och först då får vi säga till partnern att dom är sexig och har snygg kropp eller nått, annars blir lynchad och av med våra jobb.

Medlem

Om jag skriver PK x 100 slipper vi då alla kommentarer som syftar på PK-eliten. Är lika uttjatat som "Half Life 3 confirmed".

Medlem

@Spectral: iom att du är oförskämd så tolka bäst du vill.

Medlem

Undra om en kvinna som hade gjort precis samma sak också skulle få sparken?

Alltid spännande att vända på det hela i dagens samhälle 😄

#no hating 😊

Medlem

@gusgun577: det är INTE hat att resonera kring dessa frågor.

Det är bara svaga människor som hatar och de är i minoritet. Precis som med getingar och mygg så är det bara att ignorera.

Med det sagt så har du en stark poäng, en poäng jag ovan också försökte ta på:

Daltande med kvinnor som om de vore svagate/mer korkade än män.

Varför känner annars män i överflöd behov av att agera vit riddare, om inte för att hjälpa kvinnan där den inte kan hantera situationen själv?

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Undra om en kvinna som hade gjort precis samma sak också skulle få sparken?

Alltid spännande att vända på det hela i dagens samhälle 😄

#no hating 😊

Mja... det är väl troligt, att om en kvinna skickade privata meddelanden till manliga fans att dom skulle skicka bilder på sig nakna och komma hem och utföra oralsex på henne, att företaget hon representerar inte längre vill ha henne som representant för företaget. Eller hur hade du som chef agerat om det var ditt företag?

#no hating

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av gusgun577:

Undra om en kvinna som hade gjort precis samma sak också skulle få sparken?

Alltid spännande att vända på det hela i dagens samhälle 😄

#no hating 😊

Det hade hon säkerligen. Däremot har jag svårt att tänka mig att män i allmänhet skulle reagera nämnvärt på närmanden från en brud de inte var intresserade av, och definitivt inte kontakta dennes chef etc.

M.a.o lär det vara ovanligare att kvinnor som gör samma sak drabbas karriärsmässigt, men inte på grund av hur chefen agerar utan de snubbar hon försökt få i säng. Samtidigt är det förstås betydligt ovanligare att kvinnor gör den typen av grejer än män...

Utifrån eget perspektiv så hade jag gladeligen avskedat personen vare sig det var en man eller kvinna. Oprofessionellt som fan.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Med det sagt så har du en stark poäng, en poäng jag ovan också försökte ta på:

Daltande med kvinnor som om de vore svagate/mer korkade än män.

Varför känner annars män i överflöd behov av att agera vit riddare, om inte för att hjälpa kvinnan där den inte kan hantera situationen själv?

Först och främst så skrev du precis innan att kvinnor inte kan ta hand om sig själva. Det borde svara tydligt på din egen frågeställning.

*Redigerat. Inga personliga påhopp, tack.*

Medlem

Tycker inte man kan kalla att tjata om att få nakenbilder eller att bli avsugen att "flirta". Eller? I så fall flirtar jag helt fel...


signatur

PSN: MrOakenborn

Skribent

@Oakenborn: Hans ord, inte våra. Föredrar ej att spekulera.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

@Spectral: tagga ner, sluta vara blind än din kränkthet och LÄS vad jag skrev från början.

Sådana som dig är ett enormt problem i världen idag, pga att ni är trångsynta och fördomsfulla. Skärp dig.

Edit: skriver som en dyslektiker på min telefon...

FM-guru
F.d. Sisyr

@Spectral: Han skrev det motsatta.

Medlem

Alltså, det handlar ju egentligen inte så mycket om kön här som det gör att handla fel från en maktposition. Tycker man missar poängen en aning om man stannar där. Spelar ingen roll om det varit en kvinna som gjorde detta mot män, det blir ändå en problematisk situation p.g.a. omständigheterna.

Medlem
Skrivet av littleboss:

Det är bara svaga människor som hatar och de är i minoritet. Precis som med getingar och mygg så är det bara att ignorera.

Skulle bara vilja veta vilken hatande minoritet det är du menar?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

@Oakenborn: de som hatar? Oavsett ämne eller forum så finns det alltid en liten klick som, oavsett vad, är arga och hatar.

Det är min erfarenhet iaf.

Edit: jag har själv varit där, så det kanske färgar min åsikt, men det står jag för.

Medlem

@erikcedervall: Ja du har väl rätt. Mycket information man inte har. Speciellt om han har hållit på i ett par år. Det skulle dock inte förvåna mig. Har tjejkompisar som får (vad jag själv tycker är) osmakliga förslag på facebook och andra social medier. Utan att ens ha träffats persoligen. Kanske är gammalmodig av mig. Man skall icke skicka dick-pics förrän efter andra dejten! Det är mitt motto. Men så är jag ju singel också...


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar