Krönika – En tiondel av hatet

Medlem
Skrivet av snubben:

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag tror problemet ligger i att vissa tycker att det är en "viktig" diskussion. Och jag respekterar att du tycker det. Men jag tycker inte att det är en viktig diskussion över huvudtaget. Och därför blir jag irriterad när jag "tvingas" ha denna diskussion, som jag verkligen inte vill ha.

Förstår du varför det ofta blir lite känsligt?

@snubben och andra som tycker att ni "tvingas" ha denna diskussion fast ni inte vill det. Vem tvingar er?
Jag fattar inte RGB-musmattor men när de testas eller uppmärksammas på SweClockers så går jag inte in kastar skit på alla som tycker att det är mysigt med lite färgglatt blink när ALLA borde FATTA att det är estetiskt motbjudande och ingen skall ens behöva läsa en positiv kommentar om ELÄNDET!!!
Ovanstående är ironi för den som missat det...
Vi pratar om tyckande här och som också klarsynt framförts här - ju större och bredare utbud av spel desto bättre för alla.
Man behöver inte vara vare sig otrevlig eller oförskämd bara för att man inte håller med en annan person.
Bra skrivet Calle.

Skrivet av cm0s:

Jag tror att din förenklade förklaring är en del av problemet. Hela den här diskussionen (inte bara på FZ utan generellt) är väldigt onyanserad. Jag håller helt med det @Joakim Bennet skrev.

Ta t ex din mening "hot om våld är en kvinnas vardag". Statistiskt sett så får män utstå mer hot om våld än kvinnor, se
http://www.pewinternet.org/2014/10/22/online-harassment/
Varför är narrativet "män är förövarna och kvinnorna är offren" så populärt i dag när problemet snarare är ett människoproblem? Intressanta frågor här är t ex varför kvinnor får fler hot om sexuellt våld medan männen får fler hot om fysiskt våld. Vilka är förövarna och vad är anledningen bakom deras beteende? "Män som hatar kvinnor" duger inte som förklaring till näthatet.

Jag upplever att många blir blinda av sin ideologiska övertygelse och förlorar möjligheten att undersöka problemen objektivt, utan förutfattade meningar. Detta problem finns på båda sidorna av det politiska spektrat, och det oroar mig hur faktaresistenta människor är. Jämför t ex vänsterns postmodernism och klassteori och högers "alternativa fakta", båda sidor av samma mynt. Hur ska vi förbättra oss om vi vägrar förhålla oss till fakta?

Du har helt rätt i det du skriver, men jag tänkte eftersom diskussionen rör kvinnor, så behöver vi inte kanske ta in det vanliga argumentet att män får utstå mer hot om våld än kvinnor. Därutöver, tänker jag, att många inte för filosofiska diskussioner inne i sitt huvud om vad som är rätt eller fel, eller vad som är jämlikhet. De känner sig bara hotade och agerar utåt med verbalt våld utan någon eftertanke.

Vänsterns postmodernism tror jag inte kvinnornas belackare är insatt i, eller bryr sig om, och det tror jag inte vi människor i vardagen heller behöver förstå för att veta hur man ska bete sig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag tycker att det sista stycket i inlägget av @lolmannen123 sätter huvudet på spiken. En lågoddsare är att många av de som får ta emot mycket näthat (kvinnor som män) i förhållande till sina kollegor är frispråkiga med sina åsikter samt har en mästrande och/eller dumförklarande infallsvinkel. Då kommer hatet som ett brev på posten. Många har varken orken, förmågan eller intresset att i ord förklara varför de blir provocerade och tar då till oneliners i form av hot/hat för att uttrycka sin frustration. Det är ett patetiskt och oacceptabelt beteende, men samtidigt ganska lätt att förstå.

Sen har vi förstås alla de människor där ute som bara är arga i allmänhet och vräker ur sig skit till både höger och vänster så att de själva ska må bättre, men dem är kanske inte lika relevanta i den här diskussionen. Detsamma gäller de märkliga individer som tror att dickpics och liknande bisarra beteenden är acceptabla. Det är förstås inte företeelser som är unikt förknippade med vare sig spelbranschen eller journalistik, och heller inget vare sig berörda eller gemene man kan göra särskilt mycket åt. Så länge idiotier inte ger konsekvenser kommer de fortsätta.

Vilket leder mig till stämningen på FZ. Det känns som ett relativt lättlöst problem eftersom ni själva modererar sidan. Klarar man inte av att bete sig som folk har man heller inget i forumtrådarna att göra. Gott så.

Medlem

Problemet ligger väl i att näthatet alltid har funnits där och det är något som vi män, som varit med om det sen 90-talet, har lärt oss att acceptera. Nu när allt fler kvinnor börjar komma in i bilden så tar de åt sig allt hat, tar all uppmärksamhet och försöker göra det till ett kvinnoproblem i stället för att inse att de har kommit in i en väldigt hårdhänt bransch där glåpord kastas omkring hejvilt.

Den här korvfesten har pågått allt för länge nu, och jag ser gärna att fler kvinnor bli aktiva i spelvärlden, men när det sitter folk i offerkoftor och påstår att allt hat är riktat mot dem så kommer vi ingenstans. I stället för att göra det till en könsfråga så är det bättre att driva frågan som ett generellt problem som påverkar alla.

Medlem

Då kommer frågan, är det någon här, som antingen själv eller känner någon som har sagt att "Fuck no! Jag ska inte köpa ett spel med en jävla brud som huvudkaraktär!" Jag har aldrig sprungit på en person inom gaming som har sagt eller gjort det. Däremot vet jag många som avstår spel p.g.a. att de helt enkelt är dåliga.

Joss Whedon har en poäng i hur han skriver karaktärer, han skriver intressanta karaktärer och se om det visar sig vara en tjej eller kille spelar ingen som helst roll. Om du endast slänger in en kvinnlig karaktär i ett spel bara för att ha en kvinna med så blir hon oftast tom, tvådimensionel och ingen kommer komma ihåg henne. För min del är några av mina absoluta favorit karaktärer i spel kvinnor, men inte för att de är just kvinnor utan p.g.a. deras karaktärer är bra. Ta dessa som exempel, Samus (Metroid), Ellie (Last of us), Elisabeth (Bioshock infinite), Hat girl (Hat in time), Shield Knight (Shovel Knight), Elena (Uncharted) etc. Detta har ingenting med deras kön att göra utan hur de är skrivna.

Sen gällande "representation" i spelindustrin, varför är det viktigt? Vad är det du kan tillföra Endast p.g.a. ditt kön i ett spel? Vad är det för någonting du som man eller kvinna kan göra som det andra könet aldrig kan göra eller förstå sig på när man programmerar spel? Om du som tjej vill programmera så go for it, har fått för mig att spelindustrin är väldigt öppen för kompetenta människor helt oavsett vilket kön du har. Det är iaf min personliga erfarenhet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag tycker att det sista stycket i inlägget av @lolmannen123 sätter huvudet på spiken. En lågoddsare är att många av de som får ta emot mycket näthat (kvinnor som män) i förhållande till sina kollegor är frispråkiga med sina åsikter samt har en mästrande och/eller dumförklarande infallsvinkel. Då kommer hatet som ett brev på posten. Många har varken orken, förmågan eller intresset att i ord förklara varför de blir provocerade och tar då till oneliners i form av hot/hat för att uttrycka sin frustration. Det är ett patetiskt och oacceptabelt beteende, men samtidigt ganska lätt att förstå.

Sen har vi förstås alla de människor där ute som bara är arga i allmänhet och vräker ur sig skit till både höger och vänster så att de själva ska må bättre, men dem är kanske inte lika relevanta i den här diskussionen. Detsamma gäller de märkliga individer som tror att dickpics och liknande bisarra beteenden är acceptabla. Det är förstås inte företeelser som är unikt förknippade med vare sig spelbranschen eller journalistik, och heller inget vare sig berörda eller gemene man kan göra särskilt mycket åt. Så länge idiotier inte ger konsekvenser kommer de fortsätta.

Vilket leder mig till stämningen på FZ. Det känns som ett relativt lättlöst problem eftersom ni själva modererar sidan. Klarar man inte av att bete sig som folk har man heller inget i forumtrådarna att göra. Gott så.

En sak man inte får glömma är mängden hat som män tar emot också. Ett stort problem i det här är att man inte hör något om det, antingen för att dessa män inte bryr sig eller för att media (mainstream spelmedia) ignorerar det eftersom att det inte ger lika många klicks som att skriva att folk är elaka mot Anita (som för den delen är en jävla non factor, det är i princip ingen som kollar på hennes videor längre). Detta har FZ också gjort sig skyldiga till, men jag vet inte om det är medvetet eller om man tar upp en story eftersom att den trendar ifrån andra sidor också. Kolla bara mängden hat som Jay Wilson fick ta emot efter Diablo 3. Han har nog fått fler dödshot än majortiten av industrins stora namn har tagit emot tillsammans.

Är man förbannad på en utvecklare då får man hålla sig civilcerad, skriv till dem, kontakta dem på ett VUXET sätt. Framför din åsikter om spelet, säg vad du inte tycker är bra. För många gånger om du har konstruktiv kritik så får du respons. Kanske inte det svaret du vill få men att bete sig som en 5 åring som inte får lördagsgodis är ett jävla problem och då spelar inte mottagarens ras, kön, etnicitet någon som helst roll. Det är avsändaren som är problemet, inte mottagaren. Vad sägs om att folk tar och uppfostrar sina barn så de inte gör sånt här istället? Fast det är väl för mycket att önska antar jag.

Medlem

Dickpicks 1/10
Hideos "Quiet" 10/10
Feminism i spelrecensioner 1/10
Oneliners i frustration 10/10
Hat/hot 1/10
Sexism i spel 10/10
Sexism IRL 1/10

Mitt sätt att genom betyg hitta en balans på högt/lågt. Jag vill kunna hylla Hideo Kojima för en härlig krydda till sina spel utan att bli kallad vit kränkt man när jag försvarar sexism i spel. Själv föröker jag väl utveckla lite, men förstår att välsaltade oneliners har en frustration bakom. Att bli förminskad till finnig tonåring för det är väl lika kul för en man som det är för en kvinna att bli kallad radikalfeminist.

När jag ser på hur "häxjakten" förstör karriärer för män som syndat för årtionden sedan när klimatet var annorlunda och nu får betala med sina karriärer är i mitt tycke vidrigt. Man hänger ut folk på hörsägen och gör hönor av fjädrar till höger och vänster.

Som Louis CK. Han förklarade, erkände och visade på att han vuxit ifrån beteendet. Men ändå plockar man ner hans shower från Netflix.

Det finns ingen balans alls där och när media plockar upp och hänger ut saker som hör till domstolar att utreda, saker som då skulle vara preskiberade för länge sedan, ja då är det klart att man oroar sig över utvecklingen. Hur långt ska det gå?

Ifrågasätter man invandringen är man rasist.
Ifrågasätter man häxjakten som är metoo så är man en mansgris.
Ifrågasätter man feminism i spelrecensioner är man en finnig tonåring.

Tycker inte det blir "balans" alls. Inlägg som detta skulle på många ställen bli raderat. Hatet och hoten dessa män fått utstå är utom vettiga proportioner.

Ska vi prata jämlikhet tycker jag att det ska vara åt båda hållen. Idag är "jämlikheten" åt helvete rent ut sagt. Den moderna feminismen har helt tappat innebörden i vad jämlikhet ska vara. Att som man få sitt liv förstört ska vägas mot att en kvinna blir kränkt av ett ord, eller en busvissling.

Om vi nu tillåter sånt i feminismens namn 2017 så är det inte så konstigt att jag börjar tänka på ett sluttande plan. Kan man inte prata om hur fel det blir åt andra hållet så tycker jag det blir meningslöst. Då kan man lika gärna sätta sig på pulkan och åka ner för backen. Då är en dickpic ganska harmlös i jämförelse med den framtid vi lämnar åt våra barn.

"Hur kan han försvara kvinnokränkning, våldtäkt och kukbilder?" Nej, då får du läsa mitt inlägg igen, väldigt långsamt. Har man blivit våldtagen ska man kontakta rättsväsendet, inte facebook och aftonbladet. Men jag förväntar mig ingen "balans" när det kommer till att hålla nivå när någon som jag tycker annorlunda. Förväntar mig faktiskt helt onyanserade oneliners nu.

Suprise me!

Medlem

@Esri: "Vad är det för någonting du som man eller kvinna kan göra som det andra könet aldrig kan göra eller förstå sig på när man programmerar spel?"
Kanske hur det ÄR att vara just man eller kvinna i en situation där könet spelar roll om spelet har sådana inslag - kanske spelar mindre roll i Candy Crush än Last of Us...
Sedan visar rapport efter rapport i alla svenska brancher som gjorts genom åren att det blir bättre förhållanden på arbetsplatser (vilket leder till ökad produktivitet, minskad sjukfrånvaro etc) och bättre produkter och tjänster när det råder någorlunda jämn fördelning mellan könen. Skulle dataspelsbranchen vara något undantag?

FM-guru
F.d. Sisyr

@MatsDahlgren: Jag tycker det är rätt solklart att såväl manliga som kvinnliga författare genom åren med övertygelse har visat att det minsann går att sätta sig in i hur individer som inte tillnärmelsevis påminner om en själv - inklusive större avvikelser än könstillhörighet - tänker och fungerar. I mina ögon är det väldigt märkligt att påstå att en man inte kan förstå hur en kvinna agerar i en viss situation eller vice versa. Att inte alla kan göra det är en annan femma.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Du har helt rätt i det du skriver, men jag tänkte eftersom diskussionen rör kvinnor, så behöver vi inte kanske ta in det vanliga argumentet att män får utstå mer hot om våld än kvinnor..

Själva problemet, som jag ser det, är att man tror att detta uteslutande är ett kvinnoproblem och inte ett människoproblem, och genom den villfarelsen kommer till verkningslösa lösningar baserad på tesen att män hatar kvinnor.

Finns det män som hatar kvinnor som beter sig som svin på internet? Ja.
Är könsmaktsordningen och misogyni den bästa förklaringen till varför näthat extisterar? Nej.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Därutöver, tänker jag, att många inte för filosofiska diskussioner inne i sitt huvud om vad som är rätt eller fel, eller vad som är jämlikhet. De känner sig bara hotade och agerar utåt med verbalt våld utan någon eftertanke.

Jag håller helt med, men om vi verkligen vill lösa problemet med hot på nätet så måste vi använda logik och rationalitet i stället för att argumentera utifrån affekt.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Pga detta:

Basically.
Folk behöver göras ansvariga för sina handlingar, och framförallt kännbara straff.

Testpilot

Detta är en komplex fråga , har läst diskussionerna i tråden och många bra saker har sagts.

För att korta ner detta till kärnpunkten , dvs hur vi håller forumet trevligt och mysigt är helt enkelt att vi alla tänker efter vad tusan vi säger och gör på forumet och inte är taskiga mot andra bara för att man sitter på ett forum.

Bete dig som en vettig människa oavsett vem du diskuterar med.
Håller man inte med någons åsikt har man banne sig ett krav på sig att motivera det. Glåpord , hat och annan förminskning är saker man får tillsägelser/avstängning av.

Vilken könstillhörighet personen man diskuterar med har 0 relevans enligt mig. Jag ställer mig helt främmande till hur man ens kommer på tanken att skicka dickpics .

Så min uppmaning till oss alla , säg till bestämt då nån beter sig dåligt och låt sedan moderatorerna på FZ ta hand om resten. Då hjälper vi alla till att hålla det mysigt härinne.

Kiri Out!

Medlem

För min del handlar det om påtvingande. Jag ska tycka en viss sak - för då är man bra människa. Och jag funkar som så att inte en jäkel ska säga åt mig vad jag ska tycka, för då blir jag en rebell. Provokativ.
MEN! Jag har två barn - son och dotter. Pojken har högfunktionell autism, och han arbetar utifrån sina förutsättningar, och jag kan inte ställa de krav som jag kanske hade gjort om situationen varit annorlunda (spela fotboll, lek krig, var He-man o.s.v). Tösen är mer pappas flickas, och pojken mammas. Och jag applicerar nog mer mitt manliga sätt på Evelyn än på Gabbe. Hon vill vara med när pappa gibbar Total war, eller kika Twitch. Och även om jag är en omodern individ, så skulle jag med stolthet se att hon ville ägna sig åt datorspel i framtiden. Rent ut av jobba med det.
Men hatet flickor får uppleva på nätet då? Ja, vad ska man svara på det. Man kan vara idealist och käka lyckokakor och tro att hela världen kommer att bli rosa och gosigos. Alla krig kommer att upphöra och man kommer att bli världskompis. Svält och miljökatastrofer försvinner.
Eller så kan man vara någorlunda nykter - och inse att människan inte kommer att förändra sig särskilt mycket - och inte heller på nätet. Jag kan bara ge min dotter rätt förutsättningar att tackla de svårigheter hon kommer att möta ute i livet; och där är ord som hora och slampa under en CS-match inräknat. Möta dem med samma hårdhet som hon utsätts för. Män kommer att nypa henne i häcken ute på krogen, och antingen så ger hon en lavett, eller så kanske det är en snygging och hon tar med sig honom hem. Jag har aldrig förespråkat HEN eller något könsneutralt blaha, det faller vare sig mig eller modern i smaken. Så moderna är vi inte. Utan vi är traditionella svenskar som befinner oss på 50-talet kanske(mentalt). Dock så är modern välutbildad och jobbar högt.
Allt handlar om att idealism eller vara konsekvent. Och jag tror inte på mänsklighetens framgångar gällande det här, så jag ger mina barn det näst bästa. Att vara skarpa, se nykter på saker och ting, och agera utifrån eget huvud.
AMEN!

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Dickpicks 1/10
Hideos "Quiet" 10/10
Feminism i spelrecensioner 1/10
Oneliners i frustration 10/10
Hat/hot 1/10
Sexism i spel 10/10
Sexism IRL 1/10

Mitt sätt att genom betyg hitta en balans på högt/lågt. Jag vill kunna hylla Hideo Kojima för en härlig krydda till sina spel utan att bli kallad vit kränkt man när jag försvarar sexism i spel. Själv föröker jag väl utveckla lite, men förstår att välsaltade oneliners har en frustration bakom. Att bli förminskad till finnig tonåring för det är väl lika kul för en man som det är för en kvinna att bli kallad radikalfeminist.

När jag ser på hur "häxjakten" förstör karriärer för män som syndat för årtionden sedan när klimatet var annorlunda och nu får betala med sina karriärer är i mitt tycke vidrigt. Man hänger ut folk på hörsägen och gör hönor av fjädrar till höger och vänster.

Som Louis CK. Han förklarade, erkände och visade på att han vuxit ifrån beteendet. Men ändå plockar man ner hans shower från Netflix.

Det finns ingen balans alls där och när media plockar upp och hänger ut saker som hör till domstolar att utreda, saker som då skulle vara preskiberade för länge sedan, ja då är det klart att man oroar sig över utvecklingen. Hur långt ska det gå?

Ifrågasätter man invandringen är man rasist.
Ifrågasätter man häxjakten som är metoo så är man en mansgris.
Ifrågasätter man feminism i spelrecensioner är man en finnig tonåring.

Tycker inte det blir "balans" alls. Inlägg som detta skulle på många ställen bli raderat. Hatet och hoten dessa män fått utstå är utom vettiga proportioner.

Ska vi prata jämlikhet tycker jag att det ska vara åt båda hållen. Idag är "jämlikheten" åt helvete rent ut sagt. Den moderna feminismen har helt tappat innebörden i vad jämlikhet ska vara. Att som man få sitt liv förstört ska vägas mot att en kvinna blir kränkt av ett ord, eller en busvissling.

Om vi nu tillåter sånt i feminismens namn 2017 så är det inte så konstigt att jag börjar tänka på ett sluttande plan. Kan man inte prata om hur fel det blir åt andra hållet så tycker jag det blir meningslöst. Då kan man lika gärna sätta sig på pulkan och åka ner för backen. Då är en dickpic ganska harmlös i jämförelse med den framtid vi lämnar åt våra barn.

"Hur kan han försvara kvinnokränkning, våldtäkt och kukbilder?" Nej, då får du läsa mitt inlägg igen, väldigt långsamt. Har man blivit våldtagen ska man kontakta rättsväsendet, inte facebook och aftonbladet. Men jag förväntar mig ingen "balans" när det kommer till att hålla nivå när någon som jag tycker annorlunda. Förväntar mig faktiskt helt onyanserade oneliners nu.

Suprise me!

Jag kan bara applådera.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Men kan säga hur jag ser på saken från min erfarenhet som kvinna.

I spelsammanhang har det varit rätt så lugnt, när jag berättar ingame att jag är en tjej så har det inte varit något hat. Men de gånger jag har streamat har det ibland dykt upp en och annan kommentar i chatten om något som anspelar något sexuellt. Då har jag bara ignorerat det och sedan blockerat personen. Men det är ju klart aldrig roligt att få sånna kommentarer, försöker skaka av mig. Har genom åren lärt mig att vara stark pga av olika saker.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är väl bara omoderna män som tycker att kvinnans plats är vid spisen som blir upprörda när kvinnor blandar sig i saker som dom anser är deras "territorium"?

Livet är för kort för att ödsla på att gå runt och hata och vara bitter över petitesser.

Mja, jag vill ha min kvinna vid spisen av den enkla anledningen att hon lagar bättre mat än mig, och det tycker ungarna också.
Jag gör pannkakor, och där stannar min kock-kompetens.

Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Har inte orkat läsa igenom hela tråden. Men kan säga hur jag ser på saken från min erfarenhet som kvinna.

I spelsammanhang har det varit rätt så lugnt, när jag berättar ingame att jag är en tjej så har det inte varit något hat. Men de gånger jag har streamat har det ibland dykt upp en och annan kommentar i chatten om något som anspelar något sexuellt. Då har jag bara ignorerat det och sedan blockerat personen. Men det är ju klart aldrig roligt att få sånna kommentarer, försöker skaka av mig. Har genom åren lärt mig att vara stark pga av olika saker.

Kan bara ge en applåd här också...

Men då kommer frågan: Det måste ligga en väldigt stor mental skillnad mellan könen. För inte fan får man en count-pic eller några skamliga förslag från brudar dagligen (eller årligen). Det jag tycker skulle vara intressant är att ställa sig frågan om varför det är så stor skillnad?

Medlem

God damn politics alltså

Medlem
Skrivet av Sisyr:

@MatsDahlgren: Jag tycker det är rätt solklart att såväl manliga som kvinnliga författare genom åren med övertygelse har visat att det minsann går att sätta sig in i hur individer som inte tillnärmelsevis påminner om en själv - inklusive större avvikelser än könstillhörighet - tänker och fungerar. I mina ögon är det väldigt märkligt att påstå att en man inte kan förstå hur en kvinna agerar i en viss situation eller vice versa. Att inte alla kan göra det är en annan femma.

Just därför jag börjar med ordet "kanske" - jag påstår inte skrivet i sten att det är omöjligt. Visst finns det utmärkta exempel på personer som kan beskriva annat än sin egen realitet på ett trovärdigt sätt. Tyvärr tror jag att de är väldigt få - och varför hitta på när man kan få förstahandsinformation?

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

@Esri: "Vad är det för någonting du som man eller kvinna kan göra som det andra könet aldrig kan göra eller förstå sig på när man programmerar spel?"
Kanske hur det ÄR att vara just man eller kvinna i en situation där könet spelar roll om spelet har sådana inslag - kanske spelar mindre roll i Candy Crush än Last of Us...
Sedan visar rapport efter rapport i alla svenska brancher som gjorts genom åren att det blir bättre förhållanden på arbetsplatser (vilket leder till ökad produktivitet, minskad sjukfrånvaro etc) och bättre produkter och tjänster när det råder någorlunda jämn fördelning mellan könen. Skulle dataspelsbranchen vara något undantag?

Ge mig en gång, EN gång, där en man eller kvinna inte skulle kunna sätta sig in i en situation av det motsvarande könet? Ditt sätt att resonera är sexism och ingenting annat, att någon MÅSTE vara på ett sätt p.g.a. sitt kön, tycka på ett visst sätt p.g.a. sitt kön. Författaren till last of us skrev inte karaktärerna som män och kvinnor, han skrev dem som karaktärer. Deras kön påverkar noll och ingenting i spelet, precis som det ska vara, Joel kunde ha varit en kvinna, Ellie kunde ha varit en pojke, det hade inte gjort spelet sämre eller bättre.

Ta då fram dessa rapporter, för gissa vad, det finns inga rapporter som visar på det, det är endast anekdoter, vilka inte är värda någonting.

Skrivet av cm0s:

Själva problemet, som jag ser det, är att man tror att detta uteslutande är ett kvinnoproblem och inte ett människoproblem, och genom den villfarelsen kommer till verkningslösa lösningar baserad på tesen att män hatar kvinnor.

Finns det män som hatar kvinnor som beter sig som svin på internet? Ja.
Är könsmaktsordningen och misogyni den bästa förklaringen till varför näthat extisterar? Nej.

Jag håller helt med, men om vi verkligen vill lösa problemet med hot på nätet så måste vi använda logik och rationalitet i stället för att argumentera utifrån affekt.

Bra skrivet, håller med där.

Humanis Veritas


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Den cyniska biten av mig tror bara det här är en friskrivning för att visa att man inte var en av de nämnda i hennes krönika.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av Ricomaniac:

Kan bara ge en applåd här också...

Men då kommer frågan: Det måste ligga en väldigt stor mental skillnad mellan könen. För inte fan får man en count-pic eller några skamliga förslag från brudar dagligen (eller årligen). Det jag tycker skulle vara intressant är att ställa sig frågan om varför det är så stor skillnad?

Jag tror det är från person till person. Jag tror att det finns vissa män som får hat och sexuella kommentarer från en del kvinnor. Kanske inte lika ofta som kvinnor, men dom finns.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

En fråga: Finns det fler mörkhyade protagonister än vad det finns kvinnliga?

Medlem
Skrivet av Esri:

Ge mig en gång, EN gång, där en man eller kvinna inte skulle kunna sätta sig in i en situation av det motsvarande könet? Ditt sätt att resonera är sexism och ingenting annat, att någon MÅSTE vara på ett sätt p.g.a. sitt kön, tycka på ett visst sätt p.g.a. sitt kön. Författaren till last of us skrev inte karaktärerna som män och kvinnor, han skrev dem som karaktärer. Deras kön påverkar noll och ingenting i spelet, precis som det ska vara, Joel kunde ha varit en kvinna, Ellie kunde ha varit en pojke, det hade inte gjort spelet sämre eller bättre.

Ta då fram dessa rapporter, för gissa vad, det finns inga rapporter som visar på det, det är endast anekdoter, vilka inte är värda någonting.

Snälla Esri, ta ett djupt andetag....
Precis som jag svarade Sisyr - jag inledde med "kanske", jag påstår inte att det är omöjligt. Sedan har jag ALDRIG påstått att någon måste vara eller tycka på ett visst sätt pga av sitt kön. Snälla, sluta kasta ogrundade anklagelser omkring dig.

Lite svårt att länka till sådant som hörts på Sveriges Radio under mer än 10 års tid. Och varför en sådan toksågning - världen är inte svart-vit. Du tror alltså inte att det finns en enda seriös, vetenskapligt gjord rapport som säger att arbetsplatser mår bra av en jämlik fördelning mellan män och kvinnor? Då får du gärna tro det - vi lever i ett fritt land.

Medlem

Jag har aldrig förstått motståndet mot kvinnor inom spelvärlden, kanske för att när jag själv började spela tv-spel i mitten av 80-talet så sågs det som nördigt och var en hobby som sågs ner på och det REJÄLT! Alltså inte coolt nördigt som "nördhobbys" ses idag, utan jag menar att synsättet att ha spel som största hobby i den bemärkelsen betraktades ungefär som dator/tekniknördar gör i amerikanska college filmer från 70-80 talen. Det gällde givetvis samtliga hobbys/intressen som var små och relativt obskyra och det var knappast bara män som stod för hånen, förtrycket och de nedsättande kommentarerna och mobbingen man fick utstå. Kvinnor var precis lika goda kålsupare när det kom till att trycka ner de som höll på med att spela spel, rollspel, läsa fantasyböcker och andra "klassiska" s.k. nördhobbys på den tiden.

Säkert fanns det tjejer som spelade tv-spel och dessutom hade det som sin största hobby, men de var så försvinnande få att när jag första gången träffade en tjejer som både spelar, pratar initierat och exalterat om spel, har det som ett av sina stora intressen, är duktiga på det och dessutom visar en genuin glädje inför sitt spelande, gör det mig bara glad istället. En polariserad hobby/grupp som uteslutande består av män (eller kvinnor för den delen) blir stel och stagnerande och jag tycker än idag att det är lika kul idag när initierade tjejer och kvinnor berättar, pratar och skriver om spel och gaming i största allmänhet för att de genuint tycker om det, för det var tyvärr väldigt länge extremt ovanligt. Jag känner knappast att det är något som hotar mig eller att ha spelande som mitt största intresse och hobby för att det finns människor av kvinnligt kön som delar mina intressen. Varför skulle jag göra det?

Precis som många andra män efter #metoo-kampanjen känner jag bara en enorm frustration över hur vissa män verkligen beter sig, undrar hur deras hjärnor är kopplade och undrar vad fan som är fel i skallen på dessa rövhål. De 30p genusvetenskap jag tragglade mig igenom på högskolan och två terminer av sociologi och psykologi ger mig absolut inga svar alls på varför en del män beter sig som sexistiska rövhål. Problemet är otroligt komplext och att bara slentrianmässigt skylla på ovetenskapliga manliga strukturer skapar bara ännu mer problem och ökar dessutom polariseringen mellan könen istället för att analysera vad som är själva grundorsaken till problemet.

Jag är man, närmare 40 och känner som sagt inte igen mig alls i vad som har kommit fram den senaste tiden. Troligtvis för att jag lever så långt ifrån den här världen man bara kan komma. Livet på botten i samhället när du har blivit allvarligt sjuk och får beskedet att du inte kan komma tillbaka till arbetslivet inom överskådlig framtid om ens alls, därefter utförsäkrad och dessutom ovanpå det har ett bagage i form av psykisk ohälsa som sträcker sig 25+ år tillbaka i tiden, skapar en enorm barriär mellan mig och de här personerna. Inte heller mina vänner skulle acceptera nåt sånt beteende här ö.h.t, hoppas jag innerligen i alla fall! Acceptansen för sexism i största allmänhet och den sunkiga, sexistiska kultur som som exempelvis Fredrik Virtanen får stå som ett typexempel av, känns helt väsensfrämmande för mig.

De på botten av samhället, de sjuka, de fattiga och de med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar har i många fall själva fått ta emot smällar av maktens kreatur (för att parafrasera Pale) i olika former utan att det uppmärksammas alls. Kvällstidningarna, pressen i största allmänhet, musikbranschen, filmbranschen, ja hela jävla nöjesvärlden faktiskt och säkert också spelbranschen som ingår som en del av nöjesbranschen, verkar ju ha haft detta som norm i årtionden utan att ett skit gjorts. Skulle en vanlig arbetare på en fabrik ha gjort något liknade, hade den personen åkt ut med huvudet före innan lunch, om det inte rörde sig om en person som satt på en maktposition dvs. Jag tror knappast det bara är jag som känner såhär och inte känner igen mig alls i beskrivningar av specifika manliga strukturer som går ut på att trycka ner kvinnor och diverse minoriteter, där det ses som en slags norm att detta beteende är både naturligt och helt ok. Därför blir det så jävla fel när personer som själva sitter på en maktposition anklagar mig som en medskyldigt p.g.a att jag råkade födas som man. Precis som det är fel att skuldbelägga alla invandrare för vad ett fåtal rötägg gör eller att påstå att samtliga muslimer är sekteristiska, galna terrorister på grund av ISIS och andra religiösa terrorister håller på med. Kollektiva skuldbeläggningar skall man verkligen akta sig för!

Efter den senaste tidens skandaler som rullats upp så förstår jag desto mer hur, varför och var problemen egentligen startar. För visst handlar det om strukturer, men ingalunda några specifika manliga strukturer, utan maktstrukturer i sig. Ja, enligt min mening är det maktstrukturerna som skapar och formar människor att bete sig enligt ett visst mönster som är felet, inte män, kvinnor, homo, trans, bisexuella, invandrare eller fan och hans moster, utan MAKTEN I SIG! Där har vi problemet och om inte de personer som sitter på makten ändrar sig, förmås ändra sig eller tvingas att ändra sig, slutar att skyddas av sina chefer och de med makt inom företagen och på arbetsplatserna, kommer inte heller den här sortens skit att upphöra oavsett hur mycket det skrivs, pratas om eller uppmärksammas. Man måste börja där problemen startar helt enkelt, det är min teori.

Avstängd

@KimiKiwi: Om jag räknar upp de kvinnliga protagonister som jag kommer på så kan du räkna upp de mörkhyade:
1: Bayonetta
2: Lara Croft
3: Aya Brea (Parasite Eve)
4: Faith (Mirror’s Edge)
5: Nariko (Heavenly Sword)
6: Samus Aran (Metroid)
7: Kate Walker (Syberia)
8: Maxine "Max" Caulfield (Life is Strange)
9: Rayne (Bloodrayne)

Det finns fler, som t ex i Resident Evil och Dreamfall serien.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nidas:

Den cyniska biten av mig tror bara det här är en friskrivning för att visa att man inte var en av de nämnda i hennes krönika.

Kul ändå att din cyniska sida fick dig att registrera ett konto och skriva ett inlägg, jag gillar biten av dig.

Jag besöker inte Aftonbladet av ren princip, tycker deras sätt att arbeta är smått förkastligt. Hade jag skrivit krönikan utan att Effie skrivit sin? Förmodligen inte. Borde jag ha gjort det utan hennes krönika? Definitivt.

Frågan som jag ännu inte fått ett bra svar på än är varför jag bara får en tiondel av kritiken som Effie får, även när jag berör denna ömma tå?


signatur
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Snälla Esri, ta ett djupt andetag....
Precis som jag svarade Sisyr - jag inledde med "kanske", jag påstår inte att det är omöjligt. Sedan har jag ALDRIG påstått att någon måste vara eller tycka på ett visst sätt pga av sitt kön. Snälla, sluta kasta ogrundade anklagelser omkring dig.

Lite svårt att länka till sådant som hörts på Sveriges Radio under mer än 10 års tid. Och varför en sådan toksågning - världen är inte svart-vit. Du tror alltså inte att det finns en enda seriös, vetenskapligt gjord rapport som säger att arbetsplatser mår bra av en jämlik fördelning mellan män och kvinnor? Då får du gärna tro det - vi lever i ett fritt land.

"Kanske hur det ÄR att vara just man eller kvinna i en situation där könet spelar roll om spelet har sådana inslag - kanske spelar mindre roll i Candy Crush än Last of Us..."

Det där är inte ett Kanske som ett möjligen utan ett konstaterande av att det finns saker där du Måste vara man eller kvinna för att förstå dig på något. Och den sista delen är bara ordbajsande och ingenting mer.

Saker du har "hört" på SR... nej det är inte svårt att länka till vetenskapliga rapporter, för gissa vad, de skrivs Rapporter om det. Så länka till dem, det är ju uppenbart enkelt att göra. Men du kan inte länka till dem för de existerar inte. Det finns inte en enda arbetsplats där fördelningen av kön har gjort att folk har trivts bättre. Snarare att de personernas personligheter (oavsett deras kön) har gjort att stämningen har blivit bättre, eller att policys har ändrats som har förbättrats folks vardag. På vissa arbetsplatser har det varit genom att män har kommit in och på vissa genom att kvinnor har kommit in, men könet är inte relevant.

Oavsett så finns det inget i spel där män Eller kvinnor är ett krav för att göra bra saker, det krävs kompetens, fantasi och kreativititet för att göra bra spel, ditt kön är 100% irrelevant. Sen är hatet i spelbranschen oftast inte riktat mot dig p.g.a. ditt kön, däremot ser hatet ut på olika sätt. De säger inte åt en manlig utvecklare att de ska våldta honom, de säger att han borde dö, hans familj ska dö etc. Hat är hat oavsett mottagare, det är fortfarande avsändaren som är problemet.

Medlem

@Chomag: Det väldigt korta svaret på varför vissa beter sig på ett visst sätt är uppfostran. Förenklande, ja till viss del men i det stora hela så syns det på folk att de som beter sig som grisar (detta inkluderar kvinnor) har inte haft någon som har uppfostrat dem ordentligt. Någon som har satt stopp för deras betéende i ett tidigt skede för att få dem att bete sig som folk utan har låtit dem göra precis vad de vill.

Skriv svar