Geforce RTX säljer dåligt – Nvidia skruvar ner prognosen med 4,5 miljarder kr

Robot
Geforce RTX säljer dåligt – Nvidia skruvar ner prognosen med 4,5 miljarder kr

Höga priser och vikande konjunktur bakom drygt 18-procentig sänkning.

#geforce, #nvidia, #rtx


Medlem

Görs det bara spel som inte utnyttjar det grafiska så finns det ingen anledning att köpa en ny GPU. Vilket också stannar av utvecklingen. Spel som dessutom hade större idéer gällande detta kan ångra sig under utvecklingen och skala ner pga att det inte är lönsamt. Är inte hållbart om bara ett fåtal företag gör t.ex AAA-spel.

Medlem

...och endå är det väntetid på en hel del av korten.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ingen är förvånad... Samma prestanda som tidigare kort till samma eller högre pris... bara 2080Ti som ökar mot 1080Ti, dock runt 30% som bäst, till en prislapp på minst 50% mer...

Och Raytracing är uppenbarligen inte moget ännu.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

När jag kollade på prislappen trodde jag att det var en laptop som jag av misstag klickat på... men nej.

Tycker de missat potentialen med Pascal.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Köpte ett, skicka tillbaka det två dagar senare. Glänser lite extra från tex vattenpölar. Reflextioner från glasrutor i BFV var ganska roligt, men till en kostnad av FPS. Nej tack till den

Medlem

Har inget emot att lägga bra med pengar på riktigt bra hårdvara, men detta vart lite för dyrt till och med för mig. Får invänta sänkning (men klarar mig bra med 1080Ti än sålänge!).

Medlem

Vad förväntade de sig med överpris och ny teknologi som mer eller mindre är en prototyp fortfarande?

Gen
Medlem

Man kan tro det sitter ett gäng apor hos nVidia som allvarligt trodde ett sådant prispåslag skulle tas emot med öppen famn och glädjetårar. Jag är väldigt nöjd med att folket har talat och inte köper 2080Ti. Nu kanske de tänker om nästa gång de får för sig att tillämpa en liknande fadäs. RTX ON för 4000kr används i ett spel, helt fantastiskt!

Skrivet av Ankh:

...och endå är det väntetid på en hel del av korten.

...som inte har något att göra med tillgängligheten. Butikerna själva lär se detta som högriskprodukter eftersom korten säljer så dåligt men framförallt är det tillverkarna som nog inte våga köpa in för stora partier som de inte får loss i tillräckligt snabb takt.

Medlem

De blir lika förvånade varje gång.
De har gjort en Apple, säljer nya produkter så dyrt så ingen vill köpa dem längre, utan väljer den billigaste varianten.

Medlem

Var sjukt sugen på att uppgradera från 1080 till 2080 ti, men de extra fps och RTX tekniken ger inte valuta för de 14k man måste punga ut.

Väntar på prissänkninng.

Medlem

Likt Apple slog de väl i taket för vad kunderna är villiga att spendera. RTX är dessutom en gimmick på PhysX-nivå som det ser ut idag, långt ifrån en stark USP.

Testpilot

Instämmer i kören. Man vet ju att nya tekniker tar minst 1 generation av kort innan de slår igenom på spelfronten.

Att de sen fläskade på med priset gjorde ju att de sköt sig själva i foten.

Medlem
Skrivet av Gen:

Man kan tro det sitter ett gäng apor hos nVidia som allvarligt trodde ett sådant prispåslag skulle tas emot med öppen famn och glädjetårar. Jag är väldigt nöjd med att folket har talat och inte köper 2080Ti. Nu kanske de tänker om nästa gång de får för sig att tillämpa en liknande fadäs. RTX ON för 4000kr används i ett spel, helt fantastiskt!

...som inte har något att göra med tillgängligheten. Butikerna själva lär se detta som högriskprodukter eftersom korten säljer så dåligt men framförallt är det tillverkarna som nog inte våga köpa in för stora partier som de inte får loss i tillräckligt snabb takt.

Nu ska jag inte ta gift på det, men jag tror faktiskt jag läst att just 2080 Ti korten är de enda kort i RTX-serien som faktiskt har sålt enligt förväntan. Så det är faktiskt de "billigare" korten som inte ansetts vara värda sitt pris. Något som inte låter helt orimligt. Många som köper de dyraste korten ska ha det bästa som finns, punkt. Den kategorin konsumenter är inte särskilt priskänsliga. Men däremot de andra - de är inte särskilt sugna på att betala lika mycket som "bästa-som-finns"-gruppen gjorde förra generation och bara få ett "bra" grafikkort.

Medlem

Är sjukt nöjd med mitt kort men det var definitivt mer än jag ville betala. Gjorde det ändå då jag var i desperat behov av ett kort, och var inte nöjd med 1080 Ti's prestanda. (Jag uppgraderade från ett 970 och ville köpa något jag blev ordentligt nöjd med.)

Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu ska jag inte ta gift på det, men jag tror faktiskt jag läst att just 2080 Ti korten är de enda kort i RTX-serien som faktiskt har sålt enligt förväntan. Så det är faktiskt de "billigare" korten som inte ansetts vara värda sitt pris. Något som inte låter helt orimligt. Många som köper de dyraste korten ska ha det bästa som finns, punkt. Den kategorin konsumenter är inte särskilt priskänsliga. Men däremot de andra - de är inte särskilt sugna på att betala lika mycket som "bästa-som-finns"-gruppen gjorde förra generation och bara få ett "bra" grafikkort.

Skulle inte förvåna mig, vanliga 10XX korten är fortfarande på tok för dyra. Satt och skissade lite på en uppgradering av burken igår kväll och jag fick utesluta Nvidia helt ur projektet endast för prisbilden.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Flopp.
Det här är sånt overkill skräp inget spel ens kommer i närheten av att börja utnyttja.
Vem fan vill spela 20 fps med Ray tracing.
Nej, 2000 serien kommer nog kommas ihåg som ett misslyckande.
De hade inte ens vridit ur 1000-serien ordentligt prestandamässigt.
Vem vill köpa ett kort som långt innan spel ens nyttjar NORMALA grafiska features på den nivån, så kommer kortet vara pensionerat till förmån för deras fyra nästkommande generationer.
Typiskt Nvidia att bli så girig i samband med all mining.
"Jävlar vad krypton växer.... *GPU-SHORTAGE* Vi skapar GPUs som orkar majna baksidan av månen, och som bara darknetfulfiskar har råd med."

Medlem

Idag ligger 1080 fortfarande på ca 6500 kr, är det värt det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gen
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nu ska jag inte ta gift på det, men jag tror faktiskt jag läst att just 2080 Ti korten är de enda kort i RTX-serien som faktiskt har sålt enligt förväntan. Så det är faktiskt de "billigare" korten som inte ansetts vara värda sitt pris. Något som inte låter helt orimligt. Många som köper de dyraste korten ska ha det bästa som finns, punkt. Den kategorin konsumenter är inte särskilt priskänsliga. Men däremot de andra - de är inte särskilt sugna på att betala lika mycket som "bästa-som-finns"-gruppen gjorde förra generation och bara få ett "bra" grafikkort.

Om det du säger stämmer är jag sjukt förvånad. Jag tänkte mig att nVidia har en fan base av folk som köper Ti-korten (som jag) som känner att de 8000kr de kostat de senaste generationerna vart mycket men okej. Nu kostar de nästan dubbelt så mycket och det känns som att slutsatsen är att en betydande del av fansen plötsligt inte längre har råd. Det finns ju gränser som är rimliga och sen går det bara helt åt skogen.

Medlem
Skrivet av conthox:

Idag ligger 1080 fortfarande på ca 6500 kr, är det värt det?

Med tanke på att man ibland kan få ett RX 580 från AMD för runt 2000kr, och ett GTX 1080 är inte ens dubbelt så bra, så en prisökning på 200% är definitivt inte värt tycker jag.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av conthox:

Idag ligger 1080 fortfarande på ca 6500 kr, är det värt det?

1080 släpptes 27 Maj 2016 för 549$.
Att betala mer än fullpris för en snart 3 år gammal produkt är ett absolut nej för mig iallafall.

Vi konsumenter måste stå upp för sådant här skit som Nvidia håller på med. Köp inte deras gamla skit för fullpris vilket resulterar i att deras försäljningssiffror dalar, aktien likaså. Sen får dom tänka om sin business strategi som inte går ut på att sätta på kunden bakifrån.

phi
Medlem

Det är ju knappast så att RTX lockar mig att köpa nytt kort när jag idag sitter med ett 1080Ti.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Med tanke på att man ibland kan få ett RX 580 från AMD för runt 2000kr, och ett GTX 1080 är inte ens dubbelt så bra, så en prisökning på 200% är definitivt inte värt tycker jag.

Är RX 580 motsvarigheten?

// edit: såg nu att den var långt ned på t ex Sweclockers test och den som ligger närmast är tydligen Vega 64, om man skall gå efter den tabellen. Gäller det fortfarande?

Skrivet av NaxoS:

1080 släpptes 27 Maj 2016 för 549$.
Att betala mer än fullpris för en snart 3 år gammal produkt är ett absolut nej för mig iallafall.

Vi konsumenter måste stå upp för sådant här skit som Nvidia håller på med. Köp inte deras gamla skit för fullpris vilket resulterar i att deras försäljningssiffror dalar, aktien likaså. Sen får dom tänka om sin business strategi som inte går ut på att sätta på kunden bakifrån.

För mig som har dålig koll på grafikkortsmarknaden är info och förslag på motsvarande produkter guld värt, tack för svaren.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Paiden:

Skulle inte förvåna mig, vanliga 10XX korten är fortfarande på tok för dyra. Satt och skissade lite på en uppgradering av burken igår kväll och jag fick utesluta Nvidia helt ur projektet endast för prisbilden.

Om du kan, vänta till slutet av året. AMD kommer släppa sina nya kort då och om dom kommer vara bra eller prisvärda är svårt att säga men Nvidia kommer kontra med att sänka priset på sina kort.

Medlem

Jag kommer uppgradera mitt gamla GTX 1060 till ett RTX kort, förmodligen ett 2060 ev 2070, men det är prislappen som avgör om det blir ett 2070, det borde ligga en tusenlapp billigare idag samt ett 2060 borde ligga runt max 4000 kr

Ray Tracing är väldigt tidig teknik och vi är bara i begynnelsen än, och det är inte någon gigantisk skillnad i Ray Tracing mellan Ultra och Low i tex BF5, det är bara om man jämför bredvid varandra som man ser.

https://www.youtube.com/watch?v=otXgJXeVCH4

https://www.youtube.com/watch?v=2eX1DxaioaE

Medlem
Skrivet av jehuty:

Om du kan vänta, till slutet av året. AMD kommer släppa sina nya kort då och om dom kommer vara bra eller prisvärda är svårt att säga men Nvidia kommer kontra med att sänka priset på sina kort.

Tack för info

Kommer definitivt dröja innan jag uppgraderar. Tycker bara det är kul att göra listor på prisjakt och se vad jag kan få ihop


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem

Ni nämner Apple.
De som hände Apple är att de kommit till en punkt utan faktiska nyheter.
Köpte själv den telefon som spåddes skulle bli succe som dom även höll på (med förbokningar).
Problemet var att dom släppte 3 identiska telefoner varpå kameran bakpå skiljer samt skärmen men hårdvaran är den samma.
Lite som Nvidia kan jag tänka mig, årets telefoner kommer dock få 3D-kamera (Sony som spoila det och som tillverkar dom).
Men det är första gången den billiga telefonen blir storsäljare o_o

Medlem

Skaffade nyligen ett 1080 kort, kommer nog räcka några år framåt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hubris föregår (aktie)fall.

Medlem

under alla år har det varit ca samma sak, 5-6 lax max för ett grafikkort räcker för att köra på ca max i allt i några år. finns ingen anledning att köra mer än så om man inte har ett gäng massiva skärmar med 4k, bara då måste man gå över 6000kr för ett minimum på 60-80fps i allt, om man byggt ihop rätt delar iaf.


signatur

//monster

123
Skriv svar