Apple Arcade är en tvehövdad drake

Robot
Apple Arcade är en tvehövdad drake

Apple är långt ifrån först att lansera en prenumerationstjänst i spelvärlden men Apple Arcade är den som kommer skapa flest ringar på vattnet.

#apple, #apple-arcade


Medlem

Svårt att tänka mig det blir något annat än ett gäng slätstrukna, medelmåttiga grymt familjevänliga spel, helt fria från våld, sex eller som behandlar tyngre ämnen.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Peterboxy:

Svårt att tänka mig det blir något annat än ett gäng slätstrukna, medelmåttiga grymt familjevänliga spel, helt fria från våld, sex eller som behandlar tyngre ämnen.

Sicken tur att sådana nischprodukter har en given plats på datorer


signatur
Medlem

Ungarna är väldigt förtjusta i sneaky sasquatch


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Gnällkuk

Jag förstår inte kritiken mot vare sig Apple eller Google för Android för att "de har skapat ett monster". Det är ju ändå apputvecklarna/utgivarna som står för erbjudandet kring mikrotransaktioner? Det är ju inte som stora spelhus som kräver olika former av mikrotransaktioner i spel där utvecklarna själva inte kanske har lika mycket att säga till om, men i det här fallet känns kritiken missriktad.

Vet inte heller riktigt vad som menas med att det är en tvehövdad drake när det erbjuds spel som verkar vara kvalitativa och utan mikrotransaktioner. Må hända att en del av spelen som du säger är anpassade för större skärmar och att Apple Arcade kanske inte är klockrent idag om du enbart har en telefon utan behöver en Mac eller iPad.

Jag kanske missade något men kunde verkligen inte utröna vad det stora negativa med det här var annat än rubrikssättning och stycket "tvehövdad drake". Jag kanske misstolkade tvehövdad drake dock men du får gärna förtydliga vad du menar


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Vet inte heller riktigt vad som menas med att det är en tvehövdad drake när det erbjuds spel som verkar vara kvalitativa och utan mikrotransaktioner. Må hända att en del av spelen som du säger är anpassade för större skärmar och att Apple Arcade kanske inte är klockrent idag om du enbart har en telefon utan behöver en Mac eller iPad.

Jag kanske missade något men kunde verkligen inte utröna vad det stora negativa med det här var annat än rubrikssättning och stycket "tvehövdad drake". Jag kanske misstolkade tvehövdad drake dock men du får gärna förtydliga vad du menar

Jag tror skribenten menade att de har sjösatt den här hydran nu, men tanken är att långsiktigt kunna båda distansera sig från all kritik om mikrotransaktioner (erbjuda ett alternativ) och att sen också med andra huvudet börja äta på resterande konsol-marknad.


signatur

"Writer and Fighter"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Jag förstår inte kritiken mot vare sig Apple eller Google för Android för att "de har skapat ett monster". Det är ju ändå apputvecklarna/utgivarna som står för erbjudandet kring mikrotransaktioner? Det är ju inte som stora spelhus som kräver olika former av mikrotransaktioner i spel där utvecklarna själva inte kanske har lika mycket att säga till om, men i det här fallet känns kritiken missriktad.

Vet inte heller riktigt vad som menas med att det är en tvehövdad drake när det erbjuds spel som verkar vara kvalitativa och utan mikrotransaktioner. Må hända att en del av spelen som du säger är anpassade för större skärmar och att Apple Arcade kanske inte är klockrent idag om du enbart har en telefon utan behöver en Mac eller iPad.

Jag kanske missade något men kunde verkligen inte utröna vad det stora negativa med det här var annat än rubrikssättning och stycket "tvehövdad drake". Jag kanske misstolkade tvehövdad drake dock men du får gärna förtydliga vad du menar

Jag kanske använde uttrycket tvehövdad drake fel, det jag menar är att det inte bara finns en anledning till varför Apple Arcade finns (kontra en negativ och en positiv). Det är både ett sätt att kontra hur folk tjänar pengar App Store och en liten antydan på att de vill utmana konsolerna.

Och såklart att app-branschen själva har ett stort ansvar i de bedrägliga metoder som används idag men App Store är ändå plattformen som låtit det ske.


signatur
Medlem

Jag distanserar mig till uttrycket "vi" i denna artikel.

Ero
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

bla bla bla

Ge mig svaret: Ska jag teckna ännu ett abonnemang? Vad är din rekommendation?
Jag vill ha vägledning, ett pekfinger att följa. Jag vill inte upptäcka det själv genom att testa en månad.

Tack på förhand.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ero:

Ge mig svaret: Ska jag teckna ännu ett abonnemang? Vad är din rekommendation?
Jag vill ha vägledning, ett pekfinger att följa. Jag vill inte upptäcka det själv genom att testa en månad.

Tack på förhand.

Haha, varför vill du inte testa en månad gratis? Jag kommer förmodligen inte att fortsätta betala för tjänsten, mest av ren snålprincip. Jag försöker att hålla antalet prenumerationer på månadsbasis till ett minimum - pausar HBO för att testa Prime, kör bara Marvel Unlimited och Storytel på sommaren, som exempel. Det spel jag fastnat mest i är Grindstone, samtidigt börjar jag bli mätt på konceptet efter några dagar. Slår man ut mina spenderade kronor på App Store (eller motsvarande) över ett år är det långt mindre än de 59 kronorna det kostar per månad. Är jag beredd att spendera mer pengar på mobilspel än jag gör idag - troligen inte.

Och det är lite pudelns kärna - Apple Arcade har potential att utmana konsolerna med titlar som Oceanhorn och Sayonara, men de vill jag inte lira på en liten mobilskärm. Samtidigt står jag ut med shitty designbeslut endast grundade i miktrotransaktioner i till exempel Archero, just för att det är gratis. Skulle jag hitta 2-3 spel jag faktiskt vill lira regelbundet på Arcade, samtidigt som övriga familjemedlemmar gjorde detsamma, skulle pengen vara värt det.

Men, jag skulle hellre betala en engångssumma för dem.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kanske använde uttrycket tvehövdad drake fel

Eftersom du verkar vara upphovsman till själva uttrycket är det nog du själv som bestämmer vad det betyder Uttrycket "tveeggat svärd" har man ju hört förut, men uttrycket "tvehövdad drake" är nog ändå första gången

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av twilek:

Eftersom du verkar vara upphovsman till själva uttrycket är det nog du själv som bestämmer vad det betyder Uttrycket "tveeggat svärd" har man ju hört förut, men uttrycket "tvehövdad drake" är nog ändå första gången

Haha, dåså!


signatur
Medlem
Medlem

njaa inte mina typer av spel i storen, sen är det apple och dem håller jag mig helst så långt borta som möjligt från deras "kundvänliga" produkter..

Medlem

ser inget fel i detta, för spel branschen växer. Den lär inte sjunka heller. Men just nu är apples arcade är meh inga direkt spel som höjer mitt intresse, arm.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Får se hur mycket folk är villiga att betala. De har sina telefoner på 500+300kr/mån, Netflix, HBO, Amazon Prime, Viaplay, Disney+, Spotify/Apple Music, PS+ och Xbox Game Pass för att nämna några.. Sedan ytterligare en månadskostnad för en produkt med extremt dåligt rykte runt sin kvalitet (mobilspel). Kan gå kanon men talar jag för mig själv skulle jag inte lägga ett öre på mobilspel som de ser ut idag, med eller utan mikrotransaktioner.

Medlem

Noice, gillade att de fick in den konkurrenshämmnade lilla klausulen som försöker skapa plattformsexklusivitet.

Exakt det alla gamers älskar, att spel låses till en specifik plattform.

Hurra, kram och grattis.

Medlem

Min dotter, 10 år, är sugen på detta. Kan det vara så att just denna tjänst kan vara lite nischad mot yngre spelare och skjuter under oss i målgrupp här med hårväxt i öronnäsahals och kroppshyddor som barockmöbler?

Det är ju inte direkt ett kraftwerk som måste sättas igång.

Ni som har testat, kan inte mycket om titlarna, passar det en jänta på 10 bast?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Allexz:

Noice, gillade att de fick in den konkurrenshämmnade lilla klausulen som försöker skapa plattformsexklusivitet.

Exakt det alla gamers älskar, att spel låses till en specifik plattform.

Hurra, kram och grattis.

Hade jag pytsat in pengar i ett projekt hade jag inte heller varit jättepigg på att det fanns hos en konkurrent.

Skrivet av Gregerory:

Min dotter, 10 år, är sugen på detta. Kan det vara så att just denna tjänst kan vara lite nischad mot yngre spelare och skjuter under oss i målgrupp här med hårväxt i öronnäsahals och kroppshyddor som barockmöbler?

Det är ju inte direkt ett kraftwerk som måste sättas igång.

Ni som har testat, kan inte mycket om titlarna, passar det en jänta på 10 bast?

Oceanhorn 2 och Sayonara Wild Hearts är nog klockrena, av de jag testat, och såklart mysiga Skate City. man får som sagt en gratismånad så det finns gott om tid att kolla runt i sortimentet. Som förälder gillar man ju tanken kring noll reklam och mikrotransaktioner.


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

Får se hur mycket folk är villiga att betala. De har sina telefoner på 500+300kr/mån, Netflix, HBO, Amazon Prime, Viaplay, Disney+, Spotify/Apple Music, PS+ och Xbox Game Pass för att nämna några.. Sedan ytterligare en månadskostnad för en produkt med extremt dåligt rykte runt sin kvalitet (mobilspel). Kan gå kanon men talar jag för mig själv skulle jag inte lägga ett öre på mobilspel som de ser ut idag, med eller utan mikrotransaktioner.

Plus att man leasar sin bil nu också. Faan också!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Plus att man leasar sin bil nu också. Faan också!

Ni är inne på både problemet och lösningen på samma gång. Tanken är att när tjänstefieringen slagit igenom med full kraft kommer allt fler äga färre saker. Vi hyr, prenumererar eller delar på det vi vill nyttja. Det är bättre på flera sätt, bland annat ur en hållbarhets aspekt.

Allt färre saker kommer ”samla damm” som det hetat i alla tider. Det finns alltid någon som nyttjar tjänsten och motiverar att serverhallen är igång. Genomsnittsbilen används mindre än sex procent av sin livstid. Det är ett enormt slöseri som återspeglas även i teknikbranschen.

Problemet är som sagt övergångsperioden som vi befinner oss i just nu. Vi vill både äta kakan (äga fina saker) och ha den kvar (ha tillgång till massa tjänster). Det är en kostsam period både för privatekonomin och planeten.

Men! Det går åt rätt håll. Tjänsterna blir fler och bättre hela tiden. Snart kommer det märkas en konsumtionsnedgång globalt, utan att världsekonomin kraschar fullständigt. Det är troligtvis mer kapital i omsättning än någonsin. Hurra! What a time to be alive.

Medlem

Apple har spottat på oss gamers under alla år, så de får hålla sina falska leenden för sig själva när det mig behagar, risken är ju dock att de försöker snärja en ny generation gamers med det här försöket.

Medlem

Oceanhorn 2 är grymt men skulle i övrigt vilja se lite mera högkvalitativa spel för att jag ska fortsätta prenumerera. Gillar konceptet dock och har inget emot att spela på mobilen även om det knappast är favoritplattformen.

Ero
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, varför vill du inte testa en månad gratis? Jag kommer förmodligen inte att fortsätta betala för tjänsten, mest av ren snålprincip. Jag försöker att hålla antalet prenumerationer på månadsbasis till ett minimum - pausar HBO för att testa Prime, kör bara Marvel Unlimited och Storytel på sommaren, som exempel. Det spel jag fastnat mest i är Grindstone, samtidigt börjar jag bli mätt på konceptet efter några dagar. Slår man ut mina spenderade kronor på App Store (eller motsvarande) över ett år är det långt mindre än de 59 kronorna det kostar per månad. Är jag beredd att spendera mer pengar på mobilspel än jag gör idag - troligen inte.

Och det är lite pudelns kärna - Apple Arcade har potential att utmana konsolerna med titlar som Oceanhorn och Sayonara, men de vill jag inte lira på en liten mobilskärm. Samtidigt står jag ut med shitty designbeslut endast grundade i miktrotransaktioner i till exempel Archero, just för att det är gratis. Skulle jag hitta 2-3 spel jag faktiskt vill lira regelbundet på Arcade, samtidigt som övriga familjemedlemmar gjorde detsamma, skulle pengen vara värt det.

Men, jag skulle hellre betala en engångssumma för dem.

Ibland behöver man, som vuxen och i synnerhet förälder, någon som tar beslut åt en. En liten förenkling i vardagens stress. Så jag tackar för inputen! Jag är också mer för en engångssumma, men det är väl för att vi är från en svunnen tid.

Jag har nog alla betaltjänster som går känns det som. Det är ju så enkelt att bara låta det ticka på med automatisk dragning från kortet. Hade nog varit mindre motiverat att ha kvar om man faktiskt fick fakturorna och såg summorna på papper och fick göra ett aktivt jobb att betala dom. Ack och ve.

Jag sparar nog min gratismånad ett tag framöver för att se över utbudet då. Skulle det komma något slags ARGP/Hack 'n Slash som fungera någorlunda på Mac, då kan det bli ännu en prenumeration.

Återigen. Tack för beslutet åt mig! <3


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av twilek:

Eftersom du verkar vara upphovsman till själva uttrycket är det nog du själv som bestämmer vad det betyder Uttrycket "tveeggat svärd" har man ju hört förut, men uttrycket "tvehövdad drake" är nog ändå första gången

Kanske för er som inte hållit på med Fantasy hela livet. Tvehövdad drake har varit med sedan 80-talet, minst


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Kanske för er som inte hållit på med Fantasy hela livet. Tvehövdad drake har varit med sedan 80-talet, minst

Nä, tvehövdad drake som subjekt är ju inget nytt för oss rollspelsnördar, men som idiomatiskt uttryck är det nog trots allt det

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kanske använde uttrycket tvehövdad drake fel, det jag menar är att det inte bara finns en anledning till varför Apple Arcade finns (kontra en negativ och en positiv). Det är både ett sätt att kontra hur folk tjänar pengar App Store och en liten antydan på att de vill utmana konsolerna.

Och såklart att app-branschen själva har ett stort ansvar i de bedrägliga metoder som används idag men App Store är ändå plattformen som låtit det ske.

Ah, då är jag med. Jag tror dock inte Apple har för avsikt att framstå som någon slags good guy i det hela, de har nog sneglat på Sony och Microsoft och insett att här finns en potential guldgruva. Med tanke på hur mycket mobilspelande har ökat senaste åren så vill man nog som du säger, ha en bit av den kakan med den här plattformen.

Sen blir nog den svåra nöten att knäcka hur man ska locka utvecklare. Känns lite som att man är tvungen att köra Epic-varianten och håva ut mycket pengar och räkna med sämre marginal första 2-3 åren, kanske tom förlust för att bygga en bra grund med användare och spel som anses vara värt kostnaden.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av trickeh2k:

Ah, då är jag med. Jag tror dock inte Apple har för avsikt att framstå som någon slags good guy i det hela, de har nog sneglat på Sony och Microsoft och insett att här finns en potential guldgruva. Med tanke på hur mycket mobilspelande har ökat senaste åren så vill man nog som du säger, ha en bit av den kakan med den här plattformen.

Sen blir nog den svåra nöten att knäcka hur man ska locka utvecklare. Känns lite som att man är tvungen att köra Epic-varianten och håva ut mycket pengar och räkna med sämre marginal första 2-3 åren, kanske tom förlust för att bygga en bra grund med användare och spel som anses vara värt kostnaden.

Ja, de har ju monetära medel att slänga på problemet. Deras vinstmarginal lär knappast röra på sig om de finansierar ett par större spelprojekt per år.


signatur
Medlem
Skrivet av Allexz:

Noice, gillade att de fick in den konkurrenshämmnade lilla klausulen som försöker skapa plattformsexklusivitet.

Exakt det alla gamers älskar, att spel låses till en specifik plattform.

Hurra, kram och grattis.

Tvärkasst så klart. Men MS och Sony kör samma modell och gör man det inte hamnar man i Google Stadiaproblemet. Inget content som drar in folk... Hatar verkligen exklusivitetsklausuler...

Medlem

Det ska bli kul att testa den där månaden utan tvekan. Spar det tills jag känner att jag har mer tid och ork bara. Finns ingen mening att betala för ytterligare en tjänst som jag knappt hinner använda.
Gillar upplägget dock, mikrotransaktionerna behöver brinna i evig eld, så allt med det målet är en potentiell vän till mig.

12
Skriv svar