Nämen, Valve lägger ännu ett spel i frysboxen

Robot
Nämen, Valve lägger ännu ett spel i frysboxen

Ryktena kring Firewatch-gängets In the Valley of Gods stämde.

#campo-santo, #firewatch, #in-the-valley-of-gods, #valve


Medlem

Synd, jag hade sett fram emot detta spel. Firewatch var ju utmärkt. Nu hamnar det väl i evigt limbo tillsammans med HL episod 3.

Medlem

Hade röstat -3 men fanns bara 1

Medlem

Det känns lite onödigt att köpa en utvecklare med en speciell stil bara för att sprida ut medarbetarna på diverse projekt där de blir "en i mängden".

Skrivet av Margy:

Det känns lite onödigt att köpa en utvecklare med en speciell stil bara för att sprida ut medarbetarna på diverse projekt där de blir "en i mängden".

Det är projektledning i sitt esse - fördela kompetens inom prioriterad verksamhet för bästa resultat.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns lite onödigt att köpa en utvecklare med en speciell stil bara för att sprida ut medarbetarna på diverse projekt där de blir "en i mängden".

Det kan hända att dom köpte utvecklaren just för att komma åt kompetent och erfaren arbetskraft och inte den specifika stil dom skapat på egen hand. Den som hundraprocentigt vill satsa på sin egen vision utan risk att få den urvattnad ska inte hoppa i säng med företag som i första hand representerar stora ekonomiska intressen. Det gäller väl spelutvecklare som individer. Det visste nog alla om innan köpet misstänker jag men jag håller med om att det är beklagligt.

Medlem
Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns lite onödigt att köpa en utvecklare med en speciell stil bara för att sprida ut medarbetarna på diverse projekt där de blir "en i mängden".

Fast nu var det väl ingen som tvingade dem att sprida sig ut på olika projekt. Som han säger i sitt meddelande så jobbar du på vad du vill hos Valve, och de verkade ha bestämt sig för att själva sprida sig ut mellan olika projekt.

Skrivet av Kyraal:

Fast nu var det väl ingen som tvingade dem att sprida sig ut på olika projekt. Som han säger i sitt meddelande så jobbar du på vad du vill hos Valve, och de verkade ha bestämt sig för att själva sprida sig ut mellan olika projekt.

Jag skulle nog ta det med en nypa salt och säga att det förmodligen är lite 'både och' i det här fallet. Visst, i vanliga fall kan de nog arbeta löst inom alla projekt som är igång men de har sannolikt styrningar kring vilka projekt som prioriteras och behöver bli klara.

Sen ska vi inte glömma att det säkert är ganska coolt (och bra för den personliga utvecklingen) att få chansen att arbeta på projekt som Half-life: Alyx.

Skrivet av Pappa Zappa:

Det kan hända att dom köpte utvecklaren just för att komma åt kompetent och erfaren arbetskraft och inte den specifika stil dom skapat på egen hand. Den som hundraprocentigt vill satsa på sin egen vision utan risk att få den urvattnad ska inte hoppa i säng med företag som i första hand representerar stora ekonomiska intressen. Det gäller väl spelutvecklare som individer. Det visste nog alla om innan köpet misstänker jag men jag håller med om att det är beklagligt.

"Starka ekonomiska intressen" i det här fallet är Valve själva. De vet gott och väl att alla spel som släpps under Valves egna flagg har långt större förväntningar på sig än spel som släpps av underutvecklare. Då måste de mobilisera kompetensen till det egna projektet och då får andra projekt vänta. Ett givande och tagande, naturligtvis.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag skulle nog ta det med en nypa salt och säga att det förmodligen är lite 'både och' i det här fallet. Visst, i vanliga fall kan de nog arbeta löst inom alla projekt som är igång men de har sannolikt styrningar kring vilka projekt som prioriteras och behöver bli klara.

Sen ska vi inte glömma att det säkert är ganska coolt (och bra för den personliga utvecklingen) att få chansen att arbeta på projekt som Half-life: Alyx.

Jag kan nog tänka mig att det är så helt och hållet i det här fallet. Att komma från en liten utvecklare som Campo och hamna hos självaste Valve, med allt som sker bakom dörrarna där så tror jag att det finns mycket som lockar. Sen som du säger, att få arbeta på nästa officiella Half-Life spel. Jag är lite överraskad att han inte sa att alla lämnade Valley för att jobba på det 😄

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

"Starka ekonomiska intressen" i det här fallet är Valve själva. De vet gott och väl att alla spel som släpps under Valves egna flagg har långt större förväntningar på sig än spel som släpps av underutvecklare. Då måste de mobilisera kompetensen till det egna projektet och då får andra projekt vänta. Ett givande och tagande, naturligtvis.

Valve Corporation heter företaget idag istället för tidigare Valve Software vilket skvallrar om fokusskifte. Så pass stora att kalla en maktfaktor och jag skulle våga påstå att det inte längre är ren passion för spel som driver ett sådant företag framåt utan snarare expansion.
Jag har ingen kritik alls mot att Valve flyttar runt sin kompetens eller köper upp den, det är så det fungerar. Min poäng var just den motsatta, om passionen i att utveckla något är större än intresset att öka marginalerna gör man klokt i att undvika stora företag som naturligtvis vill styra för eget vinstintresse.
Det tråkiga är att det ofta drabbar utbudet för konsumenten negativt. Kika på filmindustrin som i dag i princip bara spottar ur sig formulerade superhjältefilmer för att man inte vill ta risken som finns i berättandet av nya historier. För att spekulera lite, hade filmindustrin sett ut som den gör idag anno 1973 hade George Lucas troligtvis aldrig fått göra en så pass smal film som Sista natten med gänget som blev en oväntand succé som i sin tur beredde vägen för Star Wars......lite off topic kanske men what the heck. Poängen är att det är trist att spelutbudet ofta blir lite mindre färgglatt när stora företag köper upp små utvecklare. Det finns undantag såklart, Obsidians nya är ju bokstavligen rätt färgglatt

eld
Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns lite onödigt att köpa en utvecklare med en speciell stil bara för att sprida ut medarbetarna på diverse projekt där de blir "en i mängden".

Det är friheten som utvecklarna fick som tog död på projektet, valve som företag hade inget intresse i att ta död på det.

En gång i tiden var jag verkligen taggad för det mesta gällande Valve och deras spel men nu har intresset svalnat rejält kan jag säga. Så mycket har hänt på spelfronten sedan 2011, visserligen har Valve släppt något enstaka spel sedan dess men knappast de spel man rimligen borde kunna förvänta sig av en studio i den storleken.

Vi får se hur Half Life: Alyx blir, jag har inget VR headset så jag kommer inte kunna testa det för mig själv, jag hoppas det blir bra men jag rädd att Valve är förbi sina glansdagar.

Skrivet av Pappa Zappa:

Valve Corporation heter företaget idag istället för tidigare Valve Software vilket skvallrar om fokusskifte. Så pass stora att kalla en maktfaktor och jag skulle våga påstå att det inte längre är ren passion för spel som driver ett sådant företag framåt utan snarare expansion.
Jag har ingen kritik alls mot att Valve flyttar runt sin kompetens eller köper upp den, det är så det fungerar. Min poäng var just den motsatta, om passionen i att utveckla något är större än intresset att öka marginalerna gör man klokt i att undvika stora företag som naturligtvis vill styra för eget vinstintresse.
Det tråkiga är att det ofta drabbar utbudet för konsumenten negativt. Kika på filmindustrin som i dag i princip bara spottar ur sig formulerade superhjältefilmer för att man inte vill ta risken som finns i berättandet av nya historier. För att spekulera lite, hade filmindustrin sett ut som den gör idag anno 1973 hade George Lucas troligtvis aldrig fått göra en så pass smal film som Sista natten med gänget som blev en oväntand succé som i sin tur beredde vägen för Star Wars......lite off topic kanske men what the heck. Poängen är att det är trist att spelutbudet ofta blir lite mindre färgglatt när stora företag köper upp små utvecklare. Det finns undantag såklart, Obsidians nya är ju bokstavligen rätt färgglatt

Jag håller inte riktigt med. Namnbytet var inte från Valve Software utan från Valve L.L.C. och det fick de inte ha kvar när bolagsstrukturen förändrades 2003. Men det är fortfarande ett privat bolag och behöver inte ta ställning till aktieägares nycker och förväntningar. Jag har fortfarande hög tilltro att Valve vågar chansa i betydligt större utsträckning än många andra företag. Jag tycker heller inte att man ska köra raka jämförelser över skilda branscher på detta sätt, särskilt när filmbranschen omsätter betydligt mindre pengar än vad spelbranschen gör samtidigt som de dras med kraftigt accelererade kostnader som överstiger spelbranschens kostnader.

Sedan var Obsidians nya en platt besvikelse, så jag är böjd att hålla med om att spelutvecklare tar färre risker när ett börsnoterat företag håller tyglarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är projektledning i sitt esse - fördela kompetens inom prioriterad verksamhet för bästa resultat.

Nu är det väl detta som Valve inte har mycket av utan folk gör lite vad de vill. Detta kan såklart leda till bra resultat ibland men det verkar också göra att en hel del projekt rinner ut i sanden eller drar ut på tiden.

Skrivet av Pappa Zappa:

Det kan hända att dom köpte utvecklaren just för att komma åt kompetent och erfaren arbetskraft och inte den specifika stil dom skapat på egen hand.

Det känns som ett väldigt dyrt sätt att rekrytera personal på. Jag tror inte Valve har några problem med att hitta kompetenta utvecklare som vill jobba för dem utan att man måste betala för ett företag.

Köpet gjordes troligen baserat på Firewatch samt det man sett av "Valley" och att dessa personer nu jobbar med annat känns lite som bortkastad potential.

Medlem

Självklart röstar man 3

Skrivet av Margy:

Nu är det väl detta som Valve inte har mycket av utan folk gör lite vad de vill. Detta kan såklart leda till bra resultat ibland men det verkar också göra att en hel del projekt rinner ut i sanden eller drar ut på tiden.

Det känns som ett väldigt dyrt sätt att rekrytera personal på. Jag tror inte Valve har några problem med att hitta kompetenta utvecklare som vill jobba för dem utan att man måste betala för ett företag.

Köpet gjordes troligen baserat på Firewatch samt det man sett av "Valley" och att dessa personer nu jobbar med annat känns lite som bortkastad potential.

Nu får vi kanske se bortom deras försök att utmåla deras arbetsplats som en utopi, beskrivningarna har ju varit hyfsat flummiga av det som läckt ut. Men jag tror nog ändå att de har lite traditionell projektledning inbyggt i det hela så att saker faktiskt blir gjorda.

Även i striktare företag rinner projekt ut i sanden på löpande band. Det är tämligen naturligt i spelbranschen.

Det behöver i sig inte vara bortkastad potential. Personal som lånas ut till andra projekt lär sig nya lärdomar och kan ta det med sig när de väl kan lägga fokus på "Valley"-projektet igen. Projekten kan alltså gynnas av att människor inte är låsta till samma projekt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag har fortfarande hög tilltro att Valve vågar chansa i betydligt större utsträckning än många andra företag.

Vi låter deras spelsläpp tala sitt tydliga språk. Valves chansningar nuförtiden handlar väl mest om hårdvara istället för spel.
Senaste spelet som rört sig lite utanför boxen är väl Portal 2?

Skrivet av hannes.theorell:

Jag tycker heller inte att man ska köra raka jämförelser över skilda branscher på detta sätt

Jag tror nog att du fattar poängen trots att en direkt jämförelse inte kommer ge exakt samma siffror i resultatkolumnen.

Skrivet av hannes.theorell:

Sedan var Obsidians nya en platt besvikelse,

Många håller inte med dig på denna punkt.

Vad är det för en infantil frågeställning till omröstning? Hur som haver så är känns det trist att en spelutvecklares unika kultur absorberas in i ett större och mer diffust konglomerat. Hade hoppats av ren och skär egoism att få se Valley of Gods färdigställas då det verkade spinna vidare på det de tidigare gjort sig kända för att vara duktiga på. Nu känns väl det utfallet mindre troligt.

Skrivet av Pappa Zappa:

Vi låter deras spelsläpp tala sitt tydliga språk. Valves chansningar nuförtiden handlar väl mest om hårdvara istället för spel.
Senaste spelet som rört sig lite utanför boxen är väl Portal 2?

Eftersom det tydligen är lite lattjolajban i Valves projekt så är det väl inte så konstigt? Ett projekt kräver styrning och driv för att utvecklas och bli klart. Jag kan tycka att Valve mer kör på "blir det klart så blir det klart". Allt för ofta blir det inte klart under sådana premisser.

Skrivet av Pappa Zappa:

Många håller inte med dig på denna punkt.

Jag säger inte att det är ett dåligt spel men för en RPG-utvecklare av rang att göra en Mass Effect-kopia från mellanmjölkens land... Det är helt enkelt obegripligt. De har potential att göra ett mästerligt och minnesvärt spel men så blir det bara "helt okej".

Hade varit ironiskt om de föll storägarna till viljes med tanke på den övergripande storyn i spelet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av CatacularCataclysm:

Vad är det för en infantil frågeställning till omröstning? Hur som haver så är känns det trist att en spelutvecklares unika kultur absorberas in i ett större och mer diffust konglomerat. Hade hoppats av ren och skär egoism att få se Valley of Gods färdigställas då det verkade spinna vidare på det de tidigare gjort sig kända för att vara duktiga på. Nu känns väl det utfallet mindre troligt.

Alternativet är en studio som tvingas arbeta på en produkt de inte riktigt känner för pga ekonomiska behov och därefter börjar ogilla varandra ännu mer.

Det är möjligt att studion sedan stänger ner och att dessa personer aldrig jobbar mer med varandra, nu har de iallafall möjligheten att komma tillbaka till sina projekt i framtiden.

Det handlar inte alltid om ett en stor publisher förstör en liten utvecklare.

1
Skriv svar