Har ni namngett era hårddiskar? I så fall, vad?

Medlem
Har ni namngett era hårddiskar? I så fall, vad?

Läste tråden om klassiska ordspråk med spelvinkel och kom att tänka på att det brukade vara populärt (kanske fortfarande är?) att namnge sina hårddiskar. Sitter ni på några bra namn för era hårddiskar, och i så fall vad heter de?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Mina heter C:, D:, och E:, urtrist kanske, men har alltid funkat bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Backloggens befriare

Jag brukar döpa dem efter funktion. Fast mindre nu för tiden än förr då man satt på massor med hårddiskar.. Men C: brukar få heta C:, just nu heter D: Musik. Eftersom det är mest musik på den.
Däremot så döper jag mina enheter till olika saker. Använde ju länge nicket KekoJones, så xboxen heter Keksbox, när jag hade Plex för att streama gick det under PlexoJones.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Medlem

Jag är tråkig nog och använder bara WWN, är inte fantasifull nog för att namnge typ två skolklasser med hårddiskar

Medlem

Förr när man hade flera diskar med olika uppgifter så hette dom t ex Music (M:), Files (F:), Games (G:). Men nu har man ett NAS med alla filer på och på själva datorn är det bara windows på C: och de andra diskarna har jag till spel, så dom heter inget alls numer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Tidigare hade ett par spelrelaterade diskar, som Cortana (C:) och Normandy (D:).

På sistone har jag haft en mytologisk fas, med Bifrost (F:) och Daedalus (D:).

Oväntat spännande tråd!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

jbx
Medlem

Har 4 ssd som heter, Windows , spel, mer spel och program. Så rolig är jag


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Min NAS för backup heter SHELTER.

Inaktiv
Skrivet av Lasrod:

Min NAS för backup heter SHELTER.

Som i Snowdens bok?

Medlem

Mina är bara döpta "Windows", "Music", "Movies&TV", "Games" och "Download"

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Som i Snowdens bok?

Det viste jag inte. Jag valde bara något som kändes bra för en backup

Medlem

Jag brukar köra med planeter. Den fetaste får heta Jupiter, näst fetaste Saturnus, osv.

Det kan ju bli knepigt om jag skaffar ny HD som är fetast av dem alla. Då får den heta MegaJupiter eller nåt.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag brukar köra med planeter. Den fetaste får heta Jupiter, näst fetaste Saturnus, osv.

Det kan ju bli knepigt om jag skaffar ny HD som är fetast av dem alla. Då får den heta MegaJupiter eller nåt.

Om man skall gå efter diverse memes så skulle nästa himlakropp efter storleken Jupiter bli "DinMamma" eller liknande.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Säg hej till

Efter "The Q Continuum" i Star Trek TNG. Super töntigt haha.

Medlem
Skrivet av conthox:

Om man skall gå efter diverse memes så skulle nästa himlakropp efter storleken Jupiter bli "DinMamma" eller liknande.

Haha!! Den är given!

Medlem

Jag vill minnas att jag gav namnet Von Braun till en B:-disk innan den slutade fungera. Hmm...


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Skribent

Lokal disk (C:)
Smuts! (D:)

Medlem

Min backup-disk ligger på Q: och heter 'Quackup'
Sen blev det ju så att min tidigare mainhårddisk kraschade och Quackup blev min main, men men.
Kan ju tillägga att 'Q:' blir Q-kolon... säg det snabbt, så förstår ni varför jag tyckte det var kul...

Medlem

Core C: (256 gb ssd)
Fromsoft F: (256 gb ssd)
Infinity I: (1 tb ssd)

Medlem
Skrivet av Shadee:

Lokal disk (C:)
Smuts! (D:)

Gillar namnet på din D.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skribent
Medlem

Macgyver hette min förra, nuvarande heter Magnum (P.I.). Bosch känns lite för modern - har ni tips? Antingen deckarliknande figurer a la åttiotalet helst eller kanske gå en mer spelrelaterad väg?

Gnällkuk

Här är roliga killen som kör standarnamn på SSID och diskarna :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

C: Windows
D: Spel
E: Data
F: Data backup

[USB HDD, offsite backup]
G: Extern backup


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

1
Skriv svar