EU kan komma att granska Apples vägran att släppa in Project Xcloud

Robot
EU kan komma att granska Apples vägran att släppa in Project Xcloud

"Vi är medvetna om kritken" säger en talesperson.

#app-store, #apple, #project-xcloud


Medlem

Om lagen i fråga skall vara aktuell så måste utredarna kunna visa att Apple gör detta val för att tillförskansa sig konkurrensfördelar. Det kan man lätt säga när det gäller Spotify vs Apple music till exempel. Men Apple har ännu inte officiellt lanserat planerna på en liknande speltjänst som Xcloud eller Stadia.

Förövrigt är Apple ett helt förkastligt företag som kör med riktiga skurkfasoner. De är dock väldigt duktiga på marknadsföring och paketering av andras innovationer för att sälja undermålig hårdvara till ockerpriser där de sedan tar credit för just andras innovationer.

Medlem

Ja Project Xcloud går ju emot Apples idé mot att betala apple spel i månaden så förstår varför de är emot tjänsten

Medlem

Skjuter Apple inte sig själva lite i foten med detta? De som vill köra Xcloud skaffar väl sig Androids istället liksom. Iofs är det väl högst sannolikt att de är på g med en egen tjänst för detta.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Om lagen i fråga skall vara aktuell så måste utredarna kunna visa att Apple gör detta val för att tillförskansa sig konkurrensfördelar. Det kan man lätt säga när det gäller Spotify vs Apple music till exempel. Men Apple har ännu inte officiellt lanserat planerna på en liknande speltjänst som Xcloud eller Stadia.

Förövrigt är Apple ett helt förkastligt företag som kör med riktiga skurkfasoner. De är dock väldigt duktiga på marknadsföring och paketering av andras innovationer för att sälja undermålig hårdvara till ockerpriser där de sedan tar credit för just andras innovationer.

De har ju dock Apple Arcade. Visserligen ingen tjänst som streamar spel, men det är ändå en speltjänst som både Xcloud och Stadia konkurrerar mot.

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Skjuter Apple inte sig själva lite i foten med detta? De som vill köra Xcloud skaffar väl sig Androids istället liksom. Iofs är det väl högst sannolikt att de är på g med en egen tjänst för detta.

De som vill spela spel köper spel i appstore istället för via Xcloud. Det skulle krävas mycket mer än Xcloud för att folk ska byta från Apple till Android.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

De har ju dock Apple Arcade. Visserligen ingen tjänst som streamar spel, men det är ändå en speltjänst som både Xcloud och Stadia konkurrerar mot.

Hmm ja för slipsnissar i Bryssel skulle nog Arcade kunna användas som förevändning. Men precis som du säger så är tjänsten inte jämförbar. Men Tim Sweeney, mer känd som den skyldige till att ha drabbat mänskligheten med en än värre pandemi än corona, smutsen till spel kallat Fortnite, använde just Fortnite som ett av sina exempel till att protestera mot apple. Så vi kommer nog få se en hel del tolkningar från alla håll som i sin tur skapar arbetstillfällen åt stackars överbetalda lobbyister/jurister som får dra frågan i långbänk i några år innan några miljarder euro byter händer i antingen en förlikning eller böter.

För resten av oss så lär det inte bli något Xcloud på Appstore i vilket fall medan ovanstående pågår.

Medlem

Vad är det som gjorde att dom godkände Steam Link men vägrar släppa in Xcloud och Stadia? Enda skillnaden är ju streamen går över ett lokalt nätverk istället för Internet, men spelen ligger fortfarande bortom Apples kontroll (tänkte på deras argument att varje enskilt spel behöver granskas)

Medlem

@Aletheides: Inte riktigt de kan även fälla dem för att de har monopol på sin plattform, och blockerar andra företag för att erbjuda sina tjänster på deras plattform.

Medlem

Alltså vem vill ändå spela typ Halo på sin telefon? Känns mest som en gimmick för att visa att "det går" än faktiskt användbart.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Alltså vem vill ändå spela typ Halo på sin telefon? Känns mest som en gimmick för att visa att "det går" än faktiskt användbart.

Ja jag undrar samma sak. Brorsan köpte en bättre telefon för att kunna köra remote play av Witcher 3 från sin PS4 till sin telefon, då han tyckte den gamla gick varm. Själv kör jag alltid spel på så stor skärm som möjligt. Min Switch är oftast dockad. Jag har dock mängder av spel till handhållna konsoler, men den största majoriteten av dem är skapade för den formfaktorn. Witcher 3 på liten skärm var ju bedrövligt.

Medlem
Skrivet av MajorZen:

Skjuter Apple inte sig själva lite i foten med detta? De som vill köra Xcloud skaffar väl sig Androids istället liksom. Iofs är det väl högst sannolikt att de är på g med en egen tjänst för detta.

Inte helt säker på att det är något segment som Apple vill lägga pengar på att konkurera i. Jag grundar det på vilken underliggande infrastruktur dom har tillgänglig för streaming av spel. Mig veterligen är det bara Microsoft, Amazon och Google som har möjlighet här, Sony kör ju bland annat PS Now på Microsofts datacenter bland annat.
Dom kan såklart som Sony hyra av någon av jättarna, men känns inte som något Apple skulle göra.

Medlem

Apple vill tjäna pengar på sin egen lösning apple arcade bla. misstänker jag har inget med säkerhet att göra.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Geeks Gaming
Skrivet av Nocternity:

Vad är det som gjorde att dom godkände Steam Link men vägrar släppa in Xcloud och Stadia? Enda skillnaden är ju streamen går över ett lokalt nätverk istället för Internet, men spelen ligger fortfarande bortom Apples kontroll (tänkte på deras argument att varje enskilt spel behöver granskas)

Den (steam link) kom och gick också några gånger.
Dessutom går det att genom den spela över internet också (remote play), så skillnaderna är minimala.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Apple vill tjäna pengar på sin egen lösning apple arcade bla. misstänker jag har inget med säkerhet att göra.

Så är det säkert, men Apple försöker konkurrera med Arcade som består av mobilspel från app Store mot riktiga spel här vilket är olika målgrupper. Apple har alltid varit anti consumer.

Medlem

Jag ogillar verkligen hur iphone behandlar denna cirkusen och i grund och botten som allting annat handlar det såklart om pengar.

dom har ju inte nog om det =D

Känns som alla jättar gör samma misstag att dumma ner konsumenter och behandla dom som idioter och insert "x pr snack"

Titta bara blizzard,apple,sony,microsoft

alla jättar är samma skrot och korn däremot måste jag väl säga att microsoft har bättrat sig.
Men fortf i samma sandlåda.

1
Skriv svar