Xbox Series X-pris och lanseringsdatum officiellt!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tja, beror på vad man är ute efter. För samma summa under 2 år kan du t.ex. få:

PS5
Demons Souls
Ratchet and Clank
Horizon 2
Cyberpunk 2077
God of War 2 (spekulation)
Residen Evil 8
Elden Ring (spekulation)

Allt hänger på om man uppskattar spelen som kommer till gamepass. För min del har de ett intressant spel och det är Hellblade 2.

Elden ring lär ju knappast vara exklusivt till PS5.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vet inte, men utgår ifrån att det blir 499 dollar för den dyra varianten och 399/449 dollar för den digitala versionen. Finns ingenting som talar för något annat.

Så du bara spekulerar när du säger att man får si och så mycket för den summan? Du kanske ska invänta officiella uppgifter så vi vet säkert?

Medlem

För mig lutar det åt att ta en XsS all access direkt vid release, sen komplettera med PS5 när det börjar komma några intressanta spel, och sen även komplettera med en extra XsX i samma veva, så får ungarna ta över XsS 😉

Medlem
Skrivet av Lepr:

Nice, och i tillägg så gick det ut ett mail igår till alla som testat Xcloud att tjänsten går i öppen beta från 15 sep och ingår utan extra kostnad i Game Pass Ultimate 🙂

Igår? Fan. Har jag vetat sen flera veckor tillbaka. Jag är redo dock för det. Ska bli kul att spela på telefonen på jobbrasterna

Medlem
Skrivet av denza:

Igår? Fan. Har jag vetat sen flera veckor tillbaka. Jag är redo dock för det. Ska bli kul att spela på telefonen på jobbrasterna

Kan mycket väl vart annonserat gör längesen,men jag fick iaf ett mail med information från MS ang det igår 🙂

Medlem
Skrivet av loerk:

Elden ring lär ju knappast vara exklusivt till PS5.

Nej, men lär inte komma till game pass heller. Det jag menar är att många tror att gamepass innebär att alla spel ingår, när det är ganska långt ifrån sanningen. Dvs man kommer vilja köpa ganska många titlar ändå.

Men det är väl bara att titta igenom den här listan och avgöra själv om man tycker det är värt det:

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/games

Skrivet av Cenorida:

Bara för att USA är den största marknaden för Sony behöver det inte betyda att det finns en hög grad av lojalitet eller att marknadsandelarna är stora.

Säger mer att dom är hängivna till Sony än vad du säger att dom är mindre lojal än vad Sverige e, som du baserar på vad?

signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Vad e det som gör att USA inte e lika lojal som Sverige? USA e ju Sonys största marknad, visar ju att dom e rätt hängivna sony spelare

Jag synar din bluff! Enligt VGChartz (jag vet, inte perfekt) så är Europa PS4ans "överlägset" bästa marknad. 47 vs 37 miljoner ex. Dessutom är marknadsandelen betydligt större i Europa. Detta gäller iofs inte Sony som helhet, men det är väl ändå nuvarande konsoller som är intressanta att jämföra.

https://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

Skrivet av maq777:

Jag synar din bluff! Enligt VGChartz (jag vet, inte perfekt) så är Europa PS4ans "överlägset" bästa marknad. 47 vs 37 miljoner ex. Dessutom är marknadsandelen betydligt större i Europa. Detta gäller iofs inte Sony som helhet, men det är väl ändå nuvarande konsoller som är intressanta att jämföra.

https://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

nu snackar jag länder.. inte hella världsdelar

signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Så du bara spekulerar när du säger att man får si och så mycket för den summan? Du kanske ska invänta officiella uppgifter så vi vet säkert?

Yes vi kan vänta. Själv tycker jag det är lite kul att spekulera och jämföra vad man får för motsvarande summa om man väljer det blå laget.

Medlem

@Snake Plissken: Jaja, men PS4ans marknadsandel är betydligt högre i Sverige än i USA. Detta skulle kunna peka på att vi är mer Sony-lojala i Svea rike. Även om min snygga siffer-googling ovan inte är applicerbar.

Skrivet av maq777:

@Snake Plissken: Jaja, men PS4ans marknadsandel är betydligt högre i Sverige än i USA. Detta skulle kunna peka på att vi är mer Sony-lojala i Svea rike. Även om min snygga siffer-googling ovan inte är applicerbar.

Det gör ju inte att USAs Sony köpare e mindre lojala och helt plötsligt inte ska köpa en Sony och deras marknad ska minska i just USA och inte i Sverige

signatur

Medlem

Trodde inte Microsoft skulle bli först med att sätta priset. Spännande att se vad Sony gör nu. Blir en X för mej iallafall vad det lider. 🙂

It's not a lake, it's an ocean

Inte illa det här. Om Halo Infinite hade släppts till lanseringen kanske jag hade fallit till föga och förbokat en Series X. Nu kan jag inte alls motivera det eftersom jag har bpde en One X och Game Pass. Men det ska bli intressant att se hur framför allt Series S går i julhandeln.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Och sen har vi den fantastiska svenska momsen + kemikalieskatten.

Skrivet av anon_1399:

"Moms" har alla så det är väll inte typisk svenskt men kemikalieskatten den kan man däremot beklaga sig över.

Det där är med moms och kemikalieskatt.

Medlem

Det gör ju inte att USAs Sony köpare e mindre lojala och helt plötsligt inte ska köpa en Sony och deras marknad ska minska i just USA och inte i Sverige

https://www.sony.net/SonyInfo/IR/library/presen/er/pdf/19q4_s...

Ska man tolka sonys egna dokument så står det väl att de sålde mer enheter i USA än i hela europa sammanlagt under 2018 och 2019.
Vet inte riktigt vad de baserar sin statistik på.

Sida 4, sales to customers by geographic region.

Medlem

Nice att det kommer spel med Dolby Vision 2021!

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Nej, men lär inte komma till game pass heller. Det jag menar är att många tror att gamepass innebär att alla spel ingår, när det är ganska långt ifrån sanningen. Dvs man kommer vilja köpa ganska många titlar ändå.

Men det är väl bara att titta igenom den här listan och avgöra själv om man tycker det är värt det:

Inte så säkert, relativt många "high profile" spel har väl kommit direkt till game pass?

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Japp, fylls på och tas bort. Och du kan spela sålänge du betalar.

Japp! Riktigt grym och mycket prisvärd tjänst.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns givet för mig. Kommer lätt köra en Series X på det viset.

Grymt smutt. Svårt att hitta bättre deal på någon annan speltjänst!

signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

kollade lite snabbt där.
245 spel på xbox och 208 på pc. sedan blir det ju ett antal på cloud.
De flesta av de finns ju på båda så det är ju inte 453 olika spel.
men ändå.
det är ganska gott om AAA spel där också.

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem
Skrivet av loerk:

Inte så säkert, relativt många "high profile" spel har väl kommit direkt till game pass?

Vilka som inte ges ut av Microsoft själva?

När jag tittar i den listan ser jag microsofts spel, gamla spel och indie spel.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Härligt att nån tar tag i det här.

Men till Game Pass och liknande. Majoriteten av människor som spelar Playstation, en sjujävla stor del, har ingen aning om vad det är för nåt. Man kommer köpa en Ps5 för att man vill ha Playstation, för att man gillar spelen och för att kompisar skaffar maskinen.. Orden Game pass kommer inte ens in i deras hjärna innan man tar beslut.

Det är bara vi nördar som har koll på sånt här och vi är få i förhållande till alla som spelar konsol.

Skulle tro att vi alla som köper konsol är, mer eller mindre, nördar!

Allmänheten vet knappt vad "konsol" är.

Där är det mobilspel (ofta med lootboxar och köp-i-appar) som gäller.

signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vilka som inte ges ut av Microsoft själva?

När jag tittar i den listan ser jag microsofts spel, gamla spel och indie spel.

Är ju grov majoritet av MS-titlar såklart, men finns ju en del "halvgamla" spel som kommit till tjänsten.
Tex kom ju Crusader King 3 på releasedagen, sen så är det ju spel som Metro exodus (inte med längre), Rage 2, Wolfenstein: Youngblood etc

Medlem

Intressant 👍

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Vad e det som gör att USA inte e lika lojal som Sverige? USA e ju Sonys största marknad, visar ju att dom e rätt hängivna sony spelare

Skulle gissa på Japan som Sonys största lojala marknad (har iaf. varit så tidigare).

signatur

Skrivet av martinot:

Skulle gissa på Japan som Sonys största lojala marknad (har iaf. varit så tidigare).

Jaha!! Okej antar jag!

signatur

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det är en avbetalningsplan där konsol och Game Pass ingår.

Edit: EA Play ingår tydligen också.

Om det är 135 för gamepass ultimate, 40.50kr för EA Play (om det inte är EA Play Pro som kostar 149kr i månaden). Då om det blir cirkus 350-400kr i månaden så blir det ju en rätt bra deal ändå.

5388kr för konsollen på 24 månader vid 400kr per månad om man utgår från den billigare varianten av EA Play.
4188kr om det blir 350kr per månad.

Då blir kostnaden för konsollen inte särskilt dyr men totalkostnaden med All Access blir större.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Om det är 135 för gamepass ultimate, 40.50kr för EA Play (om det inte är EA Play Pro som kostar 149kr i månaden). Då om det blir cirkus 350-400kr i månaden så blir det ju en rätt bra deal ändå.

5388kr för konsollen på 24 månader vid 400kr per månad om man utgår från den billigare varianten av EA Play.
4188kr om det blir 350kr per månad.

Då blir kostnaden för konsollen inte särskilt dyr men totalkostnaden med All Access blir större.

Jag skulle tro att MS försöker lägga sig på 250kr och 350kr om dom har möjlighet, så att totalen blir billigare än att köpa det löst var för sig. Det dom absolut tjänar på här är ju att binda upp folk i 24 månader på Ultimate ie deras ekosystem.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns givet för mig. Kommer lätt köra en Series X på det viset.

Det är onekligen lockande att slippa slänga ut närmare sextusen riksdaler på ett bräde. Men om man redan har Game Pass? Man kan väl inte registrera ett till konto eller kommer det fungera ändå?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ruffles:

Det är onekligen lockande att slippa slänga ut närmare sextusen riksdaler på ett bräde. Men om man redan har Game Pass? Man kan väl inte registrera ett till konto eller kommer det fungera ändå?

Som det varit förut har det ju bara adderats på om du har tid kvar på ditt nuvarande Game Pass.

signatur
Skriv svar