Som väntat, utökad lagring till Xbox Series blir kostsamt

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Har aldrig förstått folks besatthet i att ha allt installerat hela tiden.. Jag spelar 2 max 3 spel i stöten, och sällan på samma plattform i sådana fall.

På min Xbox One X har jag för närvarande 70 spel installerade (på grund av en sommar utan uppkoppling).
Visst, spel blir större med högre upplösning m.m. men min erfarenhet säger mig att jag kommer klara mig fint även på 1TB en bra tid framåt.

För de med snabbt internet är det ju inga problem. Men många har inte supersnabbt. Även om vi utgår från att man har 500 Mbit/s (som jag har idag delat med tre andra) så tar det ganska lång tid innan spelet blir redo att köras i gång. I andra länder är det betydligt värre, så möjligheten med utökad lagring är nog mer relevant där och därför blir kostnaden extra jobbig. Men tror inte det blir mycket billigare att hitta något till PlayStation 5. Förhoppningsvis dyker priserna med ökad efterfrågan, men vi får se.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Kollade prisjakt precis på extern SSD, tyvärr är dom också dyra.
Med en vanlig hårddisk som ligger på 100MB/s så tar det 16,7 minuter att överföra 100GB, med en S-ATA SSD så skulle det ta 3,34 minuter(500MB/s), GBit bredband tar det 13,34 minuter.

Och då antar jag att lagringen är stryktålig, så att det går bra att skifta stora mängder data på den i flera år.

Medlem

Jag kommer att ta med mig min externa Samsung 860 ECO 1TB från min One X och köra den som extern lagring till min Series X. Så får jag flytta spel mellan hårddiskarna beroende på vad jag spelar.

Backloggens befriare
Skrivet av Proximately:

För de med snabbt internet är det ju inga problem. Men många har inte supersnabbt. Även om vi utgår från att man har 500 Mbit/s (som jag har idag delat med tre andra) så tar det ganska lång tid innan spelet blir redo att köras i gång. I andra länder är det betydligt värre, så möjligheten med utökad lagring är nog mer relevant där och därför blir kostnaden extra jobbig. Men tror inte det blir mycket billigare att hitta något till PlayStation 5. Förhoppningsvis dyker priserna med ökad efterfrågan, men vi får se.

Ja, absolut, men hur många spel måste man ha installerade samtidigt? Spelar folk 20 spel under en och samma gång?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, absolut, men hur många spel måste man ha installerade samtidigt? Spelar folk 20 spel under en och samma gång?

Nej, men säg att det gäller ett stort multiplayer-spel som en polare vill lira. Hur länge orkar de vänta på att du ska ladda ner det? Men sen har ju både Sony och Microsoft snackat om uppdelning av nedladdningar så man får välja vad man prioriterar att köra först.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den första är inte PCIe 4.0 och den andra är ju uppe i nästan samma prisklass.

Sen är det andra aspekter man måste ha med i beräkningarna.

SSD:n i Xboxen utlovar konstant 2,4GB/s. De har alltså designat den att inte gå under detta och att bibehålla detta konstant i alla lägen.

Köper man en SSD på nätet så kommer man få två siffror. Oftast bara en. Maxhastighet och snitthastighet. Oftast säger de bara maxhastighet, särskilt om de har en väldigt låg snitthastighet. Men det förtäljer fortfarande inte hur lågt de sjunker när de pressas.

"Up to" som det står på den i samma prisklass är såklart maxhastigheten.

Om man ska jämföra Xbox Seagate med en annan SSD så får man helt enkelt se vilka som klarar att ligga kontinuerligt och tugga i 2,4GB/s.

Ett uppdrag för SWEclockers kanske..?

Skägg.
10 Chambers

Xbox Wire har en ny artikel om lagringen. Visar bland annat denna tabell.


signatur
KoP
Medlem

Nope. Nej. Blir en extern hdd på en 4-5 TB för 1200 spänn eller så. Ska man ha utrymme ska man ha redigt till ett sjysst pris.

1 TB SSD disk är ju ynkligt (och till det priset). 😬

Backloggens befriare
Skrivet av Proximately:

Nej, men säg att det gäller ett stort multiplayer-spel som en polare vill lira. Hur länge orkar de vänta på att du ska ladda ner det? Men sen har ju både Sony och Microsoft snackat om uppdelning av nedladdningar så man får välja vad man prioriterar att köra först.

Ah, där det brister i min förståelse, det där ordet du använder, "polare" är inget jag känner till ;p


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ah, där det brister i min förståelse, det där ordet du använder, "polare" är inget jag känner till ;p

*hug* :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

It's not a lake, it's an ocean

Ja, roligt är det inte. Jag köpte en Xbox One S med 2tb hårddisk enkom för den utökade lagringen. Men även den blev ju full till slut, och när jag köpte Xbox One X fanns det ju endast 1tb att välja på. Så det blev en extern hårddisk i slutändan i alla fall. Jag har rätt många spel jag vill återvända till då och då, så jag vill inte avinstallera alla heller. Och spelen blir ju inte mindre, direkt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Prestation och bildkvalité kommer som vanligt dikteras av CPU och GPU, tycker det låter mer som en marknadsföringsploj att visa sina "big balls" med just ssd hastighet.

Som det är nu så är det i princip inga spel som får en prestations höjning som skalar i någon hög % med mb/s på lagringen.
Förutom gällande laddningstider, som dessutom inte ens varit en issue på pc sedan ssd diskarna kom som är bra mycket slöare än 5 gb/s.

Om det nu är så att den generationens spel kommer käka upp halva utrymmet per spel så blir det en jävligt dyr historia om man inte bara spelar ett spel i taget.

Blir ju dock lite intressant att se vilka quirks utvecklare kommer binda till lagringen, då gällande exklusiva titlar.
Å andra sidan är det inte speciellt många titlar man pratar om.
Betvivlar att det kommer vara något nämnvärt gällande multi-plat titlarna.

eld
Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Prestation och bildkvalité kommer som vanligt dikteras av CPU och GPU, tycker det låter mer som en marknadsföringsploj att visa sina "big balls" med just ssd hastighet.

Pop-ins, som existerar för att vi vill ha plats med mer grafik än vad grafikminnet tål men har diskar som är lite långsamma. Streaming är essentiellt för bättre grafik.

Eller alla laddningstider som vi gömmer på smarta sätt.

Men om det handlar om sony's disk vs microsofts disk så får vi helt enkelt se. Epic har redan visat vilken ny intressant tech man kan bygga runt snabb lagring.

Medlem
Skrivet av eld:

Pop-ins, som existerar för att vi vill ha plats med mer grafik än vad grafikminnet tål men har diskar som är lite långsamma. Streaming är essentiellt för bättre grafik.

Eller alla laddningstider som vi gömmer på smarta sätt.

Men om det handlar om sony's disk vs microsofts disk så får vi helt enkelt se. Epic har redan visat vilken ny intressant tech man kan bygga runt snabb lagring.

Ja jo, absolut finns det tech som är intressant det är inte att sticka under stolen med.
Jag är mer intresserad över hur det skalar mellan pc vs konsol, vilken väg utvecklarna tar.
Kommer 5 gb/s ssd's bli en standard direkt på pc titlar också liksom, eller kommer det räcka gott och väl med dom 1000 kronor billigare 2,5 gb/s.

Klart man hoppas på att nästa generationens spel kommer vara något banbrytande på alla nivåer.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Prestation och bildkvalité kommer som vanligt dikteras av CPU och GPU, tycker det låter mer som en marknadsföringsploj att visa sina "big balls" med just ssd hastighet.

Som det är nu så är det i princip inga spel som får en prestations höjning som skalar i någon hög % med mb/s på lagringen.
Förutom gällande laddningstider, som dessutom inte ens varit en issue på pc sedan ssd diskarna kom som är bra mycket slöare än 5 gb/s.

Om det nu är så att den generationens spel kommer käka upp halva utrymmet per spel så blir det en jävligt dyr historia om man inte bara spelar ett spel i taget.

Blir ju dock lite intressant att se vilka quirks utvecklare kommer binda till lagringen, då gällande exklusiva titlar.
Å andra sidan är det inte speciellt många titlar man pratar om.
Betvivlar att det kommer vara något nämnvärt gällande multi-plat titlarna.

Finns inte mycket att jämföra med än så länge eftersom att det är ny teknik som gör överföringshastigheterna användbara.
Snart kommer även PC vara med på tåget med höga överföringshastigheter som går att utnyttja i spel, Nvidia stödjer det i RTX 3000 och antagligen RTX 2000 serien:

Techpowerup angående hastigheter och belastning i spel

Nvidia RTX 3000 seriens presentation, där dom tar upp detta(börjar vid 22:50, där det tas upp):

Så nej, lagringshastigheter är inte bara för marknadsföring, men det kanske tar 2-3 år innan det används på bred front vid multiplatform, eftersom att PC miljön än så länge antagligen kräver relativt ny hårdvara.

Medlem

Lite intressant läsning angående hastigheterna på den nya, snabbare SSD lagringen och hur mjukvaran har problem med att hänga med hårdvaruutvecklingen:

"Nuvarande mjukvarugränssnitt för lagring utformades inte för så stora mängder lagringsanrop (IO), vilket leder till att de utförs ineffektivt trots de höga hastigheterna hos NVME-anslutna SSD-enheter. Detta problem tacklar Microsoft med Directstorage, som ska möjliggöra ett markant steg framåt gällande både att läsa in stora mängder data snabbt och att läsa in stora mängder små databitar i realtid.

Microsoft gör jämförelsen med spelmotorer på föregående generationers spelmotorer och lagringsgränssnitt, där strömmande data på 50 MB/s endast möjliggör hundratals IO-anrop per sekund. Med en NVME-ansluten SSD ökar detta till tiotusentals anrop per sekund, och med Xbox Series X SSD med bandbredd på 2,4 GB/s blir antalet över 35 000 anrop per sekund.

Tidigare mjukvarugränssnitt för lagring i Windows kräver att spelet hanterar samtliga anrop en åt gången, genom att skicka anropet, vänta på att beräkningarna slutförs och sedan hantera resultatet. Med äldre långsamma hårddiskar anpassades spelmotorerna efter förutsättningarna, och antalet anrop var därför lågt. I takt med att NVME-lagring börjat bli mer vanligt blir också väntetiden för anropen (eng. overhead) ett allt större problem.

Problemet späs på ytterligare av att mycket av den data som ska laddas är komprimerad, och därför måste avkomprimeras innan den kan användas av processorn eller grafikkortet. Directstorage löser båda dessa problem genom att kombinera inbyggda moderna tekniker för avkomprimering med att dra nytta av kommunikationsmetoden i NVME-gränssnittet. Det reducerar också antalet anrop som görs genom att utföra en serie parallella anrop i grupper (eng. batch)."

Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/30319-microsoft-tar-hogpres...

Medlem

Ser ju lite tråkigt ut för lagringen, det verkar ta lång tid att starta One X spel(med tanke på Velocity Architecture och över 24 gånger så snabb lagring) och efter OS så finns det "bara" 802GB kvar.

Spel som optimeras för konsolen kommer förhoppningsvis ladda snabbare.

Kan det vara så att systemet har 100GB i cache och att det behövs lite ledigt utrymme för att lagringen ska må bra?

"Enter Xbox Velocity Architecture, which features tight integration between hardware and software and is a revolutionary new architecture optimized for streaming of in game assets. This will unlock new capabilities that have never been seen before in console development, allowing 100 GB of game assets to be instantly accessible by the developer. The components of the Xbox Velocity Architecture all combine to create an effective multiplier on physical memory that is, quite literally, a game changer."

Från news. xbox . com

Frågan är också hur mycket systemet tar på Series S.

Skägg.
10 Chambers

Vilka spel har jobbigt lång laddningstid på Xbox One? Ska bli intressant att testa skillnaden.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vilka spel har jobbigt lång laddningstid på Xbox One? Ska bli intressant att testa skillnaden.

DF verkar vara på gång nu i alla fall☺

https://twitter.com/digitalfoundry/status/1310569066445377536...

Medlem

Tycker alla nya konsoler borde säljas med antingen 1 TB eller 2 TB från början.

Min PS4 Pro med 1 TB måste jag rensa hela tiden, och nu kommer spelen bli ännu större!

12
Skriv svar