Är så ”opepp” på nästa generation...

Medlem
Är så ”opepp” på nästa generation...

Att varje ny generation brukar börja med en ganska sval lista med releasespel är inget nytt, men den här generationen är inte ens sval - den är iskall för egen del.

Även hur mycket bättre spel körs på ny hårdvara, så vill gamers se något som definierar ett nytt generationsskifte.
Visst, spel som släpps till båda formaten ser tjusigare ut med snyggare texturer men skillnaden blir sällan soppas stor att det motiverar att punga ut mellan 5000 kr - 6000 kr om man redan äger en PS4 eller Xbone.

Det mest intressanta är en gammal PS3-titel som är omgjort från grunden, dock så blåser det knappast någon av stolen direkt. Sen är spelet till för en ganska nischad typ av gamer (som gillar idiot-svåra spel) och knappast för den breda massan med andra ord.

Som sagt, mycket mer kräm i dom nya konsolerna än sist (i jämförelse för sin tid). Och det ska bli intressant hur mycket SSD-diskarna kan göra för laddningstiderna - men var finns Playstations och Xbox svar på Killzone: Shadow Fall respektive Ryse?

Medlem

Känner liknande; Att det inte finns något motiv till varför next gen släpps nu. Varken från Microsoft eller Sony. För isåfall hade de väl förberett maffiga titlar till release, som visar lite på vad nextgen innebär och försökt locka. Men nu finns dem ju inte.
Vad gör det för skillnad om de släpps i höst eller nästa år, finns den ens?

Det är sådant meh över hela släppen. Särskilt från microsofts sida som släpper något .5 variant av nextgen som kommer stalla utvecklingen för all multiplattform. eller som du säger, att för Sonys del är det en rework som ser mest tilltalande ut :/


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Nä, den nya generation känns bara som någon ursäkt för att få in lite pengar och inte bli bortglömd. Ansträngningen har varit minimal när det kommer till hårdvaran och nya funktioner.

Medlem

Nä bättre vi håller fast vid gamla grejer å aldrig gör nåt nytt, håller med helt.

Just releasespelen brukar ju även vara de som är allra bäst varje generation, sen minskar bara kvalitén för varje år och de sista åren av varje generation är spelen oftast knappt spelbara.

Medlem

Demon's Souls ser ju löjligt snyggt ut, definitivt next-gen. Men jag kan köpa argumentet att det är ett nichat spel och utöver det har väl knappt någon otrolig lanseringstitel annonserats. Men DS säljer ps5an för min del

En sak man ska komma ihåg med ps4-spelen är ju att inte förvänta sig otroliga prestandaökningar eller laddningstider. Det beror helt på hur spelen är konstruerade.

Det som ska bli skönast med bakåtkompatibla spel är att slippa jetmotorn.

Medlem

Next gen för mig är mer än bara grafik. Men det verkar som att grafik är den del som definierar vad next gen betyder.

Men ja, det är tomt. Cyberpunk är det enda som känns utav intresse för tillfället.


signatur

Ordo Ab Chao

Backloggens befriare

Tja, det är ju bara att vänta om så är fallet
Kände så inför denna generationen och tog mig 1,5 respektive 4 år innan jag köpte in mig


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det känns som dom nya funktionerna lyser med sin frånvaro, och i dagsläget finns det ingenting som skapar ett minsta sug på nästa generation. Det krävs betydligt mer för att fånga mitt intresse med andra ord.

Medlem

Det var länge sen man kände ett sug mellan generationerna.
Super Nintendo, Playstation, Playstation 2 kommer jag tänka på snabbt var nått som lockade direkt och visade stora "next gen" kliv när det begav sig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Håller inte alls med.

För mig är detta den generation jag ser mest framemot. Enorma steg för Quality of life kommer att tas. Snabbt och rappt kommer att definiera denna generationen. Ber till Gudarna om att fysik/AI tar enorma steg.

Utbudet vid ett generarionsskifte har aldrig varit såhär bra och generöst. För första gången någonsin så kan jag köpa loss "att spela"-spel för några hundringar, med all dlc osv på skiva, för att kunna avnjuta på min nya konsol med alla dess fördelar. Speltimmar per krona kommer att vara mycket låg, för mig iaf.

Att 60 fps äntligen verkar vara något som de flesta utvecklare strävar mot är en dröm som går uppfyllelse.

My body is ready, bring it on!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det var länge sen man kände ett sug mellan generationerna.
Super Nintendo, Playstation, Playstation 2 kommer jag tänka på snabbt var nått som lockade direkt och visade stora "next gen" kliv när det begav sig.

Tror du att åldern var en faktor för känslan?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte alls med.

För mig är detta den generation jag ser mest framemot. Enorma steg för Quality of life kommer att tas. Snabbt och rappt kommer att definiera denna generationen. Ber till Gudarna om att fysik/AI tar enorma steg.

Utbudet vid ett generarionsskifte har aldrig varit såhär bra och generöst. För första gången någonsin så kan jag köpa loss "att spela"-spel för några hundringar, med all dlc osv på skiva, för att kunna avnjuta på min nya konsol med alla dess fördelar. Speltimmar per krona kommer att vara mycket låg, för mig iaf.

Att 60 fps äntligen verkar vara något som de flesta utvecklare strävar mot är en dröm som går uppfyllelse.

My body is ready, bring it on!

Jag antar att du syftar på Series X?

Alltså, allt det där får du ju om du behåller din Xbox-One, förutom 60 bilder/sekund eller högre upplösning (om du nu inte äger One-X). Dessutom har Microsoft gått ut med att stödja tidigare X-boxar i minst 2 år till.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Dessutom har Microsoft gått ut med att stödja tidigare X-boxar i minst 2 år till.

Precis som Sony med andra ord.

https://screenrant.com/sony-continuing-ps4-support-after-ps5-...

Till och med upp till fyra år.

Medlem

Någon folk kanske inte tänker på, men här i sverige så är Cyberpunk en ps5 launch title!
Annars håller jag aboslut inte med, Spiderman och Demon's souls känns som en extremt bra start på n ästa generation jämfört med ps4ans launch.
Killzone är något som bara försvann eftersom, vad jag antar, det kanske inte var så bra.
Men smaken är ju som baken hörrö!

Medlem

Känner av det, rejält! Ingen lust att ens försöka förboka en PS5. Varför ens göra det? Spelen som kommer till den kommer säkert göra konsolen rättvis. Men den tiden är defintivt INTE här än.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tror du att åldern var en faktor för känslan?

Det kan vara en faktor också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kan vara en faktor också.

Jag tror också att det har en stor faktor, och lyckligtvis var jag bara barnet när vi gick från 2D-3D. Jag minns fortfarande hur det kändes att spela Goldeneye, Super-Mario 64 och Zelda: Ocarina of Time för första gången - helt magiskt med andra ord. 🥰

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

Precis som Sony med andra ord.

https://screenrant.com/sony-continuing-ps4-support-after-ps5-...

Till och med upp till fyra år.

Nej. Inte alls som Sony.
Här pratar Sony om att supporta ps4 i 4 år. Inte att släppa alla spel i 4 år till den. Väldigt stor skillnad.

Exempelvis så slutade Sony supporta ps3 först 2018.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte alls med.

För mig är detta den generation jag ser mest framemot. Enorma steg för Quality of life kommer att tas. Snabbt och rappt kommer att definiera denna generationen. Ber till Gudarna om att fysik/AI tar enorma steg.

Utbudet vid ett generarionsskifte har aldrig varit såhär bra och generöst. För första gången någonsin så kan jag köpa loss "att spela"-spel för några hundringar, med all dlc osv på skiva, för att kunna avnjuta på min nya konsol med alla dess fördelar. Speltimmar per krona kommer att vara mycket låg, för mig iaf.

Att 60 fps äntligen verkar vara något som de flesta utvecklare strävar mot är en dröm som går uppfyllelse.

My body is ready, bring it on!

Samma känsla här.

-Högre FPS
-Högre upplösning
-Responsivare spel(HDMI 2.1, tack vare högre FPS och tekniken i Series X handkontroll)
-VRR(kommer ge rätt mycket bättre flyt)
-Smidigare spel med korta eller inga laddningstider
-Ray-tracing(kommer nog vara begränsat, men kommer att se bra ut och kan vara riktigt häftigt i mörka skräckspel).
-Stabil FPS i PS4/One spel, kommer göra underverk för vissa spel som till exempel Bloodborne, Sekiro och Final Fantasy 15.
-Ljudet verkar få sig en rätt rejäl uppgradering, det kan påverka spel mycket.
-Hur mycket smidigare det kommer vara när man ska spela multiplayer, jag tror att bland annat väntetider och hur smidigt det blir att starta spel tills man är inne i matchen kommer fungera mycket bättre.

Kommande:

-Mer avancerade spel på grund av ett starkare system och att processorn inte blir en flaskhals den här gången.
-Lovande line-up av spel som kommer fungera bra och se riktigt bra ut på ny hårdvara, redan 2021 så kommer det stora titlar.
-Speltjänster som gör att man relativt billigt får tillgång till mycket att spela, ska också bli intressant hur konkurrensen emellan dessa kommer se ut framöver.
-PSVR2, jag tror att kvalitén kommer öka till en nivå så att betydligt mer får upp ögonen för VR.
-Lagringen kommer underlätta spelutveckling och många spel kommer dra mycket nytta av detta, open world blir väl antagligen där det blir störst skillnad, men det kommer även påverka alla andra spel.

Sen så tycker jag inte att de första spelen är dåliga, jag kommer ha mycket att spela ändå.
Spider-man, Demon souls(kända varumärken med höga review score) och Cyberpunk(även utan patch kommer det fungera betydligt bättre på next-gen) är riktigt bra spel, tror inte att någon konsol haft spel av den kvalitén redan vid start innan.

Medlem
Skrivet av Checker:

Nej. Inte alls som Sony.
Här pratar Sony om att supporta ps4 i 4 år. Inte att släppa alla spel i 4 år till den. Väldigt stor skillnad.

Exempelvis så slutade Sony supporta ps3 först 2018.

Fick samma uppfattning när jag läste artikeln om det. Dock så kommer ju flera titlar även till PS4, och mest förvånansvärt för min egen del är Horizon 2. Detta behöver iofs inte vara något negativt, men då ser jag hellre att olika studios arbetar med spelet till PS4 och PS5 (så det ges en god förutsättning att maxas till respektive konsol).

Medlem
Skrivet av Checker:

Nej. Inte alls som Sony.
Här pratar Sony om att supporta ps4 i 4 år. Inte att släppa alla spel i 4 år till den. Väldigt stor skillnad.

Exempelvis så slutade Sony supporta ps3 först 2018.

"Sony revealed that several of its biggest next-gen games, such as Horizon Forbidden West and Spider-Man: Miles Morales, will also be coming to the current-gen PS4. "

Så, okej, vi säger två år framåt i tiden, ungefär. Sen kommer säkert inte alla spel även till PS4. Nya God of War som kommer nästa år (?) blir säkert enbart till PS5. Vi får se.

Skillnaden mellan MS och Sony är hursomhelst marginell här.

Avstängd
Skrivet av r4v3nl0rd:

"Sony revealed that several of its biggest next-gen games, such as Horizon Forbidden West and Spider-Man: Miles Morales, will also be coming to the current-gen PS4. "

Så, okej, vi säger två år framåt i tiden, ungefär. Sen kommer säkert inte alla spel även till PS4. Nya God of War som kommer nästa år (?) blir säkert enbart till PS5. Vi får se.

Skillnaden mellan MS och Sony är hursomhelst marginell här.

Du gissar 2 år framåt, vilket inte alls behöver vara sant eftersom det bara är vad du själv tror.

Är väl bara 3 titlar vad vi vet om i dagsläget som även kommer till ps4. Miles morales, sack boy och horizon.
Skillnaden är att Microsoft sagt att alla första parts titlar ska släppas till Xbox One. Så där är det ganska stor skillnad.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Du gissar 2 år framåt, vilket inte alls behöver vara sant eftersom det bara är vad du själv tror.

Är väl bara 3 titlar vad vi vet om i dagsläget som även kommer till ps4. Miles morales, sack boy och horizon.
Skillnaden är att Microsoft sagt att alla första parts titlar ska släppas till Xbox One. Så där är det ganska stor skillnad.

Det är lätt att snacka. Jag tror på det när jag ser det. Har väl ryktats om att till exempel Halo Infinite inte ska komma till nuvarande generation osv.

Själv är jag förvånad över att nästa Horizon ens kommer nästa år? Det om nåt borde vara ett PS5-exklusivt spel. Vilka fler spel det blir än de du räknade upp får vi se, om det ens blir några. Kan tycka det är lite märkligt att endast de tre titlarna ska stödja PS4. Varför just dem, liksom?

Men som sagt, vi får se. Går nog bara att spekulera i dagsläget.

Medlem

Är ni opeppa på nya grafikkort och datorspel som går köra på äldre datorer med? Jag menar, vad är det för mening med lägga pengar på ny dator om man kan spela samma spel på sin gamla och skillnaden är bara lite snyggare, snabbare och bättre?

För det är just det konsoler gör denna generation. De har blivit mer som datorer, en uppgradering av det gamla som gör det enklare att göra spelen till båda generationer än något helt nytt arkitektur av hårdvara i stil med ps3 som var helt annorlunda och gjorde allt svårare.
Xbox är inte mer flaskhals genom att stötta gamla konsoler än vad 2 år gamla grafikkort är för Cyberpunk på PC. Men ni kanske vill ha olika teams som gör spelen för lägsta systemkrav och högsta?

Ser inte problemet, konsoler gör det enklare med crossgenspel så alla behöver inte köpa nytt direkt. Precis som på en top end pc får du bäst upplevelse med de nya konsollerna. Enda problemet är väl att man inte får känna sig "unik" när alla fattiga ps4bönder också får spela Horizon 2?

Gnällkuk

Älskar att alla som redan bestämt sig för next-gen försvarar den in i döden, dessutom verkar ingen antingen ha läst det första inlägget, eller kämpar 110% för att missförstå det.

TS är inte peppad på släppet, helt enkelt för att det inte kommer något next-gen spel som enbart kan upplevas på någon av konsolerna. Det är helt okey om ni ändå är taggade på next-gen, men vi pratar om hype kring släppet. Givetvis kommer denna generations konsoler vara det största hoppet sedan ps3 och xbox, men det lär dröja.

Just nu är det som att köpa en helt ny dator, för att kunna spela samma spel med lite kortare laddningstider och kanske lite snyggare. Visst är det ett plus, men knappast något som för min egen del känns intressant att hoppa på just nu.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag håller med. Kändes som ett rejält kliv från tex PS1 till PS2 eller från N64 till Gamecube. Lite wow känsla. Nu är det kanske liite bättre grafik. Snabbare laddningstider? Känns bara meh över det hela. Är otroligt otaggad

Medlem

Jag har förhandsbokat PS5 utifall, men avbokar beroende på hur bra RDNA2 samt RTX 3070/ti blir samt vilka lanseringstitlar som kommer med. Hade varit kul med cyberpunk bundle till PS5 med tanke på att de släpps "samtidigt", annars får man räkna på +600kr för att köpa ett separat spel också (vilket inte är lika attraktivt för en annan).

Jag håller med TS, flera titlar har dessutom blivit förskjutna till nästa år och då behöver man inte ha så bråttom egentligen. Dessutom, alltid riskabelt med första batchen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

då konsoler mer o mer liknarar svaga datorer så undar man varför man ens ska bry sig och sedan egna jävla SSD för att fixa loading time. Jo men visst funkar väll men idiotiskt jag ej kan använda vanlig SSD eller ja du kan men dom funkar ej på PS5 spelen bara PS4 spelen. Och vad jag läst ska dom där special SSD diskarna vara snor dyra så vill du få plats med mer än 8 spel på 1tb på så du punga ut mer.

Lunch titlarna är ju inge och hurra över visst demon souls ser fett najs ut men det spelet kunde lika gärna varigt på PC eller det borde ju komma till PC så alla som ej är intresserad av konsol äntligen kan få ta ta del av första souls spelet.

Ärligt talat skulle hellre se en PSP 2/PS vita 2 eller vad dom vill kalla det nyare starkare handheld vore mer intressant än halv sketen dator. Jag menar tänk en hanheld som vore lika stark som en PS5 det vore något.

Medlem

Spelar VÄLDIGT sällan på konsoler längre så bryr mig inte så mycket.

Avstängd

Kommande xbox känns verkligen inte intressant. Den verkar inte klara av VR på grund av hårdvaran


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skriv svar