Phil Spencer: Vi kommer inte rapportera hur många Xbox vi säljer

Robot
Phil Spencer: Vi kommer inte rapportera hur många Xbox vi säljer

Det är spelarantalet inte hur många "bitar plast" som betyder något, enligt Xbox-chefen.

#phil-spencer, #xbox-series


Medlem

Skulle X|S mot förmodan sälja mer än till exempel Switch eller PS4 (vilket jag inte tror) skulle säkert en liten tweet om det slinka ut.

Medlem

Bullshit alert!

Översättning: "Vi är lite rädda för att vi inte kommer sälja lika många konsoler som Sony den här generationen heller."


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Spelar nog mindre roll om dom gör det eller inte, flesta vet att PS5 kommer sälja mer än Xbox X/S..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

De vägrar ju att skapa exklusiva spel medan Sony har 20 olika exklusiva titlar. Klart Xbox kommer att floppa isåfall.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

De vägrar ju att skapa exklusiva spel medan Sony har 20 olika exklusiva titlar. Klart Xbox kommer att floppa isåfall.

Du vet väl inte vad som kommer om 1-2 år? inget är sagt om deras 40 spel om dom blir exklusiva eller ej.
Du vet inte vad för siffra sony måste betala för att få den på ps osv.

du får tänka såhär xbox har mer än dubbelt så många studios som arbetar på spel varav 70% har inte ens blivit utannonserade än.
många kommer avslöjas nästa E3 garanterat precis som förra generationen in första året och andra årets e3 vart när vi fick se flest spel till konsolerna.

Och med tanke på hur torr fronten är för playstion och xbox så kan man ju räkna med en jävla massa titlar 30+ säkerligen vardera givetvis är vissa indie mindre budget men endå.

Jag väntar hellre innan jag säger något, det är som säga en film är dålig efter man tittat på trailern.

Sedan hans utalande är ju igentligen logiskt själv bryr man sig väl mer om sålda X spel och antalet spelare.

detta gäller båda konsolerna då konsolerna säljer endå med förlust.

Medlem

Microsoft har väl ganska många egna spel som inte släpps utanför deras egna plattformar? Jag förbluffas ofta av att man ser genom fingrarna på att de allra flesta av oss är på deras plattform "Windows." Nu är de ju den största spelutvecklaren av alla konsoltillverkarna (med alla studios de köpt upp) så...

När det gäller Microsofts approach så tror jag de gör rätt här, men som någon annan nämnde hade det nog varit en annan femma om det varit dem som sålt dubbelt så många konsoler som sina konkurrenter.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Du vet väl inte vad som kommer om 1-2 år? inget är sagt om deras 40 spel om dom blir exklusiva eller ej.
Du vet inte vad för siffra sony måste betala för att få den på ps osv.

du får tänka såhär xbox har mer än dubbelt så många studios som arbetar på spel varav 70% har inte ens blivit utannonserade än.
många kommer avslöjas nästa E3 garanterat precis som förra generationen in första året och andra årets e3 vart när vi fick se flest spel till konsolerna.

Och med tanke på hur torr fronten är för playstion och xbox så kan man ju räkna med en jävla massa titlar 30+ säkerligen vardera givetvis är vissa indie mindre budget men endå.

Jag väntar hellre innan jag säger något, det är som säga en film är dålig efter man tittat på trailern.

Sedan hans utalande är ju igentligen logiskt själv bryr man sig väl mer om sålda X spel och antalet spelare.

detta gäller båda konsolerna då konsolerna säljer endå med förlust.

Fast börjar de släppa spel exklusivt på Xbox så försvinner idén med gamepass på PC kan jag tycka. Hade gärna sett Sony startat en liknande tjänst så man bara kunde ha en switch under TVn.

Nja, han vill nog sälja spel för tio miljarder och ha en miljon spelare än sälja för en miljard och ha 10 milj spelare.

Medlem

Folk som fortfarande tror att exklusiva spel är rätt sätt att skaffa sig marknadsandelar...

Ambassadör
Xbox

Jag är mer förundrad över hur det fortfarande kan vara svårt att förstå att Xbox ekosystem sträcker sig långt utanför konsolerna. Varför skulle man mäta framgång i sålda konsoler och fokusera på det när det bara är ett av av flera insteg i ekosystemet? Särskilt märkligt att jämföra mot en konkurrent som i stort sett bara lutar sig på just traditionell försäljning av konsoler.

Det finns väl ändå ingen som på allvar tror att det kommer säljas fler Xbox-konsoler än PS5:or? Det hade ju varit synnerligen anmärkningsvärt med de förutsättningarna och företagens olika fokus.


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

De vägrar ju att skapa exklusiva spel medan Sony har 20 olika exklusiva titlar. Klart Xbox kommer att floppa isåfall.

Skrivet av BooliBoo:

Fast börjar de släppa spel exklusivt på Xbox så försvinner idén med gamepass på PC kan jag tycka. Hade gärna sett Sony startat en liknande tjänst så man bara kunde ha en switch under TVn.

Nja, han vill nog sälja spel för tio miljarder och ha en miljon spelare än sälja för en miljard och ha 10 milj spelare.

Microsoft har väl galet många exklusiva spel? Som inte finns någon annan stans än Microsofts plattformar och ekonomiska sfär? Gäller utöver deras egna spel mååånga andra utvecklare som kräver Win10 med DirectX eller på en Xbox (”DirectXbox”)

När man pratar ekonomi sedan är det svårt att mäta men är ett av världens största företag och pengarna för bara deras undervattensservrar skulle kunna köpa ett mindre land 😅 Man borde mäta sålda Xbox, Sålda Win10 OEM och retail, antal Xcloud/Gamepass prem osv om man ska jämföra då Sony Playstation säljer konsoler traditionellt endast


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Räkna med att varje studio Microsoft äger (15), ej Zenimax Media, har minst 2 st spel på gång några har utannonserats en del som ej har utannonserats. Microsoft äger inte Zenimax än, dem har spel på gång endast för Xbox. Sedan är det mindre och mindre spel från nyligen köpta studios gör PlayStation 4 spel. Finns minst 1 kvar det är från Dubble Fine. Microsoft har så många spel på gång att det finns dem som vill ha dem på PlayStation.

Och vi vet inte heller hur många spel Global Publishing har skrivit kontrakt på/med.

Skrivet av Rakoon:

Folk som fortfarande tror att exklusiva spel är rätt sätt att skaffa sig marknadsandelar...

Vad som är "rätt" (våra åsikter) och vad som är "rätt" (ekonomiskt) behöver ju inte vara samma. Sen vill de ju åt olika marknader egentligen. MS fokuserar på mjukvarorna och att finnas på flera plattformar, medan Sony vill kränga konsoler och därigenom binda kunderna till sig.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Jag gillar att folk ropar PC MASTER RACE så ofta i diverse trådar men samtidigt känner att det passar att håna de för att de inte kommer sälja mer än Sony och deras Playstation pga exklusiva spel...

Vad vill folk egentligen?

Skrivet av Luciphear:

Jag gillar att folk ropar PC MASTER RACE så ofta i diverse trådar men samtidigt känner att det passar att håna de för att de inte kommer sälja mer än Sony och deras Playstation pga exklusiva spel...

Vad vill folk egentligen?

Är det samma folk som yttrar alla dessa åsikter? Konstigt att dra alla på FZ över en kam.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Tror du verkligen att varje studio Microsoft äger arbetar med 2 spel vardera (samtidigt)? Kan visserligen drömma, men det är rätt orealistiskt, om vi nu inte snackar indie-spel etc. AAA-spel tar alltid 2-3 år eller längre att utveckla.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Folk som fortfarande tror att exklusiva spel är rätt sätt att skaffa sig marknadsandelar...

Vem har sålt minst konsoller av ps, nintendo och xbox? HIstoriskt HAR exklusivitet lönat sig. Framtiden får utvisa om gamepass är the way to go. Vad gäller prenumerationstjänster så leder ju sony överlägset även där. 41,5 miljoner har ps plus, 15 miljoner har gamepass.

Medlem
Skrivet av matt76:

Tror du verkligen att varje studio Microsoft äger arbetar med 2 spel vardera (samtidigt)? Kan visserligen drömma, men det är rätt orealistiskt, om vi nu inte snackar indie-spel etc. AAA-spel tar alltid 2-3 år eller längre att utveckla.

Det är vanligt att spelstudior jobbar med två eller fler spel samtidigt, eftersom processen tillåter det. Ta som exempel när all concept art, story och level design är färdig så kan de folket gå vidare och börja på nästa spel. Därför de kan släppa två spel med ca 1 års mellanrum. För allting i spelutveckling går inte i samma takt, det slutar med att halva studion får sitta och rulla tummarna om de inte jobbar med två spel åt gången.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vem har sålt minst konsoller av ps, nintendo och xbox? HIstoriskt HAR exklusivitet lönat sig. Framtiden får utvisa om gamepass är the way to go. Vad gäller prenumerationstjänster så leder ju sony överlägset även där. 41,5 miljoner har ps plus, 15 miljoner har gamepass.

Och om det inte varit exklusivt hade dom sålt mer spel men kanske färre konsoller. Sen om det varit det smartare valet är svårt att säga.

För oss kunder är dock inte exklusivitet till en hårdvara speciellt bra så man kan ju hoppas Sony släpper på det mer.

Medlem

Min tanke är att det här kommer pajja Sonys stora ego med försäljningssiffror när det inte finns någon att jämföra med
I like it


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Och om det inte varit exklusivt hade dom sålt mer spel men kanske färre konsoller. Sen om det varit det smartare valet är svårt att säga.

För oss kunder är dock inte exklusivitet till en hårdvara speciellt bra så man kan ju hoppas Sony släpper på det mer.

Det är bra för de som spelar på playstation eftersom de får bättre optimerade spel, dåligt för de som inte gör det.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vem har sålt minst konsoller av ps, nintendo och xbox? HIstoriskt HAR exklusivitet lönat sig. Framtiden får utvisa om gamepass är the way to go. Vad gäller prenumerationstjänster så leder ju sony överlägset även där. 41,5 miljoner har ps plus, 15 miljoner har gamepass.

Så du säger exklusivitet är jättebra för Sony och Nintendo? Så förvånande. Var kommer vi konsumenter in i bilden?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Så du säger exklusivitet är jättebra för Sony och Nintendo? Så förvånande. Var kommer vi konsumenter in i bilden?

Som jag skrev ovan så ges möjligheten till bättre optimerade spel anpassad till en viss hårdvara/kontroll. Men jag vet att det inte går att vinna den här diskussionen så jag ger upp redan nu och konstaterar bara att vissa tycker man borde få spela alla spel på alla plattformar, medans vissa ser fördelarna som exklusiva spel kan ge.

Skrivet av lars_kongo:

Vem har sålt minst konsoller av ps, nintendo och xbox? HIstoriskt HAR exklusivitet lönat sig. Framtiden får utvisa om gamepass är the way to go. Vad gäller prenumerationstjänster så leder ju sony överlägset även där. 41,5 miljoner har ps plus, 15 miljoner har gamepass.

Du skall väll endån inte jämföra ps plus med game pass?

du skall jämföra Ps now med game pass.
och Ps plus med Xbox Live.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Det är bra för de som spelar på playstation eftersom de får bättre optimerade spel, dåligt för de som inte gör det.

Det är möjligt, samtidigt finns det många multiplattformsspel som fungerar utmärkt på alla plattformar så det talar ju lite emot det dock.

Känner bara att saker som gynnar fler är bättre än det som gynnar en enskild grupp.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag gillar att folk ropar PC MASTER RACE så ofta i diverse trådar men samtidigt känner att det passar att håna de för att de inte kommer sälja mer än Sony och deras Playstation pga exklusiva spel...

Vad vill folk egentligen?

Tycker det är mer komiskt att folk involverad i konsolkriget, när de ser sin kandidat förlora, istället likställer PC MASTER RACE med Xbox environment och därför menar att de automatiskt vinner. Mycket roande nyspråk

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Du skall väll endån inte jämföra ps plus med game pass?

du skall jämföra Ps now med game pass.
och Ps plus med Xbox Live.

Ingen av tjänsterna är jämförbara rakt av, men ps plus är väl onlinespelande plus lite gamla spel då och då som du har tillgång till sålänge du betalar. Gampass är ju en mycket mer omfattande variant av ps plus med mycket mer utbud, ändå har de bara ca en tredjedel så många subscribers.

Skrivet av lars_kongo:

Ingen av tjänsterna är jämförbara rakt av, men ps plus är väl onlinespelande plus lite gamla spel då och då som du har tillgång till sålänge du betalar. Gampass är ju en mycket mer omfattande variant av ps plus med mycket mer utbud, ändå har de bara ca en tredjedel så många subscribers.

Nä tyvärr så skall du jämföra Ps plus med xbox online,
och Ps now med game pass.. det vet du om du vill bara inte göra det för du vet hur mycket microsoft leder med det


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Vem har sålt minst konsoller av ps, nintendo och xbox? HIstoriskt HAR exklusivitet lönat sig. Framtiden får utvisa om gamepass är the way to go. Vad gäller prenumerationstjänster så leder ju sony överlägset även där. 41,5 miljoner har ps plus, 15 miljoner har gamepass.

Inte för att jag egentligen vill vara den men PS plus och Xbox Gamepass (denna sträcker sig dessutom över fler plattformar än endast konsol) är inte ens samma typ av tjänst.
PS Plus och Xbox Gold däremot är det, den tjänst som man är tvungen att ha för att ens kunna spela online.

Gamepass är närmare PS Now sett till tjänstens funktion.

Medlem

Det brukar låta så när det inte går så bra.
Men jag tror inte heller de bryr sig så mkt.
MS är uppenbart plågade av att behöva ha med konsoler och göra.

Det verkar som de försöker allt mindre med att konkurrera med Nintendo och Sony och istället börjat ta upp fighten mot Google Stadia.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar