Tunga avhopp från Bioware

Robot
Tunga avhopp från Bioware

Casey Hudson och Mark Darrah är båda veteraner.

#bioware


Medlem

Det har varit rätt tungt för Bioware senaste tiden, inte bara vad det gäller Mass Effect. Det gäller verkligen att Legendary Edition blir en bra, välgjord remaster och har allt att vinna på det. Jag tänker mig också att det är ett sätt att kolla tempen på fansen inför seriens framtid. Efter slutet på 3:an och Andromeda så tror jag inte att dom har råd att släppa en dålig remaster eller uppföljare - risken är att IP:t dör ut och får väldigt svårt att hitta tillbaka.

När Bioware hype'ar upp en remaster och att en ny titel är under utveckling av ett veteran team, för att sedan gå ut med att några av dessa hoppar av. Det är klart att folk blir oroliga. Det får i alla fall mig att tänka tillbaka på när flera namn valde att lämna innan och i samband med Mass Effect 3. Vad som följde blev inte jättebra.

Behöver absolut inte bli dåligt för det och jag hoppas så klart på att det gynnar deras spel i slutändan!

Medlem

Senaste tidens avhopp gör inte direkt underverk för mina förhoppningar på nästa del i ME-serien. Förväntar mig något som är totalt skräp med ett ton av ingame-köp. Men önskar att jag har fel.

Medlem

Både nytt ME och DA4 på ingång, bådar inte gott med såna här nyheter, man var redan skeptisk innan. Men håller tummarna att det löser sig, ibland kan det vara bra med nytt "blod" i teamen!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Oj vad det hoppar folk mellan studios nu.

Känns lite som en ond spiral. Ett team blir bra, man producerar bra spel, man kommer på ett värdefullt IP.
Företaget blir stort alternativt köps upp av något stort företag.
Det stora företaget vill att man ska kräma ut maximalt antal pengar kring det IP man skapat.
Jobbet går från passion för spel/konst till att tjäna maximalt antal pengar ur något man själv troligen tycker är repetitivt att göra Mass effect 7 typ.
Man lämnar och skapar en independet studio där man får utveckla det man brinner för / släppa lös kreativiteten igen.

Något sådant ?

Det som de stora företagen missar här är ju att spelen/ip ÄR dom som utvecklat det. Man kan lixom inte bara ta in ett nytt team för att göra nästa installation av IP:t det fungerar inte i 99 av 100 fall. Så mitt råd skulle vara, har ni ett värdefullt team med värdefulla IP? OK se till att dom jävlarna trivs och får vara kreativa istället, jag lovar det kommer löna sig mer än att teamet säger upp sig själva och skapar en egen studio.

Hur mycket jag och troligen även Bandai/Namco hade sätt Dark souls 4 nu så är det ju gött att From verkar få göra de spelen som de själva vill.

Medlem

Med tanke på hur ofta vi får höra hur "X lämnar/hoppar av för att ägna sig åt [insert intresseområde]", så väntar jag spänt på att se om detta var avhopp eller avskedning. Med tanke på hur BioWare har presterat under de senaste åren så kan det väl ändå inte vara någon större förlust att dessa namn försvinner.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Hade inte Casey Hudson redan lämnat Bioware förut och kommit tillbaka?

Medlem

Jag får säga som ungdomarna säger "kinda suss"

MEG
Medlem

Tror inte studion kommer att kunna återhämta sig, för många floppar och avhopp R.I.P,


signatur

Death is only the beginning

phi
Medlem

Bioware ligger och sprattlar i dödsspasmer. Är det dags att någon gör slut på deras lidande snart?

Medlem
Skrivet av MEG:

Tror inte studion kommer att kunna återhämta sig, för många floppar och avhopp R.I.P,

Bioware var förbi "The point of no return" för länge sen.

Medlem

Vet inte om det kommer visa sig positivt eller negativt att Casey Hudson men det har behövts förändring länge bland Biowares's övre skikt. Sen att Mark Darrah lämnar kanske borde ses som mindre bra med tanke på de kaos som verkar uppstå lite då och då när Bioware gör sina "Bioware magic" projekt.
Mark Darrah som var den, som jag förstår det, kom in och tog över projekt som legat och plaskat för länge och sen med järnhand såg till att de roddes i hamn och blev "färdiga" (på gott och ont).

Medlem

Förklaringen finns under loggan: "A division of EA".

Medlem

Abandon ship?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Bioware har väl inte varit bra sen doktorerna slutade?

Medlem

EA har verkligen kört BioWare i botten. Undrar vad dem 2 st tandläkarna känner för det.

Skrivet av EYEtriforce:

Oj vad det hoppar folk mellan studios nu.

Känns lite som en ond spiral. Ett team blir bra, man producerar bra spel, man kommer på ett värdefullt IP.
Företaget blir stort alternativt köps upp av något stort företag.
Det stora företaget vill att man ska kräma ut maximalt antal pengar kring det IP man skapat.
Jobbet går från passion för spel/konst till att tjäna maximalt antal pengar ur något man själv troligen tycker är repetitivt att göra Mass effect 7 typ.
Man lämnar och skapar en independet studio där man får utveckla det man brinner för / släppa lös kreativiteten igen.

Något sådant ?

Det som de stora företagen missar här är ju att spelen/ip ÄR dom som utvecklat det. Man kan lixom inte bara ta in ett nytt team för att göra nästa installation av IP:t det fungerar inte i 99 av 100 fall. Så mitt råd skulle vara, har ni ett värdefullt team med värdefulla IP? OK se till att dom jävlarna trivs och får vara kreativa istället, jag lovar det kommer löna sig mer än att teamet säger upp sig själva och skapar en egen studio.

Hur mycket jag och troligen även Bandai/Namco hade sätt Dark souls 4 nu så är det ju gött att From verkar få göra de spelen som de själva vill.

Ond spiral? Nä, det följer ju bara mönstret vi ser på arbetsmarknaden i stort. Det är inte längre vanligt att folk stannar i flera decennier på samma arbetsplats. Dessutom är det en ekonomisk förlustaffär eftersom de som byter arbetsgivare i regel får högre löneförhöjningar och bättre förmåner än den som lojalt stannar hos samma arbetsgivare livet ut. Företag är i regel dåliga på att belöna de som redan arbetar för dem men desto mer generösa när det kommer till att locka till sig nya förmågor.

Ibland får jag känslan av att spelare föredrar om utvecklares liv går ut på att de ska utveckla, sova, äta på repeat – år ut och år in.
"Så länge de får vara kreativa utan krav från företagsledningen" så ska de minsann stanna kvar och förse spelarna med guld och gröna skogar tills spelarna inte orkar mer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hade inte Hudson hoppat av redan, ganska nyrigen, en vända?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tror inte att de går att göra ett nytt Mass Effect utan Casey Hudson, inte ett som är i närheten av förra trilogin iallafall. Hade lite hopp så länge han var involverad, nu e de ju kört. Kan bara hoppas remastern är OK åtminstone. Rip Bioware. Kanske blir bra om CPR köper licensen, 0% att de händer dock.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ond spiral? Nä, det följer ju bara mönstret vi ser på arbetsmarknaden i stort. Det är inte längre vanligt att folk stannar i flera decennier på samma arbetsplats. Dessutom är det en ekonomisk förlustaffär eftersom de som byter arbetsgivare i regel får högre löneförhöjningar och bättre förmåner än den som lojalt stannar hos samma arbetsgivare livet ut. Företag är i regel dåliga på att belöna de som redan arbetar för dem men desto mer generösa när det kommer till att locka till sig nya förmågor.

Ibland får jag känslan av att spelare föredrar om utvecklares liv går ut på att de ska utveckla, sova, äta på repeat – år ut och år in.
"Så länge de får vara kreativa utan krav från företagsledningen" så ska de minsann stanna kvar och förse spelarna med guld och gröna skogar tills spelarna inte orkar mer.

Eller hur! Gammal talang går vidare i karriären på annat håll och lämnar plats för ny talang. Att folk lämnar ett företag betyder inte särskilt mycket i sig, och betyder definitivt inte att hela företaget är dömt till döden. Om helt nya okända studior kan göra skitbra spel så kan gamla studior med nytt folk också det, bara att vänta och se vad som händer.

Sen bara för att man själv inte tycker om spelen eller ens om internet gillar det särskilt (infobubblor och ekokammare etc.) betyder det inte att det inte är en framgångsrik produkt. Har hört det upprepas sen Dragon Age 2 att Bioware kommer bli nedlagda inom kort, och det var 10 år sen..

1
Skriv svar