CD Projekt ska "återuppbygga förtroendet" efter Cyberpunk 2077-debaclet på PS4 och Xbox One

Medlem

Detta förfarande är väl inte direkt unikt för CDPR dock, att ha NDA som tillåter en begränsad mängd information att läckas ut i förtid. Känns som många vill måla fan på väggen och anklaga dem för att medvetet lurat alla, med hjälp av NDA etc. Är troligen så simpelt att någon, med makt, inom CDPR sfären genuint ansåg att versionerna (PC och konsol) var tillräckligt bra för att kunna släppas det sagda datumet, kanske med stöd från QA (om de nu har någon sådan) om att kommande patchar skulle lösa alla bekymmer.

CDPR har dock alla möjligheter att vända på det hela, om kommande patchar fixar till de värsta bekymren, och att de sedan fortsätter i samma spår framöver tills det är fixat. Kanske slänger in lite gratis DLC (istället för att ta betalt för det) som plåster på såren. Går för övrigt dra en hel del paralleller till "No Mans Sky", som sågades totalt av spelarna när det släpptes, med många återköp som följd, men som numera är ett grymt spel.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Spelet är bra men man undrar ibland hur detta ändå kan vara världens dyraste någonsin. Vart har pengarna tagit vägen?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Spelet är bra men man undrar ibland hur detta ändå kan vara världens dyraste någonsin. Vart har pengarna tagit vägen?

Marknadsföring, betala kändisar att vara med i sitt spel och etc. Marknadsföring-budgeten är större än själva spelutveckling-budgeten för de flesta AAA-spel.

Inaktiv

"Vi har nu tagit era pengar så nu passar vi be om ursäkt i efterhand".

Dom var helt medvetna om problemen på äldre konsoler och sket i att säga det. Inga konstigheter.

Medlem

I ärlighetens namn hade spelet inte kunnat leva upp till hajpen, hur bra det än var.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Dödgrävaren
Skrivet av Red_warning:

Spelet är bra men man undrar ibland hur detta ändå kan vara världens dyraste någonsin. Vart har pengarna tagit vägen?

Det är inte världens dyraste någonsin dock.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Märkligt att dom inte väntade med konsol-versioner och bara släppte det på PC och Stadia, lite omvänt jämfört med hur det vanligtvis går till. Men hade nog varit vettigare att hålla in på konsolversionerna eller köra next-gen.

Jag tror också att man inte vill släppa de snyggaste versionerna först heller, då gnäller folk ofta på hur illa det ser ut jämfört med vad andra format har haft innan, det gör nog marknadsföringen svårare.

Series X/PS5 versionerna kommer i alla fall kunna hävda att man får en mycket bättre konsol upplevelse än det som släppts innan.

Skrivet av Westrr:

Måste ju ändå säga att GTA 5 till Ps3 och Xbox 360 flöt på bra mycket bättre än vad Cyberpunk gör till Ps4 och Xbox One. FPS:en gick ner till runt 20-23 som lägst på GTA 5, medans den går betydligt lägre och så lågt som 10-12 i Cyberpunk.

Jo, det var en fröjd för ögonen när PC versionen släpptes.
Men jag minns att det inte flöt på så fint och jag kollade nu på DFs video som visar dippar ner till 20FPS under vissa förhållanden och explosioner.
Spelet kördes också i 720P både på 360 och PS3, vilket cyberpunk kanske också borde ha gjort(på One och PS4 alltså) ☺

Medlem

Funkar perfekt på min PC 🤷‍♂️


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dunder:

I ärlighetens namn hade spelet inte kunnat leva upp till hajpen, hur bra det än var.

Jag tror det är en ganska så betydande faktor. Ja, det verkar vara ofärdigt i vissa aspekter, särskilt på last-gen, men det känns ändå som att en del kritik är spunnen ur väldigt höga förväntningar.

Skrivet av Kleptoman:

Funkar perfekt på min PC 🤷‍♂️

Det har du påpekat i två trådar nu, så nu vet vi!


signatur
Medlem

Undrar om EA´s ledningsgrupp sitter och myser nu.

Skrivet av Kleptoman:

Funkar perfekt på min PC 🤷‍♂️

Vi vet! du har påpekat att du tro det redan.. men som sagt alla kan inte ha din splajs nya dator


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag spelar på Series X. Det funkar men det ÄR myyycket buggar. Jag bryr mig inte så mycket om småsaker men nu börjar jag tveka om jag ska vänta på next gen uppdateringen med resten av genomspelningen.

En boss glitchade ur fullständigt. Stod med ryggen mot mig och teleporterades ut och in ur en hiss och hela han flimrade. Jag skrattade och kunde lugn peppra honom till döds i ryggen men inte blev det någon vidare inlevelse inte.

Under en bro krigade jag mot en massa folk. Plötsligt försvann all bråte, bilar, ja nästan all textur men fienderna betedde sig som om allt var där. Jag märkte att jag kunde backa lite så blev allt normalt. Gick jag fram lite försvann allt igen.

Plötsligt kom folk gåendes ovanför huvet på mig och vidare rätt in genom en skyskrapas betongvägg och försvann. Jahopp liksom.

Droppen kände jag idag när jag faktiskt ville ha stämning. I ett uppdrag ut på landet som jag uppskattade försvann allas röster utom min och min kumpans. Alla i lägret var tysta men texten kom upp. Tog mig helt ur upplevelsen. Ja, känner jag mig själv kommer jag fortsätta ändå. Har väldigt skoj med spelet trots allt och känns trist när man är inne i det att ta en lång paus. Jag får väl offra inlevelsen av och till. Synd som fasiken på denna oslipade diamant.

Medlem

Varför gjorde dom inte som med Witcher och släppte huvudplattformen först sedan till boxarna.
Har dom release på boxarna så får vi på PC oftast vänta i år innan vi får spela spelen.
Det går ju tydligen inte att missa något för då kommer stora släggan fram,fela är mänskligt och dom betalar tillbaka vad ni lagt ut så sluta gnäll.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

@memorycard

Oslipad diamant är verkligen helt rätt beskrivning. Jag njuter stor av spelet men kan inte undgå att önska det var mer polerat.
Till det önskar jag att det var mer funktionalitet, mycket saknas som CDPR ibland antytt och ibland direkt lovat.

Inget som inte kan fixas såhär i efterhand men oftast brukar så inte ske. Diablo3 är ett undantag och NMS likaså.
Låt oss hoppas CP77 följer efter.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Sten-greger:

Varför gjorde dom inte som med Witcher och släppte huvudplattformen först sedan till boxarna.
Har dom release på boxarna så får vi på PC oftast vänta i år innan vi får spela spelen.
Det går ju tydligen inte att missa något för då kommer stora släggan fram,fela är mänskligt och dom betalar tillbaka vad ni lagt ut så sluta gnäll.

Jag är en CDPR fanboy men att påstå att de ”missade något” med den här releasen är en så stor underdrift att det gränsar till vanföreställning.
Spelet, även i sin bästa form på en bra modern PC, saknar mycket som var lovat och är väldigt opolerat och råhugget.

De har gjort bort sig fundamentalt och även om jag uppskattar att de gått ut med både ursäkt och erkännande så är det endast aktion som är värt något i den situation de är i nu.

Men om de är allvarliga med att försöka leverera det spel de pratat och antytt om alla dessa år så har de kommande året utstakat och jag förutser nyheter och visselblåsning om ”crunch”, övertid och arbetsförhållanden.

Jag hoppas och önskar att saker går väl, och som jag nämnt så är jag svårt förälskad i spelet, men jag förutser ett tråkigt år för CDPR och cp77 och framtidens witcher 4 väldigt osäkert.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Spelet kördes också i 720P både på 360 och PS3, vilket cyberpunk kanske också borde ha gjort(på One och PS4 alltså) ☺

Det gör det också Ps4 ligger iaf runt 720p och ibland går det upp till 900p. One är jag osäker på

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag är en CDPR fanboy men att påstå att de ”missade något” med den här releasen är en så stor underdrift att det gränsar till vanföreställning.
Spelet, även i sin bästa form på en bra modern PC, saknar mycket som var lovat och är väldigt opolerat och råhugget.

De har gjort bort sig fundamentalt och även om jag uppskattar att de gått ut med både ursäkt och erkännande så är det endast aktion som är värt något i den situation de är i nu.

Men om de är allvarliga med att försöka leverera det spel de pratat och antytt om alla dessa år så har de kommande året utstakat och jag förutser nyheter och visselblåsning om ”crunch”, övertid och arbetsförhållanden.

Jag hoppas och önskar att saker går väl, och som jag nämnt så är jag svårt förälskad i spelet, men jag förutser ett tråkigt år för CDPR och cp77 och framtidens witcher 4 väldigt osäkert.

Jo jag är helt såld jag med,story och upplägget är fantastiskt och jag har inte så väldigt många buggar,mitt gtx 1080 ti pinnar på utan några problem.
Jo det är ju trist när dom lovar för mycket,dom skulle väntat med relese till det var klart så dom slapp sina bannor.
Men jag tror nog att det kommer bli bra till sist.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Dom kan ju börja med att optimera spelet en aning, så det inte ska leta allt för mycket på dlss ska göra underverk kanske med 10+fps . Sen lägga till all content som dom tog bort under utcklingen. Mercenaries som jagar dig till slut, gäng medlemar som du hsr bråkat med jagar dig på vägen. Polisen Ai you name it och kanske lägga till mer porr i spel så det matchar night citys ads. Lägg också till olika lägenhetet som man köpa, hälst skulle man ha börjat i någon gränd lr container för att sen senare jobba sig uppåt. Tak vånning mef helikoptern platta.. listan kan göras lång. Men det här väl det minsta det kan göra så blir cyberpunk 2077 mer likt den trailern vi fick se.

Edit: För just nu känns det som att spelet heter cyber no punkcity

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Vad är det som är oklar?
Det var duktigt försenat och så var det så här buggit ändå.
De kanske inte ska sätta ett datum förens det är klart.

Gejming-fans är generellt jävligt gnälliga! Men hade dom gjort som Buldurs gate och satt Early Access stämpel med fullpris (Buldurs gate är till och med dyrare och bara 20h av spelet) på spelet så hade vartenda jävel hyllat det istället😅

Medlem

Nåja - alla fanboys kommer se mellan fingrarna med detta och säga "ja, men vi litar på dom och de försöker fixa det åtminstone!"


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

https://www.cyberpunk.net/en/news/37076/important-update

Citat:

December 14, 2020

Dear gamers,

First of all, we would like to start by apologizing to you for not showing the game on base last-gen consoles before it premiered and, in consequence, not allowing you to make a more informed decision about your purchase. We should have paid more attention to making it play better on PlayStation 4 and Xbox One.

Second, we will fix bugs and crashes, and improve the overall experience. The first round of updates has just been released and the next one is coming within the next 7 days. Expect more, as we will update frequently whenever new improvements are ready. After the holidays, we’ll continue working — we’ll release two large patches starting with Patch #1 in January. This will be followed by Patch #2 in February. Together these should fix the most prominent problems gamers are facing on last-gen consoles. We will be informing you about the contents of each patch ahead of their release. They won't make the game on last-gen look like it’s running on a high-spec PC or next-gen console, but it will be closer to that experience than it is now.

Finally, we would always like everyone who buys our games to be satisfied with their purchase. We would appreciate it if you would give us a chance, but if you are not pleased with the game on your console and don’t want to wait for updates, you can opt to refund your copy. For copies purchased digitally, please use the refund system of PSN or Xbox respectively. For boxed versions, please first try to get a refund at the store where you bought the game. Should this not be possible, please contact us at helpmerefund@cdprojektred.com and we will do our best to help you. Starting from today, you can contact us for a week up until December 21st, 2020.

Humbly
Marcin Iwiński, Adam Kiciński, Adam Badowski, Michał Nowakowski, Piotr Nielubowicz, Piotr Karwowski

P.S. PC gamers will also be getting regular updates and fixes improving the game.

Jag försöker komma på något annat företag som går ut med ett meddelande fyra dagar efter release av sitt spel och säger att man borde ångra sitt köp om man är missnöjd. Tycker dom som företag ändå är storsinta, jämfört med andra bolag.


signatur

Niet.

Medlem

Jag är inget Witcher fan, men jag gillar Cyberpunk. Jag har en mycket bra dator så spelet flyter okay-ish (troligtvis bättre om jag stänger rtx).

Men jag har haft turen att enbart råka ut för 2 buggar.
En där jag ser sjuk ut när jag kollar mig i spegeln och så en som jag skrattade högt åt: När jag körde bilen i 3:e person dök en naken man upp ett par sekunder på taket av bilen.

Så buggar har jag inte haft många - men vad jag där emot ogillar är att deras journal kunde varit gjord bättre samt att ibland blir det lite förvirrande med hur man ska fortskrida med ett mission.
Som när jag fick en gratis gaddning. Den visade mig vägen till stället jag skulle få den men när jag kom dit och såg vem jag skulle prata med så tja, fick jag bara se vad han sålde.
Jag var tvungen att gå igenom samtliga av hans grejer innan jag kunde hitta den som var gratis.
Då jag nu väl skulle få den kunde det varit smidigare om han direkt nämnt att "ja just det, du skulle ha denna gratis som tack för att du gjorde ditt uppdrag!" och direkt tagit mig till den.
Ja det är en liten grej bara, men det hade kunnat vara så mycket smidigare.

Sen den ena gången var jag ute och gick bara för att kolla mig omkring och innan jag visste ordet av det blev jag översvärmad av poliser och världens shootout lol ingen aning om vad jag hade gjort!

Men spelet är sanslöst snyggt och jag hoppas på att klara att spela igenom det.

Edit: Spelar i 3440x1440 med rtx och High. Kan troligtvis få det att flyta mycket bättre om jag ändrar runt och kanske kör 1920x1080 istället eller något sånt... men det är ju så snyggt spel!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Deekar:

Förstår mig inte på människor ibland alltså. När dom skjuter på spelen blir det ett jävla liv och när de släpper spelen så gnäller folk att de borde inte släppt spelet 😂 Folk måste fan chilla lite. Lägg spelet på is då och spela något annat så länge tills dom fixat skiten. Hur svårt är de. The Witcher 3 va ju tydligen buggat med i början. Det nämner fan ingen idag:)

Är ju inte nödvändigtvis samma människor som klagar på uppskjutning och problematisk release.

Medlem
Skrivet av Caene:

Är ju inte nödvändigtvis samma människor som klagar på uppskjutning och problematisk release.

Det är väl sant förvisso! Tur man inte är spelutvecklare 😂

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag hoppas och önskar att saker går väl, och som jag nämnt så är jag svårt förälskad i spelet, men jag förutser ett tråkigt år för CDPR och cp77 och framtidens witcher 4 väldigt osäkert.

Bättre studios än de här polackerna har gått i graven, så man kan hoppas att de har gjort sitt nu.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Bättre studios än de här polackerna har gått i graven, så man kan hoppas att de har gjort sitt nu.

Japp, tappat förtroendet totalt för cdred med deras ruttna lögner till ursäkter dom kommer med

Medlem
Skrivet av Theade:

https://www.cyberpunk.net/en/news/37076/important-update

Jag försöker komma på något annat företag som går ut med ett meddelande fyra dagar efter release av sitt spel och säger att man borde ångra sitt köp om man är missnöjd. Tycker dom som företag ändå är storsinta, jämfört med andra bolag.

pr stunt från cdred
https://www.theverge.com/2020/12/15/22176279/cyberpunk-2077-p...

Medlem

Vafan, skit i att spelet inte fungerar på förra generationens konsoller; Lägg fokus på att fixa spelet som helhet istället. Det är tomt och öde å buggigt till förbannelse å känns mest bara mediokert just nu.

Medlem

Spelar på PC och jag kan emellan varven se vad de ville verkligen ville skapa. När alla detaljer faller på platts och spelet med alla dessa otroliga detaljer kommer samman och skapar den dära helbilden så man förstår kreatörernas vision och den är helt magisk.¨

De har lagt ner oerhört mycket tid, möda, dedikation och kärlek på spelet så att släppa det så buggit är lite som att pissa på sitt egna storverk. Förutom att, utan att säga just orden själva så har de ju fört konsollspelarna bakom ljuset rejält. Detta är ett sådant fulnyp som man verkligen inte trodde de skulle göra. De har yttrat orden "when its ready" så många gånger att det ser bara mer illa nu när de måste äta upp sina ord och skryt.

En kul reflektion. Jag var hype innan det släpptes och jag kommer fortsätta vara hype inför alla kommande uppdateringar. Men nu när man är "vuxen" så har mina egna hypedemoner inte blivit så enorma och kraftfulla att jag inte kan hantera att spelt har sina skavanker utan att gå helt bananas eller känna att min personliga heder ligger illa till så fort någon ger ett spel jag brinner för ett dåligt betyg. Ibland är det så jävla gött att ha blivit "mogen"

Jag älskar dock spelet och håller tummarna att de börjar buggstäda och opitmera pc-versionen också då det låter som om konsolerna kommer initialt få mest kärlek så här i början.

SJälv har jag enorm tilltro till att de kommer fixa spelet till slut. Dock har de många de ska be om ursäkt till och rakryggat erkänna hur sjukt och jävla grisit det faktiskt var att klämma ut konsolversionerna när de visste fullt ut vilket missfoster till version av spelet det vart.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Hur kan det bli en sån här shitstorm kring CDPR när samtliga Ubisoft- och EA-titlar alltid är fullständigt fullproppade av buggar, både vid release och två år efter.
CDPR kommer åtminstone lösa alla buggar väldigt fort. De har absolut mitt förtroende för det.

Skriv svar